Käykö Jehovien kokouksissa muita kuin Jehovan todistajia
Valvoja: Moderaattorit
-
Huolestunut
Käykö Jehovien kokouksissa muita kuin Jehovan todistajia
Tervehdys!
Kuulin tästä palstasta eilisessä TV-ohjelmassa. Minua on jo pitkään huolestuttanut pikkuveljeni, joka tosin ei enää ole kovin nuori vaan lähes 40-v mies. Hänellä oli jo nuorena jonkin verran yhteyksiä Jehovan todistajiin, jotka muun muassa leimasivat minut suurinpiirtein murhamieheksi, juopoksi ja kaikin tavoin epäluotettavaksi isoveljeksi, vaikken sellainen ole koskaan ollut - olenpahan vaan uskonnoton vapaa-ajattelija. Luulin veljeni päässeen noista hölmöilyistään irti, mutta viimeksi kylässä käydessäni veljeni tyttärellä oli "salaista asiaa, jonka voi kertoa vain sedälle, ei isälle eikä äidille". Asia oli se, että veljeni 11-v tytär pyysi apuani siinä, ettei hänen tarvitsisi joka sunnuntai mennä isän ja äidin kanssa jehovien kokouksiin, kun ne ovat hänen mielestään raskaita ja vähentävät hänen vapaa-aikaansa. Lisäksi haluaisi valita itse ystävänsä, eikä niitä kahta koulun Jehovan todistajaa, joiden kanssa isä käskee hänen olemaan kaveri.
Tietääkseni veljeni, kahden korkeakoulututkinnon mies, ei ole ottanut mitään kasteita tms. Mutta voiko tuollaisissa kokouksissa käydä ilman, että on "täysi Jehovan todistaja" tai mikä sitten lieneekään oikea ilmaus. Joulua, syntymä- tai nimipäiviä ei veljeni perheessä vietetä ja jos vien veljentyttärelle joululahjoja veljeni kehottaa lastaan avaamaan ne heti, vaikka jouluun olisi vielä aikaa. Pieniä raivareitakin veljeni saa, jos yritän sanoa, että minulle on ihan sama viettävätkö aikuiset joulua tai synttäreitä, mutta lapsella pitäisi mielestäni olla samanlaiset juhlat kuin kavereillakin.
Veljentytärtä en varmaan pysty mitenkään auttamaan tai sanomaan veljelleni, että et muuten vie väkisin tytärtäsi mihinkään kokouksiin, ellei hän itse halua, mutta pahalta tuntuu kuitenkin, kun veljentytär aika riipaisevasti pyytää apuani. Samoin kertoi, että haluaisi viettää juhlia kuten muutkin ja kertoi myös syöneensä veripalttua koulussa ihan kiusallaan, kun isä oli kieltänyt, ettei sitä saa syödä. Isälleen ei syönnistä uskaltanut kertoa.
Onko olemassa riski, että olen pikku hiljaa menettämässä kokonaan kontaktin veljeeni ja hänen perheesensä?
Kuulin tästä palstasta eilisessä TV-ohjelmassa. Minua on jo pitkään huolestuttanut pikkuveljeni, joka tosin ei enää ole kovin nuori vaan lähes 40-v mies. Hänellä oli jo nuorena jonkin verran yhteyksiä Jehovan todistajiin, jotka muun muassa leimasivat minut suurinpiirtein murhamieheksi, juopoksi ja kaikin tavoin epäluotettavaksi isoveljeksi, vaikken sellainen ole koskaan ollut - olenpahan vaan uskonnoton vapaa-ajattelija. Luulin veljeni päässeen noista hölmöilyistään irti, mutta viimeksi kylässä käydessäni veljeni tyttärellä oli "salaista asiaa, jonka voi kertoa vain sedälle, ei isälle eikä äidille". Asia oli se, että veljeni 11-v tytär pyysi apuani siinä, ettei hänen tarvitsisi joka sunnuntai mennä isän ja äidin kanssa jehovien kokouksiin, kun ne ovat hänen mielestään raskaita ja vähentävät hänen vapaa-aikaansa. Lisäksi haluaisi valita itse ystävänsä, eikä niitä kahta koulun Jehovan todistajaa, joiden kanssa isä käskee hänen olemaan kaveri.
Tietääkseni veljeni, kahden korkeakoulututkinnon mies, ei ole ottanut mitään kasteita tms. Mutta voiko tuollaisissa kokouksissa käydä ilman, että on "täysi Jehovan todistaja" tai mikä sitten lieneekään oikea ilmaus. Joulua, syntymä- tai nimipäiviä ei veljeni perheessä vietetä ja jos vien veljentyttärelle joululahjoja veljeni kehottaa lastaan avaamaan ne heti, vaikka jouluun olisi vielä aikaa. Pieniä raivareitakin veljeni saa, jos yritän sanoa, että minulle on ihan sama viettävätkö aikuiset joulua tai synttäreitä, mutta lapsella pitäisi mielestäni olla samanlaiset juhlat kuin kavereillakin.
Veljentytärtä en varmaan pysty mitenkään auttamaan tai sanomaan veljelleni, että et muuten vie väkisin tytärtäsi mihinkään kokouksiin, ellei hän itse halua, mutta pahalta tuntuu kuitenkin, kun veljentytär aika riipaisevasti pyytää apuani. Samoin kertoi, että haluaisi viettää juhlia kuten muutkin ja kertoi myös syöneensä veripalttua koulussa ihan kiusallaan, kun isä oli kieltänyt, ettei sitä saa syödä. Isälleen ei syönnistä uskaltanut kertoa.
Onko olemassa riski, että olen pikku hiljaa menettämässä kokonaan kontaktin veljeeni ja hänen perheesensä?
-
Markku Meilo
Re: Käykö Jehovien kokouksissa muita kuin Jehovan todistajia
Käytännössä aina ennen kastetta käydään kokouksien ohella (opastettuna) käännyttämässäkin. Kaste edellyttää nykyään tietyn kysymyssarjan selvittämistä, joten tietoa on kartutettava jonkin aikaa ja silloin puhutaan minimissään useista kuukausista, joissakin tapauksissa useammastakin vuodesta.Huolestunut kirjoitti:Tietääkseni veljeni, kahden korkeakoulututkinnon mies, ei ole ottanut mitään kasteita tms. Mutta voiko tuollaisissa kokouksissa käydä ilman, että on "täysi Jehovan todistaja" tai mikä sitten lieneekään oikea ilmaus.
Tuollainen raivari ei ainakaan ole merkki jt-vastaisuudesta.Pieniä raivareitakin veljeni saa, jos yritän sanoa, että minulle on ihan sama viettävätkö aikuiset joulua tai synttäreitä, mutta lapsella pitäisi mielestäni olla samanlaiset juhlat kuin kavereillakin.
On, sillä hyvin usein nimenomaan aikuisiällä kääntyneet noudattavat tarkemmin Vt-sääntöjä kuin lapsuudesta kulttiin painostetut.Onko olemassa riski, että olen pikku hiljaa menettämässä kokonaan kontaktin veljeeni ja hänen perheesensä?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
rippeli
Aika hankala ja surullinen juttu veljensiskosi tilanne. Veljesi on ihastunut lahkoon niin paljon, että käy kokouksissa kerran viikossa ja vaatii perheensä mukaan. Veljesi taitaa olla sellainen "wannabe"-jäsen, koska ei kuitenkaan käy kaikissa kokouksissa, taikka järjestä perhetutkisteluja, taikka käy itse saarnaamassa. Hän on omaksunut helpon tien hengailla lahkon laitamilla. Kerran viikossa kokouksessa ei ole hänelle isokaan istuminen, mutta lapsesta kaksi tuntia jotain käsittämätön liiba-laabaa on tosi pitkä aika. Aikuisen on myös helppo jättä juhlat väliin, mutta lapselle asia on ihan eri, koska kaikki kaverit viettävät juhlia ja vertailevat lahjoja.
Minusta on kyllä epäreilua, että veljesi laittaa perheensä paljon kovemmalle, kuin hän itse joutuu. Hänhän ei luovu mistään itselleen tärkeästä, eikä tee mitään lahkoon kuuluville lankeavia asioita.
Toivottavasti asia ratkeaa jotenkin järkevästi. Tyttö on onneksi jo 11, joten kovin montaa vuotta hän ei joudu lahkoilusta kärsimään. Teini-iän kapinan alkaessa mikään voima ei saa häntä sunnuntaina kokoukseen.
Minusta on kyllä epäreilua, että veljesi laittaa perheensä paljon kovemmalle, kuin hän itse joutuu. Hänhän ei luovu mistään itselleen tärkeästä, eikä tee mitään lahkoon kuuluville lankeavia asioita.
Toivottavasti asia ratkeaa jotenkin järkevästi. Tyttö on onneksi jo 11, joten kovin montaa vuotta hän ei joudu lahkoilusta kärsimään. Teini-iän kapinan alkaessa mikään voima ei saa häntä sunnuntaina kokoukseen.
Let me go Master I hate you so
-
Vieras
Kontaktin menettäminen on riski. Oma lapseni syyttelee minua siitä, että pidän huonosti yhteyttä. Tapaamiset ovat aina normaaleja siihen asti, ellei uskonnosta tule kyse. Jo uskonnosta tulee kyse ja esitän siitä omia mielipiteitäni, lapsi (17 v) loukkaantuu ja vetoaa uskonnonvapauteen. Äitinsä maalailee minusta negatiivista kuvaa petollisen a ihmisenä, joka yrittää herättää epäilyksiä kertomalla luopioajatuksia. Sitten yhteydenpito katkeaa minusta riippumattomasta syystä. Yritän aina sopivin ajoin palata asiaan ja välttää tuota tulenarkaa "onnellistuttavaa" uskontoaihetta.
Tosin pidän tärkeänä tuoda lapselle esiin, että jokainen saa ajatella kuten haluaa ja että hänen ei tarvitse minulle uskontoaan puolustella ja että hän itse tietää mitä siitä ajattelen, mutta olen sanonut, että olkoon mukana jos tykkää. Tuon kyllä esiin ajatuksia esim. koulutuksen hyödyllisyydestä suhteessa esim. tienraivaajatavoitteisiin.
Tosin pidän tärkeänä tuoda lapselle esiin, että jokainen saa ajatella kuten haluaa ja että hänen ei tarvitse minulle uskontoaan puolustella ja että hän itse tietää mitä siitä ajattelen, mutta olen sanonut, että olkoon mukana jos tykkää. Tuon kyllä esiin ajatuksia esim. koulutuksen hyödyllisyydestä suhteessa esim. tienraivaajatavoitteisiin.
- Jaakko Ahvenainen
Väkivaltaa se on henkinenkin väkivalta. 11-vuotias lapsi kyllä tietää tämän itsetuntemuksessaan. On erinomaisen hyvä, että hänellä on aikuinen, jonka kokee luotettavaksi. Minulle on henkilökohtaisesti käsittämätöntä, miten akateemisesti koulutetut ovat nenästä vedettävissä, kenties jehovantodistajuuden vetoaminen ei uskoon, vaan järkeen, on avainkysymys. En tiedä.
Nyt on kuitenkin kysymys lapsesta. Kurkista, mitä tässä linkissä lapsen kuulemisesta sanotaan. Äiti on avainasemassa, sillä uskontokunnan suhteen lapsi seuraa äitiään, elleivät vanhemmat yhdessä toisin sovi. Lapsen kohdalla menee vielä nelisen vuotta, ennen kuin hän aktiivisesti voi vastustaa vanhempiaan. Tietysti mikään ei estä lasta kääntymästä kuntansa lastenvalvojan puoleen, mikäli lapsen etu vaarantuu, kuten nyt näyttäisi vaarantuvan. Voit myös itse konsultoida lastenvalvojaa ja kysy neuvoja. Olet hyvin tärkeässä roolissa lapsen kannalta. Puolusta häntä siinä, missä voit ja pidä häneen hyvät ja luottamukselliset välit.
Nyt on kuitenkin kysymys lapsesta. Kurkista, mitä tässä linkissä lapsen kuulemisesta sanotaan. Äiti on avainasemassa, sillä uskontokunnan suhteen lapsi seuraa äitiään, elleivät vanhemmat yhdessä toisin sovi. Lapsen kohdalla menee vielä nelisen vuotta, ennen kuin hän aktiivisesti voi vastustaa vanhempiaan. Tietysti mikään ei estä lasta kääntymästä kuntansa lastenvalvojan puoleen, mikäli lapsen etu vaarantuu, kuten nyt näyttäisi vaarantuvan. Voit myös itse konsultoida lastenvalvojaa ja kysy neuvoja. Olet hyvin tärkeässä roolissa lapsen kannalta. Puolusta häntä siinä, missä voit ja pidä häneen hyvät ja luottamukselliset välit.
-
Vieras
Itse en sivullisten kehotuksista huolimatta jaksanut / halunnut sekoittaa viranomaisia omaan tilanteeseeni ja asiat jäivät täysin p...lleen ja JT:n hallintaan, joten suosittelen nyt jokaiselle viranomaiskontakteja oman lapsensa suhteen. Käsittääkseni viranomaisilla on JT:n suhteen hyvin negtiivinen käsitys ja asioihin voi saada apua ja oikeutta. Kannattaa toimia mahdollismman varhaisessa vaiheessa ennen kuin aletaan kuulla lpasen omaa mielipidettä liikaa, sillä ajan myötä lapsen mielipide = VT-seuran opetettu / manipuloitu "mielipide" eikä siihen voi rehellisellä asialla oleva vanhempi / sukulainen vaikuttaa. Kun kerran oikeudenkäynteihinkin lapset opetetaan vastaamaan tietyllä tavalla. Lastenvalvojalle tai muulle viskaalille siitä heti vaan! Ennen kuin...
-
Bergerac
Jehovan Todistajien kokouksiin ovat periaatteessa tervetulleita kaikki vilpittömät Jehovan Todistajat niinkuin ihmisetkin.
Etenkin kiinnostuneita ensikertalaisia (ja yleensä huhu kiertää etukäteen että sen ja sen mukana tulee se ja se tai nähdään että tuon kanssa tulee se ja se tms) kohdellaan sanotaanko ylitse kaikkien muiden. Tämä pohjautuu vain ja ainoastaan Seuran kirjallisiin ohjeisiin.
Täysin tuntemattomiin suhtaudutaan hivenen ehkä neutraalimmin sekä varauksellisesti mutta kuitenkin ehkä tervetoivottaen, opastus takariviin on mahdollinen ja kenties etuuden omaavat veljet istumaan lähettyville.
Tosin esimerkkien mukaisesti sisään saattaa olla (täysin vieraan kanssa) tervetullut mutta miten sitten kävikään innokkaiden veli vilpittömien ilmeisesti jopa ehkä etuuden omaavien toimesta:
http://veljesseura.org/?q=node/20

Etenkin kiinnostuneita ensikertalaisia (ja yleensä huhu kiertää etukäteen että sen ja sen mukana tulee se ja se tai nähdään että tuon kanssa tulee se ja se tms) kohdellaan sanotaanko ylitse kaikkien muiden. Tämä pohjautuu vain ja ainoastaan Seuran kirjallisiin ohjeisiin.
Täysin tuntemattomiin suhtaudutaan hivenen ehkä neutraalimmin sekä varauksellisesti mutta kuitenkin ehkä tervetoivottaen, opastus takariviin on mahdollinen ja kenties etuuden omaavat veljet istumaan lähettyville.
Tosin esimerkkien mukaisesti sisään saattaa olla (täysin vieraan kanssa) tervetullut mutta miten sitten kävikään innokkaiden veli vilpittömien ilmeisesti jopa ehkä etuuden omaavien toimesta:
http://veljesseura.org/?q=node/20
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
-
Kaarmis
Ehkä tämä tytär vois vedota itse vartiotorniin, joka korostaa että jokaisella on oikeus valita itse uskontonsa. Nyt en muista missä lehdessä tuo kirjoitus on, mutta jos veljesi on noin kiinni jo jeppulatouhuissa, lehti saattaisi löytyä hänen omasta kirjahyllystään... Muistaisiko joku mikä lehti oli kyseessä, tai mistä topicista tuo linkki lehteen löytyy. Itse en nyt keksi hakusanaa...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Ch.K
Eiks se ollu Herätkää 7/09 "Onko väärin vaihtaa uskontoa"Kaarmis kirjoitti:Ehkä tämä tytär vois vedota itse vartiotorniin, joka korostaa että jokaisella on oikeus valita itse uskontonsa. Nyt en muista missä lehdessä tuo kirjoitus on, mutta jos veljesi on noin kiinni jo jeppulatouhuissa, lehti saattaisi löytyä hänen omasta kirjahyllystään... Muistaisiko joku mikä lehti oli kyseessä, tai mistä topicista tuo linkki lehteen löytyy. Itse en nyt keksi hakusanaa...
Mutta sehän koskee vaan niitä jotka kääntyvät jt:ksi ei toisinpäin kuulemma
Tosiystävät ovat ikuisia.
-
Kaarmis
Kyllä jo 11-vuotiaskin osaa herättää kysymyksen "miksi tämä ei pidä paikkaansa jehovantodistajista?"Ch.K kirjoitti:Eiks se ollu Herätkää 7/09 "Onko väärin vaihtaa uskontoa"Kaarmis kirjoitti:Ehkä tämä tytär vois vedota itse vartiotorniin, joka korostaa että jokaisella on oikeus valita itse uskontonsa. Nyt en muista missä lehdessä tuo kirjoitus on, mutta jos veljesi on noin kiinni jo jeppulatouhuissa, lehti saattaisi löytyä hänen omasta kirjahyllystään... Muistaisiko joku mikä lehti oli kyseessä, tai mistä topicista tuo linkki lehteen löytyy. Itse en nyt keksi hakusanaa...
Mutta sehän koskee vaan niitä jotka kääntyvät jt:ksi ei toisinpäin kuulemma
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Natsku
Vastaus on varmaan luokkaa: "koska tämä on totuus, muut uskonnot ja uskonnottomuus ovat saatanasta"...Kaarmis kirjoitti: Kyllä jo 11-vuotiaskin osaa herättää kysymyksen "miksi tämä ei pidä paikkaansa jehovantodistajista?"
Viimeksi muokannut Natsku, 12.01.2011 08:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Huolestunut
Kiitoksia kaikille vastanneille. Olinkin melko varma, että syytä huoleen on. Kai tässä tilanteessa pitäisi toivoa, että broidi on vain "wannabe" mukana hengailija, mutta pahaa pelkään, että hänellä on oma opastaja ja tie on viemässä kohti täyttä Jehovan todistajuutta. Veljeni tuntien tiedän, että olisi oppinut lahkon keskeiset opinkappaleet nopeasti, ja selviäisi halutessaan kysymyssarjasta. Olen melko varma, että kastetta on viivästyttänyt se, että viesteistä päätellen ovelta ovelle käännytystyö on pakollista duunia. Veli on aina kartellut kaikkea, mikä on hänen mielestään nöyryyttävää, ja ainakin itseni on vaikea miettiä, mikä kerjäämisen lisäksi olisi ovelta ovelle kiertämistä nöyryyttävämpää. Ei kai ole mitään porsaanreikää, jonka perusteella henkisesti jonkun verran tasapainoton kaveri, joka kuitenkin selviää kiitettävästi päivätyöstään, pystyy välttämään ovelta ovelle käännytystyön, ja ottamaan silti kasteen? (Veljen tapauksessa huomaa todeksi sanonnan, että hulluuden ja nerouden raja on varsin häilyvä.)
Veljen tyttären tukena olemistani rajoittaa 400 kilometrin välimatka. Teen sen mitä pystyn, mutta vaikeaa on. Vanha isämme elää vielä, ja samalla paikkakunnalla kuin veljeni perheineen. Jos asiasta haluaa jotain positiivista löytää, niin ukko ei olekaan tullut vanhuudenhöperöksi, kuten luulin, kun hän vuosi sitten kertoi minulle järkyttyneenä, että veljeni vaimoineen on höynähtänyt Jehovan uskoon. Vaimo siis ilmeisesti samassa veneessä, ja vain tytärtä ei touhu kiinnosta.
Lapsensuojeluviranomaisetkin ovat käyneet mielessäni, mutta ei sekään ihan yksioikoisen hyvä ratkaisu olisi. Minulla on ainakin toistaiseksi hyvät välit veljeni perheeseen, tosin eivät näköjään kovin luottamukselliset, kun minulle ei tästä hihhuloinnista ole kerrottu mitään, ja varmistus asiaan tulee 11 vuotiaalta tytöltä. Jos ottaisin yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin, välit katkeaisivat varmasti pitkäksi aikaa tai lopullisesti. Lisäksi olen melko varma, etteivät lastensuojeluviranomaiset ryhtyisi mihinkään toimiin, kun lapsi asuu hyvin toimeentulevassa, lähes raittiissa perheessä, jossa lasta ei pahoinpidellä muuten kuin henkisesti tällä jehovalaisuudella. Vaikea tilanne, joka suututtaa minua ja vielä enemmän hämmentää, sekä aikaansaa sellaista outoa voimattomuuden tunnetta.
Veljen tyttären tukena olemistani rajoittaa 400 kilometrin välimatka. Teen sen mitä pystyn, mutta vaikeaa on. Vanha isämme elää vielä, ja samalla paikkakunnalla kuin veljeni perheineen. Jos asiasta haluaa jotain positiivista löytää, niin ukko ei olekaan tullut vanhuudenhöperöksi, kuten luulin, kun hän vuosi sitten kertoi minulle järkyttyneenä, että veljeni vaimoineen on höynähtänyt Jehovan uskoon. Vaimo siis ilmeisesti samassa veneessä, ja vain tytärtä ei touhu kiinnosta.
Lapsensuojeluviranomaisetkin ovat käyneet mielessäni, mutta ei sekään ihan yksioikoisen hyvä ratkaisu olisi. Minulla on ainakin toistaiseksi hyvät välit veljeni perheeseen, tosin eivät näköjään kovin luottamukselliset, kun minulle ei tästä hihhuloinnista ole kerrottu mitään, ja varmistus asiaan tulee 11 vuotiaalta tytöltä. Jos ottaisin yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin, välit katkeaisivat varmasti pitkäksi aikaa tai lopullisesti. Lisäksi olen melko varma, etteivät lastensuojeluviranomaiset ryhtyisi mihinkään toimiin, kun lapsi asuu hyvin toimeentulevassa, lähes raittiissa perheessä, jossa lasta ei pahoinpidellä muuten kuin henkisesti tällä jehovalaisuudella. Vaikea tilanne, joka suututtaa minua ja vielä enemmän hämmentää, sekä aikaansaa sellaista outoa voimattomuuden tunnetta.
-
Vieras
Tuosta vielä tuli mieleen että 11 vuotias kun ymmärtää ja kerran on kriittinen, niin juuri hänelle voisivat ne vanhat kirjallisuudennäytteet lahkon kirjallisuudesta olla paikallaan.
Näytteillä tarkoitetaan yleensä täysin muuttuneita oppeja joita salataan nykyään ja epäonnistuneita lopun ennusteita. Siten kun ei ole todistaja ne lopun ennusteet sopivat.
Ajatellaan vaikka Herätkää nro 23 vuodelta 1968, joka kertoo että meillä on ylitsepursuavat todisteet siitä jehova tuhoaa tämän järjestelmän muutaman vuoden kuluessa (tarkoitetaan vuotta 1975, vuosikin ilmenee lehdessä monesti). Tyttö kyllä ymmärtää kun kysyy että tuliko se loppu. Voi todeta vastaavasta ennustelusta ja tuon tason pyhyydestä löytyy lahkomateriaalia elämäntyötä varten. Mutta koska ei kerran ole lahkolainen, ei myöskään kannata ottaa minkään sortin elämäntyötä lahkon "viisauksista".
moderaattorit, vakiokirjoittajat ym: Mistä ne näytteet nykyään löytyvät tulostettaviksi ? Ennenhän ne olivat nimim. Caitzun kotisivuilla
Näytteillä tarkoitetaan yleensä täysin muuttuneita oppeja joita salataan nykyään ja epäonnistuneita lopun ennusteita. Siten kun ei ole todistaja ne lopun ennusteet sopivat.
Ajatellaan vaikka Herätkää nro 23 vuodelta 1968, joka kertoo että meillä on ylitsepursuavat todisteet siitä jehova tuhoaa tämän järjestelmän muutaman vuoden kuluessa (tarkoitetaan vuotta 1975, vuosikin ilmenee lehdessä monesti). Tyttö kyllä ymmärtää kun kysyy että tuliko se loppu. Voi todeta vastaavasta ennustelusta ja tuon tason pyhyydestä löytyy lahkomateriaalia elämäntyötä varten. Mutta koska ei kerran ole lahkolainen, ei myöskään kannata ottaa minkään sortin elämäntyötä lahkon "viisauksista".
moderaattorit, vakiokirjoittajat ym: Mistä ne näytteet nykyään löytyvät tulostettaviksi ? Ennenhän ne olivat nimim. Caitzun kotisivuilla
-
Huolestunut
Hyvä vinkki tuo, että kannattaa näyttää maailmanlopun ennusteita, jotka eivät toteutuneet. Rekisteröidyin äsken tänne käyttäjäksi, kun epäilen että pitää perehtyä tähän Jehovan todistajuuteen kunnolla, ja keskustella muistakin asioista kuin pelkästään veljeni casesta, jotta opin ymmärämään paremmin. Toistaiseksi tietoni ovat hyvin hatarat, kun pakanana ei tämä sen paremmin kuin muutkaan uskonnot ole pahemmin kiinnostaneet. Kerran reilut 30-v sitten, kun olin vielä lukiossa ovelle tuli kaksi jehovan todistajaa. Keskustelin huvikseni heidän kanssaan aika pitkään ennen kuin heitin menemään. Harmi, etten silloin tiennyt, että kävivät ovella viisi vuotta oletetun maailmanlopun jälkeen. Sen verran muistan keskustelusta, että maapallo ja maailmankaikkeus ovat reilut 6000 vuotta vanhoja, kaikki lajit ovat aikojen alusta olleet täsmälleen samanlaisia kuin nykyisin, jos kehitysoppi olisi totta, miksi esimerkiksi ihmiset eivät synnytä kissoja
, verensiirrot ovat ehdottoman kiellettyjä, kuolema verensiirtoa parempi vaihtoehto, ja todisteena ikuisesti elämästä on esimerkiksi se, että puu voi kasvaa vanhemmaksi kuin ihmisen maallinen elämä; Jehova ei mitenkään olisi voinut luoda systeemiä, jossa aivoton puu saa nauttia elämästä pidempään kuin ihminen.
Opiskelen lisää noita merkillisiä "totuuksia", ja optimaalinen tilanne olisi tietysti, että saisin veljeni, enkä vain hänen tytärtään ymmärtämään miten hullulta jo tuollainen pintaraapaisu kuulostaa. Sopiva hetki keskustelun avaamiselle vaatii pelisilmää, mutta sitä minulla pitäisi olla. Mikäänhän ei tietysti auta, jos on kunnolla aivopesty, mutta toivottavasti tilanne ei ole niin paha.
Opiskelen lisää noita merkillisiä "totuuksia", ja optimaalinen tilanne olisi tietysti, että saisin veljeni, enkä vain hänen tytärtään ymmärtämään miten hullulta jo tuollainen pintaraapaisu kuulostaa. Sopiva hetki keskustelun avaamiselle vaatii pelisilmää, mutta sitä minulla pitäisi olla. Mikäänhän ei tietysti auta, jos on kunnolla aivopesty, mutta toivottavasti tilanne ei ole niin paha.
-
robert.kardin
Joo... kyllä osa JT on tosiaan aika fanatiset ja jopa huijaa raha asioissa, mutta ei nyt ihan mitään niin paha see juttu oo. Minä kun ite olen seurakunnassa ollut 20 v. ja henkiin jäänyt ja kahta en vaihta...
Just kesän alussa, olin puhumassa, Jumalan hallituksesta ja kun henkilö tajus,mitä yritän...niin hänellä oli kyllä aikamoinen mielipite JT ja luulin jo pahinta... mutta kun olin silti mukava hänelle, niin hän lupas tutkia tuon jutun aika kriitisesti, koska on psykologi... ja nyt hän käy ite kokouksissa ja luke joka päivä Raamatua, jatkaen myös psykologin töitä.Ja see ei oo kenenkään asia, eikä hän aio lopetaa suhteita sukulaisiin. Koska minäkin olen eritäin hyvissä suhteissa omin sukulaisiin ja naapureihin.Otetaan aina pieneet ja puhutaan kaikesta, mistä mieli teke. Minun oma isä on kovasti JT vastaan, mutta silti tavataan usein ja meillä on omat harrastukset.
Jos ihminen on muuten normaali, niin myös JT-tajana hän on normaali ja toivoa on että viellä mukavampi, jos ajatele omilla aivoilla ja antaa rakkauten voiman toimia.
Just kesän alussa, olin puhumassa, Jumalan hallituksesta ja kun henkilö tajus,mitä yritän...niin hänellä oli kyllä aikamoinen mielipite JT ja luulin jo pahinta... mutta kun olin silti mukava hänelle, niin hän lupas tutkia tuon jutun aika kriitisesti, koska on psykologi... ja nyt hän käy ite kokouksissa ja luke joka päivä Raamatua, jatkaen myös psykologin töitä.Ja see ei oo kenenkään asia, eikä hän aio lopetaa suhteita sukulaisiin. Koska minäkin olen eritäin hyvissä suhteissa omin sukulaisiin ja naapureihin.Otetaan aina pieneet ja puhutaan kaikesta, mistä mieli teke. Minun oma isä on kovasti JT vastaan, mutta silti tavataan usein ja meillä on omat harrastukset.
Jos ihminen on muuten normaali, niin myös JT-tajana hän on normaali ja toivoa on että viellä mukavampi, jos ajatele omilla aivoilla ja antaa rakkauten voiman toimia.