Kamalia tapoja.....

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Kamalia tapoja.....

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jehovan todistajat sanovat kaikkea sellaista mitä eivät itse tee ," pakanalliseksi..."

Minäkään en maalaa enkä värjää muniani .
Pakanallinen tapa. ;D
Enkä yhtään tykkää suklaisista pääsiäispupuista.
tosiuskomaton

Re: Kamalia tapoja.....

Viesti Kirjoittaja tosiuskomaton »

leimaamalla kaikki mukavat juhlat ja tavat pahoiksi ja pakanallisiksi jt-seura koettaa vakuuttaa jäsenelleen, että tämä on tehnyt hyvät kaupat liittyessään tosiuskontoon. Mm. Syntymäpäivien vietto on raamatun valossa paljon sopivampaa kuin monet, myös jt:n häihin kuuluvat tavat. (mm. Hääkakkuperinne on jt-terminologiaa sovellettaessa pakanallista saastaa.)

mutta toki tosiuskonnon uskolliset voidellut palvelijat tietävät mikä on parasta vilpittömälle lehtikauppiaalle.
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Konventissa sanottua:
Pysymme erossa maailmasta myös karttamalla pyhäpäivien viettoa.
http://katjakaliforniassa.blogs.fi/

"Maailmallisten" juhlapyhien vieton kieltäminen on siis osa rivijäsenten eristämistä: "maailmallisten" sukulaisten kanssa ei vietetä aikaa edes juhlapyhinä.
Religionsfri.
Vieras

On vielä niinkin, että kukaan tavallinen pääsiäisenviettäjä ei edes tiedä, että hänen muniensa maalaamista voitaisiin pitää pakanallisena tapana. Kyseessähän on mieltä ilahduttava koristelu.

Eihän koristelemista sinänsä Raamatussa kielletä. Lapsen mielen ilahduttaminen yllätysmunilla puolestaan on oma rakkaudenosoituksensa. Kuinka voisi olla kysymyksessä "epäjumalanpalvonnallinen" asia, kun ei tiedetä koko asiasta, saatikka kyseisen jumalan nimeä, vaatimuksia taikka toimintatapoja.

Osaisiko todistaja kertoa mikä jumala tulee palvotuksi ja mikä kohtalo toivotuksi jos antaa lapselle suklaamunan ?

Joulun aiheeseen juhlana viittaa suoraan jouluevankeliumin enkelin ilmoitus: Mää suureen iiloon ilmootan.

Synttärimurhat ovat kai Suomessa aika tuntemattomia. Sen sijaan häiden suuruutta tavattiin Pohjanmaalla mitata sillä, montako miestä puukotettiin.
Natsku

Viesti Kirjoittaja Natsku »

Mä en ymmärrä, mitä vikaa jossakin pakanallisessa on. Viettäkööt kukin sellaisia juhlia ja tapoja, joita katsoo sopivaksi, kenenkään kieltämättä. JT:t ovat hyvin ahdasmielinen ja rajoittava uskonlahko/kultti. :evil:
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieras kirjoitti:Jehovan todistajat sanovat kaikkea sellaista mitä eivät itse tee ," pakanalliseksi..."
Tosin useimmat jehovantodistajat luulevat karttavansa kaikkea pakanallista, mutta käyttävät sormusta, kravattia ja etenkin näillä leveyksillä käyvät saunassa. Jollain saattaa olla lehmiä taikka toisella kissa kissa lemmikkinä, parhailla molempia. Avioliittoon vihkiminen on kirkon keksimä tapa, raamatullista perustetta sille ei ole.

Itse asiassa on vaikeahkoa löytää vanhoja tapoja, tai asioita joita ei jollain tavalla yhdistetä yliluonnolliseen tai pakanalliseen. Itse pidän parhaana Vt-mokana pyhän hengen vertaamista sähköön. Sen vertauksen kehittäjä oli joko kaksoisagentti tai tietämätön sähkönkäytön alkuvaiheen historiasta.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo

tosiuskomaton kirjoitti:mutta toki tosiuskonnon uskolliset voidellut palvelijat tietävät mikä on parasta vilpittömälle lehtikauppiaalle.
Mulla on tunne luissa, että tekopyhyys on tiukasti sidoksissa tietämättömyyteen, joka tietämättömyys sitten antaa pohjan vilpittömyys-sanan käytölle. Se paras kun menee esimerkiksi niin, että uskonnon emämaassa kalkkuna ei ole näläntorjunnan suositettu ykkösvaihtoehto joulun aikaan, meillä taas vastaavaa torjuntaa ei ole hyvä suorittaa kinkulla. Uskoakseni Jehova olisi tyytyväisempi jos maallisen järjestönsä kyseiset työmuurahaiset suorittaisivat tuolta osin kulttuurivaihtoa.

Kokonaan oma asiansa on se kuinka universaali totuus voisi yleensäkään olla mahdollinen jos pakanallisuuskauhu on yksi elämää ohjailevista päävoimista.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:On vielä niinkin, että kukaan tavallinen pääsiäisenviettäjä ei edes tiedä, että hänen muniensa maalaamista voitaisiin pitää pakanallisena tapana. Kyseessähän on mieltä ilahduttava koristelu.
Radiossa joku asiaan perehtynyt munanvärjäri kertoi, että Puolan seuduilla munanvärjäyksellä pidettiin maailmanloppua etäällä (jos asian oikein käsitin).
Eihän koristelemista sinänsä Raamatussa kielletä. Lapsen mielen ilahduttaminen yllätysmunilla puolestaan on oma rakkaudenosoituksensa. Kuinka voisi olla kysymyksessä "epäjumalanpalvonnallinen" asia, kun ei tiedetä koko asiasta, saatikka kyseisen jumalan nimeä, vaatimuksia taikka toimintatapoja.
Riittää kun asia on mainittu Vt-seuran materiaalissa, luulo riittää.
Joulun aiheeseen juhlana viittaa suoraan jouluevankeliumin enkelin ilmoitus: Mää suureen iiloon ilmootan.
Joulun este on muutaman kuukauden vaihesiirto, mutta 1914 kestää vaikka siinä on tiedossa oleva 20 vuoden virhe (ja lisäksi Jeesuksen sanojen vastaisuus ja muuta vastaavaa).
Sen sijaan häiden suuruutta tavattiin Pohjanmaalla mitata sillä, montako miestä puukotettiin.
Kirkollinen vihkiminen onkin Suuren Babylonin keksintö.
C.Manson

Viesti Kirjoittaja C.Manson »

Minua nyppii kielto käydä rakkaitteni haudoilla. Mielletään kuulemma kuolleitten palvonnaksi. Normaalit asiat ja tavat demonisoidaan Jehovan todistajissa palvonnaksi/pakanalliseksi.
Vieras

Aaac kirjoitti:Konventissa sanottua:
Pysymme erossa maailmasta myös karttamalla pyhäpäivien viettoa.
http://katjakaliforniassa.blogs.fi/

"Maailmallisten" juhlapyhien vieton kieltäminen on siis osa rivijäsenten eristämistä: "maailmallisten" sukulaisten kanssa ei vietetä aikaa edes juhlapyhinä.
Näin "kirkollisen pääsiäisen" aikaan moni sukulainen on saanut töistä pitkän vapaan.
Jt majoittaa "maailmallisia" pitkänmatkan sukulaisiaan,ja pyytää heitä aterioille ilman pääsiäiskoristelu-krumeluureja.
Kyllä Jt voi viettää aikaansa "maailmallisten" sukulaistensa kanssa,
mutta hän ei vain osallistu heidän pyhäpäiviensä uskonnolliseen viettoon.
Kyllä onkin tullut keskusteltua paljonkin hyvän aterian ääressä maailmallisten sukulaisten kanssa pääsiäistavoista ympäri maailmaa....
Parin päivän sukulaismajoitus on tosi mukavalta tuntunut niistäkin luterilaisista, jotka ovat Jt-sukulaistensa luona lomillaan majoittuneet ;D
Luterilaiset on käyneet pääsiäiskirkossa ja Jt omissa kokouksissaan.
Eristämistä? Yhdessäoloon on jäänyt paaaaljon aikaa näitten uskonnollisten tilaisuuksien ulkopuolella...
Useimmiten sukulaiset on jääneet soffalle kattelemaan Jt-videoita/ tv:tä, kun Jt on suunnistanut Valtakunnansalille.
Harva riviluterilainen käy kirkossa nykyisin, oli mikä maailmallinen juhlapyhä tahansa.
"Sukurakkaat"
Vieras

tosiuskomaton kirjoitti:leimaamalla kaikki mukavat juhlat ja tavat pahoiksi ja pakanallisiksi jt-seura koettaa vakuuttaa jäsenelleen, että tämä on tehnyt hyvät kaupat liittyessään tosiuskontoon. Mm. Syntymäpäivien vietto on raamatun valossa paljon sopivampaa kuin monet, myös jt:n häihin kuuluvat tavat. (mm. Hääkakkuperinne on jt-terminologiaa sovellettaessa pakanallista saastaa.)

mutta toki tosiuskonnon uskolliset voidellut palvelijat tietävät mikä on parasta vilpittömälle lehtikauppiaalle.
--------- Syntymäpäivien vietto on raamatun valossa paljon sopivampaa kuin monet, myös jt:n häihin kuuluvat tavat.---------------
Kovasti olen Raamattua tutkinut, mutta vain kahdet syntymäpäivät sieltä löytänyt.
Molemmat synntärisankarit olivat sellasia jotka ei Raamatun Jahvea palvoneet.
Vanhan testamentin puolella synttäreillä hirtettiin yksi ihminen?
ja uuden Testamentin puolella Synttärijuhlien kunniaksi mestattiin Johannes Kastaja, josta tapauksesta Jeesuskin taisi olla pahoillaan...

Jeesus ei kehoittanut ketään synttäreitä viettämään, ei hänen eikä omiaaan.
Synttärijuhlat tuppaa olemaan henkilöpalvontaa, jossa luotua korostetaan enemmän kuin Luojaa...

luulisi että raamatussa olisi selvä käsky viettää synttäreitä, jos Jumala niitä yahtoisi niitä vietettävän?
Nyt niissä ainakin on ainakin minun mielestäni kovin ikävä vivahde, kun Raamatusta niistä lukee.

Nykyisin kuitenkin ihmiset laittaa kysymysmerkin siihen, mihin Jumala on laittanut pisteen.
Lukevat Raamattua omaan "korvasyyhyynsä", niinhän se onkin ennustettu tapahtuvaksikin.
Piste ;)
Vieras

Eihän Raamattu salaa sitä, mikä on kiellettyä. Eikä Raamattu myöskään sano, että muita tapahtumia ei saa tapahtua kuin mitä Raamatussa on.

Synttärit on ihmisen rakkauden osoitus, eikä sen muotoja Raamattu ole lähtenyt luettelemaan.

On tiedossa että lahkohistoriikissa ihminen nimitetään luomukseksi vahvistamaan synttärikieltoa.

Kyllähän kirjoittaja pystyy itsekin sydämessään ymmärtämään ettei onnittelu eikä lahjan ojentaminen synttäreillä kuin muutoinkaan mitään palvontaa ole.

Eikä Raamattua ole tarkoitettu tutkittavaksi sen mukaan että kielteisten ilmiöiden esiintymisyhteydessä ollut sosiaalinen tapahtuma olisi kielletty.

Eikö ole omituisen tuntuista sanoa että äiti joka järjestää lapselleen synttärit, koska tuolloin lapsen syntymä oli hänelle niin rakas asia, syyllistyisi siihen että hän palvoo lastaan jumalana ?

Mikä kristillisessä pääsiäisessä on jt.lle vastenmielistä ?
Markku Meilo

C.Manson kirjoitti:Minua nyppii kielto käydä rakkaitteni haudoilla. Mielletään kuulemma kuolleitten palvonnaksi. Normaalit asiat ja tavat demonisoidaan Jehovan todistajissa palvonnaksi/pakanalliseksi.
Tosi on, tosi kypsä tosi kristitty tietää, että tosi palvonta kuuluu ainoastaan hallintoelimelle.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Kyllä Jt voi viettää aikaansa "maailmallisten" sukulaistensa kanssa,
Toki voi, mutta siinä mitataankin jt:n nk. kypsyysaste, ohjeen mukaan kun tulisi ensisijaisesti viettää aikaansa nk, kypsien tosi kristittyjen kanssa.
mutta hän ei vain osallistu heidän pyhäpäiviensä uskonnolliseen viettoon.
Männä joululta muistan kuinka jt ei osallistunut joiulunviettoon, vaikka pieniä ulkovalopisteitä oli enemmän kuin lääkäri määrää. Perusteena oli se, että jouluvalot ovat punaisia, veljen *****valot olivat väriltään sinisiä. Itse olen kuullut, että kinkunsyönti ei ole jouluntienoolla pahasta. Alkuun jt selitti ettei kinkkua ole saatavilla muuhun vuodenaikaan, vuosien kuluttua syy olikin kinkun huokea hinta joulunaikaan. Sama jt toki opetti ettei sellaiseen tilaan ole sopivaa laittaa nokkaansa, jossa on joulukuusi. Se toki ei ollut este kun kun minulle maksettiin joululevyjen soittamisesta Naisten joulumessuilla, itse asiassa sama henkilö tinki minulle lisäkorvauksen pyhäpäiviltä, siis joulumusiikin soittelusta.
Luterilaiset on käyneet pääsiäiskirkossa ja Jt omissa kokouksissaan.
Kukin voi mielessään miettiä kumpi uskonnollinen liike nimenomaan paheksuu toisen matineaasn osanottoa jos kumpikin kutsuisi toisensa omaan tilaisuuteensa. Jatko-osana voi miettiä kumpi uskonnollinen liike nimenomaan edellyttää kypsän jäsenensä kutsuvan sukulaisiaan omiin tilaisuuksiinsa, mutta paheksuu kutsuttavan tilaisuuksiin osallistumista.
Vieras

" synttäreillä hirtettiin yksi ihminen?
ja uuden Testamentin puolella Synttärijuhlien kunniaksi mestattiin "
-Kummastakin tekosesta kuuluu vastuu, koska kyseessä ei arvattavastikaan ollut itsepuolustustilanne. -Oletko ajatellut sitä ?

" Jeesus ei kehoittanut ketään synttäreitä viettämään "
-Jeesus ei myöskään kehottanut käymään konventissa, valtakunnansalilla, lukemaan vartiotornia, ei noudattamaan vartiotorniseuran käskyjä, ei tilittämään kuitteja ovityöstä. Jeesus ei sanonut, että vain jotkut voivat päästä taivaaseen. Jeesus ei sanonut että maailmanloppu tulee vuonna 1925, kun taas v. 1975 asiainjärjestelmä tuhotaan. Jeesus ei sanonut, että minä olen Mikael. Näistä mainituista asioista Jeesus on sanonut jotain päinvastaista Raamatussa.

Jos viettää synttäreitä, niin syntiä ei saa tehdä. Jos ei vietä synttäreitä, ei saa tehdä syntiä.

" luulisi että raamatussa olisi selvä käsky viettää synttäreitä "
-Raamatussa on omat käskynsä ja kieltonsa joita on noudatettava synttäreiten viettämisestä tai viettämättömyydestä huolimatta. Näin muidenkin kekkereiden osalta.
Vastaa Viestiin