Joo, huomasin myös, olikohan liikaa tilaa vievä kekustelu tai liikaa moderoitavaa (katkerat ja vihaiset JT:tAlueveli kirjoitti:Jonnekin kadonnut?Johanneksen poika kirjoitti:YLE:n sivuilla käydään vilkasta keskustelua ohjelmasta:
http://atuubi.yle.fi/keskustelu/id-20012248
Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Valvoja: Moderaattorit
-
Natsku
- Viestit: 282
- Liittynyt: 18.08.2008 15:40
- Paikkakunta: NZ/Australia
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
-
Vieras
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Vieras kirjoitti:Lapset ei sitä asiaa edes ymmärrä, vaikka omassa tietämyksessään ylittävät kristikunnan papit.
Eikö olekaan ihan luonnollista, että peruskouluikäinen lapsi haluaa välttämättä ja vapaaehtoisesti mennä rappuihin levittämään jonkun amerikkalaisen järjestön lehtiä? Luopuu synttäreistä ja jouluista ja vieläpä paheellisista isän- ja äitienpäivistä.
Iloista antamista!
Lastenkirjojen pelottelu varmaan vaikuttaa osaltaan siihen "vapaaehtoisuuteen".
Luopuu? Miten sellaisesta luovutaan, mitä ei ole koskaan viettänyt? Luovuitko sinä Bar Mitzvah:sta? Miltä se tuntui, ahdistuitko? Kaikenlaista soopaa.
-
Vieras
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Eiväthän kaikki ole lapsesta asti mukana ja jos ovatkin, esim. koulussa näitä juhlia vietetään yleisesti ja JT-lapsi joutuu niistä luopumaan muiden viettäessä (valtavirta).
Luopumisella oikeastaan tarkoitin, että omistaa elämänsä seuralle eikä pidä mitään omia juhliaan itselle tärkeinä.
Jos sana oli väärä, voi sen ajatella myös niin, ettei koskaan saa viettää kuin muistonviettoa tai hääpäivää tai sitten niitä synttäreistä matkittuja lastenkutsuja ja sesonkiruokaa jouluna. Kaikkea voi viettää, kunhan se muunnetaan kielenkäytössä poliittisesti korrektiksi.
Mutta Seurahan antaa enmmän kuin maailmalla on tarjota ja todistajat ovat onnellisempia kuin maailmalliset. Tässä mielessä ei ole mitään luopumista. - Jos uskoo Asiaan.
Luopumisella oikeastaan tarkoitin, että omistaa elämänsä seuralle eikä pidä mitään omia juhliaan itselle tärkeinä.
Jos sana oli väärä, voi sen ajatella myös niin, ettei koskaan saa viettää kuin muistonviettoa tai hääpäivää tai sitten niitä synttäreistä matkittuja lastenkutsuja ja sesonkiruokaa jouluna. Kaikkea voi viettää, kunhan se muunnetaan kielenkäytössä poliittisesti korrektiksi.
Mutta Seurahan antaa enmmän kuin maailmalla on tarjota ja todistajat ovat onnellisempia kuin maailmalliset. Tässä mielessä ei ole mitään luopumista. - Jos uskoo Asiaan.
- Alueveli
- Eläkeläinen
- Viestit: 1299
- Liittynyt: 13.04.2007 01:51
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Vastaavia sääntökokonaisuuksia löytyy melkein jokaiselta nettifoorumilta. Vertailun vuoksi tsekkaa vaikka mitä ohjeita suomi24 antaa kirjoittajilleen: http://www.suomi24.fi/opastus/keskustelu/ohjeet/vertikaali kirjoitti:Ja yllätävää on mm. sivustolla kirjoittajille esitettyjen rajoitusten ja ohjeiden määrä. On varmaan vaikea muuttaa opittua tyyliä, vaikka katsontakanta muuttuisikin.
Valtaosa tämän foorumin sääntöjen sisällöstä käsittelevät kirjoittajien anonyymisuojaa, toisten mielipiteiden kunnioittamista ja vapautta valita itse uskontonsa. Tiivistämisen varaa tekstistä varmaan löytyisi.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
-
Markku Meilo
- Viestit: 13450
- Liittynyt: 24.04.2007 10:28
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Aivan samalla tavalla kuin luovutaan jostain oikeudesta ennen siitä nauttimista, esimerkkinä vaikka perintö.Vieras kirjoitti:Luopuu? Miten sellaisesta luovutaan, mitä ei ole koskaan viettänyt?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Reiska
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Leinonenhan sanoi, että eivät kaikki lapset "halua". Suurin osa 5-12 vuotiaista kyllä haluaa ja jopa pitää siitä "jännittävänä leikkinä". Nuorena halutaan yhteisön ja erityisesti kaverien arvostusta ja monella on aivan oikesti halu kertoa muille "totuuksista". Mutta joillekin ovityö on toki vastenmielistä ja ennuste järjestössä pysymiseen jatkossa on suhteellisen heikko. Noi "remmillä hakkaamiset" on pääsääntöisesti paskapuhetta ja niissä korostuu vain kertojan itsensä halu kirjoittaa räväkkää tekstiä kuulijoiden korvasyyhyyn. Onhan toki Tampereen seudulla monenlaista tapahtunut.. (kuulopuheita)Kyllä täälläkin pisti vihaksi, kun Veikko Leinonen vakuutteli, että kaikki kentällä olevat lapset ja nuoret ovat siellä vapaaehtoisesti! Ainakin mun "vapaaehtoisuus" perustui remmillä hakkaamisen uhkaan. Myöskään kokouksissa enkä konventeissa olisi käynyt, ellei väkivallalla olisi pakotettu.
JT hallintoelin ei halua edistää seurakunnan jäsenten ja erotettujen/eronneiden välisiä ihmissuhteita "kaupallisista" syistä. Asia ei kuitenkaan käytännössä ole niin mustavalkoinen, kuin annetaan helposti ja tarkoitushakuisesti ymmärtää. Erotetun tervehtimisestä tai niitänäitä-rupattelusta ei todellakaan seurakuntaan kuuluvia eroteta, kunhan näitä käytyjä keskusteluja ei muille seurakuntalaisille mainosteta. Asiaan vaikuttaa myös se, kuinka raskaat ovat erotetun/eronneen synnit. Julkiluopiot (kuten ohjelmassa esiintyneet) saavat "erityskohtelun" niin karttamisen suhteen, kuin esimerkiksi konventteihin sisäänpääsyn suhteen. Jos erotettu/eronnut ei julkisesti herjaa järjestöä ja siten loukkaa esim. seurakunnan sisäpuolella olevia sukulaisiaan, säilyvät perhesuhteet yleensä kohtuullisen siedettävinä vaikka virallinen "ohjeistus" antaa muuta ymmärtää. Ei seurakuntaan kuuluvilta edellytetä "täydellistä" kuuliaisuutta jokaiseen käskyyn ja ohjeeseen. Eikä siihen kukaan edes pysty.
- Alueveli
- Eläkeläinen
- Viestit: 1299
- Liittynyt: 13.04.2007 01:51
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Siinäpä ei muuten kauaa mennyt:Johanneksen poika kirjoitti:Lähetin äsken henkilökohtaiset kiitokset YLE:n Hannele Valkeeniemelle ja Hanna Juutille ja esitin kainon toivomuksen, että tämä ohjelma saisi jäädä pysyvästi YLE Arkistoon, mistä se olisi jatkossakin aina löydettävissä, ja johon olisi helppo linkittää.
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... &t=&a=9874
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
-
Natsku
- Viestit: 282
- Liittynyt: 18.08.2008 15:40
- Paikkakunta: NZ/Australia
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Reiska: minua todella on remmillä hakattu lapsena. Kuten myös sisaruksiani. Myös täällä on muissa keskusteluissa tullut esille, että näin on ollut asianlaita myös monissa muissa JT-perheissä. En pidä sitä siis harvinaisena enkä varsinkaan valehteluna.
-
kirjallisuusveli
- Viestit: 903
- Liittynyt: 29.04.2007 16:43
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Natsku kirjoitti:Joo, huomasin myös, olikohan liikaa tilaa vievä kekustelu tai liikaa moderoitavaa (katkerat ja vihaiset JT:tAlueveli kirjoitti:Jonnekin kadonnut?Johanneksen poika kirjoitti:YLE:n sivuilla käydään vilkasta keskustelua ohjelmasta:
http://atuubi.yle.fi/keskustelu/id-20012248)?
Olin löytävinäni äsken sen keskusteluketjun täältä: http://atuubi.yle.fi/keskustelu/id-20012271
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
-
Vieras
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Joidenkin JT:n omatunnon ja sielunrauha vaattii, ettei kaikkea noudateta niin kovin orjallisesti. Monia pikkujuttuja katsotaan sormien läpi, vaikka srk:ssa sattaakin olla ne tiukkapipoiset, jotka keskinäisissä kahvipöytäkeskusteluissaan nämä omatunnon kolkuttamat tuomitsevatkin.
Itse luulin, että kaikkea pitää noudattaa ja minua alettiin sanoa perfektionistiksi, kun valittelin vanhemmille, etteivät esim. perhetutkistelut onnistu toivotulla tavalla. Sittemmin näiltä palstoilta huomasin, etteivät ne niiden konventtiesiintyjienkään perhetutkistelut aina kovin hyvin onnistuneet. Saattoi olla tuo esiintymien ja vaatimusten noudattaminen käytännön elämässä täyttä potaskaa.
Nyttemmin olen ajatellut, että Seuralle pääasia on tuottaa riittämättömyyden tunnetta, joka vetää koko ajan lahkotyöhön tiukemmin ja tiukemmin kunkin oman jaksamisen ja sietokyvyn puitteissa. Sitten, kun huomaa, ettei mikään riitä, saattaa alkaa ajatella niitä perus"totuuksia", joille lehkotyö perustuu. Ensin hiipivät epäilykset, sitten tulevat eroajatukset. Näiltä palsoilta saa vahvistuksen oman eropäätöksensä oikeellisuudesta - näin olen kokenut.
Haluaisin omalta lapseltani pyytää anteeksi, että venytin perhe-elämää huonoon suuntaan sen vuoksi, että yritin noudattaa perheessä Vartitorniseuran ohjeita ja että sen vuoksi aiheutui riitaa ja epäsopua. Omana itsenäni olisin ollut ihan toisenlainen ja minulla olisi ollut paljon enemmän annettavaa, kuin lahkon työnteon ja mielenohjauksen (mielenmanipulointi) vartijana. Nyt lapseni on omankin opetukseni vuoksi silmiä sulkevan lahkon piirissä ja hänellä ei ole läsnäolevaa isää, sillä olen esittänyt hänelle tervehdyttäviä ns. luopioajatuksia ja äitinsä, mukana oleva innokas sisar, pitää parempana, etten kerro tottuutta "totuudesta". En sitä mitenkään järjestelmällisesti yritäkään - toivon vain, että jos lapseni joskus haluaa lahkosta pois, että se kävisi mahdollisimman kivuttomasti.
Itse luulin, että kaikkea pitää noudattaa ja minua alettiin sanoa perfektionistiksi, kun valittelin vanhemmille, etteivät esim. perhetutkistelut onnistu toivotulla tavalla. Sittemmin näiltä palstoilta huomasin, etteivät ne niiden konventtiesiintyjienkään perhetutkistelut aina kovin hyvin onnistuneet. Saattoi olla tuo esiintymien ja vaatimusten noudattaminen käytännön elämässä täyttä potaskaa.
Nyttemmin olen ajatellut, että Seuralle pääasia on tuottaa riittämättömyyden tunnetta, joka vetää koko ajan lahkotyöhön tiukemmin ja tiukemmin kunkin oman jaksamisen ja sietokyvyn puitteissa. Sitten, kun huomaa, ettei mikään riitä, saattaa alkaa ajatella niitä perus"totuuksia", joille lehkotyö perustuu. Ensin hiipivät epäilykset, sitten tulevat eroajatukset. Näiltä palsoilta saa vahvistuksen oman eropäätöksensä oikeellisuudesta - näin olen kokenut.
Haluaisin omalta lapseltani pyytää anteeksi, että venytin perhe-elämää huonoon suuntaan sen vuoksi, että yritin noudattaa perheessä Vartitorniseuran ohjeita ja että sen vuoksi aiheutui riitaa ja epäsopua. Omana itsenäni olisin ollut ihan toisenlainen ja minulla olisi ollut paljon enemmän annettavaa, kuin lahkon työnteon ja mielenohjauksen (mielenmanipulointi) vartijana. Nyt lapseni on omankin opetukseni vuoksi silmiä sulkevan lahkon piirissä ja hänellä ei ole läsnäolevaa isää, sillä olen esittänyt hänelle tervehdyttäviä ns. luopioajatuksia ja äitinsä, mukana oleva innokas sisar, pitää parempana, etten kerro tottuutta "totuudesta". En sitä mitenkään järjestelmällisesti yritäkään - toivon vain, että jos lapseni joskus haluaa lahkosta pois, että se kävisi mahdollisimman kivuttomasti.
-
Vieras
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
""Noi "remmillä hakkaamiset" on pääsääntöisesti paskapuhetta "" -Aikoinaan lapsen kurittamista korostettiin Raamatun vaatimana menettelynä, jo ovityössä. Sitten kun myös korkein oikeus Suomessa vahvisti että luunappiakaan ei saa lapselle antaa, niin lahkon propaganvastaavien puheet siirtyivät korostamaan, että itse kuritus ei oikeastaan olisikaan tarpeen, vaan uhka. He eivät kuitenkaan kieltäneet kuritusmenettelyä.
On selvää, että vanhimmat eivät puutu kuulemiinsa lasten ruumiillisen kurituksen tapauksiin, vaikka enää ei valtakunnansalien vessoissa vitsaa säilytetäkään (sillä piiskattiin tarpeen vaatiessa hiljaiseksi lapsi, joka ei kestänyt olla hiljaa koko kokousaikaa).
Kuka tietää missä määrin kasvatusmenetelmänä puhutaan piiskasta vielä maissa, joissa se ei ole rikoslaissa kielletty ?
On selvää, että vanhimmat eivät puutu kuulemiinsa lasten ruumiillisen kurituksen tapauksiin, vaikka enää ei valtakunnansalien vessoissa vitsaa säilytetäkään (sillä piiskattiin tarpeen vaatiessa hiljaiseksi lapsi, joka ei kestänyt olla hiljaa koko kokousaikaa).
Kuka tietää missä määrin kasvatusmenetelmänä puhutaan piiskasta vielä maissa, joissa se ei ole rikoslaissa kielletty ?
-
Vieras
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Onko menneestä ajasta jääneet elämään valtakunnanlaulun sanat: "...luoja tähdentää, vitsaa käyttäkää..." (Ovat lapset lahja Jumalan)
Nykyään sitten kai kielletään karkkiannokset tai viikkorahat, jos ei ole kenttähalukkuutta?
Nykyään sitten kai kielletään karkkiannokset tai viikkorahat, jos ei ole kenttähalukkuutta?
-
Vieras
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
[quote="Vieras"]Onko menneestä ajasta jääneet elämään valtakunnanlaulun sanat: "...luoja tähdentää, vitsaa käyttäkää..." (Ovat lapset lahja Jumalan)
..."luoja tähdentää, vitsaa kayttäkää"
...onko tosi että tuollaiset sanat on ollut jossain jt laulussa........ja lapset sitä saaneet kuunnella...jos tosi on, säälin lapsia ja niiden pelkoja..(mitä pienen mieli ajattele)........luoja tähdentää että vitsaa käytetään..............rakkaudellinen jehova...hui hui.
PS!...niin vähän kokuksisssa käynyt että mikään laulu ei ole jäänyt muistiin
..."luoja tähdentää, vitsaa kayttäkää"
...onko tosi että tuollaiset sanat on ollut jossain jt laulussa........ja lapset sitä saaneet kuunnella...jos tosi on, säälin lapsia ja niiden pelkoja..(mitä pienen mieli ajattele)........luoja tähdentää että vitsaa käytetään..............rakkaudellinen jehova...hui hui.
PS!...niin vähän kokuksisssa käynyt että mikään laulu ei ole jäänyt muistiin
-
Bergerac
- Viestit: 2306
- Liittynyt: 28.04.2007 08:15
- Paikkakunta: Jersey
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
On tietysti tottakin se, että jotkut vilpittömät Jehovan Todistajat voivat aidosti surea ja itkeä erotetun, eronneeksi katsoneen tai eronneen takia. Mutta ei ole poissuljettua sekään, että tämä ns suru voisi johtua siitä että TIETÄVÄT Seuran ilmoittamat karttamissäännöt (+seurakunnan yhteneväisyys) ja tietävät näinollen toimia niiden mukaisesti.
Ei ole poissuljettua sekään että jotkut vilpittämät Jehovan Todistajat saattavat ajatella että erotettu/eronnut on sitten menetettyä kamaa pian tulevan lopun koittaessa jne.
Ei ole poissuljettua sekään että jotkut vilpittämät Jehovan Todistajat saattavat ajatella että erotettu/eronnut on sitten menetettyä kamaa pian tulevan lopun koittaessa jne.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
-
Vieras
Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25
Piiskaa valtakunnansalilla:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Is%C3 ... 17196.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Is%C3 ... 17196.html