Elämänvoima

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

kirjallisuusveli

Re: Elämänvoima

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

RaM kirjoitti:
Kuten KV tuota Opas-kirjan selitystä hitusen jo lainasikin, niin elämänvoiman antamista kuvaava sana on neshamah ja sen merkitys tarkoittaa nimenomaa hengitystä.
Nyt on RaM niin, että kuten sanoit, niin elämän voiman antamista kuvaava sana oli tosiaan nesamah 1. Moos. 2:7:ssä. Mutta siinä olet sitten erehtynyt, että tuo nesamah tarkoittaisi elämänvoimaa. Se ei siis kuvannut tuossa jakeessa sekä elämänvoimaa, että sen antamista, vaan ainoastaan sen antamista.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
Ellen

Viesti Kirjoittaja Ellen »

RaM kirjoitti:Elämänvoimasta voidaan myös kysyä, onko se vain jokin yksi mystinen yksikkö eliössä - joka palaa jumalan luo - vai jokaisessa solussa oleva itsenäinen voima? Onko ihminen täynnä elämänvoiman yksiköitä eli elinsiirrossa tuota elinvoimaa siirtyy toiseen ihmiseen - meneekö silloin elämänvoimat jotenkin sekaisin... muodostaako ne yhden yhteisen elämänvoiman? Onko elämänvoima siis yksilöllinen voima vai yleistasoinen energia?
Noh,näiden astrofyysikoiden ja perusbiologien oletuksena näyttää olevan..siis toistaiseksi..universumin koossakutovina voimina nuo kolme pimeää eli näkymätöntä tekijää. Viimeisin yllätys oli juuri ns.pimeä virtaus. Se on todennettu tutkittaessa avaruussäteilyä . Tiedeyhteisön vahvistus asialle puuttuu,koskapa se tekee BB:n selityksen entistä ongelmallisemmaksi.
Itse peruspamausta ei ole kyseenalaistettu vaan sen teorian suomat selitykset eivät täsmää uusimpien löydösten myötä. Pimeä virtaus viittaa nykytutkijoiden mukaan siihen,että BB ei ole päättynyt vaan jatkuu edelleen. Kiintoisaa.
Pohdintasi erillisestä vai kollektiivisesta elämänvoimasta osuu mielenkiintoisesti yksiin näiden uuden sukupolven avaruustutkijoiden kanssa. Nimitykset ja ilmaisut ovat vain kahden vastakkaisen alan terminologiaa. Odottakaamme lisävalaistusta ..no niin ...molemmilta suunnilta.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

kirjallisuusveli kirjoitti:
RaM kirjoitti:
Kuten KV tuota Opas-kirjan selitystä hitusen jo lainasikin, niin elämänvoiman antamista kuvaava sana on neshamah ja sen merkitys tarkoittaa nimenomaa hengitystä.
Nyt on RaM niin, että kuten sanoit, niin elämän voiman antamista kuvaava sana oli tosiaan nesamah 1. Moos. 2:7:ssä. Mutta siinä olet sitten erehtynyt, että tuo nesamah tarkoittaisi elämänvoimaa. Se ei siis kuvannut tuossa jakeessa sekä elämänvoimaa, että sen antamista, vaan ainoastaan sen antamista.
Ollaan eksaktisti katsottuna täysin samaa mieltä. Nesamah tarkoittaa hengittämistä, ei elämänvoimaa jollaisen antamisesta ei koko raamatusta löydy viitettä. Nesamah teki ihmisestä elävän.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Ellen kirjoitti:Pimeä virtaus viittaa nykytutkijoiden mukaan siihen,että BB ei ole päättynyt vaan jatkuu edelleen. Kiintoisaa.
Kiitos. Opetit minulle uuden asian, josta en ollut aiemmin tietoinen. Tuon pimeän virtauksen tieteellinen tulkitseminen bb:n jälkeiseksi tapahtumaksi ei kuitenkaan vakuuta minua tältä istumalta, vaan sopii paremminkin yhteen oman pseudotieteellisen suhteettomuusteoriani kanssa ja selittää taivaankappaleiden toisistaan erkaantuvan liikkeen.
Sinänsä bb:n ei oleteta päättyneen vaan tieteellisesti katsottuna olemme keskellä sitä kaikenaikaa. Mutta minä olenkin pseudotieteellinen ja uskon Fred Hoylen tavoin ikuiseen maailmankaikkeuteen. :P
kirjallisuusveli

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

RaM kirjoitti:
kirjallisuusveli kirjoitti:
RaM kirjoitti:
Ollaan eksaktisti katsottuna täysin samaa mieltä. Nesamah tarkoittaa hengittämistä, ei elämänvoimaa jollaisen antamisesta ei koko raamatusta löydy viitettä. Nesamah teki ihmisestä elävän.
Mukavaa olla välillä jostain jonkunkanssa samaakin mieltä. Nyt heti pitää sitten valitettavasti ilmoittaa, että olen eri mieltä. :)

Nesamah sellaisenaan ei tehnyt ihmistä eläväksi, vaan elämän 'hengityksen' (nesamah) puhaltaminen (nesamah) teki.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

No minä haluan kuitenkin ilmoittaa olevani samaa mieltä. :P
Sinun on nyt koitettava keksiä jokin muu juttu, että voisimme olla eri mieltä ystaväiseni. :mrgreen:
rötökoski

Viesti Kirjoittaja rötökoski »

ellenin jutut oli aika mielen kiintoisia. Yhden piirteen oon huomannu et tääl sivustoil on selkeesti paljo pohtioita ja tyyppejä jotka on lukenu selkeesti paljo.
Kai toi jhvh aika on muokannu meitä kuitenkin et tuskin kaikki ois alkanu pohtimaan ja tutkimaan erillaisia teorioita ja selkeitä vaktoja jota tieteen puoleltakin tulee ,mut silti jokainen käyttää sen omien aivolohkojen kautta ja muodostaa oman käsityksensä. Ite oon vähän jäljessä ,mun pitää kans pakottaa itseni lukemaan ku oon vähä keskitys häiriöinen. Täs oli muuten sellanen yks spossi juttu minkä huomasin et ehkä sitä ei tarvis käyttää niit omii aivoi niin paljo ,mut ku hyppäs tyhjyyteen niin on pakko pohtia et mitä!
Vastaa Viestiin