Osioiden nimeämisestä
Valvoja: Moderaattorit
-
SonOfJesus
Osioiden nimeämisestä
Ylläpidolle:
Minua kehotettiin suuntaamaan viestini ylläpitoon. En nyt sitten osannut tehdä sitä muuta kautta kuin täältä.
Ehdotan että osio "Oppinäkemyksiä ja raamatuntulkintaa" nimi muutetaan muotoon "Oppinäkemys ja raamatuntulkinta" tai "Jehovan todistajien oppinäkemys ja raamatuntulkinta". Jäljempi tosin toistaa otsakkeen "Jehovan todistajat" alla ylemmän otsakkeen. Mielestäni nykyinen otsikointi antaa mahdollisuuden tulkita otsikko siten, että siellä voi esittää muutakin kuin Jehovan todistajien oppinäkemyksiä ja raamatuntulkintaa.
Mikä on saarnaamista? Meistä useimmat ovat oppineet Jehovan todistajien esitystyylin jo lapsuudessa. Heidän esitystyylinsä on saarnaava. Saarnaava esitystyyli häiritsee minua kuten varmasti monia muitakin tällä palstalla. Jos saarnaava tyyli tulee esteeksi mielipiteenilmaisulle, niin mitä tehdä? Omalla kohdallani uskon tapahtuneen jo edistystä esitystyylissäni, mutta näin ei liene kaikkien kohdalla. Pitäisikö esitys kieltää vain siksi, että siinä tulee esiin lapsuudessa opittu esitystapa? Ymmärrän kyllä, että ei haluta sivuille toisten uskontojen kauppaamista, mutta meneekö siinä lapsi pesuveden mukana?
Jos jokin esitys tuomitaan saarnaavaksi eli lukitaan, niin se pitää perustella. ("Tämä oli 'saarnaava', koska ..."). En tosin ole seurannut ko osion juttuja, koska minua ei kiinnosta Jehovan todistajien oppinäkemys tai raamatuntulkinta. Mutta minua kiinnostaisi millaisia raamatuntulkintoja on keksitty helpottamaan irtautumista todistajuudesta. Olen itsekin ajatellut voivani joskus kirjoittaa "poikkeavia raamatuntulkintoja". Näille älähtävät kirkotkin - eivät pelkästään Jt:t. Itse en ota niitä vakavasti, vaan ne ovat minulle luonteeltaan "voisi olla näinkin" - uskonnollista fiktiota. Ne voivat auttaa irtautumaan vanhoista ajattelumalleista. Monille voi olla vaikea kirjoittaa tällaisista asioista ja se helposti johtaa "saarnaavaan" esitystyyliin eli tapahtuu paluu babylonialaisiin tapoihin. Sellaista ei pitäisi heti tuomita vieraan uskonnon myymiseksi.
Minua kehotettiin suuntaamaan viestini ylläpitoon. En nyt sitten osannut tehdä sitä muuta kautta kuin täältä.
Ehdotan että osio "Oppinäkemyksiä ja raamatuntulkintaa" nimi muutetaan muotoon "Oppinäkemys ja raamatuntulkinta" tai "Jehovan todistajien oppinäkemys ja raamatuntulkinta". Jäljempi tosin toistaa otsakkeen "Jehovan todistajat" alla ylemmän otsakkeen. Mielestäni nykyinen otsikointi antaa mahdollisuuden tulkita otsikko siten, että siellä voi esittää muutakin kuin Jehovan todistajien oppinäkemyksiä ja raamatuntulkintaa.
Mikä on saarnaamista? Meistä useimmat ovat oppineet Jehovan todistajien esitystyylin jo lapsuudessa. Heidän esitystyylinsä on saarnaava. Saarnaava esitystyyli häiritsee minua kuten varmasti monia muitakin tällä palstalla. Jos saarnaava tyyli tulee esteeksi mielipiteenilmaisulle, niin mitä tehdä? Omalla kohdallani uskon tapahtuneen jo edistystä esitystyylissäni, mutta näin ei liene kaikkien kohdalla. Pitäisikö esitys kieltää vain siksi, että siinä tulee esiin lapsuudessa opittu esitystapa? Ymmärrän kyllä, että ei haluta sivuille toisten uskontojen kauppaamista, mutta meneekö siinä lapsi pesuveden mukana?
Jos jokin esitys tuomitaan saarnaavaksi eli lukitaan, niin se pitää perustella. ("Tämä oli 'saarnaava', koska ..."). En tosin ole seurannut ko osion juttuja, koska minua ei kiinnosta Jehovan todistajien oppinäkemys tai raamatuntulkinta. Mutta minua kiinnostaisi millaisia raamatuntulkintoja on keksitty helpottamaan irtautumista todistajuudesta. Olen itsekin ajatellut voivani joskus kirjoittaa "poikkeavia raamatuntulkintoja". Näille älähtävät kirkotkin - eivät pelkästään Jt:t. Itse en ota niitä vakavasti, vaan ne ovat minulle luonteeltaan "voisi olla näinkin" - uskonnollista fiktiota. Ne voivat auttaa irtautumaan vanhoista ajattelumalleista. Monille voi olla vaikea kirjoittaa tällaisista asioista ja se helposti johtaa "saarnaavaan" esitystyyliin eli tapahtuu paluu babylonialaisiin tapoihin. Sellaista ei pitäisi heti tuomita vieraan uskonnon myymiseksi.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
-
Aaac
Re: Osioiden nimeämisestä
Veljesseuran keskustelufoorumissa on kaksi aluetta:
1) Jehovan todistajat
2) Muut
Jehovan todistajat -alueen osion "Oppinäkemyksiä ja raamatuntulkintaa" alaotsikkona lukee "Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua". Sinne siis JT-aiheiset oppikeskustelut.
Muut-alueella on osio "Yleistä uskonnosta", jonka alaotsikkona lukee "Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi ja automaattinen siivous vanhoille viesteille. Pääsy vain rekisteröityneillä käyttäjillä."
1) Jehovan todistajat
2) Muut
Jehovan todistajat -alueen osion "Oppinäkemyksiä ja raamatuntulkintaa" alaotsikkona lukee "Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua". Sinne siis JT-aiheiset oppikeskustelut.
Muut-alueella on osio "Yleistä uskonnosta", jonka alaotsikkona lukee "Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi ja automaattinen siivous vanhoille viesteille. Pääsy vain rekisteröityneillä käyttäjillä."
Religionsfri.
-
Markku Meilo
Ylläpidon tavoittaa nopeimmin alalaidan henkilökunnasta.SonOfJesus kirjoitti:Ylläpidolle:
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
SonOfJesus
Mikä on alalaidan henkilökunta?Markku Meilo kirjoitti:Ylläpidon tavoittaa nopeimmin alalaidan henkilökunnasta.SonOfJesus kirjoitti:Ylläpidolle:
SonOfJesus
-
Markku Meilo
Kaiken aikaa näyttösivun sinisessä alapalkissa oleva aktiivinen kenttä.SonOfJesus kirjoitti:Mikä on alalaidan henkilökunta?
-
SonOfJesus
Niinpä. Yleensähän linkkitekstit on alleviivattuja, jotta ne huomaa. Tässäkin viestiketjussa "henkilökunta" ei ole alleviivattuna sinun tekstissäsi, mutta kun sama teksti on lainattuna, se on myös alleviivattu. Ehkä se on jokin perusasetusjuttu? Olen tämän saman huomannut näillä sivuilla: "Jehovan todistajat lähitarkastelussa" on linkkiteksti, vaikka ei olekaan alleviivattu.Markku Meilo kirjoitti:Kaiken aikaa näyttösivun sinisessä alapalkissa oleva aktiivinen kenttä.SonOfJesus kirjoitti:Mikä on alalaidan henkilökunta?
Oppia ikä kaikki.
SonOfJesus
-
Markku Meilo
On se.SonOfJesus kirjoitti:Ehkä se on jokin perusasetusjuttu?
- Tony
Lähinnä ihmetyttää miten osioiden nimityksistä tai tarkoituksista saa vaikeasti hahmotettavia.
Osiosta Jehovan todistajat löytyy "Yleinen palaute" -avaus, johon voi myös antaa palautetta.
Osiosta Jehovan todistajat löytyy "Yleinen palaute" -avaus, johon voi myös antaa palautetta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
SonOfJesus
Sehän on jo tehty eli sitä ei tarvitse enää saada vaikeaksi. Minähän ehdotin että niitä selkeytettäisiin.Tony Syrjänen kirjoitti:Lähinnä ihmetyttää miten osioiden nimityksistä tai tarkoituksista saa vaikeasti hahmotettavia.
Ongelman muodostaa itse asiassa väliotsikot, jotka ovat liian pienellä suhteessa merkitykseensä. "Jehovan todistajat" ja "Muut" on pienellä ja heikolla kontrastilla verrattuna osioiden nimiin. Partiaalisen partititiivin käyttö yleistää, kun rajaava teksti ei ole selkeästi nähtävissä.
Joten väliotsikoiden fontin koon kasvattaminen ajaa saman asian kuin partiaalisen partititiivin käytön lopettaminen. Väliotsikot on piilotettu otsikkoriviin eivätkä siksi ole helposti havaittavissa. Niiden pitäsi olla omilla riveillään, jotta ne erottuisivat, erillään otsikkorivistä. Silloin fontin kokokaan ei ole enää pääosassa.
Ehkä kieli on muuttunut viimeisten 20 vuoden aikana sen verran että nuoremmat eivät enää havaitse eroa näiden kahden ilmaisun välillä. Luulisi silti että sivuston pitäjällä on intressi tehdä sivuista helppolukuiset kaikille.
Otsikon pitäisi aina kaikessa viestinnässä olla ydinajatuksen kaikille avaava - vieläpä helposti.
"Jehovan todistajat"
"Oppinäkemyksiä ja raamatuntulkintaa"
vs.
"Jehovan todistajat"
"Oppinäkemyksiä ja raamatuntulkintaa"
vs.
"Jehovan todistajat"
"Oppinäkemys ja raamatuntulkinta"
SonOfJesus
- Tony
Mielestäni palstan otsikko kaikkein ylimpänä (Veljesseura.org - Jehovan todistajat lähitarkastelussa) kertoo erittäin selkeästi missä mennään ja millä vauhdilla.SonOfJesus kirjoitti:Ongelman muodostaa itse asiassa väliotsikot, jotka ovat liian pienellä suhteessa merkitykseensä. "Jehovan todistajat" ja "Muut" on pienellä ja heikolla kontrastilla verrattuna osioiden nimiin. Partiaalisen partititiivin käyttö yleistää, kun rajaava teksti ei ole selkeästi nähtävissä.
En muista kenenkään muun takertuneen tämän asian ympärille. Luulisi että asiasta olisi tullut palautetta aikaisemminkin, jos kyse todella olisi epäkohdasta. Vai mitä luulet?Ehkä kieli on muuttunut viimeisten 20 vuoden aikana sen verran että nuoremmat eivät enää havaitse eroa näiden kahden ilmaisun välillä. Luulisi silti että sivuston pitäjällä on intressi tehdä sivuista helppolukuiset kaikille.
Onneksi näin onkin.Otsikon pitäisi aina kaikessa viestinnässä olla ydinajatuksen kaikille avaava - vieläpä helposti.
Yhtä kaikki, ylläpito on varmasti tietoinen palautteestasi ja käsittelee sen. Sehän on pääasia.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
SonOfJesus
Itse asiassa, jos olisin itse huomannut asian aiemmin, olisin siitä itse maininnut aiemmin. Nyt se on jäänyt minulta pimentoon ja vihoittelen itselleni että olen toiminut virheellisten oletusten pohjalta. Ehkä ne kirjoitukset siinä osiossa ovatkin seurausta siitä, ettei asioiden oikea laita ole tullut selkeästi esille?Tony Syrjänen kirjoitti:En muista kenenkään muun takertuneen tämän asian ympärille. Luulisi että asiasta olisi tullut palautetta aikaisemminkin, jos kyse todella olisi epäkohdasta. Vai mitä luulet?
Jehovan todistajien vanhimmatkin vetosivat siihen, ettei kukaan ole ennenkään valittanut. Ehkä meillä kaikilla on hyvin kielteinen asenne valittamiseen juuri vanhinten takia.
Tämän keskustelun lähtökohtahan oli se, onko luvallista esittää omaa tulkintaansa raamatusta. Markku Meilon mielestä ylläpito on esittänyt tiukan rajauksen, että keskustella saa vain siitä mihin Jt:t uskovat. Minuakin kehotettiin kirjoittamaan piilotettuun osioon ajatuksista, jotka poikkeavat Jt:ien opetuksista tai joiden voidaan tulkita olevan jotain muuta raamatuntulkintaa kuin Jt:n tulkinta vastakkainasetteluineen. Minun näkemykseni on, että jos halutaan aidosti auttaa ihmisiä (älyllisesti tai tunneperäisesti) irtautumaan Jt:ien ikeestä, niin pitäisi sallia myös tulkinnat, jotka asettavat Jt:ien tulkinnan uuteen valoon. En siis viittaa toisten uskontojen tulkintoihin, vaan niihin tulkintoihin, joita luulisin meistä monelle tulleen mieleen irtautumisprosessin aikana. Tällaiset tulkinnat auttoivat ainakin minua. En voinut tietysti ilmaista niitä kenellekään, mutta uskon että puhuminen auttaisi tällaisissakin tapauksissa. Minun kohdallani se ei ole enää tarpeen, mutta ehkä toisten. Tämä keskusteluhan ei alkanut minun esittämästä saarnaamisesta, vaan kommentistani Markku Meilon kommenttiin, jonka olisin jättänyt tekemättä, jos sarakeotsikkoon piilotettu viesti olisi tavoittanut tajuntani.Tony Syrjänen kirjoitti:Mielestäni palstan otsikko kaikkein ylimpänä (Veljesseura.org - Jehovan todistajat lähitarkastelussa) kertoo erittäin selkeästi missä mennään ja millä vauhdilla.
SonOfJesus
- Jaakko Ahvenainen
Huolehdi Sinä kirjoittamisesta ja anna moderaattoriden hoidella hommansa. Tästä kannata itkua vääntää. On niitä minunkin raasputuksiani pois pyyhitty ja tiedän joillekin annetun muutaman päivän jäähynkin.
Ps. Fundeeraa miten kirjoittaa, auttaisko?
Ps. Fundeeraa miten kirjoittaa, auttaisko?
-
Markku Meilo
Olisitko ystävällinen ja osoitat missä olen nimenomaan tuollaista esittänyt?SonOfJesus kirjoitti:Markku Meilon mielestä ylläpito on esittänyt tiukan rajauksen, että keskustella saa vain siitä mihin Jt:t uskovat.
-
SonOfJesus
Näkyy tekstit hävinneet, jotka olivat "Saarnaamisesta" topicissa. Nyt ei löydy koko topicia eikä niitä löydy Jeesus - Mikael -topikistakaan. Joten en nyt pysty etsimään sitä.Markku Meilo kirjoitti:Olisitko ystävällinen ja osoitat missä olen nimenomaan tuollaista esittänyt?SonOfJesus kirjoitti:Markku Meilon mielestä ylläpito on esittänyt tiukan rajauksen, että keskustella saa vain siitä mihin Jt:t uskovat.
SonOfJesus
-
Markku Meilo
Yritin siirtää tämän aiheen viestit ja ainoastaan osa siirtyi ja loppujen siirto ei onnitunut. Oleellista on se, että et edelleenkään halua nähdä eroa saarnaamisen ja tietystä aiheesta keskustelemisen välillä. Olen jankuttanut sinulle ainoastaan sitä, että saarnaamista/käännyttämistä ei sallita. Havaintoni mukaan keskustelua ei Veljesseurassa ole kenekään toimesta koskaan rajattu pelkästään siihen mihin jt:t uskovat. Niin kauan kun keskustelu liittyy jehovantodistajuuteen voi aivan vapaasti viitata esimerkiksi muiden uskonnollisten liikeiden näkemyksiin käsillä olevasta aiheesta.SonOfJesus kirjoitti:Näkyy tekstit hävinneet, jotka olivat "Saarnaamisesta" topicissa.
En voi välttyä ajatukselta, että edelleenkin koet keskustelun rajoittamisena huomautukseni viestiin, jossa tarjottiin näkemystä "Raamatun näkökannasta kiinnostuneille" ja esitettiin nettilinkki vaihtoehtoiseen "totuuteen". Kyseisen viestin tilaa tai sisältöä en muuttanut - esittetyä mielipidettä ei siis mitenkään rajoitettu - mutta sinä pidät vääränä, että toin esille ylläpitäjän näkemyksen tällaisten Ainoiden Oikeiden Raamatun Totuuksien tarjoamisesta.
Antaa olla, jättäkäämme tämä hyödytön kina, laita ylläpidolle valitus toiminnastani.