Kun Jehova Mooseksen kanssa houkutteli israelilaisia lähtemään egyptistä, hän lupasi heille näin:Egyptistä lähdön jälkeen Jehova kokosi israelilaiset Siinainvuoren juurelle (todennäköisesti alla olevassa kuvassa näkyvään paikkaan), antoi heille lakinsa Mooseksen välityksellä ja organisoi heidät kansakunnaksi. Sen jälkeen he olisivat voineet melko pian mennä Luvattuun maahan, mutta he eivät menneet. Miksi eivät? Huolimatta kaikesta siitä, mitä Jehova oli tehnyt heidän hyväkseen, heiltä puuttui uskoa ja he kapinoivat Moosesta vastaan, jonka Jumala oli asettanut johtamaan heitä. Israelilaiset halusivat uskoa Kanaanista kerrottuun huonoon raporttiin, ja he toivoivat, että heidät vietäisiin takaisin Egyptiin! (4Mo 14:1–4.) Tämä sai Jehovan langettamaan tuomionsa nopeasti: kansakunta astuisi Luvattuun maahan vasta 40 vuoden kuluttua. Siihen mennessä tuon sukupolven uskottomat jäsenet olisivat kuolleet.
- Opas-kirja
3:17 Ja minä olen päättänyt näin: minä johdatan teidät pois Egyptin kurjuudesta kanaanilaisten, heettiläisten, amorilaisten, perissiläisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan, siihen maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä.'
Näkikö jumala ennalta tulevan ja tiesi, mitä seuraavaksi tapahtuisi?
Pitkikö jumala lupauksensa, jonka antoi kansalle?
Mooses johti kansan taapertamaan erämaahan, jota kansa piti paljon pahempana kuin egyptissä asumistaan ja kaipasi jopa mieluummin takaisin egyptiin.
4.Mooseksen kirja:
14:1 Silloin koko kansa alkoi huutaa ja parkua, ja kansa itki sen yön.
14:2 Ja kaikki israelilaiset napisivat Moosesta ja Aaronia vastaan, ja koko kansa sanoi heille: "Jospa olisimme kuolleet Egyptin maahan tai tähän erämaahan! Jospa olisimme kuolleet!
14:3 Ja miksi viekään Herra meitä tuohon maahan, jossa me kaadumme miekkaan ja vaimomme ja lapsemme joutuvat vihollisen saaliiksi! Eikö meidän olisi parempi palata Egyptiin?"
14:4 Ja he puhuivat toinen toiselleen: "Valitkaamme johtaja ja palatkaamme Egyptiin."
Mistä tämä ongelma syntyi? Siitä että kanaanilaiset vaikuttivat vakoilijoiden mukaan pelottavilta ja kansa empi 40 PÄIVÄÄ hyökkäämistä heidän kimppuunsa. Tämän johdosta he joutuivat vaeltamaan 40 VUOTTA erämaassa. Eikä siinä kaikki. Jumala päätti samalla PETTÄÄ LUPAUKSENSA, jonka se oli antanut egyptissä asuneelle kansalle. Kaikki tuon kansan egyptistä lähdön aikaan yli 20 vuotiaat saivat epäröinnistään rangaistuksen eivätkä he päässeet lainkaan perille. Vain heidän alaikäiset lapsensa pääsivät lopulta luvattuun maahan.
Jumala siis PETTI sen lupauksen, jolla houkutteli kansan lähtemään egyptistä. Jos kansa olisi tiennyt lopputuloksen, he eivät olisi lähteneet. He halusivat jo tuolta erämaasta takaisin egyptiin. Jumalan täytyi tietää mitä heille tulee tapahtumaan ja silti hän VALEHTELI noille paimentolaisille sanoessaan: "Ja minä johdatan teidät siihen maahan, jonka minä olen kättä kohottaen luvannut antaa Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille; ja sen minä annan teille omaksi."
He eivät kuitenkaan päässeet tuohon maahan eivätkä saaneet sitä omakseen, vaan heidät pakotettiin 40 vuoden erämaakärsimykseen ja lopulta kuolemaan sinne.
Jostain syystä vain Mooseksen osalta tuota rangaistusta on yleensä tuotu esille. Ei niinkään koko muunkin aikuisväestön (lähdön hetkellä) kohtalona.
Sitten vielä kysymys.
Menikö israelilaiset ensin kanaaniin ja epäröityään hyökkäämisensä kanssa joutuivat rangaistuksena 40 vuodeksi erämaahan VAI pääsivätkö he kanaaniin rajoille vasta 40 vuoden vaelluksensa jälkeen?
2. Moos.
16:30 Ja kansa lepäsi seitsemäntenä päivänä.
16:31 Ja Israelin heimo antoi sille nimen manna. Ja se oli valkean korianderinsiemenen kaltaista ja maistui hunajakakulta.
16:33 Ja Mooses sanoi Aaronille: "Ota astia ja pane siihen goomerin täysi mannaa ja aseta se Herran eteen säilytettäväksi sukupolvesta sukupolveen."
16:34 Ja Aaron asetti sen talteen lain arkin eteen, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.
16:35 Ja israelilaiset söivät mannaa neljäkymmentä vuotta, kunnes he tulivat asuttuun maahan; he söivät mannaa siihen asti, kunnes tulivat Kanaanin maan rajalle.