Jeesus = Miikael

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Markku Meilo

Re: Jeesus = Miikael

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieras kirjoitti:Haluaisin myös itse kuulla,mitkä ovat raamatulliset perusteet tällaiselle tarkastuskäynnille?
Vt-seuralle raamatullisuus on suurimmalta osalta pelkkä täytesana, jolla kyetään hämäämään ainoastaan tietämättömiä.

Tupatarkastuksen lähtökohta on vanhassa (second) adventismissa. Tarpeen vaatiessa rakennetaan esikuva-vastakuva -rakennelmia ja tässä esikuva oli Jeesuksen temppelissä järjestämä pöydänkaatonäytös.
Jeesus tulee raamatun mukaan kerran palaamaan...
Tosin Raamatun mukaan Jeesuksen tuli lupauksensa mukaan palata jo seuraajiensa elinaikana ja tässä odotuksessa UT:n mukaan porukka eli. Mutta ei hätää, tässäkin esikuva-vastakuva on tullut Vt-seuralle avuksi harvinaisen usein vaihdellun ja korjaillun sukupolviopin muodossa. Nyt sukupolviopissa on menossa versio, jossa esitetään Jeesuksen (sukupolvesta puhuessaan) tosiasiassa tarkoittaneen nykyisten voideltujen jehovantodistajien kahta peräkkäistä elinikää vuodesta 1914.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Markku Meilo kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Haluaisin myös itse kuulla,mitkä ovat raamatulliset perusteet tällaiselle tarkastuskäynnille?
Vt-seuralle raamatullisuus on suurimmalta osalta pelkkä täytesana, jolla kyetään hämäämään ainoastaan tietämättömiä.

Tupatarkastuksen lähtökohta on vanhassa (second) adventismissa. Tarpeen vaatiessa rakennetaan esikuva-vastakuva -rakennelmia ja tässä esikuva oli Jeesuksen temppelissä järjestämä pöydänkaatonäytös.
Jeesus tulee raamatun mukaan kerran palaamaan...
Tosin Raamatun mukaan Jeesuksen tuli lupauksensa mukaan palata jo seuraajiensa elinaikana ja tässä odotuksessa UT:n mukaan porukka eli. Mutta ei hätää, tässäkin esikuva-vastakuva on tullut Vt-seuralle avuksi harvinaisen usein vaihdellun ja korjaillun sukupolviopin muodossa. Nyt sukupolviopissa on menossa versio, jossa esitetään Jeesuksen (sukupolvesta puhuessaan) tosiasiassa tarkoittaneen nykyisten voideltujen jehovantodistajien kahta peräkkäistä elinikää vuodesta 1914.
Joo toi sukupolvi oppi on kyllä mielestäni jotain aivan käsittämätöntä. Ehkä kaikista vaikein asia ymmärtää on se että asia esitetään että Jumala olisi näin toistuvasti lisännyt ymmärrystä. Jos nykyinen 2010 muutos sukupolvioppiin olisi tehty esim. 30v sitten eli reilusti hyvissä ajoin ennenkuin aika ajaa lausunnon kumoon, olisi uskottavuutta sillä että Jumala lisää ymmärrystä. Uskoisiko joku jos lottoaisin ensi lauantaina ja kun katselisin tv:stä suoraa lähetystä, niin ennen viimeisiä lisänumeroita esittäisin asian, että olenkin nyt saanut paremman ymmärryksen/tarkennuksen ja vaikka antamani rivi on väärä, on se kuitenkin oikea ja vieläpä kehuskelisin sillä, kuinka erinomaisesti aste asteelta ymmärrystä minulle lisättiin.

Jeesuksen puheet viimeisistä tapahtumista eivät olekkaan aina niin yksinkertaisia, kuin olettaa saattaa.Ei niitä suotta ole ihmiset tutkineet halki vuosisatojen. Jos asia olisi niin "kovin selkeä" ja kaikki pitäisi ymmärtää kirjaimellisesti, on vaikeaa uskoa että asiasta olisi noin lukuisia vääriä/erilaisia tulkintoja. Puhuessaan viimeisistä tapahtumista ts.maailmanlopusta Jeesus puhuu myös välillä Jerusalemin ja temppelin hävityksestä. Vaatii aikaa keskittyä ja eritellä asioita. Se että apostolit ja ensimmäisen vuosisadan kristityt ovat osaltaan väärin olettaneet elävänsä viimeisissä päivissä, ei sulje pois sitä mahdollisuutta että Jeesus voisi palata myöhemminkin. On hyvä muistaa, että myös uskosta luopumista on ennustettu.Lisäksi jos Raamattua pitää Jumalallisena, on vaikeaa sovittaa Danielin näkyjä maailmanvalloista ja viimeisestä sellaisesta apostolien päiviin, vai onko olemassa pitäviä todisteita siitä että Rooman valtakunta oli tuo "kahdeksas kuningas".?
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Jeesuksen puheet viimeisistä tapahtumista eivät olekkaan aina niin yksinkertaisia, kuin olettaa saattaa.Ei niitä suotta ole ihmiset tutkineet halki vuosisatojen. Jos asia olisi niin "kovin selkeä" ja kaikki pitäisi ymmärtää kirjaimellisesti, on vaikeaa uskoa että asiasta olisi noin lukuisia vääriä/erilaisia tulkintoja.
Itse en näe asian aiheessa mitään varsinaista ongelmaa. Halki vuosisatojen on mitä erilaisimmin opetuksin yritetty selitellä sitä asiaa, että Raamatussa olevaa lupaustaan Jeesus ei täyttänyt. Sen asian myöntäminen olisi liian suuri takaisku koko alalle.
Se että apostolit ja ensimmäisen vuosisadan kristityt ovat osaltaan väärin olettaneet elävänsä viimeisissä päivissä,
Tuossa minulla on monitahoisia ymmärrysvaikeuksia.

Suurimmaksi koskaan maan päällä esitetyksi opettajaksi tituleerattu Jeesus ei sitten kyennyt noin suoraviivaista aihetta opettamaan niin, että porukka sen olisi oikein käsittänyt?

Olivatko (Vt-ajattelulla lähempänä täydellisyyttä olleet) oppilaat niin heikkoa oppilasainesta, että suurin koskaan maan päällä käppäillyt opettajakaan ei saanut porukkaa tajuamaan puhetta/tekstiä joka meiltä sujuu (vaikka olemme Vt-ajattelulla aina vaan epätäydellisempiä)?

Kun lukee esimerkiksi vaikka Apostolien tekoja, niin huomaa kuin jumalan henki oli hommassa mukana ekalla vuosisadalla, porukka täyttyi pyhällä hengellä, sai siltä ohjeita ja sitä rataa. Käsitettiin jumala kolminaisena tai yksinäisenä, niin miksi jumalan kolmasosa tai toimiva voimansa ei puuttunut kristittyjen harhaopetuksiin?

Jos sitten yläkerta ei puuttunut ekan vuosisadan kristittyjen harhoihin, niin mitä arvoa tuollaisilla UT:n kirjoituksilla on? Nehän ovat tällöin kirjoittajiensa harhoja, miksi elämäänsä tulisi nykyään luotasata harhaisten ukkojen pian kaksi vuosituhatta vanhojen tekstien avulla?
ei sulje pois sitä mahdollisuutta että Jeesus voisi palata myöhemminkin.
Tosin sulkee pois sen mahdollisuuden, että Jeesus olisi palannut lupauksensa mukaisesti. Ja jos asiaa ajattelee, niin täsmälleen samalla painoarvolla voisi ajatella ettei Jeesus palaa myöhemminkään. B-suunnitelmaa Raamattu ei esitä, se on kehiteltävä itse ja kuten aiemmin esitit, noita B-suunnitelmia on esitetty lukuisia erilaisia ja näillä näkymin joudutaan kehittämään jatkuvasti lisää kun aika ajaa ohi edellisistä.
On hyvä muistaa, että myös uskosta luopumista on ennustettu.
Yhtä hyvä on muistaa, että Raamatun UT:n maininnat uskosta luopumisesta käsitettiin tapahtuvan juuri silloin kuin asiasta kirjoiteltiin, olihan antikrituksiakin havaittu jo useampi kappale. Ilmestyskirjan ekassa jakeessa esitetään kyseessä olevan Jeesuksen ilmestys, joka oli jumalalta ja piti tapahtuman pian. Ilmestyskirjan loppujakeissa esitetään Jeesuksen lupaus pikaisesta paluusta, ei kai luopumus Raamatun mukaan tule Jeesuksen paluun jälkeen?

Jatketaan Danielin maailmanvalloista jos ja kun saadaan tämä aihe ensin alta pois. Mitä tulee Raamattuun, niin itse en pidä sen tekstiä jumalallisena. Olen kiinnostunut yhä enemmän Raamatun tekstistä, koska kautta avautuu mekanismi, jolla hallitaan ihmismassoja.
Vieras

Markku Meilo kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Jeesuksen puheet viimeisistä tapahtumista eivät olekkaan aina niin yksinkertaisia, kuin olettaa saattaa.Ei niitä suotta ole ihmiset tutkineet halki vuosisatojen. Jos asia olisi niin "kovin selkeä" ja kaikki pitäisi ymmärtää kirjaimellisesti, on vaikeaa uskoa että asiasta olisi noin lukuisia vääriä/erilaisia tulkintoja.
Itse en näe asian aiheessa mitään varsinaista ongelmaa. Halki vuosisatojen on mitä erilaisimmin opetuksin yritetty selitellä sitä asiaa, että Raamatussa olevaa lupaustaan Jeesus ei täyttänyt. Sen asian myöntäminen olisi liian suuri takaisku koko alalle.

Raamatussa on myös puhuttu siitä ettei sitä päivää ja hetkeä tiedä muut, kuin Isä yksin, joten, kuinka Jeesus olisi edes kovin täsmällisesti voinut kertoa paluunsa hetkeä? Ehkä hänkin tiesi vain sen verran mitä hän kertoi. Jos hän tiesi palaavansa vasta joskus kaukaisessa tulevaisuudessa, tuskin hän olisi halunnut vihjata apostoleilleen, ettei hän palaa aiemmin. Ehkä hän juuri siksi sanoi ettei ole TEIDÄN asianne saada tietää ajoista ja ajanjaksoista.Ei halunnut lannistaa seuraajiaan. Tuossa eräs näkökanta lisänä (ei minun):http://www.kla.fi/keskustelu/index.php?topic=1006.0 Mieleeni nousee myös väistämättä seikka, jonka Jeesus teki maanpäällä ollessaan.Herätti tyttären kuolleista. Ja vaikka tytär olikin kuollut, Jeesus sanoi että tämä tytär vain nukkuu. Siksi Jeesuksen sanat siitä että "joukossanne on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa ennen kuin"... on myös huomioitava, ettei Jeesus pitänyt tätä tyttöäkään kuolleena vaikka hän sitä todellisuudessa olikin. Myös aiemmin viitatussa Richterin esitelmässä on otettu kantaa siihen, mitä Jeesus tarkoitti "tällä sukupolvella" Eikä se mielestäni ollut huono pointti ollenkaan.
On myös hyvä muistaa, että Jeesushan JO palasi kerran, nimittäin näyttäytymään opetuslapsilleen. Eipä silloinkaan Tuomas meinannut ensin uskoa, vaikka oli nähnyt kaikki Jeesuksen voimalliset teot, joten ei ole mitenkään yllättävää, jos niihin ei nykyäänkään viitsitä uskoa.
Se että apostolit ja ensimmäisen vuosisadan kristityt ovat osaltaan väärin olettaneet elävänsä viimeisissä päivissä,
Tuossa minulla on monitahoisia ymmärrysvaikeuksia.

Suurimmaksi koskaan maan päällä esitetyksi opettajaksi tituleerattu Jeesus ei sitten kyennyt noin suoraviivaista aihetta opettamaan niin, että porukka sen olisi oikein käsittänyt?

Olivatko (Vt-ajattelulla lähempänä täydellisyyttä olleet) oppilaat niin heikkoa oppilasainesta, että suurin koskaan maan päällä käppäillyt opettajakaan ei saanut porukkaa tajuamaan puhetta/tekstiä joka meiltä sujuu (vaikka olemme Vt-ajattelulla aina vaan epätäydellisempiä)?

Kun lukee esimerkiksi vaikka Apostolien tekoja, niin huomaa kuin jumalan henki oli hommassa mukana ekalla vuosisadalla, porukka täyttyi pyhällä hengellä, sai siltä ohjeita ja sitä rataa. Käsitettiin jumala kolminaisena tai yksinäisenä, niin miksi jumalan kolmasosa tai toimiva voimansa ei puuttunut kristittyjen harhaopetuksiin?

Jos sitten yläkerta ei puuttunut ekan vuosisadan kristittyjen harhoihin, niin mitä arvoa tuollaisilla UT:n kirjoituksilla on? Nehän ovat tällöin kirjoittajiensa harhoja, miksi elämäänsä tulisi nykyään luotasata harhaisten ukkojen pian kaksi vuosituhatta vanhojen tekstien avulla?

Asia on sinänsä kuitenkin niin, että Jehovan todistajien opettama, juttu että Koko Raamattu on 100% kaikilta osin Jumalan henkeyttämä, ei voi mitenkään pitää paikkaansa.Sen jo Raamattu itsessään todistaa.
ei sulje pois sitä mahdollisuutta että Jeesus voisi palata myöhemminkin.
Tosin sulkee pois sen mahdollisuuden, että Jeesus olisi palannut lupauksensa mukaisesti. Ja jos asiaa ajattelee, niin täsmälleen samalla painoarvolla voisi ajatella ettei Jeesus palaa myöhemminkään. B-suunnitelmaa Raamattu ei esitä, se on kehiteltävä itse ja kuten aiemmin esitit, noita B-suunnitelmia on esitetty lukuisia erilaisia ja näillä näkymin joudutaan kehittämään jatkuvasti lisää kun aika ajaa ohi edellisistä.

Jeesus on kuitenkin luvannut kerran palata. wikipedia mainitsee uskon olevan:

Usko tarkoittaa 1) tietoon perustumatonta käsitystä jostakin, luuloa, 2) luottamusta jonkin olemassaoloon, toteutumiseen, arvoon tai muuhun, 3) uskonnollista vakaumusta, uskontoa: ihmisen vakaumusta jumalan tai muun yli-inhimillisen mahdin olemassaolosta ja tähän turvautumista[1].

Eli uskolle on ominaista se ettei kaikesta voi olla 100% varmuutta. On asioita, jotka vain täytyy jättää uskon varaan. Jos raamattua lähdetään katsomaan vain mustavalkoisesti inhimilliseltä kannalta, kusee homma jo siihen ettei Jeesuksen ruumista ole vielä löydetty ja näin ollen ei kukaan voi pelastua. Jeesushan sanoi että Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, sillä on ikuinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä; 55 sillä minun lihani on tosi ruoka ja minun vereni on tosi juoma.

Eihän tämän kaltainen ajattelu toimi raamatun kanssa. Tämän maailman viisaus on tyhmyyttä Jumalan silmissä.
On hyvä muistaa, että myös uskosta luopumista on ennustettu.
Yhtä hyvä on muistaa, että Raamatun UT:n maininnat uskosta luopumisesta käsitettiin tapahtuvan juuri silloin kuin asiasta kirjoiteltiin, olihan antikrituksiakin havaittu jo useampi kappale. Ilmestyskirjan ekassa jakeessa esitetään kyseessä olevan Jeesuksen ilmestys, joka oli jumalalta ja piti tapahtuman pian. Ilmestyskirjan loppujakeissa esitetään Jeesuksen lupaus pikaisesta paluusta, ei kai luopumus Raamatun mukaan tule Jeesuksen paluun jälkeen?

Jatketaan Danielin maailmanvalloista jos ja kun saadaan tämä aihe ensin alta pois. Mitä tulee Raamattuun, niin itse en pidä sen tekstiä jumalallisena. Olen kiinnostunut yhä enemmän Raamatun tekstistä, koska kautta avautuu mekanismi, jolla hallitaan ihmismassoja.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Raamatussa on myös puhuttu siitä ettei sitä päivää ja hetkeä tiedä muut, kuin Isä yksin, joten, kuinka Jeesus olisi edes kovin täsmällisesti voinut kertoa paluunsa hetkeä?
Jeesuksen maininnan täsmällisyysluokka oli aikalaisten elinikä, eli joidenkin tuli olla vielä elossa, sen tarkemmin Jeesus ei asiaa ilmoittanut. Voimme kai olla yhtä mieltä siitä, ettei yksikään ajanlaskumme alussa elänyt ole enää hengissä?

Mitä sitten tulee Matt. 24:36 päivään hemera ja hetkeen hora, niin Jeesuksen maininta liittyy 24-tuntiseen vuorokauteen ja vuorokaudenhetkeen (tuntiin), joten maininnalla ei ole sen suurempaa merkitystä jos kyseessä olevan paluumaininnan tarkkuusluokka on sukupolven mittainen.
Ehkä hänkin tiesi vain sen verran mitä hän kertoi. Jos hän tiesi palaavansa vasta joskus kaukaisessa tulevaisuudessa, tuskin hän olisi halunnut vihjata apostoleilleen, ettei hän palaa aiemmin.
”Ehkä” ja ”jos” ovat puhdasta arvailua, joilla ei ole mitään merkitystä niin kauan kun keskustelu halutaan pitää Raamatun tekstin asettamissa raameissa.
Mieleeni nousee myös väistämättä seikka, jonka Jeesus teki maanpäällä ollessaan.Herätti tyttären kuolleista. Ja vaikka tytär olikin kuollut, Jeesus sanoi että tämä tytär vain nukkuu. Siksi Jeesuksen sanat siitä että "joukossanne on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa ennen kuin"... on myös huomioitava, ettei Jeesus pitänyt tätä tyttöäkään kuolleena vaikka hän sitä todellisuudessa olikin.
En heti ymmärrä miten tuo Raamatun tekstin mukaan liittyy Jeesuksen lupaukseen, ellei sitten ole tarkoitus esittää, että seuraajat vain nukkuvat kun Jeesus palaa. Otetaan nyt kuitenkin vielä esille nämä:
”Kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen, sillä totisesti minä sanon teille: te ette missään tapauksessa käy loppuun Israelin kaupunkeja, ennen kuin Ihmisen Poika saapuu.” (Matt. 10:23 UMK)

"Sillä Ihmisen Pojan on määrä tulla Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen käyttäytymisensä mukaan. Totisesti minä sanon teille, että tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakunnassaan." (Matt. 16:27, 28 UMK)

"Oppikaa nyt viikunapuusta kuvauksena tämä: Niin pian kuin sen nuori oksa mehevöityy ja työntää esiin lehtiä, te tiedätte, että kesä on lähellä. Samoin myös te, kun näette kaikki nämä, tietäkää, että hän on lähellä, ovilla. Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät missään tapauksessa katoa.” (Matt. 24:34 UMK)

”Hän sanoi heille lisäksi: ’Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Jumalan valtakunnan jo tulleen voimassaan.’” (Mark. 9:1 UMK)

"Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." (Mark. 13:30 UMK)

"Mutta minä sanon teille totuudenmukaisesti: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Jumalan valtakunnan." (Luuk. 9:27 UMK)

"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki tapahtuu." (Luuk. 21:32 UMK)
Ainakaan minä en noista saa muuta ajatusta kuin sukupolven mittaisen aikaikkunan, jonka sisällä Jeesus palaa (nimenomaista vuorokautta tai vuorokaudenaikaa ilmoittamatta) ja laittaa asiat lopullisesti kuntoon. Minkäänlaista unenomaista näennäiskuolemaa en noihin saa istutettua.
Myös aiemmin viitatussa Richterin esitelmässä on otettu kantaa siihen, mitä Jeesus tarkoitti "tällä sukupolvella" Eikä se mielestäni ollut huono pointti ollenkaan.
Pysytään nyt vaan Raamatun tekstissä.
On myös hyvä muistaa, että Jeesushan JO palasi kerran, nimittäin näyttäytymään opetuslapsilleen.
Miksi ihmeessä sitten ensimmäisen vuosisadan lopussa kirjoitetuksi ajoitetussa Ilmestyskirjassa on tällaiset Jeesukseen liitetyt paluulupaukset:
”Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle näyttääkseen orjilleen sen, minkä täytyy pian tapahtua.” (Ilm. 1:1 UMK)

”Hän, joka todistaa näistä, sanoo: ’Niin; minä tulen nopeasti.’” (Ilm. 22:20 UMK)
Kuinka monta kertaa Jeesus palaa?
Eipä silloinkaan Tuomas meinannut ensin uskoa, vaikka oli nähnyt kaikki Jeesuksen voimalliset teot, joten ei ole mitenkään yllättävää, jos niihin ei nykyäänkään viitsitä uskoa.
Käsittäkseni Jeesus ei asettanut paluunsa ajankohdan ehdoksi minkäänlaista uskonpuutteen laajuutta tai mittayksikköä? Sen ohella kannattaa miettiä, että Jeesuksen aikalaiset elivät pyhän hengen täyttäminä ja opastuksella lopun aikaa ja odottivat samoilla eväillä tulevansa temmatuksi elävänä yläilmoihin.
Edelleenkin ihmettelen mitä arvoa pari vuosituhatta vuotta sitten harhassa olleiden henkilöiden UT-kirjoituksilla on meille?
Asia on sinänsä kuitenkin niin, että Jehovan todistajien opettama, juttu että Koko Raamattu on 100% kaikilta osin Jumalan henkeyttämä, ei voi mitenkään pitää paikkaansa.Sen jo Raamattu itsessään todistaa.
Laita esille mitä tarkoitat tuolla, itselle tulee mieleen tällainen ote Raamatusta:
”Koko Raamattu on Jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen opettamiseen, ojentamiseen, oikaisemiseen, kurittamiseen vanhurskaudessa, jotta Jumalan ihminen olisi täysin pätevä, täydelleen varustautunut kaikkeen hyvään työhön.” (2. Tim. 3:16,17 UMK)
Toki esittämäsi ajattelu antaa mahdollisuuden valita ja hylätä asioita oman mielen mukaan, tai ottaa kirjaimellisesti taikka vertauskuvallisesti. Minä en löydä Raamatun tekstistä perustetta tuollaiselle rusinoiden poiminnalle kakusta.
Jeesus on kuitenkin luvannut kerran palata.
Ja Jeesus on Raamatun mukaan asettanut aikarajan ja selvät merkit (joita RaM jo kyseli) paluulleen. Jos Jeesus on palannut ja merkit jääneet huomaamatta, niin kaikkihan on ohi. Jos Jeesuksen paluuta odotetaan edelleen, niin kyse on pari vuosituhatta sitten annetun katteetoman lupauksen täyttämisen odotuksesta. Oliskohan rajaton toivorikkaus oikea sana kuvaamaan tilannetta?
Eli uskolle on ominaista se ettei kaikesta voi olla 100% varmuutta. On asioita, jotka vain täytyy jättää uskon varaan.
Arkikielellä puhutaan silloin luulosta ja kun se liitetään katteettomaan lupaukseen, niin en keksi mitä sanaa siitä kompotista voisi käyttää.
Jos raamattua lähdetään katsomaan vain mustavalkoisesti inhimilliseltä kannalta, kusee homma jo siihen ettei Jeesuksen ruumista ole vielä löydetty ja näin ollen ei kukaan voi pelastua. Jeesushan sanoi että Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, sillä on ikuinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä; 55 sillä minun lihani on tosi ruoka ja minun vereni on tosi juoma.
Koitettaisiinko toistaiseksi pysyä Jeesuksen paluussa, tätä menoa vaihdamme pian ajatuksia Jeesuksen sandaalien koosta.
Eihän tämän kaltainen ajattelu toimi raamatun kanssa. Tämän maailman viisaus on tyhmyyttä Jumalan silmissä.
Tuo on tuttu sumuverho, jolla ka levitetään hankalassa paikassa. Vastapuolelta puuttuu jumalan henki tai hänellä on väärä sydämentila tai muuta vastaavaa. Nimenomaan en tarjoa minkäänlaista maailman viisautta, pelkkää Raamatun tekstiä. Raamatun mukaan sen tulisi olla käsitettävää tekstiä lapsenmielisille ja kouluttamattomille vilpittömille ihmisille.
Vieras

Markku Meilo kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Raamatussa on myös puhuttu siitä ettei sitä päivää ja hetkeä tiedä muut, kuin Isä yksin, joten, kuinka Jeesus olisi edes kovin täsmällisesti voinut kertoa paluunsa hetkeä?
Jeesuksen maininnan täsmällisyysluokka oli aikalaisten elinikä, eli joidenkin tuli olla vielä elossa, sen tarkemmin Jeesus ei asiaa ilmoittanut. Voimme kai olla yhtä mieltä siitä, ettei yksikään ajanlaskumme alussa elänyt ole enää hengissä?

Kyllä voimme.

Mitä sitten tulee Matt. 24:36 päivään hemera ja hetkeen hora, niin Jeesuksen maininta liittyy 24-tuntiseen vuorokauteen ja vuorokaudenhetkeen (tuntiin), joten maininnalla ei ole sen suurempaa merkitystä jos kyseessä olevan paluumaininnan tarkkuusluokka on sukupolven mittainen.
Ehkä hänkin tiesi vain sen verran mitä hän kertoi. Jos hän tiesi palaavansa vasta joskus kaukaisessa tulevaisuudessa, tuskin hän olisi halunnut vihjata apostoleilleen, ettei hän palaa aiemmin.
”Ehkä” ja ”jos” ovat puhdasta arvailua, joilla ei ole mitään merkitystä niin kauan kun keskustelu halutaan pitää Raamatun tekstin asettamissa raameissa.

Enkö juuri sanonut aikaisemmin että voin esittää vain omia arvailujani tai tulkintojani tai muiden arvailuja tai tulkintoja?
Mieleeni nousee myös väistämättä seikka, jonka Jeesus teki maanpäällä ollessaan.Herätti tyttären kuolleista. Ja vaikka tytär olikin kuollut, Jeesus sanoi että tämä tytär vain nukkuu. Siksi Jeesuksen sanat siitä että "joukossanne on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa ennen kuin"... on myös huomioitava, ettei Jeesus pitänyt tätä tyttöäkään kuolleena vaikka hän sitä todellisuudessa olikin.
En heti ymmärrä miten tuo Raamatun tekstin mukaan liittyy Jeesuksen lupaukseen, ellei sitten ole tarkoitus esittää, että seuraajat vain nukkuvat kun Jeesus palaa. Otetaan nyt kuitenkin vielä esille nämä:
”Kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen, sillä totisesti minä sanon teille: te ette missään tapauksessa käy loppuun Israelin kaupunkeja, ennen kuin Ihmisen Poika saapuu.” (Matt. 10:23 UMK)

"Sillä Ihmisen Pojan on määrä tulla Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen käyttäytymisensä mukaan. Totisesti minä sanon teille, että tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakunnassaan." (Matt. 16:27, 28 UMK)

Juuri tähän Matteuksen kohtaan viittasin tuolla esimerkilläni sillä koska Jeesus puhutteli kuollutta tyttöäkin vain nukkuvana, on mahdollista ettei tuota(kaan) jaetta tarvitse tulkita kirjaimellisesti.Toki niinkin saa tehdä.

"Oppikaa nyt viikunapuusta kuvauksena tämä: Niin pian kuin sen nuori oksa mehevöityy ja työntää esiin lehtiä, te tiedätte, että kesä on lähellä. Samoin myös te, kun näette kaikki nämä, tietäkää, että hän on lähellä, ovilla. Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät missään tapauksessa katoa.” (Matt. 24:34 UMK)

”Hän sanoi heille lisäksi: ’Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Jumalan valtakunnan jo tulleen voimassaan.’” (Mark. 9:1 UMK)

"Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." (Mark. 13:30 UMK)

"Mutta minä sanon teille totuudenmukaisesti: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Jumalan valtakunnan." (Luuk. 9:27 UMK)

"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki tapahtuu." (Luuk. 21:32 UMK)
Ainakaan minä en noista saa muuta ajatusta kuin sukupolven mittaisen aikaikkunan, jonka sisällä Jeesus palaa (nimenomaista vuorokautta tai vuorokaudenaikaa ilmoittamatta) ja laittaa asiat lopullisesti kuntoon. Minkäänlaista unenomaista näennäiskuolemaa en noihin saa istutettua.
Myös aiemmin viitatussa Richterin esitelmässä on otettu kantaa siihen, mitä Jeesus tarkoitti "tällä sukupolvella" Eikä se mielestäni ollut huono pointti ollenkaan.
Pysytään nyt vaan Raamatun tekstissä.

Niin pysytäänkin. Esitelmässään oli viittaus siihen että Niniven miehet ja Etelän kuningatar nousisivat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa.Matteus 12:41,42. Tapahtuiko ylösnousemus apostolien aikana? Toteutuiko matteuksen 24:14 apostolien aikana? Oliko evankeliumi saarnattu kaikille kansoille, jonka jälkeen tulisi loppu?
On myös hyvä muistaa, että Jeesushan JO palasi kerran, nimittäin näyttäytymään opetuslapsilleen.
Miksi ihmeessä sitten ensimmäisen vuosisadan lopussa kirjoitetuksi ajoitetussa Ilmestyskirjassa on tällaiset Jeesukseen liitetyt paluulupaukset:
”Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle näyttääkseen orjilleen sen, minkä täytyy pian tapahtua.” (Ilm. 1:1 UMK)

”Hän, joka todistaa näistä, sanoo: ’Niin; minä tulen nopeasti.’” (Ilm. 22:20 UMK)
Kuinka monta kertaa Jeesus palaa?

Jumalalle yksi päivä on kuin tuhat vuotta.Mitä sitten pian tarkoittaa, en osaa sanoa muutakuin 2.pietarinkirje 3:8
Eipä silloinkaan Tuomas meinannut ensin uskoa, vaikka oli nähnyt kaikki Jeesuksen voimalliset teot, joten ei ole mitenkään yllättävää, jos niihin ei nykyäänkään viitsitä uskoa.
Käsittäkseni Jeesus ei asettanut paluunsa ajankohdan ehdoksi minkäänlaista uskonpuutteen laajuutta tai mittayksikköä? Sen ohella kannattaa miettiä, että Jeesuksen aikalaiset elivät pyhän hengen täyttäminä ja opastuksella lopun aikaa ja odottivat samoilla eväillä tulevansa temmatuksi elävänä yläilmoihin.

ööö... ei minkäänlaista.No tottahan se on ettei Jeesus antanutkaan.onko tuttu raamatunkohta? 3 Älkäät antako kenenkään teitänne vietellä millään tavalla; sillä ei hän ennen tule kuin luopumus tapahtuu ja synnin ihminen ilmoitetaan, kadotuksen lapsi,

Siinäpähän odottivat. Mitä sitten?
Edelleenkin ihmettelen mitä arvoa pari vuosituhatta vuotta sitten harhassa olleiden henkilöiden UT-kirjoituksilla on meille?
Laita esille mitä tarkoitat tuolla, itselle tulee mieleen tällainen ote Raamatusta:
”Koko Raamattu on Jumalan henkeyttämä ja hyödyllinen opettamiseen, ojentamiseen, oikaisemiseen, kurittamiseen vanhurskaudessa, jotta Jumalan ihminen olisi täysin pätevä, täydelleen varustautunut kaikkeen hyvään työhön.” (2. Tim. 3:16,17 UMK)
Toki esittämäsi ajattelu antaa mahdollisuuden valita ja hylätä asioita oman mielen mukaan, tai ottaa kirjaimellisesti taikka vertauskuvallisesti. Minä en löydä Raamatun tekstistä perustetta tuollaiselle rusinoiden poiminnalle kakusta.

Uuden maailman käännös kääntää väärin sanan "koko raamattu" biblia 1776 kääntää sen näin:
16 Sillä kaikkinainen kirjoitus on Jumalalta annettu, ja tarpeellinen opiksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kuritukseksi, joka on vanhurskaudessa:

Mikä oli kaikkinainen kirjoitus tuohon aikaan? Kirkkoraamattu 38 sanoo että "kaikki pyhät kirjoitukset". Paavali ei siis mitenkään ole voinut puhua muusta kuin vanhasta testamentisa ja korkeintaan osasta uutta testamenttia. Raamatun kirjoitukset itsessään todistavat vielä voimakkaammin tämän asian puolesta. Olisin olettanut sinun tietävän tämän, mutta annan pari esimerkkiä. Jatkan lainauksia bibliasta ja kohtana on 1.korinttolais kirje 7 ja lainaan jakeita sieltä täältä ja kirjoitan muutamat huomion arvoiset kohdat isommilla kirjaimilla

5 Älkäät toinen toistanne vältkö, jollei se ole molempain suosiosta hetkeksi, että teillä jouto olis paastota ja rukoilla: ja tulkaat jälleen yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän himonne hillimättömyyden puolesta.
6 Mutta sen sanon MINÄ teille suomisen ja ei käskyn jälkeen.:

8 Vaan MINÄ sanon naimattomille ja leskille: se on heille hyvä, jos he ovat niinkuin minäkin.
10 Mutta naineelle käsken, en MINÄ, VAAN HERRA, ettei vaimon pidä miehestänsä eriämän.

25 Mutta neitseistä ei ole minulla HERRAN käskyä; kuitenkin sanon MINÄ MINUN NEUVONI niinkuin laupiuden saanut Herralta uskollisena ollakseni.

40 Vaan hän on autuaampi, minun luullakseni, jos hän sillänsä pysyy; sillä MINÄ LUULEN, että minullakin on Jumalan Henki.

Lopputulos edellä luetusta: Raamattu ei ole 100% henkeytetty. Voi olla vaikka 99%, mutta ei 100% olemmeko samaa mieltä siitä?
Jeesus on kuitenkin luvannut kerran palata.
Ja Jeesus on Raamatun mukaan asettanut aikarajan ja selvät merkit (joita RaM jo kyseli) paluulleen. Jos Jeesus on palannut ja merkit jääneet huomaamatta, niin kaikkihan on ohi. Jos Jeesuksen paluuta odotetaan edelleen, niin kyse on pari vuosituhatta sitten annetun katteetoman lupauksen täyttämisen odotuksesta. Oliskohan rajaton toivorikkaus oikea sana kuvaamaan tilannetta?

Kutsu sitä miksi haluat. Jos haluat tulkita raamatun jakeita kirjaimellisesti joka kohdassa niin ole hyvä vain.Ei sellainen minun uskoani kaada.
Eli uskolle on ominaista se ettei kaikesta voi olla 100% varmuutta. On asioita, jotka vain täytyy jättää uskon varaan.
Arkikielellä puhutaan silloin luulosta ja kun se liitetään katteettomaan lupaukseen, niin en keksi mitä sanaa siitä kompotista voisi käyttää.

Vaivaako sinua se asia, että kenties miljoonat ihmiset tuohon "katteettomaan lupaukseen" uskovat?
Jos raamattua lähdetään katsomaan vain mustavalkoisesti inhimilliseltä kannalta, kusee homma jo siihen ettei Jeesuksen ruumista ole vielä löydetty ja näin ollen ei kukaan voi pelastua. Jeesushan sanoi että Joka syö minun lihaani ja juo minun vertani, sillä on ikuinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä; 55 sillä minun lihani on tosi ruoka ja minun vereni on tosi juoma.
Koitettaisiinko toistaiseksi pysyä Jeesuksen paluussa, tätä menoa vaihdamme pian ajatuksia Jeesuksen sandaalien koosta.

Tämä liittyi kyllä siinä mielessä aiheeseen, että jos haluaa ottaa Jeesuksen sanat kirjaimellisesti joka ainoassa raamatun kohdassa, on tämäkin asia käytävä lävitse puhuttaessa Raamatun totuuksista. Itse en ota kirjaimellisesti sellaista,mikä sotii vastaan sitä sanomaa, joka raamatussa on.
Tuo on tuttu sumuverho, jolla ka levitetään hankalassa paikassa. Vastapuolelta puuttuu jumalan henki tai hänellä on väärä sydämentila tai muuta vastaavaa. Nimenomaan en tarjoa minkäänlaista maailman viisautta, pelkkää Raamatun tekstiä. Raamatun mukaan sen tulisi olla käsitettävää tekstiä lapsenmielisille ja kouluttamattomille vilpittömille ihmisille.
En tiedä sinun sydämentilastasi eikä se ole minun asianikaan.Jumala tutkii sydämet vanhan testamentin mukaan. Väärä sydämentila on vartiotorniseuran kehittämä termi, jota englanniksi kutsuttaisiin nimellä "loaded language" en tiedä miten se suomennetaan. Itse uskon Jumalaan ja Raamattuun ja niihin hyviin periaatteisiin, joita Jeesus opetti. Välittäminen lähimmäisistä, rehellisyys jne. Sinä kutsuit Jeesusta aiemmin surkeaksi opettajaksi tai ainakin vihjaisit niin. Itse näkisin asian ennemminkin niin, että vaikka Jeesus ei koskaan palaisikaan ja opetus olisi siltä kohdin väärä, ei se poistaisi tai vähentäisi niiden hyvien ohjeiden arvoa, jotka hän antoi. Siksi mielestäni hän on edelleenkin se suurin opettaja. Jos kuvitellaan että olen väärässä ja uskon väärin, ei se tee elämääni mitään vahinkoa.

Itseäni monesti ihmetyttää, miksi täällä veljesseuralla on niin kova kiire ottaa ihmisiltä pois usko raamattuun ja tuoda esille kaikki ns."tyhjät lupaukset" ja raamatun nk. ristiriitaisuus? Käsittääkseni tämän pitäisi olla jonkin sortin vertaistuki.
Jehovan todistajaa ohjaa järjestö ja sen laatimat säännöt. Jehovan todistajalle on kuitenkin raamattu ja jumala jokseenkin tärkeässä asemassa. Jos jehovan todistaja on ollut lapsuudestaan asti mukana on tuo järjestön ja osiksi raamatun tuoma identiteetti ja käyttäytyminen hänelle todennäköisesti "kaikki". Vaikka tämän sivuston tarkoituksena on varmaankin osiltaan paljastaa vartiotornin väärät opetukset, on mielestäni loukkaavaa ja epäviisasta kaivaa häneltä pois myös usko raamattuun heti aluksi. Raamattu on kuitenkin jt-epäilyksen jälkeen ainoa "ohjenuora/mittapuu" joka hänellä on. Raamatun uskottavuus nousee kyllä aikanaan esiin ja jokainen tekee oman ratkaisunsa.
Vieras

"Itseäni monesti ihmetyttää, miksi täällä veljesseuralla on niin kova kiire ottaa ihmisiltä pois usko raamattuun ja tuoda esille kaikki ns."tyhjät lupaukset" ja raamatun nk. ristiriitaisuus? Käsittääkseni tämän pitäisi olla jonkin sortin vertaistuki.
Jehovan todistajaa ohjaa järjestö ja sen laatimat säännöt. Jehovan todistajalle on kuitenkin raamattu ja jumala jokseenkin tärkeässä asemassa. Jos jehovan todistaja on ollut lapsuudestaan asti mukana on tuo järjestön ja osiksi raamatun tuoma identiteetti ja käyttäytyminen hänelle todennäköisesti "kaikki". Vaikka tämän sivuston tarkoituksena on varmaankin osiltaan paljastaa vartiotornin väärät opetukset, on mielestäni loukkaavaa ja epäviisasta kaivaa häneltä pois myös usko raamattuun heti aluksi. Raamattu on kuitenkin jt-epäilyksen jälkeen ainoa "ohjenuora/mittapuu" joka hänellä on. Raamatun uskottavuus nousee kyllä aikanaan esiin ja jokainen tekee oman ratkaisunsa."

En ole seurannut tätä ketjua..mutta tämä osio jäi silmiini.

Tätä kannattaisi ajatella todella kovasti, ettei tyrmää tänne tulevia kirjoittajia jotka ovat vielä hauraita epäilyksiensä kanssa, että osattaisiin ottaa rauhallisesti ja maltillisesti asioiden eteneminen, ettei tule törmäyskurssia heti alkuun.

Voi olla vaikeaa kun osaa asiansa ja toinen vasta "hapuilee" löytää kultasta keskitietä, koska varmaan monella"hapuilevalla" tosiaan on raamattu vielä kovassa kurssissa kun jonkunmoinen epäilys alkaa...

Kaikella kunnioituksella kaikille.........asiansa osaaville........,terv keskiverto oppinut.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Enkö juuri sanonut aikaisemmin että voin esittää vain omia arvailujani tai tulkintojani tai muiden arvailuja tai tulkintoja?
Yritän pitää menoa osion asettamissa raameissa, eli Vt-seuraan liittyvissä tulkinnoissa.
Oliko evankeliumi saarnattu kaikille kansoille, jonka jälkeen tulisi loppu?
Oli se Raamatussa olevien Paavalin sanojen mukaan:
”...edellyttäen tietysti, että pysytte uskossa, perustukselle laskettuina ja vakaina, horjahtamatta pois sen hyvän uutisen toivosta, jonka olette kuulleet ja jota on saarnattu kaikessa luomakunnassa, joka taivaan alla on. Tämän hyvän uutisen palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.” (Kol. 1:23 UMK)
Jumalalle yksi päivä on kuin tuhat vuotta.Mitä sitten pian tarkoittaa, en osaa sanoa muutakuin 2.pietarinkirje 3:8
Hyvin usein unohdetaan, että samoin tuhat vuotta on kuin yksi päivä ja että kyseessä oli jumalan näkökulma. Jos Raamattu on kirjoitettu tavallisille ihmisille, niin luulisi elettävän tavallisten ihmisten ajanlaskun mukaan? Ja esimerkiksi Ilmestyskirjan Jeesuksen pian olevan merkitykseltään sama kuin aikuisten pian, ei pari vuosituhatta. Ajanlaskumme ensimmäisen vuosisadan kristittyjä tuo maininta jumalan perspektiivistä aikaan ei lainkaan haitannut, he odottivat ylöstempaamista omana elinaikanaan
ööö... ei minkäänlaista.
Ei niin minkäänlaista ehtoa uskon laajuuden (ts. uskovien määrän) suhteen, Jeesus lupasi palata seuraajiensa elinaikana ja siinä kaikki.
No tottahan se on ettei Jeesus antanutkaan.onko tuttu raamatunkohta? 3 Älkäät antako kenenkään teitänne vietellä millään tavalla; sillä ei hän ennen tule kuin luopumus tapahtuu ja synnin ihminen ilmoitetaan, kadotuksen lapsi,
Antikristus oli Raamatun tekstin ilmaantunut ajanlaskumme alussa elettynä lopun aikana, itse asiassa useampia:
”Lapsukaiset, on viimeinen hetki, ja niin kuin olette kuulleet, että antikristus on tulossa, niin onkin nyt tullut monia antikristuksia; siitä me tiedämme, että on viimeinen hetki.” (1. Joh. 2:18 UMK)
Uuden maailman käännös kääntää väärin sanan "koko raamattu" biblia 1776 kääntää sen näin:
Olen samaa mieltä, mutta se ei muuta asiaa sen suhteen olivatko pojat harhassa kirjoituksissaan. Jos eivät olleet harhassa kirjoituksissaan, niin Jeesus ei pitänyt lupaustaan. Jos taas olivat, eikä ph oikaissut vaikka muuten Raamatun mukaan ohjaili poikia, niin en näe ko. kirjoituksilla olevan mitään muuta kuin mielenkiintoarvo ajallemme.
Lopputulos edellä luetusta: Raamattu ei ole 100% henkeytetty. Voi olla vaikka 99%, mutta ei 100% olemmeko samaa mieltä siitä?
Esimerkkisi, joissa Raamatulla perustelit Raamatun sisällön luotettavuutta on kehäpäättelyä. Minulla ei ole mitään syytä olettaa jumalan olevan olemassa. Juuri edellä esitin syitä, joiden perusteella en näe Raamatun tekstissä mitään yläkerran kädenjälkeä, eikä Jeesuksen paluulupaus ole lainkaan ainoa osoitus minulle siitä, että Raamattu on kirjoittajien omia näkemyksiä.
Kutsu sitä miksi haluat. Jos haluat tulkita raamatun jakeita kirjaimellisesti joka kohdassa niin ole hyvä vain.Ei sellainen minun uskoani kaada.
Kukin saa puolestani uskoa haluamallaan tavalla. Tämä on vapaaehtoinen keskustelu.
Vaivaako sinua se asia, että kenties miljoonat ihmiset tuohon "katteettomaan lupaukseen" uskovat?
Ei vaivaa lainkaan, kiinnostaa kyllä. Etenkin silloin kun ihmisille annetaan vaihtoehto uskoa esitetyllä tavalla tai tai kuolla ennenaikaisesti pian kohtaavassa maailmanlopussa.
Tämä liittyi kyllä siinä mielessä aiheeseen, että jos haluaa ottaa Jeesuksen sanat kirjaimellisesti joka ainoassa raamatun kohdassa, on tämäkin asia käytävä lävitse puhuttaessa Raamatun totuuksista.
En ole maininnut, että näen aivan jokaisen sanan kirjaimellisena.
Itse en ota kirjaimellisesti sellaista,mikä sotii vastaan sitä sanomaa, joka raamatussa on.
Se helpottaa kovasti uskomista Raamatun kertomuksiin.
Sinä kutsuit Jeesusta aiemmin surkeaksi opettajaksi tai ainakin vihjaisit niin.
Esitin kysymyksen josko opetuksessa oli vika ja jos niin oliko vika opettajassa vai oppilaissa. Mainitsit ekan vuosisadan poikien erehtyneen, mitä itse pidät syynä tuohon erehtymiseen ph:n huolenpidosta huolimatta?
Siksi mielestäni hän on edelleenkin se suurin opettaja.
Jeesuksen moraaliopetukset eivät olleet uusia ja aiemmin tuntemattomia näkemyksiä.
Itseäni monesti ihmetyttää, miksi täällä veljesseuralla on niin kova kiire ottaa ihmisiltä pois usko raamattuun ja tuoda esille kaikki ns."tyhjät lupaukset" ja raamatun nk. ristiriitaisuus?
Jos tarkoituksellisesti haluaa ylläpitää uskoa, joka esimerkiksi perustuu Vt-seuran valheellisiin väittämiin, silloin ei kannata lukea näitä postauksia ja vielä vähemmän heittäytyä ajatuksenvaihtoon. Sama koskee myös Raamatun ongelmia ja ristiriitaisuuksia.
Käsittääkseni tämän pitäisi olla jonkin sortin vertaistuki.
Palstan vertaistuki ei sisällä uskonnollisten näkemysten tarjoilua.
Vaikka tämän sivuston tarkoituksena on varmaankin osiltaan paljastaa vartiotornin väärät opetukset, on mielestäni loukkaavaa ja epäviisasta kaivaa häneltä pois myös usko raamattuun heti aluksi.
Täällä esitetty kritiikki on perusteltua. Kukin valitsee itse mitä lukee ja mahdollisesti kirjoittaa, muille kirjoittajille ei voi asettaa rajoituksia siitä kuinka suorasanaisen rehellisesti he Vt-seuraa ja Raamattua käsittelevät.
Vieras

Aamen! Kaikkea hyvää sinulle Markku Meilo!
Vieras

ja vielä lopuksi unohdin tämän=

"Esimerkkisi, joissa Raamatulla perustelit Raamatun sisällön luotettavuutta on kehäpäättelyä. Minulla ei ole mitään syytä olettaa jumalan olevan olemassa. Juuri edellä esitin syitä, joiden perusteella en näe Raamatun tekstissä mitään yläkerran kädenjälkeä, eikä Jeesuksen paluulupaus ole lainkaan ainoa osoitus minulle siitä, että Raamattu on kirjoittajien omia näkemyksiä."

Kyssärisi oli "Laita esille mitä tarkoitat tuolla"...

Ja kyse oli tästä:

"Asia on sinänsä kuitenkin niin, että Jehovan todistajien opettama, juttu että Koko Raamattu on 100% kaikilta osin Jumalan henkeyttämä, ei voi mitenkään pitää paikkaansa.Sen jo Raamattu itsessään todistaa."

Ja minä vastasin siihen. Nyt saan kuulla kehäpäättelystä.Heh. Sen että JO RAAMATTU ITSESSÄÄN TODISTAA. En ole muuta väittänytkään.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:"Asia on sinänsä kuitenkin niin, että Jehovan todistajien opettama, juttu että Koko Raamattu on 100% kaikilta osin Jumalan henkeyttämä, ei voi mitenkään pitää paikkaansa.Sen jo Raamattu itsessään todistaa."
Käsittääkseni Raamatun teksti ei esitä Raamattua paikkaansapitämättömänä, paikkansapitämättömyys tulee esille Raamatun lukuisina ristiriitaisuuksina ja täysinä mahdottomuuksina.
Nyt saan kuulla kehäpäättelystä.Heh. Sen että JO RAAMATTU ITSESSÄÄN TODISTAA. En ole muuta väittänytkään.
Koraanilla todisteltuna Koraani on ainoa totuus.
Vieras

Markku Meilo kirjoitti:
Vieras kirjoitti:"Asia on sinänsä kuitenkin niin, että Jehovan todistajien opettama, juttu että Koko Raamattu on 100% kaikilta osin Jumalan henkeyttämä, ei voi mitenkään pitää paikkaansa.Sen jo Raamattu itsessään todistaa."
Käsittääkseni Raamatun teksti ei esitä Raamattua paikkaansapitämättömänä, paikkansapitämättömyys tulee esille Raamatun lukuisina ristiriitaisuuksina ja täysinä mahdottomuuksina.

Ei ollut kysymys muutakuin siitä onko raamatun mukaan jokainen lause 100% henkeytettyä tekstiä.Paikkaansapitämättömyys on eri asia.
Nyt saan kuulla kehäpäättelystä.Heh. Sen että JO RAAMATTU ITSESSÄÄN TODISTAA. En ole muuta väittänytkään.
Koraanilla todisteltuna Koraani on ainoa totuus.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Ei ollut kysymys muutakuin siitä onko raamatun mukaan jokainen lause 100% henkeytettyä tekstiä.Paikkaansapitämättömyys on eri asia.
Toi menee jo mulla yli horisontin. Vertailukin on vaikeaa, kyseisen maininnan aikaan poikien kirjoitukset olivat sisällöltään erilainen kokoelma kuin käyttämämme.

Jos sitten ajattelen paikkaansapitämättömyyttä, niin hyvin monilta oleellisilta osilta Raamattu on eri linjoilla kuin nykyään tunnettu todellisuus. Maan muoto, taivaankappaleiden sijainti taivaanvahvuudessa, luominen, vedenpaisumus, maan pyörimisliikkeen hetkellinen pysähtyminen, 40-vuotinen erämaavaellus ja moni muu asia ovat minulle pelkkää kansallista tarinaa. Lisäksi en esimerkiksi tunne ensimmäistäkään toteutunutta Raamatun ennustusta, toteutumattomia sitä enemmän.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kiitän vieraita kriittisestä kommentista aiheesta, johon itse ensimmäisenä 'syyllistyn' eli raamattuun ja siihen liittyvän uskon kritisoimisesta.
Ensiksi tiedustelisin teiltä molemmilta, miksi oletatte esimerkiksi minun olevan tällä palstalla antamassa jollekin vertaistukea? Oletteko saaneet jostain käsityksen, että vain se on täällä kirjoittelevien keskeinen tarkoitus?

Otan talviaiheisen esimerkin.

Huomaat kerrostalon seinustalla seisoskelevan ihmisen, jonka yläpuolella katon räystäällä on putoamaisillaan valtava lumi- ja jääkasa. Miten toimit?
Käveletkö kommentoimatta ohi, koska asia ei kuulu sinulle?
Aloitat keskustelun vertaistuella: "Tiedän kaverin joka selvisi hengissä kun jääkasa putosi päähän. Tosin on nykyään neliraaja halvaantunut, mutta elämä jo hymyilee...".
Aloitat keskustelun toteamalla: "Huomasitko että tuossa yläpuolellasi on putoamaisillaan kasa jäätä...".
Vieras

Onhan täällä erikseen aihealueet, tuo jt:t ja sitten tämä missä ollaan. keskusteluketjuilla vielä omat otsakkeensa joista voi valita. Pari kertaa meikäläinen vilkaisi noita lukijatilastoja, kyllä sieltä osataan valita herkut esille, kaikki keskusteluketjut eivät saa yhtä paljon lukijoita.

Meikäläistä lämmittää nähdä asiallisesti esitettyä tietoa, joka auttaa vielä lahkossa riippuvaa jäsentämään ja tajuamaan asioita niin, että ero väistämättä lähestyy nopeammin.

Onhan täällä joskus muistutettu siitäkin mahdollisuudesta, että aktiivitodistajan postiluukkuun toimitettaisiin lahkon vanhojen julkaisuiden sellaisia valokopioita, jotka ovat nykytodistajille kiusallisia, kuten täysin muuttuneet opit, jotka nykyään jopa kiistetään olleen olemassakaan, epäonnistuneet maailmanlopun ajat yms, punakynällä alleviivaus vielä sen ydinasian kohdalle
Vastaa Viestiin