Oletteko ehtineet tutustua ?
Kommentteja?
Ateisteille oma "pyhä" kirja
5.4.2011 | Riitta Bonny
Englantilainen filosofi ja ateisti A C Grayling julkisti eilen kokoamansa kirjan, joka on tarkoitettu elämänviisauden antajaksi ja eettiseksi osviitaksi niille, jotka eivät usko Jumalaan tai Raamattuun.
Hyväksi kirjaksi ristitty opus sisältää ihmiskunnan viisautta, filosofiaa, sananlaskuja ja Graylingin omia ajatuksia. Tosin osa hänen lainaamistaan kirjoittajista on saanut vaikutteita kristinuskosta.
Grayling on laatinut humanistisen version kymmenestä käskystä ja vaihtoehdon Isä meidän –rukoukselle. Graylingin kymmenen käskyä ovat: rakasta hyvin, etsi hyvää kaikesta, älä aiheuta vahinkoa kenellekään, auta apua tarvitsevia, ajattele itse, ota vastuu, kunnioita luontoa, tee parhaasi, ole informoitu, ole rohkea.
Hyvän kirjan rakenteeseenkin on otettu mallia Raamatusta. Se on jaettu kirjoihin, lukuihin ja jakeisiin. Ensimmäinen kirja on nimeltään sama kuin Raamatussa, Genesis, ja kertoo toisenlaisen version paratiisin puusta. Ulkonäöltään Hyvä kirja muistuttaa Kuningas Jaakon Raamattua.
Tähänastisissa kommenteissa on huomautettu, että Raamattu ei ole hyvän elämän käsikirja vaan kirja siitä, miten ihminen voi pelastua, joten sitä ei voi siinä mielessä korvata uskonnottomalla teoksella.
http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/ ... 6&id=15839
Ateisteille oma "pyhä kirja" ?
Valvoja: Moderaattorit
- Tony
Re: Ateisteille oma "pyhä kirja" ?
Blogisti erehtyy kompastumaan tässä hyvin tyypilliseen plagiointirikkeeseen. Vaikka Hanoi Rocks on tehnyt CCR:n biisistä Up Around The Bend tunnetumman kuin CCR teki, niin se ei silti tarkoita että biisi olisi Hanoi Rocksin käsialaa tai keksintö. "Kristilliset vaikutteet", ja arvot, joita tässä pääasiassa tarkoitettaneen, eivät nekään ole alunperin kristittyjen keksintöä, eivätkä ne sellaisiksi muutu vaikka niitä on raamatun avulla laajalti levitettykin.Vieras kirjoitti:Hyväksi kirjaksi ristitty opus sisältää ihmiskunnan viisautta, filosofiaa, sananlaskuja ja Graylingin omia ajatuksia. Tosin osa hänen lainaamistaan kirjoittajista on saanut vaikutteita kristinuskosta.
Yhtä perusteltua olisi väittää kristittyjen keksineen tappamisen ja sodat. Niitähän se raamattu on puolillaan.
Kirjan ideasta muuten lähinnä ristiriitaisia fiiliksiä. Ainakin jos sen on tarkoitus olla "Ateisteille pyhä kirja", kuten blogisti esittää.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Markku Meilo
Mulla on sellainen tunne luissa, että ihan ympäristöä tarkkailemalla sekä asioita itse tutkimalla ja miettimällä pääsee aidompaan lopputulokseen. Aidommalla lopputuloksella tarkoitan sitä, että kyse ei ole ulkoa opituista mielipiteistä.Vieras kirjoitti:Englantilainen filosofi ja ateisti A C Grayling julkisti eilen kokoamansa kirjan, joka on tarkoitettu elämänviisauden antajaksi ja eettiseksi osviitaksi niille, jotka eivät usko Jumalaan tai Raamattuun.
Tony tossa jo viittasi, että kristinuskokin perustuu vaikutteille mm. kreikkalaisesta filosofiasta ja juutalaisuudesta, joka taas on saanut vaikutteita naapurikansoilta, jotka vastaavasti saivat vaikutteita samalla tavalla ja alkuun ihan ilman käsikirjaa. Kunnon käsikirjan teko oli ilmeisen haasteellista Jehovallekin, jonka henkeyttämäksi väitetyssä käsikirjassa mm. Salomon sananlaskuissa on täytteenä egyptiläisiltä lainattuja sutkautuksia.Tosin osa hänen lainaamistaan kirjoittajista on saanut vaikutteita kristinuskosta.
Minusta hieman outo asetelma, itse pysyn uskonnottomana nimenomaan kaukana kaikista tuollaisista henkilökohtaisista loitsuista (sitä yhtä lukuunottamatta, jossa tähdenlennon nähdessäni toivon ettei se putoa päähäni).Grayling on laatinut humanistisen version kymmenestä käskystä ja vaihtoehdon Isä meidän –rukoukselle.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Aaron Hannu
Minusta ateismi ymmärretään sanana monien uskovien taholta väärin ja jopa itseään ateistiksi kutsuvien taholtakin. . Jos ajattelisin jumalaa puhtaasti sellaisena kuin useimmat hänet esittävät "rakkauden personoitumana", en voisi kuvitella jumalaa tai "hänen tietoisuutta" jonakin sellaisena, joka rankaisisi jos rajallisen näkemyksen omaava ihminen ei häneen usko sellaisena kuin se esitetään uskonnoissa. Nehän ovat vain uskomuksia, jotka syntyvät yksilöllisen tietoisuustason pohjalta.