Osioiden nimeämisestä

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Tony

Re: Osioiden nimeämisestä

Viesti Kirjoittaja Tony »

SonOfJesus kirjoitti:Jehovan todistajien vanhimmatkin vetosivat siihen, ettei kukaan ole ennenkään valittanut. Ehkä meillä kaikilla on hyvin kielteinen asenne valittamiseen juuri vanhinten takia.
Niin no, miten kukin asiat ottaa. Itse en vain millään hahmota esitystä että palstan etusivu olisi millään tavalla vaikeaselkoinen - päinvastoin. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä ettei se sitä jollekin olisi. On silti hätävarjelun liioittelua monessa muussakin asiassa lähteä vetelemään minkäänlaisia johtopäätöksiä yksittäisistä palautteista, jos muu käyttäjäkunta on oletetusta epäkohdasta hissukseen. Ymmärrät varmasti tämän. Vanhimmiston rinnastaminen tähän on yliampuvaa. Tiedät itsekin että tuollaisia veistellessään vanhimmat luottavat siihen, ettei valittajalla ole todennäköisesti näyttää asiasta muunlaista todistusaineistoa. Tässä tapauksessa voi lukea vaikka palaute-osion läpi tarkistaakseen onko asia noussut muille ongelmalliseksi.
Tämän keskustelun lähtökohtahan oli se, onko luvallista esittää omaa tulkintaansa raamatusta. Markku Meilon mielestä ylläpito on esittänyt tiukan rajauksen, että keskustella saa vain siitä mihin Jt:t uskovat.
Haluat nyt ymmärtää asiat turhan yksioikoisesti. Jos yhtään olet kahlannut ko. osiota läpi, niin olet varmasti huomannut ettei tällaisia ehdottomia rajauksia ole olemassa.
Minuakin kehotettiin kirjoittamaan piilotettuun osioon ajatuksista, jotka poikkeavat Jt:ien opetuksista tai joiden voidaan tulkita olevan jotain muuta raamatuntulkintaa kuin Jt:n tulkinta vastakkainasetteluineen.
Ei ko. osio ole ollenkaan piilotettu. Se näkyy ja on käytössä kaikille palstalle rekisteröityneille. En saa päähäni nyt yhtään syytä miksi siihen osioon ei voisi kirjoittaa yleisesti uskontoon tai uskonnollisuuteen liittyviä asioita, kun se on sitä tarkoitusta varten olemassa.
Minun näkemykseni on, että jos halutaan aidosti auttaa ihmisiä (älyllisesti tai tunneperäisesti) irtautumaan Jt:ien ikeestä, niin pitäisi sallia myös tulkinnat, jotka asettavat Jt:ien tulkinnan uuteen valoon.
Parhaiten tässä päästään eteenpäin kun teet sitten avauksen alueelle, jonne koet sen kuuluvan, ja katsotaan sitten tarkemmin miten se sopii alueen alle.
Tämä keskusteluhan ei alkanut minun esittämästä saarnaamisesta, vaan kommentistani Markku Meilon kommenttiin, jonka olisin jättänyt tekemättä, jos sarakeotsikkoon piilotettu viesti olisi tavoittanut tajuntani.
No nyt se on tavoittanut. Loppu hyvin, kaikki hyvin. :)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Markku Meilo kirjoitti:Antaa olla, jättäkäämme tämä hyödytön kina, laita ylläpidolle valitus toiminnastani.
Sopii minulle oikein hyvin. Myönnän että hävisin sen 3-1.

En yleensä lue koko osion kirjoituksia, koska aihepiiri ei minua kiinnosta. En siis lukenut myöskään viestiä, jota kommentoit. Tämä oli ensimmäinen virheeni (1-0). Riemastuin yhden lauseesi tyylistä, jonka itse luokittelin "pyhän totuuden esittämiseksi". (Tämä lause kuului jotakuinkin 'Tässä osiossa esitetään vain Jt:ien näkemyksiä'.) Jos olisin sen jälkeen lukenut kommentoimasi tekstin, olisin kai jättänyt kommentoimatta kommenttiasi, mutta kommenttisi oli niin tyly, että se nosti minulla pintaan muistot yli 20 vuoden takaa. Se oli Jt-vanhimpien esittämä tapa estää keskustelu.

Toinen virheeni oli olla lukematta osioiden kuvauksia kehotuksestasi huolimatta. (2-0)

Kolmas virheeni oli, etten vedonnut näihin kuvauksiin ne luettuani. (3-0) Kuvauksissahan kielletään saarnaaminen, mutta annetaan tietyin edellytyksin oikeus myös oman polun esittelyyn. Sinä olit ehkä jo tässä vaiheessa saanut niin vahvan asenteen minua kohtaan, että johdonmukaisesti ohjasit minua "nurkkaan häpeämään", kuten sen koin. 'Yleistä uskonnosta' on suljettu osio eikä niin ollen ole tarkoitettu julkiseksi keskustelufoorumiksi.

Yhden pisteen soin itselleni, kun myönsit, että tietyin edellytyksin voi esittää omiakin mielipiteitä. Lauseesi, johon alunperin kohdistin kommenttini ei sisältänyt sitä mahdollisuutta. Edelleenkään lukematta kommentoimaasi tekstiä, uskon että sen lukeminen olisi lieventänyt mielipidettäni tästä lauseestasi. Minä vain en kerta kaikkiaan pysty lukemaan niitä saarnaavia tekstejä. Niistä saa kyllä yleensä riittävän yleiskuvan lukemalla niiden kommentteja, mutta nyt kävi näin.

Pyydän julkisesti anteeksi.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
SonOfJesus

Tony Syrjänen kirjoitti:Ei ko. osio ole ollenkaan piilotettu. Se näkyy ja on käytössä kaikille palstalle rekisteröityneille. En saa päähäni nyt yhtään syytä miksi siihen osioon ei voisi kirjoittaa yleisesti uskontoon tai uskonnollisuuteen liittyviä asioita, kun se on sitä tarkoitusta varten olemassa.
Kyseinen osio on piilotettu niiltä, joihin toipumiseen liittyvät poikkeavat tulkinnat haluaa laittaa. Ne joita tekstit voisivat auttaa eivät kait useinkaan ole rekisteröityneet, koska se on Jt:lle kiellettyä. Omaan uskontoon liittyvä keskustelu on kuitenkin voimakas houkutin. Jt:ien kannalta tällaiset selviytymiseen liittyvät tekstit voivat olla mieltä avaavia harhapolkuja. Hallintoelin pyrkii kaikin keinon estämään alaistensa mielet sellaisilta harhapoluilta, koska ne saattavat kyseenalaistaa ajattelutavan. Tätä samaa vaikutusta ei liene toisten uskontojen ajatuksilla tai yleensä ajatuksilla, jotka on jo tunnettuja. Niihin voidaan rakentaa torjunta etukäteen. Miksi Jeesus käytti aina vertauksia? Koska se menee torjunnan läpi: ajatus muotoutuu vasta omien assosiaatioiden avulla - silloin ollaan jo tietoisessa ajattelussa.

Tietysti, jos haluaa keskustella toisten rekisteröityjen kanssa uskonnosta yleensä, niin se on varmasti siihen oiva paikka, koska rekisteröitymättömät eivät voi kommentoida niitä.
SonOfJesus
SonOfJesus

Tony Syrjänen kirjoitti:Niin no, miten kukin asiat ottaa. Itse en vain millään hahmota esitystä että palstan etusivu olisi millään tavalla vaikeaselkoinen - päinvastoin. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä ettei se sitä jollekin olisi. On silti hätävarjelun liioittelua monessa muussakin asiassa lähteä vetelemään minkäänlaisia johtopäätöksiä yksittäisistä palautteista, jos muu käyttäjäkunta on oletetusta epäkohdasta hissukseen. Ymmärrät varmasti tämän. Vanhimmiston rinnastaminen tähän on yliampuvaa. Tiedät itsekin että tuollaisia veistellessään vanhimmat luottavat siihen, ettei valittajalla ole todennäköisesti näyttää asiasta muunlaista todistusaineistoa. Tässä tapauksessa voi lukea vaikka palaute-osion läpi tarkistaakseen onko asia noussut muille ongelmalliseksi.
En malta olla lainaamatta kirjaa Graafisen käyttöliittymän suunnittelu, Opas ohjelmistojen käytettävyyteen. TIEKE ry, Suomen ATK-kustannus Oy, ISBN 951-762-328-8, 1996:

"Kognitio on myös mukana vaikuttamassa siihen, mihin katse kulloinkin kohdistuu. Tekstissä katse useimmiten etenee vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas. Graafisissa käyttöliittymissä etsitään usein kohteita niiden sijainnin perusteella. Siksi kohteilla pitäisi olla mahdollisimman vakiintuneet paikat. Etenkin graafisissa käyttöliittymissä katseen etenemistä voidaan myös ohjata sommittelun ja värityksen keinoin." (s. 32) (Edit: typo)

Lainasin koko kappaleen, vaikka viittaankin vain viimeiseen lauseeseen. 'Katseen ohjaaminen sommittelun ja värityksen keinoin'. Kuten jo mainitsin olisin kyllä sanonut asiasta aiemmin, jos olisin sen huomannut, mutta en huomannut väliotsikoita sarakeotsakkeeseen laitettuna. Väritys ja taulukkorakenne muodostavat kognitiivisen kokonaisuuden, joka saa silmän olemaan lukematta vasemman puoleisimman sarakkeen otsikkoa - se väistetään itsestään selvyytenä. Väritys tukee taulukkorakennetta eikä katse näin ollen etsi poikkeavaa ajatusta vasemman sarakkeen otsikosta. Havaittavuuden vuoksi linkki-tekstit on yleensä alleviivattuja. Yleensä ne, jotka ovat olleet suunnittelemassa järjestelmää eivät huomaa tällaisia virheitä, koska aivot jo tietävät mitä etsiä. Eivät virheet ole tavattomia, ne syntyvät esimerkiksi kun haetaan tilansäästöä näytöltä. Tästä syystä on syntynyt oma liiketoimintasegmentti: käytettävyystutkimus. Siinä käytetään usein silmien videointia apuna käyttäjäkokemuksen tueksi.
SonOfJesus
Vastaa Viestiin