Tutkimus: JT-lähdön syyt
Valvoja: Moderaattorit
-
Aaac
Tutkimus: JT-lähdön syyt
Tuore kandidaatintutkielma ruotii jehovantodistajista lähdön syitä. Aineisto tutkimukseen on kerätty Veljesseuran foorumin kautta. Esille nousivat seurakunnan tekopyhyys, oppikysymykset ja masennus.
Tiivistelmä Kartettujen sivulla:
http://kartetut.org/component/content/a ... ilanteessa
Koko tutkimus on tarkoitus saada nettiin pdf-muodossa. Voit tilata sen myös sähköpostilla toipumisapu (ät) kartetut.org
Tiivistelmä Kartettujen sivulla:
http://kartetut.org/component/content/a ... ilanteessa
Koko tutkimus on tarkoitus saada nettiin pdf-muodossa. Voit tilata sen myös sähköpostilla toipumisapu (ät) kartetut.org
Religionsfri.
- Alueveli
- Eläkeläinen
Re: Tutkimus: JT-lähdön syyt
Tutkimus on nyt kokonaisuudessaan luettavissa:
http://veljesseura.org/tiedostot/kastet ... etuksi.pdf
http://veljesseura.org/tiedostot/kastet ... etuksi.pdf
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
-
Jubilius
Vihdoinhan saatiin se tänne kaikkien luettavaksi (viivästyminen pääasiassa omaa vikaani), ja ajatus oli, että tähän osioon saa myös vapaasti kommentoida tutkimusta ja kertoa siitä heränneitä ajatuksia. Myös minulle voi laittaa yksityisviestiä tai s-postia, jos ei halua tässä keskustella aiheesta. Mikäli joku haluaa myös kertoa omista vastaavista/eriävistä kokemuksista verrattuna tutkimuksessa esille tulleisiin, niin jokainen voi aivan vapaasti kertoa.
Mutta olisi erittäin hienoa, että tutkimuksesta saataisiin täällä keskustelua aikaan, täällä on kuitenkin niin paljon niitä ihmisiä, joilla on omia kokemuksia JT:stä eroamisesta ja siihen liittyvistä asioista.
Terv.
Juho
Ja se s-posti osoite on kalapju@netti.fi
Mutta olisi erittäin hienoa, että tutkimuksesta saataisiin täällä keskustelua aikaan, täällä on kuitenkin niin paljon niitä ihmisiä, joilla on omia kokemuksia JT:stä eroamisesta ja siihen liittyvistä asioista.
Terv.
Juho
Ja se s-posti osoite on kalapju@netti.fi
-
Hirudo medicinalis
Luin läpi. Ihan kelpo tutkimus "ulkopuoliselta" ja mielestäni objektiinen. Yhden asiavirheen huomasin: maanpäälle jäävillä on edessään ikuinen elämä tuon tuhatvuotiskauden jälkeen, mikäli selviävät saatanan viimeisestä käännytysyrityksestä. Mutta tuo asia nyt ei vaikuta suuntaan eikä toiseen itse varsinaiseen tutkimusaiheeseen.
Oletko ajatellut laajentaa tutkimusta aiheen tiimoilta graduksi?
Oletko ajatellut laajentaa tutkimusta aiheen tiimoilta graduksi?
-
RaM
En jaksanut nyt ja tässä lukea mainiolta vaikuttavaa tutkimusta lävitse, joten kysäisen yhden asian. Onko tutkimus tehty oikeasti vain lähteneistä (jokin oma perustelu syynä) vai onko siinä mukana erotetut?
Suurin osahan meistä on ymmärtääkseni erotettuja.
Suurin osahan meistä on ymmärtääkseni erotettuja.
-
Jubilius
Gradun aihe ei ole vielä ihan tarkkaan muodostunut, mutta tarkoitus olisi tarkastella hengellistä väkivaltaa/masennusta yms. ja siihen saatavaa hoitoa. Eli siis hoidon näkökulmasta niin, että miten esimerkiksi psykoterapeutti pyrkii hoitamaan asiakasta, jolla on taustalla hengellinen ahdistus. Ja toisaalta niin, että miten avunhakija on konenut saavansa apua tilanteeseensa. Todennäköisesti rajaan haastateltavat käsittämään 2-3 eri ryhmittymää: Jehovan todistajat, vanhoillislestadiolaiset ja sitten mahdollisesti kolmannen, jota en ole vielä päättänyt. Mutta tämä on siis se teema, jota on tarkoitus tutkia, aihe vielä tarkentuu ja rajautuu tässä kun asiaa pyörittelee enemmän.
-
Vieras
Haastavan tuntuinen aihe.
Vastahan YLE:n myöhäisillan terapiassa -sarjassa terapeutti sanoi, että ei ymmärrä eikä osaa työtään. (Sekö Sigmund Freud -vainaa Wienistä terapiankin aloittajana kuten psykoanalyysin, liekö kuitenkin Suomeen enemmän tullut USA:n kautta ?).
"Uskonnollisista mekanismeista" voi terapeutti olla hyvinkin perillä hoitoa ajatellen hedelmällisellä tavalla, mutta mikään ei ilmeisesti estä sitä että kotitaustassa on hyvinkin vaihtelevaisia tekijöitä.
Uteliaisuus herää, että onko lahkouhrien hoitoon erikoistunutta terapeuttikuntaa montakin henkilöä Suomessa ja mitä se muuten mahtaa merkitä ? Yliopistollinen luentosarja / jonkun opuksen tenttiminen, henkilökohtainen kiinnostus vaiko mikä. Vertailun vuoksi kuulemma asianajajien parissa erikoistumiseen riittää oma ilmoitus, mutta asiaa valvotaan, asianajajan mainonta tulee olla tuon kiinnostusilmoituksen mukaista.
Vastahan YLE:n myöhäisillan terapiassa -sarjassa terapeutti sanoi, että ei ymmärrä eikä osaa työtään. (Sekö Sigmund Freud -vainaa Wienistä terapiankin aloittajana kuten psykoanalyysin, liekö kuitenkin Suomeen enemmän tullut USA:n kautta ?).
"Uskonnollisista mekanismeista" voi terapeutti olla hyvinkin perillä hoitoa ajatellen hedelmällisellä tavalla, mutta mikään ei ilmeisesti estä sitä että kotitaustassa on hyvinkin vaihtelevaisia tekijöitä.
Uteliaisuus herää, että onko lahkouhrien hoitoon erikoistunutta terapeuttikuntaa montakin henkilöä Suomessa ja mitä se muuten mahtaa merkitä ? Yliopistollinen luentosarja / jonkun opuksen tenttiminen, henkilökohtainen kiinnostus vaiko mikä. Vertailun vuoksi kuulemma asianajajien parissa erikoistumiseen riittää oma ilmoitus, mutta asiaa valvotaan, asianajajan mainonta tulee olla tuon kiinnostusilmoituksen mukaista.
- Jaakko Ahvenainen
Tämä on erinomaisen merkittävä huomio. Esim. tätä sivustoa selatessa saa käsityksen, ettei uskontojen uhreihin erikoistuneita terapeutteja juurikaan ole. Omalta osaltani olen koettanut kiinnittää asiaan huomiota, laihoin tuloksin. Jenkkilä on mitä hulluimpien uskontojen luvattu maa, kuten viime päivinä olemme saattaneet uutisista havaita, mutta riittäähän näitä Suomessakin vaikka kuinka monta.Vieras kirjoitti:Uteliaisuus herää, että onko lahkouhrien hoitoon erikoistunutta terapeuttikuntaa montakin henkilöä Suomessa ja mitä se muuten mahtaa merkitä ? Yliopistollinen luentosarja / jonkun opuksen tenttiminen, henkilökohtainen kiinnostus vaiko mikä.
-
Aaac
Erittäin tärkeä tutkimusaihe! Monet tälläkin palstalla ovat kertoneet, ettei terapeutti ymmärrä uskonnon aiheuttavan sitä mitä JT-uskonto nyt aiheuttaakin. Uskonnon ajatellaan olevan vain hyväksi ihmiselle. Uskonnosta ei asiakas tahdo kertoa, koska sen osoittaminen ongelmien alkulähteeksi "tahraisi Jehovan nimeä", eikä terepautti uskalla kysyä asiasta, koska pitää uskontoa niin yksityisasiana. Aikansa menee myös siihen, että terepeutti ja asiakas opettelevat puhumaan "samaa kieltä".Jubilius kirjoitti:tarkoitus olisi tarkastella hengellistä väkivaltaa/masennusta yms. ja siihen saatavaa hoitoa. Eli siis hoidon näkökulmasta niin, että miten esimerkiksi psykoterapeutti pyrkii hoitamaan asiakasta, jolla on taustalla hengellinen ahdistus. Ja toisaalta niin, että miten avunhakija on konenut saavansa apua tilanteeseensa.
Religionsfri.
-
Jubilius
Anteeksi RaM, en huomannut kommenttiasi ja kysymystäsi. Siis (jos oikein muistan) niin kolme henkilöä erotettiin, muut olivat itse eroava osapuoli. Tästä asiasta kerron kyllä tarkemmin tutkimuksessa, mutta siis suurin osa oli itse eroava osapuoli. Ja noissa erottamis tapauksissakin on aina pohdittava, onko henkilö itse asiassa jo päättänyt erota, mutta tekee sen erottamisen kautta. Eli jos haluaa erota ja sen takia ei osoita katumusta vanhimmiston edessä, niin eikö se ole tietoinen ja harkittu erottautuminen.
Ja mitä tulee tuohon teraputin uskonnolliseen tietämykesen yms. niin käsittääkseni heidän opinnoissaan ei velvoiteta tutustumaan uskonnollisiin järjestöihin yms. vaan se on sitten jokaisen terapeutin itse hoidettava. Tapasin tuossa muutama viikko sitten yhden terapeutin, ja kysyin häneltä tätä asiaa, ja hän kertoi itse ottavansa hieman selvää siitä uskonnollisesta yhteisöstä, josta asiakas on lähtenyt. Mutta ongelma tässä tietenkin on, että kuinka paljon yhden (tai muutaman) yleistävän teoksen tietämys oikeasti auttaa terapeuttia, arvelen ettei siitä kovinkaan paljon jää työkaluja hoitoa ajatellen. On selvä asia, ettei terapeutti voi hankkia tietämystä kaiken maailman lahkoista ja liikkeistä ja aatteista. Olisikin huomattavasti parempi (omasta mielestäni) keskittyä muutamaan paikallisesti merkittävään ryhmittymään.
Ja mitä tulee tuohon teraputin uskonnolliseen tietämykesen yms. niin käsittääkseni heidän opinnoissaan ei velvoiteta tutustumaan uskonnollisiin järjestöihin yms. vaan se on sitten jokaisen terapeutin itse hoidettava. Tapasin tuossa muutama viikko sitten yhden terapeutin, ja kysyin häneltä tätä asiaa, ja hän kertoi itse ottavansa hieman selvää siitä uskonnollisesta yhteisöstä, josta asiakas on lähtenyt. Mutta ongelma tässä tietenkin on, että kuinka paljon yhden (tai muutaman) yleistävän teoksen tietämys oikeasti auttaa terapeuttia, arvelen ettei siitä kovinkaan paljon jää työkaluja hoitoa ajatellen. On selvä asia, ettei terapeutti voi hankkia tietämystä kaiken maailman lahkoista ja liikkeistä ja aatteista. Olisikin huomattavasti parempi (omasta mielestäni) keskittyä muutamaan paikallisesti merkittävään ryhmittymään.
-
Vieras
"On selvä asia, ettei terapeutti voi hankkia tietämystä" -Tämä onkin hyvä tietää. Muutoinhan akateemisiin tutkintoihin sisältyy jonkinlaisia itsenäisiä opinnäytetöitä, itsenäisiä siten että opiskelija itse valitsee aiheen, tutkimusmateriaalin ja mahdollisesti tutkimusmetodinkin (gradu vai mistä ne puhuvat lienee yksi semmoinen). Varsinaisesta erikoistumisesta kai puhutaan kuitenkin vasta lisensiaattityön perusteella (tämä työ on kai ulkomailla yleensä tuntematon, olisiko se Suomessa väitöskirjan osanen ).
Jos taas tiedeyhteisö toimisi toisin, voisi olla mahdollista perillä, onko lahkojen luvastussa maassa USA:ssa tehty asian parissa työtä ja valmiiksi tehty työ bruukaa myös akateemisessa maailmassa olla jatkotyön pohjana. Tällöinhän olisi vain käytännöllinen kysymys tulosten hankkiminen tänne Suomeenkin nähtäväksi. (Lieneekö mahdollista että tuolla lahkolla taustana ei oikeastaan mitään väliä olekaan, sama asia onko ilkeä lahko vai mutsi ?)
Offitopicin puolelle mennen on luotettavan tahon mukaan joskus aikoinaan iltapäivälehti kirjoittanut toimintatavasta Ruosissa jossa lahkon "vangiksi" joutunut nuori on kaapattu väkisin pois ja aivopesu on purettu. Tämä olisi vastaavalla tavalla mielenkiintoinen asia toimintatapana, onko se ihan yksinkertaistakin vain taikka onko siinä jotain peukalo- tai peräti nyrkkisääntöjä (lahkon edustajille nyrkki silmään ?), kun siis ei oikein osaa kysymystäkään asiasta esittää, perustietojen puuttuessa. Tietäneekö kukaan ?
Jos taas tiedeyhteisö toimisi toisin, voisi olla mahdollista perillä, onko lahkojen luvastussa maassa USA:ssa tehty asian parissa työtä ja valmiiksi tehty työ bruukaa myös akateemisessa maailmassa olla jatkotyön pohjana. Tällöinhän olisi vain käytännöllinen kysymys tulosten hankkiminen tänne Suomeenkin nähtäväksi. (Lieneekö mahdollista että tuolla lahkolla taustana ei oikeastaan mitään väliä olekaan, sama asia onko ilkeä lahko vai mutsi ?)
Offitopicin puolelle mennen on luotettavan tahon mukaan joskus aikoinaan iltapäivälehti kirjoittanut toimintatavasta Ruosissa jossa lahkon "vangiksi" joutunut nuori on kaapattu väkisin pois ja aivopesu on purettu. Tämä olisi vastaavalla tavalla mielenkiintoinen asia toimintatapana, onko se ihan yksinkertaistakin vain taikka onko siinä jotain peukalo- tai peräti nyrkkisääntöjä (lahkon edustajille nyrkki silmään ?), kun siis ei oikein osaa kysymystäkään asiasta esittää, perustietojen puuttuessa. Tietäneekö kukaan ?
-
Poltergeist
-
Eijuska
Rauhaa!
Olen itse babtisti, mutta minua kiinnostaa eräs asia, johon toivoisin jonkun teistä entisistä jehovalaisista vastaavan.
Tuliko teille koskaan sellainen olo, että opetus oli ristiriidassa raamatun sanan kanssa?
Jos tuli, niin uskalsitteko sanoa sitä ääneen?
Onko kukaan entisistä jehovan todistajista mennyt esimerkiksi helluntai, babtisti tai vapaa kirkkoon?
Onko teidän lupa kuunnella musiikkia, jota jonkin muun kirkkokunnan edustaja tekee?
Esimerkiksi yotubella on eräs nainen joka laulaa kauniita hengellisiä lauluja ; Marika Hiltunen-Hagert.
Saatteko kuunnella esimerkiksi romaneiden tekemää musiikkia?
Yst terveisin: Utelias babtisti
ps. siunattua kevättä kaikille teille!
Olen itse babtisti, mutta minua kiinnostaa eräs asia, johon toivoisin jonkun teistä entisistä jehovalaisista vastaavan.
Tuliko teille koskaan sellainen olo, että opetus oli ristiriidassa raamatun sanan kanssa?
Onko kukaan entisistä jehovan todistajista mennyt esimerkiksi helluntai, babtisti tai vapaa kirkkoon?
Onko teidän lupa kuunnella musiikkia, jota jonkin muun kirkkokunnan edustaja tekee?
Esimerkiksi yotubella on eräs nainen joka laulaa kauniita hengellisiä lauluja ; Marika Hiltunen-Hagert.
Saatteko kuunnella esimerkiksi romaneiden tekemää musiikkia?
Yst terveisin: Utelias babtisti
ps. siunattua kevättä kaikille teille!
-
YksinäinenSusi
Kyllähän se tuli monestikin sellainen olo, että opetukset ovat huuhaata. Joskus tuli möläytettyä kenttäpalveluksessa maailmallisille, että vaimon-hakkaaja-jt:kin voi jopa saada anteeksi, kun katuu, ettei joudu erotetuksi.Eijuska kirjoitti:Tuliko teille koskaan sellainen olo, että opetus oli ristiriidassa raamatun sanan kanssa?
Se oli kai liian rehellisesti sanottu, kun maailmallinen nosti siitä kauhean metelin. Mutta niinhän se on, jos kerran katuu tekoaan, eihän katuvaa saa erottaa.
Mutta sitä ei kai olisi saanut mennä maailmallisille kertomaan.
Olen käynyt helluntailaiskokouksessa, rukoilimme siellä koko seurakunnan voimalla, että josko Jumala sois mun serkulleni toimivat jalat(on ollut rampa syntymästään lähtien).Eijuska kirjoitti:Onko kukaan entisistä jehovan todistajista mennyt esimerkiksi helluntai, babtisti tai vapaa kirkkoon?
Se oli kaunista, koska jos samaa yrittäisi pyytää jt-seurakunnassa, niin ei varmasti koko seurakunta rukoilisi tällaista asiaa kokouksen aikana, vaan aivan yksikseen sais rukoilla.
Se oli kaunista myös siksi, kun uuden tulokkaan(minun) asia otettiin heti rukoiltavaksi , kun pyysin.
Tosin ei se mun serkku ole vieläkään saanut toimivia jalkoja, uskoni ilmeisesti oli liian heikko.
Kyllä minä salassa yksinäni kuuntelin ja hyräilin näitäkin. Mutta vain yksin.Eijuska kirjoitti:Onko teidän lupa kuunnella musiikkia, jota jonkin muun kirkkokunnan edustaja tekee?
On tullut kuunneltua vaikka minkälaista romaneiden ja ei romaneiden musiikkia, joskaan ei muiden ns. tiukkapipo-jt:den kanssa.Eijuska kirjoitti:Saatteko kuunnella esimerkiksi romaneiden tekemää musiikkia?
Ts. saahan sitä tehdä melkein mitä vain, jos ei itse kärsi omantunnontuskia, koska omaa tuntoaan vastaan ei saisi jt toimia, vaan olisi kuunneltava vt-seuran virittämän omantuntonsa ääntä.
Eli ei saisi tehdä käytännössä paljon mitään kivaa.
Mutta kun ei jää kiinni, niin voi tehdä mitä vaan, mutta kannattaako silloin yleensä ollakaan enää jt.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
-
Eijuska
Rauhaa!
Kiitos vastauksistasi. Hyvää kevättä sinulle!
Terveisin: Eijuska
Kiitos vastauksistasi. Hyvää kevättä sinulle!
Terveisin: Eijuska