Mikä pitää JT:n seurakunnassa (ketjusta "Bongasin JT:n")

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Kynsilakka

Mikä pitää JT:n seurakunnassa (ketjusta "Bongasin JT:n")

Viesti Kirjoittaja Kynsilakka »

Kovanyrkki. kirjoitti:Lukemastani näin, ettei meilolaisuuden lahkon pääideologi ole oikein perillä siitä, mikä on jehovantodistajilla se kiinni pitävä liima. Ymmärrän turhaitumisen, sillä on vaikea taistella Vartiotorniseuraa vastaan, jos ei kykene ymmärtämään niitä seikkoja, jotka ihmisiä järjestössä pitää.
Niin mikä se liima on? Ihan totta, olen sitä yrittänyt saada itselleni mutta kun on vaan sinitarran pitävyys, liimasta tietoakaan. Minäkin haluaisin kokea sen, joten kerrotko, esim yv.
Kovanyrkki.

Re: Bongasin Jehovan Todistajan ;)

Viesti Kirjoittaja Kovanyrkki. »

Kynsilakka kirjoitti:
Kovanyrkki. kirjoitti:Lukemastani näin, ettei meilolaisuuden lahkon pääideologi ole oikein perillä siitä, mikä on jehovantodistajilla se kiinni pitävä liima. Ymmärrän turhaitumisen, sillä on vaikea taistella Vartiotorniseuraa vastaan, jos ei kykene ymmärtämään niitä seikkoja, jotka ihmisiä järjestössä pitää.
Niin mikä se liima on? Ihan totta, olen sitä yrittänyt saada itselleni mutta kun on vaan sinitarran pitävyys, liimasta tietoakaan. Minäkin haluaisin kokea sen, joten kerrotko, esim yv.
Oletko tietoinen siitä, että liiman teho on usein myös kiinni siitä minkalaiseen pintaan liimaa laitetaan. Ilmeisesti sinun pintasi, ei ollut sellainen, jotta liima tehoaisi.

>>Minäkin haluaisin kokea sen, joten kerrotko<<

Tuo ilmaisu tällä palstalla sai minut hyvälle tuulelle.

Kovanyrkki
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kynsilakka kirjoitti:
Tarkoittaisikohan Kn yhteisöllisyyttä ja sosiaalisia suhteita. Sitten kun niillä vielä kiristetään, niin normijantteri hyväksyy kohtalonsa. Kovanyrkillä on paha tapa laajentaa oma subjektiivinen maailmansa koskemaan kaikkia jehovantodistajia. Kyllä siellä on seurakunnissa vino pino niitäkin, joille nimenomaan vt-seuran teologia on se pääliima. Se että Kovanyrkille oppi ei merkitse juuri mitään, kun sen huuhaaksi tietää, ei tarkoita sitä ettei se olisi merkittävässä roolissa monien oikeiden jehovantodistajien keskuudessa - varsinkin sellaisten jotka eivät ole tarkastelleet oppia päivänvalossa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kovanyrkki.

Tony Syrjänen kirjoitti: Se että Kovanyrkille oppi ei merkitse juuri mitään, kun sen huuhaaksi tietää, ei tarkoita sitä ettei se olisi merkittävässä roolissa monien oikeiden jehovantodistajien keskuudessa - varsinkin sellaisten jotka eivät ole tarkastelleet oppia päivänvalossa.
"jatkuvasti muuttuva oppi"

On kovin vaikeaa löytää montaa jehovantodistajaa, jolle tuo oppisirkus muodostaa jehovantodistajuuden pääteeman. Vielä vaikeampaa on löytää jehovantodistajaa, jotka täyttävät meilolaisuuden määritelmän tai paremminkin vaatimuksen "kunnon" jehovantodistajan tietotasosta.

Meilolaisuuden asteikolla 95% julistajista on luusereita.

Kovanyrkki.
Kynsilakka

Viesti Kirjoittaja Kynsilakka »

Kovanyrkki. kirjoitti: Oletko tietoinen siitä, että liiman teho on usein myös kiinni siitä minkalaiseen pintaan liimaa laitetaan. Ilmeisesti sinun pintasi, ei ollut sellainen, jotta liima tehoaisi.

>>Minäkin haluaisin kokea sen, joten kerrotko<<

Tuo ilmaisu tällä palstalla sai minut hyvälle tuulelle.

Kovanyrkki
Olen tietoinen. Sitä minulle on jankutettu, että vika on minussa.
Kiva kuitenkin, että olet hyvällä tuulella.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kovanyrkki. kirjoitti:"jatkuvasti muuttuva oppi"

On kovin vaikeaa löytää montaa jehovantodistajaa, jolle tuo oppisirkus muodostaa jehovantodistajuuden pääteeman. Vielä vaikeampaa on löytää jehovantodistajaa, jotka täyttävät meilolaisuuden määritelmän tai paremminkin vaatimuksen "kunnon" jehovantodistajan tietotasosta.
Vaikeampaa taitaa olla löytää jehovantodistajaa, joka ei kysyttäessä pitäisi vt-seuran teologiaa ja esittämää totuutta ainutlaatuisena ja erittäin tärkeänä syynä siihen miksi nämä ovat jehovantodistajia. Yhtä vaikeaa on löytää jehovantodistajaa joka olisi kysyttäessä eri mieltä allaolevasta vt-seuran 'vaatimuksesta'. Silti on enemmän kuin helppo löytää jehovantodistajia jotka ovat kuutamolla vt-seuran kulloisistakin oppisirkuksen koukeroista.
"On näin ollen tärkeää pysyä sen totuuden ymmärryksen tasalla, jonka Jehova paljastaa meille Sanansa ja uskollisen ja ymmärtäväisen orjaluokan välityksellä." (Vartiotorni 1. joulukuuta 2002 s. 22)

"Pysymmekö niiden selitysten tasalla, joita esitetään ”uskolliselta ja ymmärtäväiseltä orjalta” saatavissa julkaisuissa?" (Vartiotorni 15. maaliskuuta 2007)
Käytännössä me olemme tässä kutakuinkin samoilla linjoilla. Vt-seuran oppi on höttöä ja sen luomat - kulteille ominaiset - sanktiot pitävät huolen siitä että todellisuudessa seurakunnista löytyy yhä enemmän kaltaisiasi hengailijoita, joille vt-seuran ylläpitämä lahko on lähinnä yhteisöllisyyttä ja sosiaalisten suhteiden ylläpitoa varten.

Opillisista epäkohdista informoiminen on kuitenkin yksi hyvä keino havahduttaa jehovantodistaja näkemään millaisella ristiriitojen tulilinjalla tämä elämäänsä elää. Se, vaikuttavatko esitetyt asiat ihmiseen konkreettisesti vai ei, on yksilöllistä. Opilliset epäkohdat ovat joskus myös naula mielenhallinnan arkkuun kun lahkosta ollaan syystä tai toisesta tekemässä pesäeroa.

Koska lahkon teologia on sirkusta, se ei todellisuudessa ole kuin tavallista isompi kerho, jonka vetäjät ovat äärimmäisen mustasukkaisia jäsenistään. Jollekin sekin toki kelpaa, että eipä sillä. Itse en pidä ko. kerhomeininkiä välttämättömänä, vaan vastenmielisenä. Varmaa on että vähättelet opillisen puolen merkitystä jehovantodistajille, ja sitä että netin informaatio aiheesta olisi jotenkin pienessä roolissa kun ihmiset havahtuvat lahkotodellisuudesta oikeaan todellisuuteen. Kannattaa myös muistaa että näkyvät keskustelut ovat jäävuoren huippu sille, kuinka monta jehovantodistajuuteen jollain tavalla kytköksissä olevaa ihmistä keskusteluja lukee.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kovanyrkki tarkoittaa liimalla henkilösiteitä, joita moni ei halua katkaista. Opilliset asiat voivat silloin olla täysin merkityksettömiä ja mukana lahkossa roikutaan vain toisten (läheisten) ihmisten takia.
Kyllä suuri osa meistä tietää, miten vaikeaa on päättää tietoisesti ajautua eroon lähisukulaisistaan. Jos tuo tilanne tulee eteen enemmänkin vahingossa erottamisen kautta, niin silloin on helpompi lähteä etsimään uutta elämää ja uusia ihmissuhteita.
Varsinkin perheelliselle tilanne on erityisen hankala, jos puoliso (ehkä lapsetkin) on korviaan myöten lahkosuossa ja lisäksi hänellä on voimakas panostus lahkolaisuuteen omien sukulaistensa puolelta. Ymmärrän noissa tilanteissa hyvin lahkon mukana roikkumisen ja välinpitämättömyyden opillisia muutoksia kohtaan. Kun minulle isäni ilmoitti aikoinaan, ettei tarvitse tulla edes haudalle käymään, niin kyllä se aika tylytä kuulosti ja tuntui silloin.

Koskaan ei voi kuitenkaan etukäteen tai päällepäin tietää, kenellä on halu elää oikeaa elämää ja kuka taas roikkuu lahkossa, on opillinen tilanne mikä tahansa. Tietoa on kuitenkin mielestäni hyvä jakaa kaikille. Lahko on kuitenkin pelkästään suuri huijaus, josta jokaisella pitäisi olla oikeus kuulla.

PS. Kovanyrkki - tuo jatkuva 'meilolaisuus' teema on jo aika kulahtanut ja kutistat sillä vain omaa uskottavuuttasi.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vieroituskeinoja on varmasti monia ja jotkut kolahtavat yksiin, toiset toisiin helpommin. Onhan vanhan lahkotuotannon valokopio kiistaton ja on vaikeasti lahkolaisen itselleen valehdeltava, eikä vartiotorniseurakaan ole pystynyt siihen normia keksimään kun on vain yksioikoisesti torjumassa vanhaan kirjallisuuteensa perehtymistä.

Lahkolaiseen olisi kuitenkin hyvä myös suhtautua lämmöllä lähimmäisenä vaikka se samalla merkitsee vaatimusta kovettaa itsensä toiselta puolen, lahkolainen kun kokee lämmön tilaisuudeksi pyytää valtakunnansalille tai ruveta muuhun värväämistoimenpiteeseen.
Kovanyrkki.

Tony Syrjänen kirjoitti:Vaikeampaa taitaa olla löytää jehovantodistajaa, joka ei kysyttäessä pitäisi vt-seuran teologiaa ja esittämää totuutta ainutlaatuisena ja erittäin tärkeänä syynä siihen miksi nämä ovat jehovantodistajia. Yhtä vaikeaa on löytää jehovantodistajaa joka olisi kysyttäessä eri mieltä allaolevasta vt-seuran 'vaatimuksesta'. Silti on enemmän kuin helppo löytää jehovantodistajia jotka ovat kuutamolla vt-seuran kulloisistakin oppisirkuksen koukeroista.
Suurin osa jehovantodistajista pitää Vartiotorniseuran tarjoamaan "pieni talo preerialla" elämää paratiisissa palkintona ja päämääränä. Meilolaisuuden pääideologi takertuu lillukanvarsiin tuon suuren teeman ympärillä, ja on varsin masentunut siitä, ettei julistaja tunne VT-seuran oppia läpikotaisin. Ajatus on lähtökohtaisesti sama, kun intohimoisesti auton moottoreita tutkiva insinööri esittäisi autonasentajalle, ettei hänen kuulu korjata moottoreita, koska asentaja ei ymmärrä moottorin kaikkia hienouksia.

Miksi pääideologi turhautuu? Koska pääideologi tajuaa elämän raadollisuuden. Hänen tarjoamansa kritiikki juoksee kun vesi hanhen selästä. Sehän on nyt käytännössä nähty, ettei meilolaisuuden paras voima kyennyt horjuttamaan sisarten vakaumusta, siis vakaumuksen lähde on jossakin muussa, kuin vuosiluvuissa ja sen johdannaisissa. Pääideologi ja johanneksen poika kertoivat nauraneensa, kun sisaret lähtivät. Oikeasti olisi pitänyt itkeä sitä, ettei Veljesseuran "terävin kärki" pystynyt yhtikäs mihinkään.

Kovanyrkki.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kovanyrkki. kirjoitti:Suurin osa jehovantodistajista pitää Vartiotorniseuran tarjoamaan "pieni talo preerialla" elämää paratiisissa palkintona ja päämääränä.
Tuo itsestään selvyys ei ole mikään liima, vaan illuusio. Kun tuon illuusion perusteet eli opilliset petokset paljastuvat, menettää illuusio merkityksensä. Jäljellä on vain särkynyt unelma. Se ei liimaa ketään mihinkään. Tuon on kokenut jo tuhannet x-jt:t, jotka eivät enää lahkoa kaipaa eivätkä itke illuusion perään.

Tuohon illuusioon on äärimmäisen helppoa iskeä opillisten kysymysten kautta ja sinäkin olet menettynyt uskosi siihen jo aikaa sitten - silti et ole jättänyt fyysisesti lahkoa sen todellisen liiman johdosta.
Kovanyrkki.

RaM kirjoitti: Tuohon illuusioon on äärimmäisen helppoa iskeä opillisten kysymysten kautta ja sinäkin olet menettynyt uskosi siihen jo aikaa sitten - silti et ole jättänyt fyysisesti lahkoa sen todellisen liiman johdosta.
Mikä ihmeen autuus on siinä, että jättää ystävänsä ja sukulaisensa, jos valtamerentakana olevat ihmiset ovat puhuneet sinulle palturia? Tuo meilolaisuuden päähänpiittymä ärsyttää kovasti, sillä ei se ole minun, perheeni, sukulaiseni tai ystäväni syy, että VT-seura valehtelee.

Suomen virallinen historia valehtelee 1918 tapahtumista ja osin vaikenee niistä. Ei se saa minua polttamaan passiani ja sanomaan "Mä muutan Kööpenhaminaa ja haen Ruotsin kansalaisuuden." kuten eräs mäkimies totesi. Olen aina todennut meilolaisen joko/tai asenteen köyhäksi ja köykäiseksi tavaksi ratkaista asioita. Vain äärinmäinen typerys uhraa ystävänsä, perheensä ja sukulaisensa ns. "rehellisyyden nimissä" samalla tietäen, ettei tässä maailmassa voi olla joka asiassa äärinmäisen rehellinen.

Kovanyrkki.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kyse oli siitä mainitsemastasi liimasta ja totesin vain siihen, ettei illuusio ole sitä liimaa.
Olet sinänsä oikeassa tuosta sukulaistensa jättämisestä ja joillekin se sopii, toisille ei. Sekin on hyvä huomioda ja nähdä asiat tasapuolisesti.
Myös se kannattaa huomioida, ettei kaikki ole samassa tilanteessa kuin sinä eli noiden opillisten asioiden merkitys on joillekin toisilla aivan eri luokan juttu. Joku joka roikkuu lahkossa harmagedonin pelossa saa kenties rohkeutta häipyä siitä saamansa oikean tiedon avulla. Muista että lahkon sisälläkin on monenlaisia taustoja.
kirjallisuusveli

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

Kovanyrkki. kirjoitti: Lukemastani näin, ettei meilolaisuuden lahkon pääideologi ole oikein perillä siitä, mikä on jehovantodistajilla se kiinni pitävä liima.

Siis täh? Oon ihan kuin klapil päähän lyöty nyt. Meinaako arvon Kovanyrkki ihan oikeasti, etteivät entiset Jehovan todistajat sekä kaikki valveutuneet nykyisetkin Jt:t muka tietäisi, että tyrannia on se superliima, joka pitää jämäkästi jäsenet kiinni järjestössä? Taidat narrata vaan, vai mitä?
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

kirjallisuusveli kirjoitti: tyrannia on se superliima, joka pitää jämäkästi jäsenet kiinni järjestössä
:idea: Aivan erinomainen sananvalinta!
tuuli

Re: Mikä pitää JT:n seurakunnassa (ketjusta "Bongasin JT:n")

Viesti Kirjoittaja tuuli »

Se liima, jolla uusi kiinnostunut jehovan todistaja liimataan järjestöön, on se hieno tulevaisuudentoivo. Asiat esitetään niin kauniisti. Kun käyt kokouksissa ensimmäisiä kertoja, sinut otetaan , kuin vanha ystävä vastaan. Raamatun opetusten "ymmärtäminen" on tietysti yksi suuri asia. Sinähän olet oppimassa totuutta. Olet niin sanotusti yksi valituista, jota Jumala vetää puoleensa. Vähän kerrassaan vasta, tutkiessa alkavat selvitä myös asiat, mitä vaaditaan tai, mitkä ovat kiellettyjä, mutta silloin ne eivät enää tunnu kovin suurilta. Olethan löytänyt oikean uskonnon.Seuran liima ottaa entistä tiiviimmän otteen.

Sitten, kun tulee tilanne, niinkuin itselläni, että aloin ihan pienen asian + oman uupumukseni (seuran vaatimuksiin)takia tutkia asioita, tuntui todella siltä, että minua oli huijattu. Olin todella ihmeissäni asioista, mitä luin. Olin kuuliaisesti lukenut vain vt- seuran aineistoa, niinkuin uskon useimpien tekevän. Se oli itselleni täydellinen silmien avaus - menetin uskoni hetkessä!

Nyt, ku mietin, mikä liima minua edelleen siellä pitää, tiedän, että se on suurimmaksi osaksi tuo sosiaalinen puoli, mutta ei kyllä tuosta tyranniasta eroamista oletehty ollenkaan helpoksi. Tuntuu, että minua kiristetään tunteilla. Jos eroat, miten suuri suru koko seurakuntaa kohtaa. Rukoilemme puolestasi ja haluamme auttaa sinua, että löytäisit takaisin.
On niin vaikea tehdä perheelle jotain niin kamalaa. Tuntuu, kuin joku olisi kuolemassa. Tämä liima on varmasti niin tiukassa, että monet päättävät pysytellä jehovan todistajissa. Minulta se ei taida ikävä kyllä onnistua.
Vastaa Viestiin