kuka vastaa jos unohtaa perua ei verta kortin sairaalaan?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Jaakko Ahvenainen

Re: kuka vastaa jos unohtaa perua ei verta kortin sairaalaan?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Lähiomainen ei ole mikään pakollinen tieto terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Lähiomaisen puuttuessa viranomainen hoitaa hommat.
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Jos haluaa asian varmistaa viimeisen päälle, voi pyytää sairaalapapereihin merkintää, ettei hyväksy jehovantodistajien "sairaalayhteyskomitean" kannanottoja. Vuosikausia JT-aiheisia uutisia keränneenä voin sanoa, että veriasiassa voi tapahtua mitä vain, jos lähiomaiset ovat tarpeeksi fanaattisia.
Religionsfri.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuossa taas KIITOKSEN arvoinen tieto, erikseen mainiten. Hetkeksi hiljentävää asiaa taas kerran. Lahkoon suhtautuminen osoittautuu aina uudestaan niin vaativaksi. Kiitos vielä kerran.
Vieras

Jehovantodistajien vakaumusta liittyen verituotteisiin kunnoitetaan terveydenhuollossa, mutta asia varmistetaan useita kertoja. Asiasta keskustellaan jos mahdollista potilaan kanssa, mutta jos hän on tajuton yms. asiaa kysytään hänen lähimmältä omaiseltaan.

Ja kyllä suomessa on jehovantodistajien oikeus kuolla siihen että he eivät ota verituotteita.

Vaihtoehtohoidoista ei ole hyötyä silloin kun puhutaan akuutista vammasta tai vuodosta. Keho ei millään pysty tuottamaan punasoluja sitä vauhtia mitä keho niitä taritsee. Ja laboratorio-olosuhteissa tuotettuja aineita annetaan, mutta näistä YKSINÄÄN ei ole apua. Myöskään paljon puhutusta eposta ei ole apua, akuutissa tilanteessa.
liisi

Viesti Kirjoittaja liisi »

Kyllä sairaalassa aika vakavasti otetaan nuo aikuisten ei verta-kiellot. Sitten ei anneta, lääkäri keskustelee potilaan kanssa ja mietitään vaihtoehtoja. Oma tk-lääkäri tai sairaanhoitaja voi tuon tiedon poistaa sähköisestä järjestelmästä jolloin tieto menee oman alueen sairaalaankin. Yleensä tällaiset kiellot varmistetaan lääkärin/shkäyntien yhteydessä, koska jos potilas nyt tosiaan tajuttomana matalan hemoglobiinin kanssa tulee sairaalaan niin ei kukaan jonkun 10-vuotta vanhan kiellon/merkinnän takia ole antamatta verta, jos sellainen papereista sattuu löytymään. Eikä tällaisessa tilanteessa lähdetä selaamaan arkistoja. :D Puhelimen välityksellä kukaan ei potilastietoja muuta, joten käyntiä se vaatii. Lähiomaistakaan ei ole pakko merkitä, mutta tällöin yleensä tajuttomasta täysi-ikäisestä ei kenellekään tietoja anneta. Kannattaa laittaa lähiomaiseksi sellainen joka tietää potilaan hoitotahtoasioista, ettei hoideta vastoin potilaan tahtoa.

Hieman asian ohi, mutta Itse olen äärettömän tyytyväinen siitä että suomessa vanhemmat eivät voi lastensa verensiirtoasioista päättää. Kamalia tilanteet joissa vanhemmat eivät halua verensiirtoa vaikka lapsi kuolisikin.
Kletos

Viesti Kirjoittaja Kletos »

Hei,

Tähän kysymykseen pitää suhtautua tosi vakavasti!

Kävin pitämässä Kokkolassa luentoja hengellisestä väkivallasta terveydenalan ammattilaisille. Muistin tämän kysymyksen täältä Veljesseurasta. Kysyin asiaa heiltä ja he sanoivat, että jos potilaasta on ei verta -tieto heidän koneillaan, niin esim. onnettomuuden sattuessa ja muissa hätätilanteissa ilmoitus pläjähtää ruutuun siinä vaiheessa kun potilaan tiedot saadaan esille. Iso teksti näyttöruudulle - Ei verta!
Ei taida ristit tai krusifiksit enää siinä vaiheessa auttaa. :(
(Samalla tavalla ruutuun tulee infoa jos potilaalla on HIV tai muu olennaisesti hoitotoimenpiteisiin vaikuttava tieto.)

Eli, jos tiedät, että sairaalassa tms. on ei verta -tieto, etkä enää ole sitä mieltä, että et ota verensiirtoja niin ILMOITA asia terveydenhuoltoviranomaisille!

Älä jätä sitä mahdollisuutta, että vakavan onnettomuuden sattuessa vuodat kuiviin vanhan mielipiteesi takia. :!:
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Kiitos, Kletos tästä tiedosta. Eli varmuuden vuoksi kannattaa olla yhteydessä kotikuntansa terkkuun.
Religionsfri.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Asia alkoi kiinnostamaan sen verran että kyselin asiasta paikkakuntani terveyskeskuksesta. Lähinnä kiinnosti miten merkintä potilastietoihin päätyy ja poistuuko se sieltä missään vaiheessa itsestään. Alla saamani vastaus.
Hei,

Kyllä asia on todellakin niin että jos täysivaltainen aikuinen kansalainen on ilmoittanut, ettei hänelle saa antaa verta missään olosuhteissa niin sitä kieltoa kunnioitetaan.

Asiasta tehdään merkintä sairauskertomukseen ja siellä se on, ellei sitä peruta ja mieluummin kirjallisesti.
Vastaava asia on hoitotestamentti, joka myös pätee kaikissa tilanteissa.

- -

"Ei verta"-maininta tulee minun ymmärtääkseni vain siinä tapauksessa että henkilö sitä erikseen pyytää. Eihän meillä ole tietoa siitä kuka on Jehovan todistaja, eikä sellaisia merkintöjä missään tapauksessa saa laittaa ilman henkilön lupaa ja aktiivista osallistumista asiaan.

Se on kieltämättä ongelma jos vakaumus muuttuu ja siinä tapauksessa on kyllä oltava itse aktiivinen ja pyydettävä merkinnän poistamista.

Tässä nyt korostuu ihmisten oma vastuu siitä mitä he haluavat sairauskertomuksessaan olevan koskien tällaisia asioita.

Jorma Rantanen vt johtava lääkäri
Eli jos on pientäkään kutinaa että tällainen merkintä saattaa potilastiedoissa olla, jota ei nykyisellään enää allekirjoita, niin tarkistaminen on enemmän kuin suositeltavaa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Tony Syrjänen kirjoitti:Asia alkoi kiinnostamaan sen verran että kyselin asiasta paikkakuntani terveyskeskuksesta. Lähinnä kiinnosti miten merkintä potilastietoihin päätyy ja poistuuko se sieltä missään vaiheessa itsestään. Alla saamani vastaus.
Hei,

Kyllä asia on todellakin niin että jos täysivaltainen aikuinen kansalainen on ilmoittanut, ettei hänelle saa antaa verta missään olosuhteissa niin sitä kieltoa kunnioitetaan.

Asiasta tehdään merkintä sairauskertomukseen ja siellä se on, ellei sitä peruta ja mieluummin kirjallisesti.
Vastaava asia on hoitotestamentti, joka myös pätee kaikissa tilanteissa.

- -

"Ei verta"-maininta tulee minun ymmärtääkseni vain siinä tapauksessa että henkilö sitä erikseen pyytää. Eihän meillä ole tietoa siitä kuka on Jehovan todistaja, eikä sellaisia merkintöjä missään tapauksessa saa laittaa ilman henkilön lupaa ja aktiivista osallistumista asiaan.

Se on kieltämättä ongelma jos vakaumus muuttuu ja siinä tapauksessa on kyllä oltava itse aktiivinen ja pyydettävä merkinnän poistamista.

Tässä nyt korostuu ihmisten oma vastuu siitä mitä he haluavat sairauskertomuksessaan olevan koskien tällaisia asioita.

Jorma Rantanen vt johtava lääkäri
Eli jos on pientäkään kutinaa että tällainen merkintä saattaa potilastiedoissa olla, jota ei nykyisellään enää allekirjoita, niin tarkistaminen on enemmän kuin suositeltavaa.
Ja lisäksi EI-Verta -kortti äkkiä pois lompakosta.

Tulee myös muistaa se, että vilpitön Jehovan Todistaja voi suullisesti kertoa sairaalassa että haluaa sittenkin verensiirron pysyäkseen elossa. Riippumatta siitä mitkä ovat viimeisimmät hoitomerkinnät tai hoitotahtomerkinnät. Ymmärtäisin että vilpittömän Jehovan Todistajan suullinen viimeinen tahto sairaalan työntekijöille ylittää EI-verta kortin tai viimeisimmät merkinnät tiedostoissa.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Kletos

Viesti Kirjoittaja Kletos »

Bergerac kirjoitti:

Tulee myös muistaa se, että vilpitön Jehovan Todistaja voi suullisesti kertoa sairaalassa että haluaa sittenkin verensiirron pysyäkseen elossa. Riippumatta siitä mitkä ovat viimeisimmät hoitomerkinnät tai hoitotahtomerkinnät. Ymmärtäisin että vilpittömän Jehovan Todistajan suullinen viimeinen tahto sairaalan työntekijöille ylittää EI-verta kortin tai viimeisimmät merkinnät tiedostoissa.
Totta, suullinen tahto on varmasti tehokkaampi kuin tietokoneessa oleva vanhempi tieto. Voi vaan käydä niin, että se vilpitön Jehovan todistaja on tajuton, eikä pysty siinä tilanteessa haluamaan yhtään mitään muutoksia tietoihinsa. :(
liisi

Viesti Kirjoittaja liisi »

Bergerac kirjoitti:

Totta, suullinen tahto on varmasti tehokkaampi kuin tietokoneessa oleva vanhempi tieto. Voi vaan käydä niin, että se vilpitön Jehovan todistaja on tajuton, eikä pysty siinä tilanteessa haluamaan yhtään mitään muutoksia tietoihinsa.
Myös helpottavaa on tietää, että vaikka potilaan tila ei olisi hengenvaarallinen ja hän olisi tajuissaan, mutta verensiirron tarve olisi, niin potilaan kanssa keskustellaan verensiirrosta ja sitä koskevasta kiellosta. Pelkkiin papereissa oleviin kieltoihin ei tällöin nojauduta, vaan tahto varmistetaan aina potilaalta itseltään lääkärin kanssa.
Minä vaan

Viesti Kirjoittaja Minä vaan »

Netistä saa tulostettua ns. "hoitotestamentin", johon voi itse määrittää, mitä hoitoja itseen saa/ei saa käyttää. Paperi sitten vaan joko hoitavalle taholle/lähiomaiselle, joka sen tarvittaessa esittää. Esim. onnettomuustilanteessahan otetaan yhteyttä aina lähiomaisiin, mikäli potilas ei itse pysty hoidostaan keskustelemaan.
nina2011

Viesti Kirjoittaja nina2011 »

Vieläkään en ole kehdannut ottaa terkkariin yhteyttä. Tilanteeni siis on se että kerran verestä kieltäytyneenä paperit ovat vielä sairaalassa. Toi netistä tulostaminen on ehkä nyt hyvä vaihtoehto. Erittäin tärkeetä tietoa on tullut.
Jokainen uloskäynti on sisäänkäynti johonkin muualle.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Minä vaan kirjoitti:Netistä saa tulostettua ns. "hoitotestamentin", johon voi itse määrittää, mitä hoitoja itseen saa/ei saa käyttää. Paperi sitten vaan joko hoitavalle taholle/lähiomaiselle, joka sen tarvittaessa esittää. Esim. onnettomuustilanteessahan otetaan yhteyttä aina lähiomaisiin, mikäli potilas ei itse pysty hoidostaan keskustelemaan.
Antaisin tämän Hoitotestamentin kuitenkin oman paikkakunnan terveyskeskuksen huostaan, jolloin siitä tulee merkintä potilasrekisteriin. Tämä ei estä dokumentin kopion antamista lähiomaiselle. Edelleen olen sitä mieltä, että on syytä käydä paikkakuntansa terveyskeskuksessa henkilökohtaisesti ilmoittamassa verenantokiellon peruuttamisesta, jolloin tämäkin tieto tulee kirjatuksi potilasrekisteriin ja samalla voi varmistaa aikaisemman tiedon poistamisen sieltä. Ei kovin suuri vaiva. Asia hoituu potilastoimistossa. Samalla vaivalla tulee myös hoitotestamentti hoidettua, mikäli niin haluaa.

Voin itse todenneena vakuuttaa omalla kohdallani potilasrekisterissä näkyvän kaksi tietoa heti ensimmäisinä. Ne ovat Hoitotestamentti ja Ruumiin lahjoituskirja. Tällä viimemainitulla olen testamentannut ruumiini yliopistollisen sairaalan lääketieteen opiskelijoiden käyttöön. Mitä siitä käytön jälkeen jäljelle jää, tuhkataan. Tästä kaikesta (kuten siirtäminen yliopiston anatomian laitokselle ja tuhkaus) ei aiheudu läheisilleni mitään kuluja.
Vieras

" Vieläkään en ole kehdannut ottaa terkkariin yhteyttä "

Nopeimmiten kuitenkin kannattaa ja pitää poistaa verensiirtokielto.

Muutenhan tuossa on henkisen kasvun tilanne, kun aika ja tilanne sopii niin pohtii kehtaamattomuusasiaan liittyviä tunteita ja tosiasioita, kuinka oikeastaan se ihanneihminen toimisi jonkalaista kohti pyrin. Siinä voi olla niitä tunnelukkoja taikka millä nimikkeillä niistä puhutaankin, jotka pystytään käsittelemään kohtaamalla ne sen verran useasti että ne rupeavat laimentumaan ja tulemaan etäisemmiksi.
Vastaa Viestiin