Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kovanyrkki. kirjoitti:Kiitos Veikko Leinoselle, pärjäsit taas hyvin!

Kovanyrkki.
Niin... virallisena valehtelijana on noilla eduilla mukava olla.
Anna-

Viesti Kirjoittaja Anna- »

Mä olin 15 ku erosin ja perhe oli ainoo mikä jäi tavallaan jäljelle kaikista niistä vuosista. Veli eros ehkä 3-4 vuotta mua ennen mutta onneks meitä ei perhe hyljeksi sen takia. Mutta mitä tulee muuhun sukuun niin ei mitään yhteydenpitoa, kaikki välit katkaistiin samantien. Menetin parhaan ystäväni jonka olin tuntenu aivan vauvasta asti ja päivittäin oltiin tekemisissä. Olin kai ylä-asteella ku erosin niin kaveri ei sen jälkeen edes silmiin katsonut eikä moikannut. Kyllä ne osaa halutessaan olla välinpitämättömiä..

Viime kesänä vielä kävi niin että serkkuni ja sen perhe piti jotku puutarhajuhlat ja sinne oli tietysti kutsukku koko suku, paitsi mua ja mun veljee, mut tätä mä ihmettelin ett kumminki mun täti, joka ei ole ollut koskaan jehova, oli oikein tervetullut.
Mistähän moinen johtuu, en tiedä mutta kyllä oli paras päätös tähän astisessa elämässä eroa sieltä. Alku oli kyllä hankalaa kieltämättä, mutta kyllä se sen arvosta oli!
Alueveli
Eläkeläinen

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Vieras kirjoitti:Eräs haastelluista esitti ohjelmassa väitteen, jonka mukaan lähisukulaisen karttaminen olisi kunkin "oma valinta". Korjataan heti tähän, että tuohan ei missään tapauksessa pidä paikkaansa, vaan järjestö kehottaa aktiivisesti karttamaan myös erotettuja lähisukulaisia ja tuoreen ohjeistuksen mukaan olemaan "etsimättä tekosyitä" kanssakäymiseen heidän kanssaan.

Kyllä saa taas tehdä pitkän päivätyön, että saa perusteltua tuttaville ja sukulaisille, että se omien vanhempien lastaan kohtaan suorittama karttaminen ei todellakaan ole heidän oma valintansa vaan järjestö pakottaa siihen.

Muuten ohjelma oli asiallinen, kiitos!
Se olin minä :)

Tarkoitukseni oli kertoa, että perheenjäsenen karttamattomuudesta harvemmin erotetaan, joten säännön noudattaminen jää enemmän omaksi valinnaksi. Itseänikin jäi tuo kohta hieman harmittamaan. Pahoittelut jännityksen aiheuttamasta ajatussotkusta.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Alueveli kirjoitti: perheenjäsenen karttamattomuudesta harvemmin erotetaan, joten säännön noudattaminen jää enemmän omaksi valinnaksi.
Tarkennan tuota sen verran, että se koskee alaikäistä ja samassa huonekunnassa asuvaa perheenjäsentä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

RaM kirjoitti:
Kovanyrkki. kirjoitti:Kiitos Veikko Leinoselle, pärjäsit taas hyvin!

Kovanyrkki.
Niin... virallisena valehtelijana on noilla eduilla mukava olla.
Niin, puhui sitten totta tai ei, niin osaa asiansa. Mielestäni Veikko kyllä aika tehokkaasti nollasi aiheen niille, jotka ohjelmaa kiihkottomasti katsoivat, kuten minä.

Kovanyrkki
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Sanotaanko että teki sen mitä tehtävissä oli. Ammattilainen ja hyvä pokerikasvo.

Lisäys: huolimatta Vekan kommentointitavan maltillisuudesta kukaan lahkon ulkopuolinen ei tuollaista toimintaa käsitä. Se ei ole normaalille ihmislille lainkaan järkevän tuntuista.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vieras kirjoitti: Niin, puhui sitten totta tai ei, niin osaa asiansa. Mielestäni Veikko kyllä aika tehokkaasti nollasi aiheen niille, jotka ohjelmaa kiihkottomasti katsoivat, kuten minä.

Kovanyrkki
Tavallisten kansalaisten näkökulmasta Veikko rinnastui epäilemättä imaameihin ja muihin uskonkiihkoilijoihin.

Veikon esittämät näkemykset ihmisoikeuksista olivat niin sekavia ja käsittämättömiä, että varmasti tuo on omiaan herättämään kysymyksiä laajempaankin keskusteluun. Kenelle ihmisoikeudet siis oikein kuuluvat? Vain Jehovan todistajilleko? Veikkaisin, että Veikolle keksitään haaratoimistossa pian muita tehtäviä.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Oli hyvä pätkä.
Avokin kanssa katseltiin ja hän oli sitä mieltä, että olisi pitänyt enemmän kertoa niistä kaikista karmeuksista, mitä lahkossa tapahtuu.
Minusta kuitenkin asiallinen ja kiihkoton tyyli sopii paremmin.
Ainut mikä ketutti, oli Leinosen kysymysten vierestä vastaaminen ja valehtelu. Leinonen esim tietää varmasti itsekin ihan hyvin, ettei lapset tahdo lähteä saarnaamaan.

Hieno pätkä oli myös se kun kerrottiin ohjelman "sankarien" nykyisestä elämästä. Varmasti moni eroa harkitseva huomasi, ettei se olekaan välttämättä ojan pohjalla, vaan jossain ihan muualla.
Let me go Master I hate you so
Anna-

Viesti Kirjoittaja Anna- »

Joo-o siis millanen jumala muka haluaa tehdä ihmisille tollasta.

Mua on kyllä kauan jo mietityttäny sekin (tää tuli kyllä homoillassakin jo esille) että jos jehova sanoo rakastavansa kaikkia ihmisiä nii mikä niissä homoissa sitten on sellasta POIKKEAVAA kuitenkin.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Veka unohti, että uskonnonvapauteen kuuluu myös vapaus olla uskomatta, kuten ohjelman alussa todettiin. Siihen ei kuulu rangaistukset ja kiristystoimet takaisin pakottamiseksi... tai kuten Veka ilmaisi . 'tiensä valitsemiseksi'.
Viimeksi muokannut RaM, 10.01.2011 23:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pete-67

Viesti Kirjoittaja Pete-67 »

Olipahan hieno ohjelma!Itse -80 luvun lopussa erottuani en ihan noin radikaalia kohtelua ole saanut aikaiseksi mutta tiedän.että sellaista tapahtuu.
Tiedän,että monet vielä järjestön kourissa rimpuilevat ovat katsoneet ohjelman ja ehkä sitä kautta vierailevat myös Veljesseuran sivuilla.
Suuret kiitoset Valkilalle,Lappalaiselle,Meilolle ja Heinäaholle,jotka rohkeasti tulivat julkisuuteen tämän kipeän aiheen tiimoilta!
JarniEro

Viesti Kirjoittaja JarniEro »

Yllättävän asiallinen ohjelma, kiitos osallistuneille. Toimittaja käsitteli asiaa haastattelujen kautta ja pyrki tuomaan esille miltä erotetusta tuntuu. Onnistui! Mustamaalaamisesta ei haastateltavia voi syyttää, asiat kerrottiin juuri niin kuin ne on. Haastattelut salien ulkopuolella olisi voinut jättää pois, uhrivaikutelmaa oli turha alleviivata.
Opetus 1. Jos olet järjestössä, älä vaan joudu erotetuksi koska se sattuu.
Opetus 2.Jos olet erotettu niin pyri menemään eteenpäin.

-JarniEro
walter

Viesti Kirjoittaja walter »

Kiitos ohjelmaan osallistujille ja tekijöille.Varmasti moni jt katsoi ja ihmetteli että missä viipyy ne kuuluisat "luopiovalheet". Miksi ainoa valehtelija ohjelmassa oli Veke?

Sitä miettiessä voikin "vahingossa" löytää itsensä veljesseuran sivuilta..
kirjallisuusveli

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

walter kirjoitti:Kiitos ohjelmaan osallistujille ja tekijöille.Varmasti moni jt katsoi ja ihmetteli että missä viipyy ne kuuluisat "luopiovalheet". Miksi ainoa valehtelija ohjelmassa oli Veke?

Sitä miettiessä voikin "vahingossa" löytää itsensä veljesseuran sivuilta..
Valitettavasti asia on niinkin, että ns. 'putkiajattelulla' toimivat superinnokkaat aktiivitodistajat kokevat ohjelmassa esiintyneiden ex-todistajien vähintäänkin esittäneen luopioille ominaiseen tapaan (siis seuran iskostaman ajattelun mukaan) vähintäänkin puolitotuuksia, jollei jopa suoranaisia valheita suut ja silmät täyteen. Ja sitten taas Veikko L. vastasi hienosti ja tyhjentävästi ja totuuden mukaisesti jne ...

Toki niitäkin sentään on, jotka eivät tulkitse ohjelmaa noin, mutta he ovatkin jo 'kristitylle huonoa seuraa' sitten...
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
Johanneksen poika
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Nyt silminnäkijä on jo YLE Areenassa kuukauden verran katsottavissa:
http://areena.yle.fi/video/1600704

Lähetin äsken henkilökohtaiset kiitokset YLE:n Hannele Valkeeniemelle ja Hanna Juutille ja esitin kainon toivomuksen, että tämä ohjelma saisi jäädä pysyvästi YLE Arkistoon, mistä se olisi jatkossakin aina löydettävissä, ja johon olisi helppo linkittää.

Edit: Korjattu pari kirjoitusvirhettä.
Viimeksi muokannut Johanneksen poika, 11.01.2011 00:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin