Hyvät neuvot
Valvoja: Moderaattorit
-
Vieras
Hyvät neuvot
Oletko koskaan saanut yhtään oikeasti hyvää neuvoa vanhimmilta? Olen itse kokenut niin, että neuvot annettiin sitä silmälläpitäen, miten neuvo hyödyttää Järjestöä eikä sitä sisarta tai veljeä, jonka asioista on kyse.
Pyysin vanhimpia kerran kotiin ja yritin saada neuvoja, mutta huomasin heidät kykenemättömäksi sellaiseen. Monet seurakuntalaisten ongelmista ovat sellaisia, ettei lääkkeeksi auta tutkiminen, kenttä ja kokoukset. Samaa droppia joka potilaalle!
Usein sain ns. "epäsuoraa neuvontaa" eli kerrottiin esimerkkejä siitä, miten joku veli tai sisar oli toiminut. Kerran vanhin soitti ihannoiden minulle sitä, kuinka joku veli oli asunut vain pahvilaatikoiden keskellä tehdäkseen Valtakunnan työtä. Käsitin tämän vihjaukseksi siitä, että minun asenteeni tulisi olla sama.
Kerran esitin kadulla ja en ollut kerinnyt päästä esityksessäni loppuun, kun vanhin antoi takaa lehdet ja sitten opasti minua, että "täytyy viedä esitys loppuun", mikä oli tarkoitukseni, mutta esitys oli vielä kesken... No, saihan vanhin antamansa lehdet työni kautta omaan raporttiinsa. Se masensi kenttäilyiloani (jota ehkä vielä tuolloin tunsin).
Vaikka miettimällä mietin, en muista yhtään oikeasti hyödyllistä neuvoa. Yleinen tapa oli vain antaa aihetta koskeva Vartiotorni luettavaksi. Kaikki nivouti Järjestön toimintaan eikä mikään omaan elämääni. Ai, mutta pääsinhän joksikin aikaa tupakoinnista eroon!
Pyysin vanhimpia kerran kotiin ja yritin saada neuvoja, mutta huomasin heidät kykenemättömäksi sellaiseen. Monet seurakuntalaisten ongelmista ovat sellaisia, ettei lääkkeeksi auta tutkiminen, kenttä ja kokoukset. Samaa droppia joka potilaalle!
Usein sain ns. "epäsuoraa neuvontaa" eli kerrottiin esimerkkejä siitä, miten joku veli tai sisar oli toiminut. Kerran vanhin soitti ihannoiden minulle sitä, kuinka joku veli oli asunut vain pahvilaatikoiden keskellä tehdäkseen Valtakunnan työtä. Käsitin tämän vihjaukseksi siitä, että minun asenteeni tulisi olla sama.
Kerran esitin kadulla ja en ollut kerinnyt päästä esityksessäni loppuun, kun vanhin antoi takaa lehdet ja sitten opasti minua, että "täytyy viedä esitys loppuun", mikä oli tarkoitukseni, mutta esitys oli vielä kesken... No, saihan vanhin antamansa lehdet työni kautta omaan raporttiinsa. Se masensi kenttäilyiloani (jota ehkä vielä tuolloin tunsin).
Vaikka miettimällä mietin, en muista yhtään oikeasti hyödyllistä neuvoa. Yleinen tapa oli vain antaa aihetta koskeva Vartiotorni luettavaksi. Kaikki nivouti Järjestön toimintaan eikä mikään omaan elämääni. Ai, mutta pääsinhän joksikin aikaa tupakoinnista eroon!
-
Vieras
Re: Hyvät neuvot
""vanhin antoi takaa lehdet "" -Tästä kuitenkin tajuamme kaikki muutkin, minkälainen vanhin saattaa olla ja yleensä on. Muutoinkin jo tajuamme, että raportit on nekin lahkon tarpeisiin. ei Jeesus raportteja vaatinut. Että hyvää neuvoa ei muista, johtuu vain siitä, että lahko opettaa vanhimpiaan neuvomaan lahkon etuihin. Poikkeuksellisesti tietysti voi vanhin kyetä antamaan neuvonkin, jos arvioi, että sen toteutus ei vähennä kenttätyötä.
Suunta meillä kaikilla parempaan, kauemmas lahkosta ja kaikille hyvää uutta vuotta
Suunta meillä kaikilla parempaan, kauemmas lahkosta ja kaikille hyvää uutta vuotta
-
vanessa
Sama lääke jokaiseen vaivaan!Vieras kirjoitti: Pyysin vanhimpia kerran kotiin ja yritin saada neuvoja, mutta huomasin heidät kykenemättömäksi sellaiseen. Monet seurakuntalaisten ongelmista ovat sellaisia, ettei lääkkeeksi auta tutkiminen, kenttä ja kokoukset. Samaa droppia joka potilaalle!
Itse pyysin vanhimmat käymään, koska oli ongelmia silloisen aviopuolisoni kanssa. (perheväkivaltaa, alkoholismia jne)
Keskustelu kääntyikin minua vastaan ja neuvoksi sain olla "lyömättä miestäni Raamatulla päähän". Lisää siis kenttää ja kokouksia ja perhetutkistelu olisi hyvä!
Vaimojen hakkaajien ja kaappijuoppojen uskonto, sanon minä!
-
Vieras
JT-uskonto aiheuttaa monille, varsinkin toimintaa "johtaville" miehille kovia paineita, jotka sitten ehkä joissakin tapauksissa kotona purkautuvat. Asioista on silloin vaikea kertoa, kun pelkää saattavansa Jt:t huonoon valoon (missä he kyllä yleisen mielipiteen mukaan ovatkin).
Vanhimmat ovat usein huonosti koulutettuja ja he toimivat vain Järjestönsä antaman tietämyksen varassa. Heillä ei ole yleensä rahkeita antaa tarpeellisia neuvoja, kun eivät tunne asioita. He kyllä luulevat, että "Seuran opetus on täydellinen" ja auttaa kattamaan maailman kaikki ongelmat. Koko maailman kaikki ongelmat ovat heille ratkaistavissa, mutta esim. perheriidan tullessa ollaan avuttomia.
Vanhimmat ovat usein huonosti koulutettuja ja he toimivat vain Järjestönsä antaman tietämyksen varassa. Heillä ei ole yleensä rahkeita antaa tarpeellisia neuvoja, kun eivät tunne asioita. He kyllä luulevat, että "Seuran opetus on täydellinen" ja auttaa kattamaan maailman kaikki ongelmat. Koko maailman kaikki ongelmat ovat heille ratkaistavissa, mutta esim. perheriidan tullessa ollaan avuttomia.
-
Vieras
"" ongelmia silloisen aviopuolisoni kanssa. (perheväkivaltaa, alkoholismia jne)
Keskustelu kääntyikin minua vastaan ja neuvoksi sain olla "lyömättä miestäni Raamatulla päähän". Lisää siis kenttää ja kokouksia ""
Lahkovanhimmat toimivat lahkon eujen eteen. Ikävä kyllä vanhimmille on opetettu että se naissukupuoli on todellakin yleensä se heikoin osapuoli, jolloin hänen nujertamisensa on edullista koska se yleensä onnistuu, saahan hän vastaansa sekä lahkon vanhimmat että puolisonsa ja lahkolaiset yleensä, joista monet pyrkivät olemaan vahemmallisempia kuin vanhimmat itse.
Noin uskonnollisesti tulisi siirtyä kristinuskoon, jossa Jeesus korosti aina sitä yhden karitsan merkitystä, nyrkin ja hellan välissä oleva nainen on ikäänkuin rotkossa odottamassa sitä Jeesuksen koukkupääkeppiä poisnostamista varten.
Tämä asia on lahkossa niin syvällinen että muutosta ei tule. Joka nainen tähän tilanteesen joutuu, joutuu äänestämään jaloillaan. Oikeuden vaatiminen lahkossa tulisi merkitsemään tuskaa ja pitkittynyttä tuskaa, vääryyttä ja ihmisarvon polkemista. Onhan lahkon konstit tunnettuja
Keskustelu kääntyikin minua vastaan ja neuvoksi sain olla "lyömättä miestäni Raamatulla päähän". Lisää siis kenttää ja kokouksia ""
Lahkovanhimmat toimivat lahkon eujen eteen. Ikävä kyllä vanhimmille on opetettu että se naissukupuoli on todellakin yleensä se heikoin osapuoli, jolloin hänen nujertamisensa on edullista koska se yleensä onnistuu, saahan hän vastaansa sekä lahkon vanhimmat että puolisonsa ja lahkolaiset yleensä, joista monet pyrkivät olemaan vahemmallisempia kuin vanhimmat itse.
Noin uskonnollisesti tulisi siirtyä kristinuskoon, jossa Jeesus korosti aina sitä yhden karitsan merkitystä, nyrkin ja hellan välissä oleva nainen on ikäänkuin rotkossa odottamassa sitä Jeesuksen koukkupääkeppiä poisnostamista varten.
Tämä asia on lahkossa niin syvällinen että muutosta ei tule. Joka nainen tähän tilanteesen joutuu, joutuu äänestämään jaloillaan. Oikeuden vaatiminen lahkossa tulisi merkitsemään tuskaa ja pitkittynyttä tuskaa, vääryyttä ja ihmisarvon polkemista. Onhan lahkon konstit tunnettuja
-
Vieras
Naisista puhutaan "heikompana astiana", jota tulisi kohdella pieteetillä. Silti naisten asema Jt-lahkossa on todellisuudessa alistettu. Toisaalta on näitä vanhempia matriarkkoja, jotka kytkevät perheensä ja koko sukunsa lahkoon omassa tiukkapipoisuudessaan.
-
Kaarmis
Mm. tähän allekirjoitukseni viittaakin.Vieras kirjoitti:"" ongelmia silloisen aviopuolisoni kanssa. (perheväkivaltaa, alkoholismia jne)
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Vieras
Hmm. Valitettavasti 99,6% vanhimmista on kuohittu ajattelemasta omilla aivoillaan.vanessa kirjoitti:Sama lääke jokaiseen vaivaan!Vieras kirjoitti: Pyysin vanhimpia kerran kotiin ja yritin saada neuvoja, mutta huomasin heidät kykenemättömäksi sellaiseen. Monet seurakuntalaisten ongelmista ovat sellaisia, ettei lääkkeeksi auta tutkiminen, kenttä ja kokoukset. Samaa droppia joka potilaalle!
Itse pyysin vanhimmat käymään, koska oli ongelmia silloisen aviopuolisoni kanssa. (perheväkivaltaa, alkoholismia jne)
Keskustelu kääntyikin minua vastaan ja neuvoksi sain olla "lyömättä miestäni Raamatulla päähän". Lisää siis kenttää ja kokouksia ja perhetutkistelu olisi hyvä! :evil: Vanhimmat sivuuttivat täysin henkisen ja fyysisen väkivallan! Olinpa kerran turvakodissakin ja silloinkin ajattelin, että jos vaan tutkittaisiin lisää, niin kyllä se siitä....
Vaimojen hakkaajien ja kaappijuoppojen uskonto, sanon minä! :x
Jokaiselle vanhimmalle painottamalla opetetaan seuraava:
- Ei saa sanoa omaa mielipidettä, vaan tulee aina tukeutua raamattuun.
Hyvä neuvo, mutta valitettavasti tämä ehkäisee täysin normaali maalaisjärjen käytön.
Tämä puolestaan johtaa toiseen kysymykseen: miksi kysyä vanhimmilta ja miksi kysyjä ei itse käytä maalaisjärkeään?
Tämä ei kohdallasi taida pitää kuitenkaan paikkaansa, hait tukea, jota et sitten saanutkaan.
Itse olen huomannut, että apua ei saa normaali elämään viittaaviin asioihin.
Vain silloin tulee apua, jos se liittyy jt toimintaan sivullisesti tai suoranaisesti.
Kuitenkin 80% elämästämme menee normaali asioiden parissa.
Höyryt erikseen ;)
-
vanessa
Niinpä, miksi en käyttänyt maalaisjärkeä?Vieras kirjoitti: Tämä puolestaan johtaa toiseen kysymykseen: miksi kysyä vanhimmilta ja miksi kysyjä ei itse käytä maalaisjärkeään?
Tämä ei kohdallasi taida pitää kuitenkaan paikkaansa, hait tukea, jota et sitten saanutkaan.
Avioeroonhan on vain yksi hyväksyttävä syy, aviorikos. Tätä ei kuitenkaan tapahtunut.
Olin niin uskollinen järjestölle, että noudatin sen ohjeita kirjaimellisesti. Eipä tuo maailmallisen avun pyyntö
olisi ollut myöskään kovin suotavaa.
Mitä siis jää jäljelle? Ole uskollinen ja kärsi, vaikka henkesi uhallako?
Parhaimmat neuvot tässä elämässä olen saanut täysin maailmallisilta ihmisiltä!
Järjestön aivopestyistä vanhimmista tai seurakunnan siskoista ei ollut mitään hyötyä.
-
Markku Meilo
Ei mikään yllätys, he eivät katsele asioita ensisijaisesti jt-seurakunnan maineen kannalta, vaan ongelmien kanssa painivan henkilön lähtökohdista.vanessa kirjoitti:Parhaimmat neuvot tässä elämässä olen saanut täysin maailmallisilta ihmisiltä!
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Bergerac
Grillijuhlissa sain ainakin yhden kerran kieltämättä hyviä neuvoja veli viisain vainhimmalta (siis paistia koskien, en siitä miten ehkä mahdollisesti itse Jehova grillaa/tuhoaa ihmiset jne ). Mutta valitettavasti näin myös tilanteita joissa veli viisainten vanhinten neuvot tai toimenpiteet eivät auttaneet vilpitöntä Seurakunnan jäsentä millään tavalla tukalassa ahdingossa. <- Seurakunnan etu, rukoile lisää, kenttää lisää, kunnioita jne... Se Seurakunnan yhteneväisyys ja niin pois päin.Vieras kirjoitti:Oletko koskaan saanut yhtään oikeasti hyvää neuvoa vanhimmilta? Olen itse kokenut niin, että neuvot annettiin sitä silmälläpitäen, miten neuvo hyödyttää Järjestöä eikä sitä sisarta tai veljeä, jonka asioista on kyse.
Voidaan myös tarkastella mitä hyviä neuvoja Seura suosittelee jäsenistölleen isille jä äidille (ja lapsille):
Niin, eli itse Jehova toimittaa Seuran dogmaattisen hierarkian kautta aina viimeisimmän tiedon isille ja äidille ja sitä myöten ns syntymäjehova-lapsille. (olivat nämä lapset sitten kasteen käymättömät tai eivät).warsikka 99 1/7 kirjoitti:Jehova on Suurena Opettajanamme tehnyt paljon enemmän kuin vain antanut kirjalliset ohjeet siitä, mitä meidän pitäisi tehdä ja mitä karttaa. Muinoin hän yhdisti kirjallisiin ohjeisiin suullisen opetuksen, jota annettiin pappien ja profeettojen sekä perheenpäiden välityksellä. Keiden kautta hän antaa tällaista suullista opetusta meidän aikanamme? Kristittyjen vanhinten ja vanhempien kautta. Jos sinä olet isä tai äiti, opetatko sinä osaltasi perheellesi Jehovan teitä?
Tässä voi esiintyä eräs ongelma. Jos perheessä on väkivaltaista käytöstä ja pienet lapset näkevät tämän. Ja samaan aikaan alkuvaiheessa Seurakunnan vanhimmat kehoittavat rukoilua, kenttää, kestamistä tms. Hieno esimerkki lapsille eikö vain. (toki toinenkin osapuoli voi olla vanhimpien keskusteluissa mutta ei eihän nyt välttämättä veli toki veljelle kun raamatustakin löytyy ja seurakunnan uhteneväisyys jne).warsikka 99 1/7 kirjoitti:Suullisen opetuksen lisäksi nuoriin vaikuttaa voimakkaasti esimerkki. Pitävätpä vanhemmat siitä tai eivät, heidän lapsensa tulevat jäljittelemään heitä. Vanhempia voi ilahduttaa – tai joskus järkyttää – kun he kuulevat lastensa sanovan sellaista, mitä he itse ovat sanoneet.
Siis Seura tai Seuran kuvainnolliset muurahaiset eivät ilmeisesti näe sitä helvetin isoa Näsinneulaa omassa silmässänsä. Ei jumalauta nyt oikeesti !warsikka 99 1/7 kirjoitti:Lapsiimme vaikuttavia esimerkkejä ei ole ainoastaan kodin sisäpuolella. Heihin vaikuttavat lapset, joiden kanssa he käyvät koulua; opettajat, joiden työnä on muovata nuorten mieltä; ihmiset, joiden vakaan käsityksen mukaan jokaisen pitäisi ehdottomasti noudattaa heimon tai yhteisön syvälle juurtuneita tapoja
Tämä on kieltämättä hieno jopa ohje etenkin jos pysytään lapsien työssä esim osallistumiseen kotitöihin omassa asunnossa tms. Paitsi että minulle tästä tulee tässä yhteydessä mieleen itse Jehovalta Seuralle ja siitä eteenpäin delegoitu ns raportoitava työ. Toki syntymäjehovat varmaankin "ovelta ovelle -raportti duuniin osallistuvat" mielellään (tai kenties joskus vastenmielellään, vaikea sanoa eikä voi yleistää tai alentaa) ja tekevät koska tavallaan kasvavat tähän elämäntapaan.warsikka 99 1/7 kirjoitti: Työnteko kuuluu elämän perusasioihin. Itsetunnon kannalta on tärkeää, että ihminen oppii tekemään hyvää työtä (Saarnaaja 2:24; 2. Tessalonikalaisille 3:10). Jos lapselle määrätään tehtäviä, joihin hän on saanut hyvin vähän opetusta, ja sitten häntä moititaan siitä, ettei hän tee niitä kunnolla, hän tuskin oppii tekemään hyvää työtä. Mutta kun lapset oppivat työskentelemällä vanhempiensa rinnalla ja kun heille annetaan sopivasti kiitosta, he oppivat todennäköisemmin tekemään työtä, joka tuo tyydytystä. Jos vanhemmat näyttävät esimerkkiä ja samalla selittävät asian, lapset voivat oppia työn tekemisen lisäksi myös voittamaan ongelmia, jatkamaan työtä hellittämättä, kunnes se on valmis, ja pohtimaan ja ratkaisemaan asioita. Työskenneltäessä näin yhdessä heitä voidaan auttaa ymmärtämään, että myös Jehova tekee työtä, että hän tekee hyvää työtä ja että Jeesus jäljittelee Isäänsä
Ei tarvinne korostaa sitä että mielestäni valmentavat lapsensa kuvainnollisesti Seuran elämää varten sekä Seuran opetuksiin. (poikkeuksiakin toki jollakin tasolla löytyy mutta silloin parempi olla hiljaa niin lapsena kuin vanhempana kuin isänä tai äitinä...liberaali, kulttuuri,elämänsuhteita ei haluta rikkoa joten roikutaan etc.)warsikka 99 1/7 kirjoitti:On erittäin hyödyllistä, jos vanhemmat eivät ajattele vain sitä, että käsillä olevat työt saadaan tehtyä, vaan varustavat lapsia elämää varten!
Niin, mutta vain Seuran materiaalin avulla. Eli Brooklynin "uskon" ohjeiden mukaisesti.warsikka 99 1/7 kirjoitti:Myös usko on elämässämme erittäin tärkeää. Kun uskoa käsitellään perhetutkistelussa, lapset voivat oppia selittämään, mitä se on. He voivat myös tutustua todisteisiin, joiden ansiosta usko alkaa kasvaa heidän sydämessään.
Yritän nyt vain pitää suuni kiinni.warsikka 99 1/7 kirjoitti:Lapset voivat täydentää Raamatun lukemista kuuntelemalla julkaisun Kirjani Raamatun kertomuksista äänikasetteja.
Seurahan tällä mielestäni tarkoittaa pääsääntöisesti Seuran materiaalia.warsikka 99 1/7 kirjoitti:Jotta Raamattu vaikuttaisi elämäämme, meidän täytyy tietysti ymmärtää, mitä siinä sanotaan. Monilta tämä voi vaatia sitä, että jotkin jaksot luetaan useampaan kertaan. Ymmärtääksemme täysin jotkin ilmaukset meidän täytyy ehkä tarkistaa sanoja sanakirjasta tai hakuteoksista.
Jos joku vilpitön Jehovan Todistaja tarkistaa asioita tarkemmin muualta kuin Seuran materiaalista tai löytää Seuran materiaalista epäkohdonmukaisuuksia ja nostaa asian esille vaikka vain kahdenkesken ; todennäköistä voi olla että seuraamuksia tai sanktioita saattaa esiintyä.
Niin, ei tässä muuta tällä erää.warsikka 99 1/7 kirjoitti:”Mielenohjaus” merkitsee kirjaimellisesti ’mielen panemista johonkin’. Kristittyjä isiä kehotetaan siis panemaan Jehova Jumalan mieli lapsiinsa: auttamaan lapsia perehtymään Jumalan ajatuksiin... Tavoitteena on, että Jehovan ajatukset ohjaisivat lasten ajattelua, niin että heidän halunsa ja käytöksensä alkavat edistyvästi heijastaa jumalisia normeja, ovatpa vanhemmat lasten kanssa tai eivät. Raamattu on tällaisen ajattelun perusta.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.