SonOfJesus kirjoitti:Muistelen, että Jehovan todistajat alkoivat 70-80 -luvuilla opettaa, että pelastuminen on mahdollista vain kuulumalla heidän järjestöönsä. Aiemmin opetettiin että kaikki vilpittömät ihmiset voivat pelastua...
Oma mielikuva lapsuudesta on, että jo silloin opetettiin ainoastaan jehovantodistajien pelastuvan. En nyt kaivanut enempää tätä asiaa, mutta tällainen osui nopeasti eteen:
"It is only true worshipers of Jehovah today, those who learn of God’s gracious provision for safety and act on it, who will receive his protection at the war of Armageddon. To be under that protection means life; to be outside it means death." (w57 July 1 page 416)
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
SonOfJesus kirjoitti:Muistelen, että Jehovan todistajat alkoivat 70-80 -luvuilla opettaa, että pelastuminen on mahdollista vain kuulumalla heidän järjestöönsä. Aiemmin opetettiin että kaikki vilpittömät ihmiset voivat pelastua...
Oma mielikuva lapsuudesta on, että jo silloin opetettiin ainoastaan jehovantodistajien pelastuvan.
Vaimoni kummasteli aikoinaan VT-tutkistelussa vastattuaan, kun tutkistelunjohtaja (taisi olla betelistä) korjasi hänen vastaustaan sanomalla että vain järjestöön kuuluvat pelastuvat. Siinä oli mielestämme selkeä kovennus opissa. Tämä oli tietysti 1975 jälkeen, joten se saattoi olla väliaikaista.
Minua kiinnostaa erityisesti kuinka tiukasti JT:t nykyään ajattelevat järjestöön kuulumisen vaikuttavan pelastumiseen. Ennen 1975:ttä se ei mielestäni ollut niin merkittävää kuin myöhemmin.
Lainauksestasi päätellen heillä on ollut ailahtelevuutta valon suhteen .
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Opetus, minkä veli vanhimmalta olen tässä asiassa saanut, kuului: Vain Jehovan todistajat pelastuvat, mutta tuhatvuotisen valtakunnan aikana herätetään kuolleita tietyssä järjestyksessä, joita sitten opetetaan taivaallisen ja maanpäällisen toivon omaavien toimesta. Tuhatvuotiskauden jälkeen tulee loppukoe ja vasta siitä selviytyneet saavat nauttia paratiisimaasta. Loppukoe koskee niin todistajia (poislukien taivaallisen toivon omaavat) kuin heidän herätettyjä opettamiaan. Näin ei edes nykyisin elävä todistaja voi olla ehdottoman varma tulevaisuudestaan.
Mihin tämä oppi perustuu, siitä en muista kulleeni.
SonOfJesus kirjoitti:Vaimoni kummasteli aikoinaan VT-tutkistelussa vastattuaan, kun tutkistelunjohtaja (taisi olla betelistä) korjasi hänen vastaustaan sanomalla että vain järjestöön kuuluvat pelastuvat. Siinä oli mielestämme selkeä kovennus opissa. Tämä oli tietysti 1975 jälkeen, joten se saattoi olla väliaikaista.
Itselleni asia avautuu sillä tavalla, että nuoruudessani oli enemmän kaksoisajattelua asiasta. Siis vain silloin tällöin suoraa tekstiä ja pääosin loivemminkin tulkittavissa olevaa tekstiä asiasta. Minulle kerrottiin jo nuorena, että silloinen vuohiin ja lampaisiin jakaminen (johon minäkin sain kyseenalaisen kunnian osallistua) tarkoitti itse asiassa jakoa maailmanlopussa kuoleviin ja hengissä säilyviin. Ja jo 1940-luvulla julkaistu OJT veti hyvin tarkan rajan sen suhteen, että kenttää oli tehtävä, muuten ei ollut minkään arvoinen.
Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että linja on viime vuosina tiukentunut sanavalinnoiltaan, paitsi mitä aikoinaan omalla kotisivulla WTBTS johti lukijaa harhaan tässä asiassa tyyliin 100-0:
Uskovatko he olevansa ainoat, jotka pelastuvat?
Eivät. Miljoonat, jotka ovat eläneet menneinä vuosisatoina ja jotka eivät olleet Jehovan todistajia, tulevat takaisin ylösnousemuksessa ja saavat mahdollisuuden elää. Monet nykyään elävistä voivat vielä asennoitua totuuden ja vanhurskauden puolelle ennen ”suurta ahdistusta”, ja he pelastuvat. Sitä paitsi Jeesus kielsi meitä tuomitsemasta toisiamme. Me näemme ulkomuodon, mutta Jumala katsoo sydämeen. Hän näkee tarkasti ja tuomitsee armollisesti. Hän on antanut tuomintavallan Jeesukselle, ei meille. (Matteus 7:1-5; 24:21; 25:31.)"
Tässä pieni toteamus parin päivän takaa.
Kaksi keski-ikäistä jt naista tuli ovellemme,tunnistihan heidät heti.
He sanoivat tyypillisen aloituksensa:"me tässä olemme...."
Vastasin oitis:"jos olette järjestönpalvojia,niin juttua ei synny.Järjestö on pettänyt minut ja eikö totta,myös teidät".
"Ää....öööö".Oli vastaus.
"Voitette palata tänne jos ensin hylkäätte järjestön."
"Ää...ööööö"
Lähtiessänne ottakaa tästä nimeni ja osoitteeni,jonka laitatte aluekortin väliin,ettette enää tule tänne.
Markku Meilo kirjoitti:Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että linja on viime vuosina tiukentunut sanavalinnoiltaan, paitsi mitä aikoinaan omalla kotisivulla WTBTS johti lukijaa harhaan tässä asiassa tyyliin 100-0:
En oikeastaan enää tiedä viime vuosista, koska en ole lukenut heidän kirjallisuuttaan vuoden 1991 jälkeen. Itse huomasin selkeän muutoksen esim. Raymond Franzin erottamisen jälkeisessä suhtautumisessa erotettuihin. Selvästi on niin, että opetukset Vartiotornissa muuttuvat paljolti myös kirjoittajien henkilökohtaisten tunnetilojen mukana - R. Franzin tapauksessa kait F. Franz tunsi suunnatonta vihaa kaikkia niitä kohtaan, jotka olivat pettäneet hänet - ei kun Hänet.
SonOfJesus
Markku Meilo kirjoitti:Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että linja on viime vuosina tiukentunut sanavalinnoiltaan, paitsi mitä aikoinaan omalla kotisivulla WTBTS johti lukijaa harhaan tässä asiassa tyyliin 100-0:
Uskovatko he olevansa ainoat, jotka pelastuvat?
Eivät. Miljoonat, jotka ovat eläneet menneinä vuosisatoina ja jotka eivät olleet Jehovan todistajia, tulevat takaisin ylösnousemuksessa ja saavat mahdollisuuden elää. Monet nykyään elävistä voivat vielä asennoitua totuuden ja vanhurskauden puolelle ennen ”suurta ahdistusta”, ja he pelastuvat. Sitä paitsi Jeesus kielsi meitä tuomitsemasta toisiamme. Me näemme ulkomuodon, mutta Jumala katsoo sydämeen. Hän näkee tarkasti ja tuomitsee armollisesti. Hän on antanut tuomintavallan Jeesukselle, ei meille. (Matteus 7:1-5; 24:21; 25:31.)"
Teksti on tietysti monella tapaa ongelmallista. Se tosin kertoo totuutta (tm), mutta ottaa pois heiltä tuomitsemisen mahdollisuuden. Jos sekä sanoo, ettemme tuomitse ja samalla tuomitsee, voi joku tarkkaavainen havaita pientä ristiriitaa... Ehkä heille ei aiemmin ollut niin tarpeen tuomita omaa jäsenistöään tai ehkä he nykyisin näkevät itsekin ihmisten sydämiin eikä vain Jumala. Johtohenkilöissähän on jo paljolti vaihtunut sukupolvikin. Ehkä se selittää myös sukupolviopin vaihtumista.
SonOfJesus
Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Minulla on sama mielikuva aiemmin saamani jt- opetuksen perusteella, mutta ei mitään uutta auringon alla: Jehovan todistajat eivät suinkaan ole ainoat, joka korostavat, ettei heidän ulkopuolellaan ole mitään pelastusta. Samaa tekevät kaikki kristilliset kirkkokunnat ja uskonnolliset yhdyskunnat. "Extra ecclesiam nulla salus" - Ei ole paelastusta kirkon ulkopuolella. Tämä sitaatti on Karthagon piispan, Cyprianuksen, kehittelemä noin vuonna 255 jKr. Kysymys oli kiistasta Paavi Stefanus I kanssa siitä, oliko kaste tehokas, mikäli sen toimitti harhaoppinen. Cyprianus oli sitä mieltä, ettei harhaoppisten kaste ollut pätevä ja kastatti tällaiselta taholta kasteensa saaneet uudelleen. Sama kiista jatkuu edelleenkin, vaikka valtakirkot: katolinen, ortodoksinen ja luterilainen, ovatkin saavuttaneet tässä konsensuksen ja hyväksyvät toistensa kasteen.
Tämä on itse asiassa yksi hyvä syy tähän aiheeseen. Tutustuessani kirkkohistoriaan huomasin, että Jehovan todistajien historiassa on tapahtunut paljolti samoja asioita kuin yleensä uskontojen historiassa. He eivät tee oikeastaan mitään poikkeuksellista. He toimivat kuin mikä tahansa uskontokunta. Poikkeukselliseksi voisi ehkä sanoa sitä, millä nopeudella he toimivat. Kirkoilla meni noin 700 vuotta päästäkseen pimeään keskiaikaan. Jehovan todistajilla siihen kului vain runsaat sata vuotta, jos lasketaan heidän pimeän keskiaikansa alkaneen noin vuonna 1990, jolloin itse jouduin inkvisition uhriksi.
SonOfJesus
Tässä lienee viimeisin doktriini pelastuksesta, mikä sekin on ristiriidassa itsensä kanssa ja luonnollisesti myös Raamatun kanssa (Ks. Apt 4:10-12; Apt. 9:21; 1. Kor. 1:2 ), mutta tämä on lähinnä tulkintakysymys, koska vedotaan osin samoihin raamatunkohtiin.
Lukijat kysyvät
Uskovatko Jehovan todistajat, että vain he pelastuvat?
Jehovan todistajat ovat sitä mieltä, että he ovat löytäneet tosi uskonnon. Jolleivät he ajattelisi näin, he muuttaisivat uskonkäsityksiään. Monien muiden uskontojen edustajien tavoin Jehovan todistajat toivovat pelastuvansa. He kuitenkin ymmärtävät myös, ettei ole heidän tehtävänsä ratkaista, kuka pelastuu. Jumala on Tuomari, joka tekee lopullisen päätöksen. (Jesaja 33:22.)
Jumalan sanassa paljastetaan, että pelastuvien täytyy paitsi haluta pelastua myös olla yhteistyössä Pelastajan kanssa. Tätä voidaan valaista patikoijalla, joka eksyy erämaahan. Hän haluaa epätoivoisesti päästä takaisin ihmisten ilmoille. Menehtyykö vai selviääkö hän? Lopputulos riippuu siitä, miten hän reagoi, kun häntä yritetään auttaa. Ylpeys voi saada hänet kieltäytymään pelastajan tarjoamasta avusta. Toisaalta hän voi ottaa avun nöyrästi vastaan ja päästä turvaan.
Samalla tavoin pelastus kuuluu niille, jotka ovat yhteistyössä ihmiskunnan Pelastajan, Jehova Jumalan, kanssa. Pelastus on lahja Jumalalta, mutta kaikki ihmiset eivät saa sitä. Jumalan Poika Jeesus sanoi: ”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, tule menemään taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaissa olevan Isäni tahdon.” (Matteus 7:21.)
Jehovan todistajat uskovat, että Jumala pelastaa vain ne, jotka osoittavat uskoa Jeesuksen lunastusuhriin ja noudattavat tarkoin hänen opetuksiaan (Apostolien teot 4:10–12). Tarkastellaanpa kolmea vaatimusta, jotka Jumalan sanan mukaan ovat välttämättömiä pelastumiselle.
----------
Nämä ovat:
a) Pelastuksen saamiseksi on välttämätöntä osoittaa rakkautta.
b) Vain ne, jotka huutavat avukseen Jumalan nimeä, pelastuvat. Ks. 1. Kor. 1:2
c) Ne, jotka pelastetaan, kannattavat uskollisesti Jumalan valtakuntaa ja kertovat toisille, miten se tulee vapauttamaan kaikki uskolliset ihmiset.
---------- Jehovan todistajat yrittävät kovasti täyttää nämä pelastuville asetetut vaatimukset. He myös ponnistelevat auttaakseen toisia pelastumaan.
----------
Ote: w08 1/11, kursivointi minun siteeratun tekstin korostamiseksi.
Edit + 1. Kor. 1:2; Apt. 9:21 ynnä osin.
SonOfJesus kirjoitti:Itse huomasin selkeän muutoksen esim. Raymond Franzin erottamisen jälkeisessä suhtautumisessa erotettuihin.
Juuri sitä ennen jahdattiin Brooklynissä toisinajattelijoita ja laitettiin maantielle mm. Gilead-koulun pomo Ed Dunlap. Meinasin ensin kirjoittaa, että samoihin aikoihin olisi ollut homojahti, mutta onneksi tarkistin, saunaskandaali oli jo 1969 keväällä.
Selvästi on niin, että opetukset Vartiotornissa muuttuvat paljolti myös kirjoittajien henkilökohtaisten tunnetilojen mukana
Vai olsiko niin, että UYK:n kulloinenkin voimahahmo pääsee jättämään sormenjälkensä? Tälläkin hetkellä lienee menossa mittelö?
kait F. Franz tunsi suunnatonta vihaa kaikkia niitä kohtaan, jotka olivat pettäneet hänet - ei kun Hänet.
Oman käsitykseni mukaan FF:n onnellisuus kasvoi iän ja saamiensa henkilökohtaisten ilmestysten myötä, aloittaessaan hän oli vain nk. "vähän onnellinen". Toki onnellisuutta rajoittu mm. huoneeseensa telkeäminen pahimpien ilmestysjaksojen aikana, mutta kuitenkin - Jehovan viestintä on Jehovan viestintää ja kanavajohtaja kantaa vastuun.
SonOfJesus kirjoitti:Teksti on tietysti monella tapaa ongelmallista.
Ynnään hyvin. Tuo ote on ulkopuoliselle suunnatusta kokonaisuudesta. Kun lähtee ulkopuolisen mielenkiinnosta ja ajattelee mitä hän miettii pelastumisesta, omaa vai joidenkin hänelle täysin tuntemattomien yksilöiden ylösnousemusta.
Tähän samaan jojonaruun sain ovelleni tulleen jt-tytön sekoamaan. Hän viittasi ylösnousseisiin ja minä palautin maanpinnalle toistamalla hengissä maailmanlopussa olevia. Tyttö kiersi sanomalla: "vain Jehova tietää kuka pelastuu". Minä esitin että; "käsitykseni mukaan Vt-seura opettaa, että ainaostaan todistajilla on teoreettinen mahdollissu säilyä hengissä". Tämän tyttö kiisti hyvin jyrkästi ja minä purin kieleeni, jotta en olisi rähähtänyt nauramaan.
Johtohenkilöissähän on jo paljolti vaihtunut sukupolvikin. Ehkä se selittää myös sukupolviopin vaihtumista. :)
Itse kyllä pidän suurinpana tekijänä sitä, että aika ajoi edellisestä ohi 1994, mutta toki uuden selittelyn sorvaamisessa oli sorvaajien sormenjälki - piti vaan odottaa, että FF potkaisee tyhjää.
43 pääkonttorilaista laitettiin maantielle homoseksuaalisuuden takia 1969 keväällä. Tuohon lukuun eivät siis sisälly hallintoelimen jäsenet Greenlees ja Chitty.
Vieras kirjoitti:Oliko siellä suomalainen sauna?! Vai mistä skandaalin nimi?
Olen käsittänyt, että oli sauna ja Erkki Kankaanpään ansiosta, tarkemmasta suomalaisuudesta minulla ei ole tietoa, saunaskandaalista paikalliset kirjoittelivat aikoinaan. Toki pääkonttorin noin puolensadan homoseksuaalin jehovantodistajan monotus on monille merkitsevämpää kuin saunan alkuperä, mutta ei kai tarkkuudesta ole haittaakaan.