Grillikesä parhaimmillaan

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Grillikesä parhaimmillaan

Viesti Kirjoittaja RaM »

Grillailetko sinä ja jos, niin mikä on lemppari grilliruokaa.

Omalla kohdalla grillaaminen alkoi pakon vuoksi tänä kesänä jo normaalia aikaisemmin. Juuri äsken grillasin paikallisesta kaupasta halvalla ostamiani HK:n viljapossun grillikyljyksiä. Olivat todella huonoja. Kolme kyljystä joista yksi oli varmastikin possun kyljys koosta päätellen. Toinen oli jo sitten pareminkin kunnollinen sian kyljys kokonsa puolesta. Kolmas oli jättimäisestä koostaan päätellen vähintäin 500 kg emakosta (tai miksei karjustakin), jota joku köyhä talonpoika oli luultavasti pitänyt kyntöhevosena traktorin rikkouduttua. Viljapellolle työnsä ääreen kuukahtaneen elikon oli kekseliäs talonpoika luultavasti sitten myynyt HK:lle viljapossuksi. Epätasaisen paksuja jokainen ja jättikyljyksessä oli luu kuin hirven sarvi. Paksuimmalta kohdalta liha oli noin 5 cm. Hyi.

Huonoa sitkeää lihaa joka ikinen. Jonkin sortin normaalia sitekeämpiä talouskyljyksiä, joiden maku muistutti luultavasti lähinnä sammakkoa. Lihaa ei sinänsä ollut edes paljoa - mitä niistä nyt paksujen kalvojen välistä sai irti riivittyä. Hyi. Vaikka kuinka koitin niitä kypsentää pitkään, ne eivät mureutuneet. Paitsi ohuimmalta kohdalta. Siinä odotellessa tuli sitten mieleeni, että liekö se Jahvetti jossain kuusen latvuksessa nuuskimassa grillini tuoksuja, mutta ei näkynyt vaikka kuinka koitin katsella. Omistuista kun se tunnetusti tykkää lihan grillailemisesta. Tai ainakin lampaan lihan - ehkä se edelleen karsastaa itse tuota possua, vaikka sitäkin myöhemmin lupasi ihmisten grillata. Tai sitten se vain tiesi kyseiset HK:n tuotteen kelvottomiksi eikä halunut saapua paikalle. No en minä sitä siitä syytä - en minäkään olisi ollut jos olisin kyljysten laadun tiennyt tuollaiseksi.

Ensikerralla taidankin marinoida esikypsennettyjä juureksia ja sipulia sekä grillata ne foliossa. Valkosipulivoin kera.

PS. Entinen grilliherkku - makkara - jostain syystä tökkii eikä maistu enää lainkaan. :(
Tony

Re: Grillikesä parhaimmillaan

Viesti Kirjoittaja Tony »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Viihdyttävä avaus grillaamisen iloista ja suruista. Palaan kertomaan omistakin grillailuistani paremmalla ajalla.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Leviathan

Viesti Kirjoittaja Leviathan »

Röyhistää rintaääntään syväksi.

Isojen ruokatalojen (HK, Atria jne) grilli-nimikkeellä myytäviä lihoja ei kannata ostaa. Huonoja paloja. Kassler on ihan ok. Parhaat lihat saa tiskiltä ilman tyhjiöpakkausta. Lidlin grillilihat ovat ok kun vertaa suurempiin tehotuotantomerkkeihin.
Omilla aivoilla ajattelun tärkeys saattaa joskus unohtua, mutta kun totuus alkaa sinua kuristaa ja pääset sen ikeestä, muistat miten sinulle on suotu vapaa tahto.
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

RaM kirjoitti:Grillailetko sinä ja jos, niin mikä on lemppari grilliruokaa.
Silloin tällöin grillailen. Yleensä kalliimman luokan grillimakkaroita, esim. Wilhelmiä.

Asiasta toiseen. Ostimme eilen kananmunia, joiden pakkauksessa luki "Virikekananmunia". Hauska nimike, mitähän käytännössä tarkoittaa? Onko niin, että kyseiset kanat saavat normaalia enemmän "virikkeitä" istuessaan munimassa? Ehkä niille näytetään telkkarista kukkoa, joka kiekuu. :D Tai ehkä niille suodaan "oikea" kukko iltapäivän ratoksi.

Nykyisin on kananmunia joka lähtöön: Luomukananmunia, lattiakanalan munia, vapaan kanan munia, virikekanan munia jne. Kuinkahan paljon todellisuudessa kanan elämä muuttuu, jos se rankataan johonkin em. ryhmään verrattuna siihen "normaalitilanteeseen", että muutama kana seisoo verkon päällä vieri vieressä koko elämänsä, kukkoa näkemättä. :shock:
Tony

Grillaaminen on yksi kesän hienoimmista harrasteista. Itse en juurikaan valitse ritilälleni valmiiksi maustettuja ja pakattuja piffejä. Jotenkin se että saa käsitellä lihan itse tuo jonkinlaista extrafiilistä touhuun. Niinpä sitä tulee hankittua usein lihaa, jota ei ole käsitelty muutoin kuin leikkaamalla esim. file järkevän kokoiseksi palaksi.
Valmiiksi marinoidut halpispihvit on usein marinoinnin lisäksi ruiskusuolattuja, joka vie mielestäni piffeistä tietynlaista aitoa purutuntumaa. Toki markkinoilta löytyy myös valmiiksi maustettuja pihvejä, joita ei ole riuskusuolattu, ja nuo kelpaavat joskus meikäläisenkin ritilälle.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Tony

RaM kirjoitti:Juuri äsken grillasin paikallisesta kaupasta halvalla ostamiani HK:n viljapossun grillikyljyksiä. Olivat todella huonoja.
Noi näyttäisi olevan tehty porsaan kasslerista, niskasta, joka ei mun mielestä kyllä ole mikään paras ratkaisu grillille, jos niitä ei ensin esikypsennä esmes keittämällä.

http://www.tiesydameen.fi/tuote?nimi=HK ... d=17256574
Kolme kyljystä joista yksi oli varmastikin possun kyljys koosta päätellen. Toinen oli jo sitten pareminkin kunnollinen sian kyljys kokonsa puolesta. Kolmas oli jättimäisestä koostaan päätellen vähintäin 500 kg emakosta (tai miksei karjustakin), jota joku köyhä talonpoika oli luultavasti pitänyt kyntöhevosena traktorin rikkouduttua. Viljapellolle työnsä ääreen kuukahtaneen elikon oli kekseliäs talonpoika luultavasti sitten myynyt HK:lle viljapossuksi. Epätasaisen paksuja jokainen ja jättikyljyksessä oli luu kuin hirven sarvi. Paksuimmalta kohdalta liha oli noin 5 cm. Hyi.
Possun niskasta on aika haasteellista saada tasalaatuista tulosta tässä nimenomaisessa tarkoituksessa. Karjuja tai emakoita ei käytetä näihin tarkoituksiin, mutta tosiaan ko. ruhon osa on aika kinkkinen kun tehdään isoja sarjoja tähän tarkoitukseen. Edesmennyt elintarvikelakkohan toki vaikutti teurastukseen niin, että porsaat pääsivät kasvamaan tavallista suuremmiksi, että voihan tuossa ajatuksessa isommista ruhon osista olla siinä mielessä itua, mutta varmaksi sitä on vaikea sanoa.
Huonoa sitkeää lihaa joka ikinen. Jonkin sortin normaalia sitekeämpiä talouskyljyksiä, joiden maku muistutti luultavasti lähinnä sammakkoa. Lihaa ei sinänsä ollut edes paljoa - mitä niistä nyt paksujen kalvojen välistä sai irti riivittyä. Hyi. Vaikka kuinka koitin niitä kypsentää pitkään, ne eivät mureutuneet. Paitsi ohuimmalta kohdalta.
Juuri näin. Nämä eivät ole mielestäni kovin hyvä ratkaisu pelkästään grillattavaksi. Grillille suosittelen sekä possusta että naudasta filettä, tai riittävästi raakakypsytettyä naudan sisä- tai paahtopaistia. Fileellä pääsee kyllä helpoimmalla ja tulos on varmempi.
Ensikerralla taidankin marinoida esikypsennettyjä juureksia ja sipulia sekä grillata ne foliossa. Valkosipulivoin kera.
Toi on tietenkin bueno, mutta kyllä siellä lihatiskillä majailee varteenotettaviakin vaihtoehtoja. Pikkuisen saattaa joutua kukkaroa raottamaan anteliaammin, mutta kyllä se pieleen mennyt grillikokemuskin on hanurista, ja sen välttämiseksi mielestäni voi pistää vähän euroja jonoon. :wink:
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

No olen minä oikeastaan ihan hyvä grillaaja - se verran paljon on tähän ikään ehtinyt kertyä kokemusta - ja noilla Tonyn lihasuosituksilla on toki pikku pakkokin onnistua. Aina ei perheellisen kuitenkaan ole mahdollisuutta investoida laadukkaisiin fileisiin, vaikka kuinka tekisi mieli.

Yksi lempi grillattavistani (tai vaikka uunissa valmistettuna) on hyvä tuore porsaan kyljys. OIKEA tuore hyvälaatuinen kyljys jonka maustan itse. Talouskyljyksistä en ole koskaan pitänyt edes grillattuna, vaikka monet niistäkin pitävät.
Tässä iän ja grillauskokemuksen mukana on seurannut kyllä muutakin - nimittäin näkö on alkanut vääjäämättä heikentyä enkä näe lukea pikkutekstejä ilman lukulaseja. Eikä lasit tulleet mukaan kauppaan. :roll: Tuosta paketista en nähnyt muuta, kuin että se oli HALPAA ja siinä luki isolla 'viljaporsaan grillikyljys'. :oops: Olen juuri oppinut, ettei sinänsä edes viljaporsas ole hyvää - porsaan kun kuuluisi olla kaikkiruokainen ja siksi syödä myös proteiineja = lihaa - ei mitään soijavalmistetta. Päätinpä kuitenkin ostaa kyljykset kun tihrustelu ei auttanut tulkitsemaan paketin tarkempaa sisältöä. JOS olisin tiennyt sen olevan niskaa (niskaa grilliin - mitä hittoa!?!?! :shock: ), paketti olisi pudonnut luultavasti kaupassa lattialle. Mutta... kun ei näe mitä ostaa. Sitten saa ihmetellä, miksi ruoka onkin moskaa. :|

ENITEN IHMETTELEN KUITENKIN SITÄ...

... miten saamarissa niskasta saa kyljyksiä??? :?

PS. Teinpä muuten reklamaation juuri HK:lle. Syytin väärästä markkinoinnista ja kysyin, mistä alkaen kyljykset on leikattu niskasta. Kerron sitten mitä vastaavat. :)
odette80

Viesti Kirjoittaja odette80 »

Muurikalla tulee tehtyä pihvit ja makkarat. Perunoita ja silliä kaveriksi. Makkarakin menee alas kun tippaa sillin "kastikkeeseen". Pihvit tulee käristettyä niin kuiviksi että meinaa tukehtua muuten ei mene alas. :lol:
Tony

RaM kirjoitti:No olen minä oikeastaan ihan hyvä grillaaja - se verran paljon on tähän ikään ehtinyt kertyä kokemusta - ja noilla Tonyn lihasuosituksilla on toki pikku pakkokin onnistua. Aina ei perheellisen kuitenkaan ole mahdollisuutta investoida laadukkaisiin fileisiin, vaikka kuinka tekisi mieli.
Äläpähän nyt, saa noi filepiffitkin gärvennettyä kuiviksi korpuiksi jos niikseen tulee, kuten odette80 ehti kehumaan. :wink: Totta on kuitenkin ettei niitä fileitä nyt ihan aina ole mahdollista nautiskella. Siellä on muuten kaupoissa porsaan ulkofilettä n. puolentoista kilon vakuumipakkauksissa ihan sikahalvalla ( = 4,95 - 5,95€/kg). Saman tehtaan tavaraa taitaa olla, josta noi grillikyljyksetkin. Siitä saa järkevään hintaan parikin erää valmiita pihvejä pakkaseen odottelemaan aurinkoisia grillailupäiviä.
Yksi lempi grillattavistani (tai vaikka uunissa valmistettuna) on hyvä tuore porsaan kyljys. OIKEA tuore hyvälaatuinen kyljys jonka maustan itse. Talouskyljyksistä en ole koskaan pitänyt edes grillattuna, vaikka monet niistäkin pitävät.
Talous- eli välillä myös grillikyljys olisikin mielestäni parempi myydä jonkinlaisen uunikyljys -nimikkeen alla. Grillikyljys on vähän harhaanjohtavaa, tai ainakin sitä nimeä käyttämällä saa helposti vihaisia grillaajia.
ENITEN IHMETTELEN KUITENKIN SITÄ...

... miten saamarissa niskasta saa kyljyksiä??? :?
No niskahan on jatke sille oikean kyljyksen lihalle, eli ulkofileelle. Siinä ne on pötkössä selkärangassa kiinni. Eli kun se rankaluu jätetään niskaan kiinni, niin siitä saa niitä talous- tai grillikyljyksiä samaan tapaan leikkaamalla kuin oikeitakin kyljyksiä.
PS. Teinpä muuten reklamaation juuri HK:lle. Syytin väärästä markkinoinnista ja kysyin, mistä alkaen kyljykset on leikattu niskasta. Kerron sitten mitä vastaavat. :)
Toi on ihan aiheellinen reklamaatio mielestäni. Tulevat selittämään kuinka niskaosasta leikataan nk. talouskyljykset, joita myös grillikyljyksinä myydään. Se kuinka puolustavat tuotteen mielikuvaa siitä, että sitä voi sellaisenaan grillissä paistaa onkin varmasti mielenkiintoinen argumentti.
Leviathan

Viesti Kirjoittaja Leviathan »

Johanneksen poika kirjoitti: Asiasta toiseen. Ostimme eilen kananmunia, joiden pakkauksessa luki "Virikekananmunia". Hauska nimike, mitähän käytännössä tarkoittaa?
Häkkikanoja, joilla on siinä häkissä joku "virike", esim muovi millä "leikkiä".
lattiakanalan munia
Kaikki kanat hallin lattialla vapaana. Muuten ok, mutta usein vapaata kulkutilaa hyvin vähän. Pahimmassa tapauksessa kaikki eivät mahdu vaeltamaan ruoka- tai vesikupeille ja ahtaiden olojen takia loukkaantumisia on paljon. Kuolleita karsitaan joukosta käsin.
:shock:
Tätä liha- ja munakanojen tuotanto juuri on. Esim. broilerit kasvatetaan mahdollisimman nopeasti mahdollisimman isoksi valmiiksi myyntiin. Olot ovat huonot ja ylisuuren nopeasti kasvaneen ruhon takia mm. jalka- ja rakenneongelmia esiintyy paljon.
Ei kovin eettistä. Itse en osta ollenkaan kanaa, ja munista vähintään vapaan kanan munia. (Myös vapaan kanan munat saattavat olla lattiakanalasta, nimi vain maalailee mukavia asioita. Muistaakseni ns. vapaat pääsevät ulos joskus?)
Omilla aivoilla ajattelun tärkeys saattaa joskus unohtua, mutta kun totuus alkaa sinua kuristaa ja pääset sen ikeestä, muistat miten sinulle on suotu vapaa tahto.
Tony

Tostahan noi kananmunien salaisuudet saa kivasti auki:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kananmuna
odette80

Viesti Kirjoittaja odette80 »

Olenpas ihmetellyt noita kyljyksiä, koska jotkut ovat todella hyvän näköisiä ja jotkut näyttää pahalta ja maistuu kuolemalta (en ole maistanut kuolemaa, vaikka monet niin päättelevät tumman puhuvasta tyylistäni :twisted: ).
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Kun en lihaa syö, niin lempparigrillattavani on munakoiso. Sopii myös siihen makkaran viereen. Tässä ohje.

Viipaloi musta munakoiso eli aubergin ohuiksi viipaleiksi pituussuuntaan. Sirottele suolaa pinnalle, niin, että alkaa tulla vettä pintaan (kestää muutaman minuutin). Käännä ja tee samoin.
Pyyhi suolaneste pois ja pane tulikuumalle grillille. Voitele rypsiöljyllä, jossa on valkosipulia.
Jotkut haluavat munakoison rapsakkana, itse suosin sellaista, jossa on vielä mehukas sisus.

Jumaleissön, on hyvää!
Religionsfri.
ex palv.valvoja

Viesti Kirjoittaja ex palv.valvoja »

Grillaaminen ei ole mielipuuhiani,mutta jos nyt täytyy,niin maissintähkä on hyvää evästä.Kebakot,menettelee ja jos makkaraa pitää olla,niin lihaisaa.
Parasta on oma rauha,mutta perheenkanssa myös,tietenkin.
Luopio?

Viesti Kirjoittaja Luopio? »

Aasialaisesta mausta tykkäävät voisivat kokeilla seuraavaa:

Naudan sisä- tai ulkofiletta palana(ei pihveinä) marinadiin yön yli.
Marinadi:
Raastettua inkivääriä, murskattua valkosipulia, wasabia, teriyakikastiketta, japanilaista riisiviinietikkaa

Marinoitunut liha tuntia ennen grillausta huoneenlämpöön kelmun alle. Liiat soosit pyyhkäistään lihan päältä pois ja kuumalle grillille 3-4min per puoli. Grillattu liha sen jälkeen sivuun vetäytymään 5-10min jonka jälkeen ohuehkoiksi viipaleiksi.

Lisäkkeenä raikas keräkaali-kiinankaali-retiisi-porkkana-kevätsipuli-cashewpähkinä(paahdettu)-lasinuudelisalaatti.

Salaatille soosi:
soija, kalakastike, inkivääri, valkosipuli, chili(tulinen)

Toimi ainakin meillä jussina...

Ps. Possun ribsit tai muu osa Coca-cola(ei light), habanero, dijon-sinappi, valkosipuli-marinadiin ja 5-10h päästä on sweet and spicy possu valmis grillattavaksi. Muista keittää ribsit vedessä ennen grillausta, jotta liha lähtee kunnolla luista.

Kuten huomaatte jäi tänään aamiainen väliin ja alkaa haaveilu...
"Totuus ei saa koskaan tulla hyvän tarinan tielle"
Vastaa Viestiin