Maailmalliset

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Re: Maailmalliset

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Vieras kirjoitti:
Maailmalliset papit tietävät, että JT:lla on Totuus? "

Papit eivät välttämättä tiedä paljoakaan jehovalahkosta. Ja mahdollinen tieto on luonteeltaan todennäköisesti yleiskatsaus tietokirjasta, sen sijaan että se valmistaisi väittelyyn jt:ien haluamalla tavalla, ainakin kuten se saatetaan esittää heidän piirissään.

Tuo jt:ien antama kuva on vain yksi "siivu", joka on mainos ja teokraattista sotaa. Jt:n lähestymistapa toimii niinkauan kuin vastapuoli ei ole lainkaan perillä jt: tekniikasta ja opeista ja oppien eroavuudesta todellisuuteen nähden (kuka kadunmies esim. tietäisi että v. 607 eaj ei tuhottu Jerusalemia ?) Sitten kun vastapuoli, vaikka pappi, on perillä ja tietää esittää näitä asioita kiusallisilla kysymyksillä, niin on jt:lla toinen siivu, opetettu lähtemään, ennenkuin oma uskonsa joutuu koetteelle.

Sen jälkeen kolmas siivu, jt alkaa uudestaan saman "teoriansa" papeista, ja pystyy vailla omatuntoa teokraattisen sodankäynnin määräyksensä mukaisesti väittämään, että mitään kiusallisia kysymyksiä esittänyttä vastapuolta olisi koskaan ollutkaan.

Jos jt sanoo vaikkapa että hän uskoo Raamattuun, niin voisi vastata, että en minäkään käy valtakunnansalilla. Näsäviisaan koulupojan nokkeluus on se tapa, millä aina jotenkin voi provosoida, vaikka onhan tapoja hienostuneempiakin.
Kletos

Viesti Kirjoittaja Kletos »

Vieras kirjoitti: Pitääkö paikkansa se, että maailmallinen ei ole kiinnostunut hengellisistä asioista? En usko. Uskontoihin kuuluu Suomessa ja maailmassa hyvin suuri osa ihmisistä. Uskonnot eivät ole kahteen leiriin typistettäviä, kuten JT:t opettaa (Suuri Babylon - Jehovan todistajat -dikotomia).

Onko maailmallinen epäkohtelias, kun hän paiskaa oven JT:n edestä kiinni? Ehkä hän ei pidä siitä, että kotiovelle tullaan röyhkeästi käännyttämään tai ehkä hänellä on jo uskonto? Ehkä hän haluaa suojella itseään toistuvilta häirintäkäynneiltä?

Maailmalliset papit tietävät, että JT:lla on Totuus? Maailmalliset papit varmaan eroaisivat kirkosta omantunnonnsyistä ja liittyisivät Seuraan, jos näin ajattelisivat. Kaikki maailmalliset eivät pidä vaikuttimenaan vain JT:n "uskonnon" turmelemista.

Ei pidä. Ei tarvitse olla todistaja ollakseen kiinnostunut hengellisistä asioista.

Itse en ole milloinkaan paiskannut ovea kiinni. Aina olen kutsunut parin sisälle, keskustellut ja toivottanut tervetulleeksi uudelleen. Viimeksi otin puheeksi sen, milloin ymmärrettiin se, että Jeesus palasi takaisin vuonna 1914. Näytin valokopiota 1920-luvun Vartiotornista, jossa paluuvuosi oli vielä 1784. Kierrosvalvoja nikotteli hetken, lupasi palata asiaan, mutta eivät enää sen jälkeen meille ole tulleet.
Tapahtumasta on nyt varmaan jo pari vuotta aikaa.

Monikaan ei nykyaikana pidä yllätysvieraista. Tuskin todistajat itsekään suhtautuisivet sen paremmin vaikkapa mormonipariin, joka tulisi soittamaan ovikelloa kesken lounasvalmistelujen. Kuinka innokkaasti todistaja olisi valmis ottamaan vastaan mormonioppia? Vastaavasti ne, joilla on jo hengellinen elämänasenne ja suhde Jeesukseen Kristukseen, eivät koe tarvitsevansa VT-järjestöä tai mitään muutakaan lahkoa.

Itse pidän keskustelemisesta ja jos tuntee vähäkin enemmän Raamattua, voi helposti havaita, kuinka huteralla pohjalla todistajien raamatunosaaminen todellisuudessa on. Tietyt kohdat osataan ulkoa, mutta siihen se sitten jääkin. Tältä tilanne näin ulkopuolisena vaikuttaa. Vastaavasti, jos osaa vähänkään koineekreikkaa, voi havaita UM-käännöksen monet puutteet ja suoranaiset virheet.

Yksikään tuntemani pappi (heitä on melkoisen runsaslukuinen määrä), ei pidä Jt-oppia totuutena (aikamoinen urbaanilegenda). Sitä vastoin moni pappi keskustelee mielellään todistajien kanssa. Valitettavaa vain on, että heille on käynyt samoin kuin itselleni. Kenttätyössä oleva pari on käynyt, keskustellut ja luvannut palata asiaan, mutta eivät ole koskaan palanneet.
Tällaisia tapauksia on ollut usean papin kanssa, joiden kanssa olen ottanut puheeksi tämän uskonnon. Luvataan selvittää asiaa ja palata asiaan, mutta mitään selvitystä ei ole tapahtunut, eikä yksikään tienraivaaja tms. ole enää tullut soittamaan kyseisen papin ovikelloa. :D

Kummallista :roll:
lavanpalvelija

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

Kletos kirjoitti:
Itse pidän keskustelemisesta ja jos tuntee vähäkin enemmän Raamattua, voi helposti havaita, kuinka huteralla pohjalla todistajien raamatunosaaminen todellisuudessa on. :[/quote kirjoitti:
Me kun silloin elimme harhakuvassa, että todella tiesimme mitä Raamattu tarkoittaa. Ainakin oma huteralla pohjalla oleva Raamattu osaamiseni oli minulle suuri yllätys. Jehovan todistajien historiaan perhdyin seikkaperäisesti ilmeisesti harvinaisenkin nuorena.
Varjo seuraa, halusit tai et.
JukkaP

Viesti Kirjoittaja JukkaP »

Offtopic:
Puhelinmyyntiestoa ei kannata hankkia, varsinkaan jos se on maksullinen. Käytännössä kukaan ei voi estää puhelinmarkkinointia, koska kun itse olin puhelinmyyjänä, soittelin järjestelmällisesti puhelinluetteloiden numeroihin. Numeroja kerättiin niin monesta lähteestä, että estäminen on mahdotonta. Tämä tietenkin voi olla tapauskohtaista, mutta meillä ei ollut käytettävissä mitään rekisteriä mistä olisi voinut nähdä onko estoa vai ei. Vaikka tuohtuneelle asiakkaalle sanottiin, että "no nyt merkitään ylös että teillä on esto", niin ei sitä todellisuudessa kirjattu minnekään.

Puhelinmyyntiesto on huijausta. Saattaa merkintä jossain näkyäkin mutta ei siellä missä sen pitäisi. Itse en koskaan moiseen merkintään törmännyt. Myin lehtiä puhelimitse.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuo Kletoksen papeista kertoma on varmastikin totta, ylempänä arvio papeista on perustunut olemattomiin kontakteihin ja kirjallisuuspäätelmiin, jotka nyt ajatellen eivät tarkoittaneet tätä puolta käsitellä.

Noihin jt:ien poistumisselityksiin tulisi keksiä sopivia kysymyksiä.

"lupasi palata asiaan", -miksei puhuta siitä saman tien ? -voinko saada puhelinnumeron siltä varalta että en ole paikalla kun palaat asiaan ?

"Kysyn vanhemmilta seurakuntalaisilta, jotka ovat jo kerenneet perehtyä tarkemmin tähän asiaan" -Mitä kysyttävää siinä näet ? Vai tarkoitatko että miksi vartiotorniseura on nyttemmin valehdellut tästä vanhasta asiasta ?
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Kletos kirjoitti: Itse en ole milloinkaan paiskannut ovea kiinni. Aina olen kutsunut parin sisälle, keskustellut ja toivottanut tervetulleeksi uudelleen. Viimeksi otin puheeksi sen, milloin ymmärrettiin se, että Jeesus palasi takaisin vuonna 1914. Näytin valokopiota 1920-luvun Vartiotornista, jossa paluuvuosi oli vielä 1784. Kierrosvalvoja nikotteli hetken, lupasi palata asiaan, mutta eivät enää sen jälkeen meille ole tulleet.
Kiinnostaisi tarkemminkin tietää (ehkä muitakin lukijoita,kirjoittajia kiinnostaisi) mitä teillä nikottelun aikana sekä sen jälkeen tapahtui, ennen vilpittömien Jehovan Todistajien poistumista ? Lähinnä se, mitä puhuttiin sen jälkeen kun pistit pöytään MustaPekan kortin alias Seuran kirjallisuuden ?
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Kletos

Bergerac kirjoitti:
Kletos kirjoitti: Itse en ole milloinkaan paiskannut ovea kiinni. Aina olen kutsunut parin sisälle, keskustellut ja toivottanut tervetulleeksi uudelleen. Viimeksi otin puheeksi sen, milloin ymmärrettiin se, että Jeesus palasi takaisin vuonna 1914. Näytin valokopiota 1920-luvun Vartiotornista, jossa paluuvuosi oli vielä 1784. Kierrosvalvoja nikotteli hetken, lupasi palata asiaan, mutta eivät enää sen jälkeen meille ole tulleet.
Kiinnostaisi tarkemminkin tietää (ehkä muitakin lukijoita,kirjoittajia kiinnostaisi) mitä teillä nikottelun aikana sekä sen jälkeen tapahtui, ennen vilpittömien Jehovan Todistajien poistumista ? Lähinnä se, mitä puhuttiin sen jälkeen kun pistit pöytään MustaPekan kortin alias Seuran kirjallisuuden ?
Tilanne oli sellainen, että olin kotona lueskelemassa Raamattua ja Novumia, kun ovikello soi. Menin avaamaan ja ovella oli jo muutaman kerran meillä käynyt kierrosvalvoja ja joku toinen henkilö, jota en ollut tavannut aiemmin. (Kierrosvalvoja tuli aina jonkun uuden henkilön kanssa, eikä kukaan paikallisesta seurakunnasta käynyt koskaan näiden "kierrosviikkojen" (?) välissä.) Käynnit olivat siis melkoisen harvanlaisia.
(Selailin sähköpostejani ja niiden perusteella voisi päätellä, että käynti olisi tapahtunut ehkä vuoden 2007 lokakuulla.)

En muista mistä juttelimme ensin. Olisiko ollut erotettujen kohtelusta. Kierrosvalvoja totesi ainakin jonkun käyntinsä aikana, että Hän ainakin pitää yhteyttä erotettuihin sukulaisiinsa.

He olivat jo lähdössä pois, kun otin puheeksi vuoden 1914. Lähinnä minua kiinnosti se, milloin muutos vuodesta 1784 vuoteen 1914 tapahtui. He olivat eteisessä lähdössä, kun hain kopion Vartiotornilehden sivulta 1920-luvulta. Olisin antanut kopion sivusta mukaan, mutta eivät ottaneet. Kiireessä ei ehtinyt asiaa sen enempiä ruotia. Toivotin kummankin tervetulleeksi, mutta eipä ole ketään sen jälkeen näkynyt. Ei kierrosvalvojaa, eikä ketään niistä henkilöistä, jotka hänen mukanaan ovat meillä poikenneet.

Nyt olen täysin vakuuttunut siitä, että he eivät halua puhua Raamatusta tai opistaan kenellekään, joka vähänkin enemmän on perillä omasta Raamatustaan. Oletan, että tuntien kerääminen on tärkeämpää kuin se, että voi oikeasti puhua asioista, jotka ovenavaajaa heidän opissaan kiinnostavat. Sama tilanne on niiden sukulaisteni kanssa, jotka ovat todistajia. Asioista luvataan ottaa selvää ja palata niihin myöhemmin, mutta vastauksia ei näytä löytyvän.

Olisin kiinnostunut myös vertaamaan UM-käännöstä Novumiin (UT alkukielellä), mutta heillä ei näytä olevan mitään halua tutkia asioita oikeasti ja puolueettomasti. Se, mitä he kutsuvat tutkimiseksi ei käytännössä ole tutkimista, vaan yhden suljetun näkökannan ulkoa opettelemista. On täysin selvää, miksi todistajat ovat koulutuskielteisiä. Jos he opiskelisivat missä tahansa oppilaitoksessa, he ymmärtäisivät mitä eroa on asioiden perinpohjaisella, aidolla ja vilpittömällä tutkimisella ja sillä "tutkistelemisella" (?), jota he itse keskenään harrastavat.
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kletos kirjoitti:En muista mistä juttelimme ensin. Olisiko ollut erotettujen kohtelusta. Kierrosvalvoja totesi ainakin jonkun käyntinsä aikana, että Hän ainakin pitää yhteyttä erotettuihin sukulaisiinsa.
Ei ollut sitten tuo kierrosvalvoja ainakaan Reima Laine. Hänellä on jyrkkä kanta suhtautumisessa erotettuihin sukulaisiin. Voit kuunnella Reiman omat sanat tästä linkistä.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kiitän Kletosta mainiosta vastineestaan. Puuttuisin yhteen pikkuseikkaan, mikä ei ole välttämättä kaikille lukijoille tuttu, nimittäin sanaan "Novum". Tämä on "kirkkoslangia", millä tarkoitetaan alunpitäen Eberhard Nestlen (sittemmin poikansa Erwinin Nestlen ja Kurt Alandin) toimittamaa Uuden testamentin kreikankielistä (koinee) tekstikriittistä laitosta, mistä nyt on käytössä 27. tarkistettu laitos "Novum Testamentum Greace" - Uusi Testamentti Kreikaksi.

Novum päihittää Jehovan todistajien käytössä olevan Westcott & Hort vastaavan interlineaarisen tekstilaitoksen (KIT tai int-E) mennen tullen runsaine alaviitteineen, kommentteineen ja tekstivariantteineen.
Kletos

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kiitän Kletosta mainiosta vastineestaan. Puuttuisin yhteen pikkuseikkaan, mikä ei ole välttämättä kaikille lukijoille tuttu, nimittäin sanaan "Novum". Tämä on "kirkkoslangia", millä tarkoitetaan alunpitäen Eberhard Nestlen (sittemmin poikansa Erwinin Nestlen ja Kurt Alandin) toimittamaa Uuden testamentin kreikankielistä (koinee) tekstikriittistä laitosta, mistä nyt on käytössä 27. tarkistettu laitos "Novum Testamentum Greace" - Uusi Testamentti Kreikaksi.

Novum päihittää Jehovan todistajien käytössä olevan Westcott & Hort vastaavan interlineaarisen tekstilaitoksen (KIT tai int-E) mennen tullen runsaine alaviitteineen, kommentteineen ja tekstivariantteineen.
Itse asiassa en tarkoittanut sitä Novumia, vaikka sekin tosin on hyllyssäni. Ostin joitain vuosia sitten Novumin viisiosaisen kirjasarjan, jossa koko UT on sanasta sanaan (interlineaarisena) käännöksenä (täällä on vastaava teos digitaalisena http://www.du.fi/fi/?sid=88). Sarja löytynee useimmista kirjastoistakin. Sitä on helppo tutkia, vaikka ei koineekreikkaa itse erityisen hyvin hallitsisikaan. Neljä ensimmäistä osaa sisältävät tekstit selityksineen ja viides osa on sanakirja, jossa kaikki sanan on numeroitu ja näin ollen tekstissä oleva sana löytyy helposti merkityksineen sanastosta.

Novumin "sarja" on ollut pitkään loppuunmyyty ja sitä on lähes mahdoton saada ja hinnat ovat sen mukaiset. En usko sattumaan enkä hyvään onneen. Uskon johdatukseen. Oman kirjasarjani sain lähes ilmaiseksi juuri sen syksyn alussa kun aloitin kreikanopinnot yliopistossa. Olin yrittänyt etsiä sarjaa jo useita vuosia. Eräänä päivänä sarjaa tarjottiin minulle ostettavaksi yllättävältä taholta muutamalla eurolla. :P
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Jaa, Kletos, tutkitkin helluntailaisten Novumia. Tekstipohja on Textus receptus. Sen ainoksi ansioksi voidaan lukea korkeintaan suomenkielinen translitterointi ja hyvä sanaviitteistö. Minulla sarja on hyllyssäni, sain lahjaksi, mutta silti mieluiten vilkuilen sitä oikeaa Novumia, jonka Nestle-Aland ovat toimittaneet. Toki löytyyhän vielä GNT (The Greek New Testament), tosin vain 3. laitos, joka on hieman vanhentunut ja tietenkin firman Westcott & Hort, englanninkielinen interlineaarinen laitos. Se vasta vekkuli opus onkin.

Ei silti: kyllähän tämä helluntailaisten lahja Suomen siionille on helppolukuinen, ellei siihen suhtaudu kovin vakavasti, ja sen avulla on toki vaivatonta koineeseen paneutua. Käytän sitä itsekin toisinaan. No tulipahan tämäkin perusteellisesti oiottua. :lol:

Onko Sinulla tämä: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible ,ellei, suosittelen.
Edit: Lisätty linkki. Lisäksi hieman tekstiä muokattu.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Kletos kirjoitti:He olivat jo lähdössä pois, kun otin puheeksi vuoden 1914. Lähinnä minua kiinnosti se, milloin muutos vuodesta 1784 vuoteen 1914 tapahtui. He olivat eteisessä lähdössä, kun hain kopion Vartiotornilehden sivulta 1920-luvulta. Olisin antanut kopion sivusta mukaan, mutta eivät ottaneet.
Niin, jostain käsittämättömästä syystä Seuran (itse TM Jehovan kautta toimitettu) kirjallisuus muuttuu luopiokirjallisuudeksi mikäli esitetään hankalia kysymyksiä perustuen Seuran kirjallisuuteen.

Kletos kirjoitti:Olisin kiinnostunut myös vertaamaan UM-käännöstä Novumiin (UT alkukielellä), mutta heillä ei näytä olevan mitään halua tutkia asioita oikeasti ja puolueettomasti. Se, mitä he kutsuvat tutkimiseksi ei käytännössä ole tutkimista, vaan yhden suljetun näkökannan ulkoa opettelemista.
Jehovan Todistajat vievät mielellään kokematonta (etenkin Seuran asioita tuntematonta) tuntiraportin osaa kuin litran mittaa. Lisäksi (tämä on totta tai sitten jokut vilpittömät Jehovan Todistajat valehtelevat) vilpittömät Jehovan Todistajat voivat tapauskohtaisesti nauttia siitä ylivertaisuuden/voiton tunteesta, kun laittavat puhu perustellen kirjan oppeja kehiin ikäänkuin professorin tiedoin. Ja tuntiraportin kohderyhmä menee hiljaiseksi Seuran "vakuuttavien" todisteiden myötä. Näin voi käydä kun ovella on tietämätön maallikko.

Vilpitön Jehovan Todistaja ei mielellään käy, ainakaan kovin pitkään, keskustelua asioista, jotka hän saattaisi mieltää (tm Seuran tm Jehovan) uskoaan uhkaavaksi tai joihin hän ei ole varautunut tai joihin ei löydykkään suoraa vastausta Seuran tm tosi oikeasta kirjallisuudesta tai Seuran tm Raamatun käännöksestä.

Myöskään vilpittömälle Jehovan Todistajlle ei sovi se, että hänelle ryhdytään todistamaan saatanan vallassa olevan maailman kirjallisuuden avulla toisenlaisia näkökantoja. Seuran kirjallisuus kun vain on se ainoa ja oikea.
Kletos kirjoitti:On täysin selvää, miksi todistajat ovat koulutuskielteisiä. Jos he opiskelisivat missä tahansa oppilaitoks essa, he ymmärtäisivät mitä eroa on asioiden perinpohjaisella, aidolla ja vilpittömällä tutkimisella ja sillä "tutkistelemisella" (?), jota he itse keskenään harrastavat.
Beteliä ei taideta laskea tähän mukaan kun se ei ole oppilaitos vaikka se tosiaankin on sanan varsinaisessa toisenlaisessa merkityksessä oppilaitos. :mrgreen: Tietääkö kukaan onko muuten Betelissä ollut oppisopimuksella olevia ?

Se on osittain selvää että Jehovan Todistajat Seuran kirjallisuuden mukaan (tilastoista en osaa sanoa) ovat koulutuskielteisiä.
Mutta en ole kovinkaan varma siitä, että peruskoulun jälkeinen 3v ammattikoulussa "siivooja-linjalla" (ei sellaista välttämättä ole) tuottaisi vilpittömälle Jehovan Todistajalle konkreettisesti juurikaan mitään uutta, tai vaikka tuottaisi niin edelleen tämä Seuran asentama kuvainnollinen aivopultti on asiassa mukana säätämässä.
-> Myönnän että en tiedä kuinka monta prosenttia vilpittömistä Jehovan Todistajista käy välittömästi peruskoulun jälkeen ammattikoulun.

Totta on se, että mitä korkeampi oppilaitos, sitä enemmän joudut itse tekemään ja ajattelemaan sekä valitsemaan.

Jos puhutaan Jehovan Todistajista ja Seurasta, Seuran oppilaitoksesta, niin vilpittömillä Jehovan Todistajilla on kaksi vaihtoehtoa:
1. Teet niinkuin Seura haluaa ja opettaa ja elät sen mukaan
2. Jos toimit 1 kohtaa vastaan etkä kadu ->Seura antaa potkut oppiahjosta (poislukien esim. verensiirto jota ei kadu, jolloin Seura ei suoranaisesti anna potkuja mutta katso henkilön itse eronneeksi vaikka henkilö ei haluaisi erota = käytännössä potkut)
Kletos kirjoitti:Toivotin kummankin tervetulleeksi, mutta eipä ole ketään sen jälkeen näkynyt. Ei kierrosvalvojaa, eikä ketään niistä henkilöistä, jotka hänen mukanaan ovat meillä poikenneet.

Sama tilanne on niiden sukulaisteni kanssa, jotka ovat todistajia. Asioista luvataan ottaa selvää ja palata niihin myöhemmin, mutta vastauksia ei näytä löytyvän.
Tähän on helppo vastaus:

Vilpitön Jehovan Todistaja tai veli vilpitön viisas vanhin ehkä ei vain katso sinua tm Seuran tosi tm Jehovan Totuuden arvoiseksi ; kun et suostu vastaanottamaan ehdotonta tosi tm Seuran tosi tm Jehovan Totuutta. Kaikki muu on vaan saatanan maailman vallassa olevien vääristämää tai sitten luopioiden juttuja.

PS Kletos. Sinä itse kyllä tiedät nämä kaikki entuudestaan :wink: , mutta aukaisin ajatuksiani palstaa lukeville vilpittömille Jehovan Todistajille, kiinnostuneille, eroa JT:sta ajatteleville, tai kelle tahansa jne.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Linnea

Viesti Kirjoittaja Linnea »

Bergerac kirjoitti: Jehovan Todistajat vievät mielellään kokematonta (etenkin Seuran asioita tuntematonta) tuntiraportin osaa kuin litran mittaa. Lisäksi (tämä on totta tai sitten jokut vilpittömät Jehovan Todistajat valehtelevat) vilpittömät Jehovan Todistajat voivat tapauskohtaisesti nauttia siitä ylivertaisuuden/voiton tunteesta, kun laittavat puhu perustellen kirjan oppeja kehiin ikäänkuin professorin tiedoin. Ja tuntiraportin kohderyhmä menee hiljaiseksi Seuran "vakuuttavien" todisteiden myötä. Näin voi käydä kun ovella on tietämätön maallikko.

Vilpitön Jehovan Todistaja ei mielellään käy, ainakaan kovin pitkään, keskustelua asioista, jotka hän saattaisi mieltää (tm Seuran tm Jehovan) uskoaan uhkaavaksi tai joihin hän ei ole varautunut tai joihin ei löydykkään suoraa vastaust
Minä meinasin hurahtaa tuossa kohden, kun ovellani käynyt vakiotodistaja plus vaihtuva kumppaninsa puhuivat asioista erittäin vakuuttavasti ja antaen ymmärtää, että heillä on takanaan aivan käsittämätön määrä tietoa. Tuli semmoinen olo, että kannattaa pitää vaan se oma suu kiinni ja antaa viisaampien puhua. Toisaalta olisi tehnyt mieli oppia itsekin se kaikki, mitä ovella kävijät tiesivät. (lue: olivat tietävinään) Minulla kun on aina ollut kova tiedon jano ja halu osata jotakin niin, että pystyisin puhumaan siitä etu- ja takaperin milloin vain, kuten todistajat tuntuivat asiansa osaavan.

Onneksi luontainen varovaisuus käski hidastamaan tahtia ja niin teinkin, juuri tarpeeksi, että jossain vaiheessa tutustuimme vakkaritodistajan kanssa siinä määrin, että hänen minua "ylempi" asemansa pääsi rapisemaan ja kehtasin alkaa esittää kysymyksiä. Hämmästys ja jollain tapaa pettymyskin oli suuri, kun olin lukenut vasta kaksi Uuden Testamentin kirjaa ja ajattelin keskustella muutamista asioista ja vielä aivan vilpittömin mielin. Kumpikaan vieraistani ei osannutkaan ilman apua ja hurjaa selaamista paikallistaa edes tiettyjä raamatunkohtia. Ja minulle oli lukuisia kertoja sanottu, että siinä ja siinä Raamatun kirjassa tai luvussa on ohjeita siihen ja siihen tilanteeseen - ikään kuin antaen ymmärtää, että he osaavat raamatun lähes sanasta sanaan ulkoa.

Jos tutkisteluja (ärsyttää, eihän tuo voi olla oikea sana?) olisi pidetty tiheämpään tahtiin, voi olla, että istuisin nyt kynsiäni puremassa jt-porukassa. Olisi sekin. :roll:
Kletos

Linnea kirjoitti: Hämmästys ja jollain tapaa pettymyskin oli suuri, kun olin lukenut vasta kaksi Uuden Testamentin kirjaa ja ajattelin keskustella muutamista asioista ja vielä aivan vilpittömin mielin. Kumpikaan vieraistani ei osannutkaan ilman apua ja hurjaa selaamista paikallistaa edes tiettyjä raamatunkohtia. Ja minulle oli lukuisia kertoja sanottu, että siinä ja siinä Raamatun kirjassa tai luvussa on ohjeita siihen ja siihen tilanteeseen - ikään kuin antaen ymmärtää, että he osaavat raamatun lähes sanasta sanaan ulkoa.
Kiitos kommentistasi Linnea. Saman ilmiön olen itsekin huomannut. Mielenkiintoisimpia tilanteita on tullut, kun olen siteerannut jotain erikoista UM-käännöksen jaekokonaisuutta, eikä kuulija ole osannut selittää asiaa ilman kirjallisuuttaan millään tavalla. Joskus olen näihin kysymyksiini onnistunut saamaan tulkinnan jälkeenpäin, jos sellainen on yhteisön kirjallisuudesta löytynyt.

Ilman selitysoppaitaan he olisivat hukassa. Voi toki olla, että osa todistajista osaa hyvinkin Raamattunsa ja osaa selittää sitä ilman apukirjallisuutta, mutta itse en vielä tällaiseen persoonaan ole onnistunut törmäämään.

Itse uskon, että Pyhä Henki avaa Raamatun sanaa. Ei apostoleillakaan ollut minkään seuran kirjallisuutta, josta he olisivat selityksiään ammentaneet. Katsoisin, että henkilö on aika heikoilla perustoilla, jos ei pysty selittämään Raamattua Raamatulla. Tai vastaavasti jos hänen täytyy jokaisessa opinkohdassa luottaa sokeasti jonkun toisen henkilön valmiiksi tekemiin tulkintoihin.
Jos Raamatun sana ei elä - se ei myöskään avaudu lukijalle.

Näkisin näin, että todistajalle Raamatun teksti ei elä, koska sitä ei voi avoimin ja vapain silmin lukea. Se menee aivoihin , mutta se ei mene "sydämeen". Siksi monet tulkinnat esim. juuri karttaminen vaikuttaa hyvin sydämettömältä ja julmalta. Raamatun sanaa on tulkittu järjen ja yhteisön hyödyn nimissä - ei sydämellä ja rakkaudella.
lavanpalvelija

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

Kletos kirjoitti:
Linnea kirjoitti: Näkisin näin, että todistajalle Raamatun teksti ei elä, koska sitä ei voi avoimin ja vapain silmin lukea. Se menee aivoihin , mutta se ei mene "sydämeen". Siksi monet tulkinnat esim. juuri karttaminen vaikuttaa hyvin sydämettömältä ja julmalta. Raamatun sanaa on tulkittu järjen ja yhteisön hyödyn nimissä - ei sydämellä ja rakkaudella.
Minä olen kiinnostunut Raamatust nykyisin oman tunneperäisen hengellisyyteni näkökulmasta. Hyväksyn älyni rajallisuuden pohtiessani Raamatun piilotajuista mystiikkaa ja vertaillessani sen sanomaa vallitsevaan universaaliin emotionaalisen spiritualiteettiin. Raamatusta löytyy paljon mielenkiintoista inhimilliseen empiiriseen todellisuuteen ammennettavaa.
Varjo seuraa, halusit tai et.
Vastaa Viestiin