raamatulliset iät

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo

Re: raamatulliset iät

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieras kirjoitti:Tuossa nimenomaisessa asiassa olin ollut siinä luulossa, että jos noista vartiotorniseuran eri sukupolviselitysmalleista koostaisi valokopion jonka toimittaisi lahkolaisen postiluukkuun, niin se soisi hänelle mahdollisuuden epäillä lahkon pyhyyttä ja vilpittömyyttä.
Itse näen jehovantodistajuuden nimenomaan siitä eroamisen suhteen samanlaisena kuin alkoholismin. Siinä missä juoppo löytää itselleen syitä dokaamiseen, löytää jehovantodistaja toivon kipinöitä paratiisihaaveilleen. Lisäksi Vt-seura rohkaisee olemaan lukematta mitään tällaista materiaalia, jossain lehdykässä oli oikein kuvakin kun jt pudottaa jonkin postilähetyksen roskikseen, samalla kun postimies on poistumassa ovelta. Itse ajattelen, että kukaan ulkopuolinen ei saa muutosta aikaan, alku muutokselle lähtee itse henkilöstä.
""syntisyys ja synnittömyys ovat yksinomaan uskovaisten elämänhallintatyökaluja."" -joskin asetelma voisi olla samantapainen moraalisia arvoja arvostavalle ihmiselle uskonnosta riippumatta
Toki näin, mutta silloin henkilö ratkaisee itse asiat, ei lue käytös- ja ajattelumalleja esimerkiksi Vt-kirjastosta sekä kantaa itse vastuun tekemisistään. Pois on myös perusteeton pelko esimerkiksi hengissä selviämisestä pian kohtaavassa maailmanlopussa. Eli henkilö ei sälytä elämänhallintaansa millekään ilmavoimalle tai maallisemmalle yhteisölle.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

""kipinöitä paratiisihaaveilleen"" Toisaalta kipunoi kilpailevat liikkeetkin ja jos oma juttu saa uskottavuuskolhun...

""Vt-seura rohkaisee olemaan lukematta "" -Oma juttunsa on kuitenkin jos lukeminen ilmenee oman lahkon tuotteeksi. Onhan outoa sanoa että maailma on väärässä maailmanhistorian kehityksestä, mutta lahko on poiminut sen tutkimuksista todisteet sille että lahko on omalla käsityksellään oikeassa......., mutta, että sanoisi että me lahkolaiset emme saa lukea omien julkaisujemme vanhempia numeroita, koska johtomme sanoo niin, on jo taas astetta hassumpaa.

Tokihan voi olla lahkolaisia jotka vuosien myötä ovat "hengellisyyden" kehittäneet pelkäksi fanaattisuudeksi toiminnalle ja siitä kiinni pitämiselle, mutta aina on mahdollista että lahkolainen on tilapäisesti pettynyt, kiinnostunut valokopioasiasta, sitten ruvennut epäilys kalvamaan, "ulkomaat", lahkon ulkopuolisuus, herättää jostain syystä uteliaisuutta......
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieras kirjoitti:""kipinöitä paratiisihaaveilleen"" Toisaalta kipunoi kilpailevat liikkeetkin ja jos oma juttu saa uskottavuuskolhun...
Se on kulteille tyypillistä, tunnetusta syystä pyrimme keskitymään tähän yhteen kulttiin.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieras kirjoitti:Oma juttunsa on kuitenkin jos lukeminen ilmenee oman lahkon tuotteeksi.
Ei toimi, kokeiltu on.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Vieras kirjoitti:Onhan outoa sanoa että maailma on väärässä maailmanhistorian kehityksestä, mutta lahko on poiminut sen tutkimuksista todisteet sille että lahko on omalla käsityksellään oikeassa.
Osuvasti toteat asian hyvä vieras.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

""Ei toimi, kokeiltu on"" -Hienoa että on ruvettu kokeilemaan. Tuossa on Jaakko tilapäisen pessimismin vallassa.

Sivuilla käyvät vierailijat huom. kyllä lahkon vanhan kirjallisuuden valokopiot, jotka osoittavat epäonnistunutta maailmanlopun ennustuksen ajankohtaa taikka täysin muuttuneita kiusallisia vanhoja oppeja ovat paikallaan lahkolaisen ravistelemiseksi lahkomaailmassaan. Ja se tarjoaa hänelle mahdollisuuden eroamiseen, keskustelunaiheitakin.
Vastaa Viestiin