Teokraattinen nimittäminen

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Teokraattinen nimittäminen

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Minkälainen on nykyään vanhinten ja AP:n nimittämismenettely? Eikös se ollut ennen jonkunlainen srk:n äänestys ennen kuin muuttui "teokraattiseksi nimittämiseksi"? Onko srk:n vanhimmisto päättäjä vai aloitteentekijä vai päätetäänkö nimitykset Betelissä?

Äänestämisen jättäminen pois varmaan on varmistanut, ettei srk:n johtajistoon tule kansansuosikkeja, jotka horjuisivat sivu suun puheissaan?

Jos haluaa vanhimmaksi, onko "tarve suuri" -alue hedelmällisempi kunnianhimoiselle?

Teokraattisessa nimittämisessä lienee jonkunlainen Jehovan ohjaus taustalla (nimellisesti)?
odette80

Re: Teokraattinen nimittäminen

Viesti Kirjoittaja odette80 »

Tuo on huvittavaa tuo ohjaus. Miksi sinne pääsee sitten naistenpieksijät ja jopa alkoholia liikaa käyttävät? Jos tuota kysyy niin sanotaan kukaan ei ole kuin Jumalalle velvollinen. Ei saa välittää muista, mutta muiden takia tulee käydä kokouksissa? Ristiriitaista!!
Vieras

Mitäs sää nyt tollasia...?
odette80

No niitä siellä on, vaikka varmaan pisara. Toki voi olla kuulopuheita, mutta ikävä tosi asia että viinaa menee monillakin. Vanhimmilla tai avustavilla.
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Ainakin ennen sanottiin, että nimitykset tehdään Hallintoelimen ja pyhän hengen avulla. Kysyin tutkistelunjohtajalta, onko Hallintoelin koskaan hylännyt kiepparin hyväksymää nimitystä, ja hän sanoi epävarmalla äänellä, että juu tottakai varmaan :lol: .

Saas nähdä, nyt kun tienraivaajat ja kiepparit ollaan lähivuosina sitomassa lähemmäs paikallisseurakuntia, jotta voidaan tehdä laillista pesäeroa Vartiotorni-seuran ja seurakuntien välillä, niin tuleeko tässä pyhähenkiasiassakin "uutta valoa". Toimiiko pyhä henki tulevaisuudessa suoraan seurakuntien kautta nimittämisasiassa? Ehkä Vartiotorni-seuran sanasepot ovat jo sorvaamassa tätäkin oppikirkastumista.
Religionsfri.
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Vieras kirjoitti:Minkälainen on nykyään vanhinten ja AP:n nimittämismenettely?
Vaihe 1)
Pyrkyrityyppinen veli osoittaa halun "edistyä" ja "pätevöityä". Tämä tehdään mm. erittäin innokkaalla osallistumisella kokouksiin ja kenttäpalvelukseen. Tärkeintä on "vaikutelma", ei se, mikä on todellisuutta. Eduksi on se, että "kaveeraa" vanhinten kanssa, jotta varmasti tulee huomatuksi.

Vaihe 2)
Vanhimmat "huomaavat" veljen "järjestöasenteen". Häntä tarkkaillaan. Jos hän ei sooloile omiin ajatuksiin, vaan osoittaa sokeaa uskollisuutta järjestölle ja u&y orjalle, häntä "suositellaan" seuraavalla kierrosviikolla kierrosvalvojalle.

Vaihe 3)
Kierrosvalvoja tarkastelee tuon veljen edistymistä ja palvelusalttiutta. Jos veli todetaan ylennyskelpoiseksi, kierrosvalvoja esittää nimitystä haaratoimistolle.

Vaihe 4)
Haaratoimisto "kysyy" tai ilmoittaa asiasta hallintoelimelle. Hyväksyminen ilmoitetaan jossain vaiheessa seurakunnalle, missä luetaan ilmoitus: "Veli pätevä on nimitetty aapeeksi tai vanhimmaksi". Ja kaikki taputtavat. Kiipeily "tittelitikapuilla" on edennyt.

Huomautus.
Seurakunnan jäsenillä ei ole mitään osuutta nimitysasiassa. He vain nyökyttelevät päitään sen jälkeen, kun asiasta on ilmoitettu.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Mulla ei ollut koskaan halua edistyä näillä tittelitikapuilla , vaikka kylläkin osallistuin harjoituspuheiden pitoon , pidin huonoja puheita , mutta yritin kuitenkin. Lopulta kyllästyin niiden pitämiseen ja sanoin vanhimmalle , etten halua enää pitää niitä.

Vanhin ei ensin oikein mielellään olisi halunnut laittaa minua pois teokraattisesta harjoituspuheiden pitämisvelvollisuudesta , mutta
sanoin että nyt on asia näin , en halua enää pitää niitä , ja ettei se ole pakollista. No ei hän sitten voinut muuta kuin myöntyä.

Appiukko mölisi minulle erään kerran , että tuo ei enää pidä edes harjoituspuheita , vanhin kun oli. No minä siihen ett, niinpä...

Kaljasta tuli sitten yllyke laulaa karaokea kuppiloissa harjoituspuheiden pitämisen sijaan. Ja pidin siitä , nykyään en enää laula,
koska olen kokonaan lopettanut alkoholin käytön sen kaikissa muodoissaan.

Että mulla ne nää harrasteet vaihtelee aikas laidasta laitaan , vähän niin kuin NykäsMatilla... :)
Enkä oikein pysty löytämään itseäni , olen hukassa , mutta paremmin menee kuin koskaan ennen.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Aaac kirjoitti:Ehkä Vartiotorni-seuran sanasepot ovat jo sorvaamassa tätäkin oppikirkastumista.
Tuuli puhaltaa missä tahtoo (Joh. 3:8 ). 8)
C.Manson

Viesti Kirjoittaja C.Manson »

Yksi kriteeri edetä ap:ksi oli seurakunnan kenttätuntien keskiarvo.
Käytännössä tämä merkitsi säännöllisesti kenttää 10h/kk.
Luopio?

Viesti Kirjoittaja Luopio? »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Mulla ei ollut koskaan halua edistyä näillä tittelitikapuilla , vaikka kylläkin osallistuin harjoituspuheiden pitoon , pidin huonoja puheita , mutta yritin kuitenkin. Lopulta kyllästyin niiden pitämiseen ja sanoin vanhimmalle , etten halua enää pitää niitä.

Vanhin ei ensin oikein mielellään olisi halunnut laittaa minua pois teokraattisesta harjoituspuheiden pitämisvelvollisuudesta , mutta
sanoin että nyt on asia näin , en halua enää pitää niitä , ja ettei se ole pakollista. No ei hän sitten voinut muuta kuin myöntyä.

Appiukko mölisi minulle erään kerran , että tuo ei enää pidä edes harjoituspuheita , vanhin kun oli. No minä siihen ett, niinpä...

Kaljasta tuli sitten yllyke laulaa karaokea kuppiloissa harjoituspuheiden pitämisen sijaan. Ja pidin siitä , nykyään en enää laula,
koska olen kokonaan lopettanut alkoholin käytön sen kaikissa muodoissaan.

Että mulla ne nää harrasteet vaihtelee aikas laidasta laitaan , vähän niin kuin NykäsMatilla... :)
Enkä oikein pysty löytämään itseäni , olen hukassa , mutta paremmin menee kuin koskaan ennen.

Siis eikö harjoituspuheiden pitäminen ollut pakollista?! Miksi helkkarissa minulle ei kerrottu! Kaksoiselämän viettäminen kärsi pakollisesta puheeseen valmistautumisesta. Inhosin puhumista vielä kenttäilyäkin enemmän.
"Totuus ei saa koskaan tulla hyvän tarinan tielle"
Vieras

"Yksi kriteeri edetä ap:ksi oli seurakunnan kenttätuntien keskiarvo.
Käytännössä tämä merkitsi säännöllisesti kenttää 10h/kk."

Ja eikös tuon voi suorittaa istuskelemalla kahvilassa ja täyttämällä paperiin vaikkapa 10,5 h/kk ?
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Av.palvelijoista ja vanhimmista alkaa olla sellainen pula, ettei tarvitse olla pyrkyri päätyäkseen kyseisiin hommiin.

Tämä pula oli yksi syy siihen, miksi kirjantutkistelut siirrettiin palveluskokouksen yhteyteen.
Religionsfri.
odette80

Muistan kyllä kun lukijoista oli pulaa kirjantutkisteluissa. Monesti joutui naiset lukemaan tai sitten exäni joka kerta.
Vieras

Tuosta sydäntälämmittävästä pulasta tulikin mieleen, että kun tuossa oli aloitettu ketju jt:n kotisivuista. Siellähän ei nopeavilkaisulla ollut jt:sta mitään ja koska oli urheilupainotteinen juttu, epäili koko juttua vaikka olisi sillä silmällä katsonut, että laittaisiko tuolle vanhan kirjallisuuden näytteitä.

Jos tuo oli oikeasti jt, niin esim. vanhan kirjallisuuden näytteen teho voisi olla suurempi sikäli että hänellä on muutakin elämässään, jolloin painopiste voisi siirtyä enemmän sinne urheiluun ja heiketä lahkoon ja joutua tutkinnan alle sekä katketa kokonaan. Sikäli ne linkkitiedot olisivat hyviäkin.

Niin, Odette, mihinkä sitä joutuisi lahkokin, jos ei olisi naisia jo lukutöihinkin.
odette80

Niin. Onhan se kyllä miesten hallitsemassa yhteisössä naisille kunnia ( :lol: ), kun saa olla joskus avuksi ja korvata mies niin sanotusti! Muistan kun eräs kyseli konventin vesipiste hommiin miestäni ja sitten sain minäkin lapun sinne. En kyllä ollut lupautunut, mutta olihan se helpotus kun sai seikkailla paikoiltaan jo aiemmin. Mutta se irvistely ei ollut kivaa siinä hommassa. Eli jos näittä kyrsiintyneen naisimmeisen vesipisteen takana niin se olin mie :D
Vastaa Viestiin