Eduskuntavaalit 2011

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Mitä puoluetta sinä äänestät eduskuntavaaleissa huhtikuussa 2011?

SDP
3
9%
Kokoomus
5
15%
Keskusta
1
3%
Perussuomalaiset
7
21%
Vihreät
9
27%
RKP
0
Ei ääniä
Vasemmistoliitto
0
Ei ääniä
Kristillisdemokraatit
0
Ei ääniä
SKP
2
6%
Piraattipuolue
1
3%
Joku muu puolue
0
Ei ääniä
En äänestä
5
15%

Ääniä yhteensä: 33

Tony

Re: Eduskuntavaalit 2011

Viesti Kirjoittaja Tony »

Alueveli kirjoitti:Ei kovin perusteltu kannanottomuoto.
Juu ei. Ei se toki siihen pyrkinytkään. Eräänlainen laiskuus ja välinpitämättömyys tässä asiassa johtunee siitä ettei koe mitään tarpeeksi suurta epäkohtaa jota vastaan tuntisi tarvetta äänestää, tai jotain erityistä puoluetta jota haluaisi tukea.
Jos ei äänestä, tulee tavallaan tukeneeksi niitä joiden kanssa ei ole samaa mieltä. Heille ei protestista koidu haittaa kun eivät he sitä ääntä kuitenkaan olisi saanut. Se suunnilleen samoja arvoja kannattava ehdokas taas ottaa takkiin kun jäi kansalaisen tuki pois.
Henkilökohtaisesti tässä ollaan vasta totuttelu- ja opettelulinjalla politiikan maailmaan. Äänestämättä jättäminen liittyy tuohon nettikysymykseen, mutta myös lisäksi siihen etten tiedä mihin suuntaan tukeni suuntaisin. Siksi tämä avaus omalta osaltaan. Toisaalta tällä vaalikierroksella Persujen oletettu menestys herättää hienoista huolta, joten sikäli tällä kertaa alkaisi olla jopa jotain suuntaa minne äänensä heittää.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Alueveli
Eläkeläinen

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Tony Syrjänen kirjoitti: Äänestämättä jättäminen liittyy tuohon nettikysymykseen, mutta myös lisäksi siihen etten tiedä mihin suuntaan tukeni suuntaisin.
Luonnollisesti äänestämättä jättäminen on yhtälainen kansalaisoikeus kuin äänioikeuden käyttäminen.

Äänestämisen siirtäminen kopista muualle, kuten vaikka nettiin voisi mielestäni vaarantaa vaalisalaisuuden. Se saattaisi jopa luoda tiukasti kontrolloitujen yhteisöjen johtajille poikkeuksellisen suuren äänivallan. Ei olisi esimerkiksi kaukaa haettua että jonkin perheen tai vaikka koivuniemilahkon pää päättäisi olla mukana jäsenten äänestysistunnoissa.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Vaalisalaisuus -pointissa on kieltämättä ajatuksensa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Jos noin puolet kansalaisista äänestää, voin ajatella näin: kun käyn äänestämässä, käytän jonkun toisenkin ääntä :D
Vaalissa pitää olla itsekäs eli äänestää ehdokasta ja puoluetta, joka ajaa juuri sinun asiaasi.
Religionsfri.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Alueveli kirjoitti:
Tony Syrjänen kirjoitti: Äänestämättä jättäminen liittyy tuohon nettikysymykseen, mutta myös lisäksi siihen etten tiedä mihin suuntaan tukeni suuntaisin.
Luonnollisesti äänestämättä jättäminen on yhtälainen kansalaisoikeus kuin äänioikeuden käyttäminen.

Äänestämisen siirtäminen kopista muualle, kuten vaikka nettiin voisi mielestäni vaarantaa vaalisalaisuuden. Se saattaisi jopa luoda tiukasti kontrolloitujen yhteisöjen johtajille poikkeuksellisen suuren äänivallan. Ei olisi esimerkiksi kaukaa haettua että jonkin perheen tai vaikka koivuniemilahkon pää päättäisi olla mukana jäsenten äänestysistunnoissa.
Itsekin olisin ns henkilökohtaisen paikalla-olo-fyysisen äänestämisen kannalla, juurikin esim. Alueveljen mainitsemien asioiden takia.
(Tosin on toki mahdollista sekin, että itse vaalipaikalla käytettäisiin vaalijärjestelyihin kuulumatonta henkilökohtaista avustajaa joka manipuloi avustamaansa äänestäjän mielipidettä. Mutta tämän vaikutus verrattuna nettiäänestyksen vastaaviin mahdollisiin uhkakuviin tai riskeihin on mielestäni ehkä jopa pienempi.)

Toki periaatteessa käytännön tasolla itse vaalitulokseen vaikuttaminen on puhdas nolla, mikäli jättää sitten kokonaan äänestämättä tai laittaa lipukkeeseen 313/tyhjä tms. Mutta tämäkin on toki oma tapansa esittää mielipiteensä.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Aaac kirjoitti:Vaalissa pitää olla itsekäs eli äänestää ehdokasta ja puoluetta, joka ajaa juuri sinun asiaasi.
Saan tällä hetkellä kansaneläkettä ruhtinaalliset 8,19 €/kk (netto). Äänestäisin mielellään ehdokasta, joka kykenee vakavalla naamalla (sen estämättä, että itse saan nauraa sydämen kyllyydestä) keskustelemaan vähintään kolme minuuttia kanssani mm. siitä kuinka hyödynnän järkevimmin kansaneläkkeeni jokapäivittäisen 27 eurosenttiä. Ihan sama mitä puoluetta ehdokas edustaa, onhan sillä ainakin hyvä pokka.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Markku Meilo kirjoitti:
Aaac kirjoitti:Vaalissa pitää olla itsekäs eli äänestää ehdokasta ja puoluetta, joka ajaa juuri sinun asiaasi.
Saan tällä hetkellä kansaneläkettä ruhtinaalliset 8,19 €/kk (netto). Äänestäisin mielellään ehdokasta, joka kykenee vakavalla naamalla (sen estämättä, että itse saan nauraa sydämen kyllyydestä) keskustelemaan vähintään kolme minuuttia kanssani mm. siitä kuinka hyödynnän järkevimmin kansaneläkkeeni jokapäivittäisen 27 eurosenttiä. Ihan sama mitä puoluetta ehdokas edustaa, onhan sillä ainakin hyvä pokka.
Eikös tolla summalla saa melkein mäyräkoiran?
Let me go Master I hate you so
madgyver

Viesti Kirjoittaja madgyver »

Mä en oo ikinä elämässäni käynyt äänestämässä, tosin vastahan tässä on muutama vuosi tullu oltua järjestön ulkopuolella vasta. Ja nyt ajattelin (tai oikeastaan olen varma että käyn) käydä äänestämässä. Ihan oikeastaan vasta näiden vaalien alla on alkanut kiinnostamaan politiikka ja yhteiset asiat noin ylipäänsäkin. Nykyään tulee seurattua kaikki mahdolliset vaaliväittelyt yms, mitkä ei ennen kiinnostanu paskaakaan =D Todennäköisin vaihtoehto on SDP, persuilla on muutamia ihan hyviä juttuja, mutta toisaalta sitten taas liian monet asiat ei käy yksiin oman arvomaailman kanssa.
"Viime vuosina on miljoonista ihmisistä eri puolilla maailmaa tullut Jehovan todistajia. Kaikkien heidän pitäisi olla hyvin selvillä sen järjestön historiasta, jonka yhteydessä he ovat.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1994 sivu 16)
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Alueveli kirjoitti:Äänestämisen siirtäminen kopista muualle, kuten vaikka nettiin voisi mielestäni vaarantaa vaalisalaisuuden.
Minulla on jotenkin sellainen mielikuva, että nettiäänestys onnistui Eestissä ihan hyvin.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
Alueveli kirjoitti:Äänestämisen siirtäminen kopista muualle, kuten vaikka nettiin voisi mielestäni vaarantaa vaalisalaisuuden.
Minulla on jotenkin sellainen mielikuva, että nettiäänestys onnistui Eestissä ihan hyvin.
Siis onnistui ainakin tilastojen ja tekniikan valossa yleisesti ottaen teknisesti hyvin ? Tätä ilmeisesti Jaska tarkoitat ?

(itse en tiedä tarkemmin aiheesta)
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Aaac kirjoitti:Sillä, joka ei äänestä, ei ole minkään valtakunnan oikeutta valittaa asioiden tolasta. Eli mars, mars, äänestyskoppiin!
Sillä, joka ei kuulu jehovantodistajiin, ei ole minkään valtakunnan oikeutta valittaa asioiden tolasta valtakunnansalilla. Eli mars, mars, raamatuntutkisteluun! :wink:

En ole koskaan pystynyt hyväksymään tuota väitettä, ja niin kuin monesti tapahtuu, esitettiin se nytkin ilman minkään valtakunnan perusteluja. Äänestämättä voi jättää vaikka sen vuoksi, ettei löydä yhtään ehdokasta tai puoluetta joka tuntuisi ajavan asioita riittävästi haluamaansa suuntaan. Kun joku jättää äänestämättä, niin hän antaa muiden äänille (marginaalisesti) suuremman painoarvon, ja tätä suurentunutta valtaansa äänestäjän tulisi ennemmin arvostaa kuin kritisoida.

Minä olen harkinnut äänestää Soinin porukkaa protestiksi, mutta mitä lähemmäksi vaalit tulevat, sitä vähemmän huomaan itsessäni protestihenkeä sillä porua tuntuu olevan paljon, mutta villoja vähän. Vihreitäkään ei voi äänestää, koska ydinvoima.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kyllä Suomen kansalaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä siitä, miten asioita hoidetaan, äänestää tai ei.
PS-Soinissa itseäni häiritsee hänen fundamenttikatolilaisuutensa joka ilmenee mm. ehdottomana abortin teon vastaisuutena.
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

RaM kirjoitti:Kyllä Suomen kansalaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä siitä, miten asioita hoidetaan, äänestää tai ei.
PS-Soinissa itseäni häiritsee hänen fundamenttikatolilaisuutensa joka ilmenee mm. ehdottomana abortin teon vastaisuutena.
Jep, katolisuus tulee esiin muissakin asioissa. Eräällä palstalla joku kirjoitti että hän toivoo että uskonnon vaikutus poliittiseen päätöksentekoon vähenisi, joten hän tuskin äänestää Soinin porukkaa.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Jaakko Ahvenainen

Bergerac kirjoitti:Siis onnistui ainakin tilastojen ja tekniikan valossa yleisesti ottaen teknisesti hyvin ? Tätä ilmeisesti Jaska tarkoitat ?
(itse en tiedä tarkemmin aiheesta)
Joo, en tiedä minäkään enempää. On vain sellainen muistikuva, että nettiäänestys toteutettiin ja hyvin meni. Saattaahan muistikuvani olla silkkaa unennäköä. :?
Jaakko Ahvenainen

Kansaa edustaa sen vaaleilla valitsema eduskunta. Ja paskat. Meillä vallitsee kuta kuinkin harvainvalta, jota raha sanelee. Kysyy vaikka "Nallelta". Näin tämä juttu on mennyt jo vuosikymmenet. Fiksumpaa olisi pitää puolueiden napinpainajien vaali.

Toinen pointti on se, että eduskunta on liian suuri. Sata tyyppiä riittää vallan hyvin napinpainajiksi, saadaan prosentit suoraan. Jää kahdella jakaminen pois. Kuten edellä sanoin: mitään oleellista eroa en kolmen suurimman puolueen välillä tällä hetkellä ole näkevinäni. Tähän asti olen äänestänyt, mutta nyt protestoin. On sekin merkittävä kuva, jos äänestysprosentiksi jää 50+. Tosin ei jää, mutta siltikin.

Tästä maasta ei löydy yhtään varteenotettavaa puoluetta, joka suostuisi karsinnoissaan, mitkä nyt on pakko tehdä, tai EU tekee, pudottamaan esim. pääkaupunkiseudun ylikorkeita vuokria, nostamaan perustoimeentuloa siihen määrään, että sillä ilman sosiaaliluukkuja selviäisi ja niin edelleen. En minä omalta osaltani rutise, mutta joku, näin muistelen, loihe aikoinaan tokaisemaan, jottas "köyhät teillä on aina keskuudessanne". Näin on ja näin on oleva äänesti tai ei.

Muuan Johan Bäckman (Ks. Wikipedia) kosiskeli minua kaverikseen Facebookissa aikoinaan. En ole aiemminkaan ryssän agentin kanssa halunnut olla tekemisissä, enkä halua nytkään, joten pakit sai. Tällä tyypillä ei ole mitään tekemistä esim. Vasemmistoliiton kanssa, missä sentään on ihan järkeviäkin ajattelijoita.
Vastaa Viestiin