Japanin tuhot

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Jaakko Ahvenainen

Re: Japanin tuhot

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Voi, Aaac! Selviytymisohjeita saa ihan suomenkielisinä. Näitä tarjoavat niin Martat kuin Maanpuolustuskoulutuskin.

JP:lle: Ei hätää, ruotsalaiset laivaavat, minkä ehtivät, puutaloja Japaniin ja suomalaiset koettavat perässä. Aina on niin ollut, että toisen kuolema (tuho) on toisen elämä. Näin on ollun hamaan maailman sivuun ja on myös oleva (siihen toiseen sivuun).

Korppikotkien kuulumisia saanemme kuulla kesän konventeista tai kesä-elokuun lehdistöantimista. Ja tämä toteutuu pian.
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Voi, Aaac! Selviytymisohjeita saa ihan suomenkielisinä. Näitä tarjoavat niin Martat kuin Maanpuolustuskoulutuskin.
Tuo on suomenkielisten survivalistien keskustelupalsta. Näyttää tosin muuttaneen jo tänne: http://www.survivalismi.com/
Religionsfri.
Jaakko Ahvenainen

Suo anteeksi, Aaac, jos hienoista hipiääsi runtelin. Minun mielestäni Martta-järjestö ja Maanpuolustuskoulutus r.y. ovat paneutuneet näihin asioihin varsin hyvin jo ajat sitten, antavat jopa koulutustakin, ja joistakin, en muista mistä, Suomen Sotilas-lehden numeroissa neuvotaan jopa eri tilanteisiin sopivan häkäpärstän teko kotikonstein. En näitä niksejä ole tullut mieleeni painaneeksi enää tässä iässä, koska minun Harmagedonini tulee joka tapauksessa pian, viimeistään kuuden vuosikymmenen kuluessa.

Suomessa, Saksassa ja USA:ssa lienevät joditabletit loppu ja kiinalaiset kuolevat jodiahdingossaan jodipitoiseen suolaan. En jaksa hyvin suuresti näillä asioilla ja näissä yhteyksissä vouhkata.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Jos varautuu kaikkeen, pitää ottaa 20 joditablettia. Ja sen jälkeen toivoa että ambulanssikuskit ymmärtävät mistä on kysymys, se on muuten menoa se.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Et, Jaakko, hipiääni runnellut. Toin vain esille ihmisryhmän, joka valmistautuu kaikkeen mahdolliseen. Överiksikin voi tuossa varmistamisessa mennä. En esimerkiksi ymmärrä ihmisiä, jotka vaatimalla vaativat saada lentokoneesta paikan hätäuloskäynnin vierestä (paitsi jos pitkäraajainen haluaa enemmän jalkatilaa).
Religionsfri.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Rakkaat Veljet.

Kun pohditte mahdollisia suojautumismenetelmiä ja niitä koskevia ohjeita, niin kerron teille tehokkaista ja yksinkertaisista suojautumiskeinoista. Ollessani kuskaamassa vaatelahjoituksia Puolaan 80-luvun loppupuolella siellä oli vähän aikaisemmin koettu Tsernobylin laskeuma. Valistunut valtionjohto oli paikallisten ystävien kertoman mukaan ohjeistanut etenkin maan itäosissa asuvia, jossa laskeumat olivat suuria, pysyttelemään sisätiloissa ja jos oli pakko mennä ulos, tuli laittaa lakki päähänsä.

Nyt kun olen seurannut tv:n välityksellä tämän päivän teknologian kärkimaan - Japanin - omia menetelmiä, niin kiinnitin erityistä huomiota lasten suojautumiseen. Nuo tulevaisuuden toivot kulkivat kaduilla alumiinillä päällystetyt kilvet päänsä päällä. Oivalsin kuinka nerokas ja monikäyttöinen turvaväline tuo foliokilpi onkaan. Jos sade yllättää, niin radioaktiiviset aineet voi torjua pitämällä kilpeä päänsä päällä. Laskeumat jäävät kilpeen ja ne on helppo ravistaa siitä vaikkapa katuojaan. Jos taas yllättäen alkaa tuulemaan ja radioaktiiviset aineet uhkaavat tulla päin naamaa, niin folikilpi tanaan ja tuulta päin. Ei huolta radioaktiivisista aineista, kun ne ropisevat kilpeen ja putoilevat maahan. Ei siis foliohattuja vaan foliokilpi!
Kuinka nerokas onkaan ihminen. Nerokkaampi on vain Japanilainen.
Jaakko Ahvenainen

No hyvä, Aaac! Jenkkilässä taitaa olla joka kolmannen mökin takapihalla jonkinmoinen sheltteri. Ja, totta vie, on ihmisiä jotka haluavat varmistaa kaiken mahdollisen. Varmaan ruotsinlautallakin majoittuisivat mieluummin pelastuslauttaan. Monet ihmiset ovat hyvin herkkiä. Tämän Japanin tuhot paljastivat. Suomesta loppuivat joditabletit, Kiinasta suola. Joditableteista ei Suomessa ole mitään hyötyä nyt ja kiinalaiset kuolevat suolan syöntiin, sen verran vähän se jodia sisältää.

Silti sellainen kohtuullinen varautuminen kannattaa. Itse kannan kotivaraa mukanani, mutta jääkaapistani löytyy seitsemisen litraa raikasta vettä. Tästä vedestä on ollut kyllä apua. Kas minulle kun ei tule lehtiä, enkä aina istu korva radiossa, saattavat etukäteen annetut varoitukset mennä ohi. On tapahtunut niin, että asuinalueeni vedentulo on yllättäen loppunut. On jokin pääputki katkennut tai salama iskenyt vedenottamoon. Vuodenajasta riippumatta käyttövettä kyllä saa, mutta juomaveden kanssa joutuu näkemään enemmän vaivaa, vaikka täällä lähteitä onkin.

Itse asiassa oma veden jemmaukseni perustuu niihin aikoihin, jolloin seikkailin Siinailla. Siellä oli hieman paikasta riippuen juomakelpoista vettä kanistereissa muutamasta kymmenestä muutamaan sataan litraan kaiken varalta. Joka toinen viikko vaihdettiin freesimmät juomat. Siellä se oli ymmärrettävää. Sittemmin MPK r.y:n kouluttajana olen tottunut tuohon varaevääseen. Ei minulla kummoisia eväitä ole, mutta sen pari viikkoa kyllä toimeen tulen.

Lähinnä ajattelin niitä kanssaihmisiä, jotka joka tapauksessa joko tietämättömyyttään tai muutoin vauhkoontuvat sellaisesta, mistä ei mitään syytä olisi. Jos nyt joku kriisi iskisi, vaikkapa kuljetusalan lakko, kaupat tyhjenevät alta aikayksikön. Tällöin henkilön, jolla on hieman evästä jemmassa (tosin sitä tulee käyttää, ettei komeroon vanhene, ja täydentää tarpeen mukaan.) ei tarvitse ensimmäiseksi kauppaan hamstraamaan rynnätä.

Tosin täällä maaseudulla selviää vallan hyvin. On järveä ja lampea, mistä kalastaa, kesällä marjoja ja tatteja, syksymmällä sieniä ja aina jostain perunoita ja maitoakin löytyy, eikä leivästäkään puute heti tule. Siitä vaan serkkupoikaa leivän päälle ja syömään. :D
Vieras

Piittaamattomuus!

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Olen pöyristynyt niistä uutisista, jotka koskee Japanin ydinvoimalan turvallisuusmääräyksiä..
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/j ... t-23032011
Siis mikä on sellaisten ihmisten moraali,
jotka käsittelee ydinjätteitä noin "huolettomast" ja välinpitämättömästi, piittaamatta kenenkään turvallisuudesta ?
miten tämä voi olla mahdollista?
Sanoisin ...aaarghh, olen MYKISTYNYT tälläisen typeryyden ja piittaamattomuuden edessä! :((
Vastaa Viestiin