uskaltaudun minäkin laittamaan tähän pienen pätkän itsestäni, näin uutena palstan löytäneenä. Aika samaa tarinaa mulla, kun muillakin kertoneilla, ihanaa löytää samankaltaisuuksia!
Ite oon ollut erossa Jt- kuvioista oikeastaan jo n.14vuotta, kokonaan en tietysti siitä pääse siinä mielessä, että äitini on edelleen vannoutunut JT.
Historiaa:
synnyin JT-perheeseen, asuin sisarukseni ja yh-äitini kanssa. Seurakunnan "pohjasakkaa" ja "vähäosaisia" siis.
Seurakunnassa vallitsi aivan järjetön luokkaerottelu. Minä kilttinä tyttönä en ollut mitään näiden vanhimpien perheiden silmissä, jotka ihastelivat avoimesti näitä muita seurakunnan 15-vuotiaita seurustelevia tyttöjä. Muistan, että jo tuolloin murrosikäisenä kauhistelin, kun eräs seurakuntalainen tyttö sai luvan vanhemmiltaan avioitua 17-vuotiaana. N. 14-vuotiaasta eteenpäin kysely oli jatkuvaa: "koskas alat seurustella, jne". Jo silloin se tuntui jotenkin väärältä, omituiselta. Eikös sitä kuitenkin kehotettu juurikin pidättäytymään avioliitosta, jos vaan mahdollista?
Lapsuuteen ja nuoruteen, jopa aikuisuuteen, ihan lähivuosiin asti, on liittyneet nuo täälläkin paljonpuhutut demoniunet. Samoin häpeä, koulukiusaaminen, pelko. Vielä pitkään "erottamisen" jälkeen häpesin kertoa taustastani. Niinkuin se olisi mun vikani ollut, mihin pakotettiin. Nykyään vasta olen tuonkin ymmärtänyt myöntää itselleni: MUT AIVOPESTIIN.
Kävin "kääntymässä" maailmassa varhaisnuoruudessa, jopa seurustelin hetken maailmallisen kanssa. Koin sen kuitenkin vääräksi ja lopetin mulle tärkeän suhteen painostuksen vuoksi. Aloin tutkia urakalla ja kasteella kävin "myöhään", 17-vuotiaana. Tuolloin koin tehneeni oikein, vaikka jäin kaipaamaan kastetapahtumassa jonkinlaista "hurmostilaa". Mietin, onko uskoni todella tarpeeksi vahva, näkeekö Jehova sydämeeni, etten ehkä uskokaan tarpeeksi. Mitä jos en tajua itsekään "huijaavani itselleni pääsyä paratiisiin"?
Todellinen erkaantuminen alkoi mulla muutettuani toiselle paikkakunnalle opiskelemaan itselle sitä "helppoa ja nopeaa ammattia". Uusi seurakunta otti mut vastaan nihkeästi, nuori nätti tyttö kun ilmestyi yllättäen, yksin. Tottakai olin "metsästämässä veljiä muiden apajilla".
Sain paljon uusia maailmallisia ystäviä luokaltani. Jäin pois kokouksista. Aloin elää. Sain ensimmäiset TODELLISET ystävät, jotka tykkäsivät musta mun takia. Koulun välitunnilla erään toisen seurakunnan nuoret veljet kävivät vartavasten ilmoittamassa mulle, että "emme tervehdi sua, koska et ole käynyt kokouksissa". Juu, teki mieli mennä vielä enemmän sen jälkeen.
Lähestyin jossain vaiheessa vielä seurakunnan vanhinta. Kerroin, että haluan vaihtaa seurakuntaa, koska eräs kaverini oli muuttanut toiselta paikkakunnalta kys. seurakuntaan. Kerroin syyksi sen, että mua ei seurakuntaan ole hyväksytty ja on vaikea saada ystäviä. Vastaus vanhimmalta: "Ilmoita, mihin seurakuntaan voin lähettää julistajakorttisi". Tarpeetonta varmaan sanoa, että tuon toisen seurakunnan kokouksissa en koskaan käynyt, enkä julistajakorttiakaan pyytänyt siis lähettämään.
Jossain välissä tuossa vetäytymisen aikana eräs vanhin kävi luonani ns. paimennuskäynnillä. Käynnin sanoma oli kutakuinkin tällainen: "Eräät sisaret ovat sanoneet, että meikaat liikaa(=rajauskynää, ripsiväriä ja huulikiiltoa, heh). Kyllä ne veljet kiinnostuvat vähemmästäkin." Kokouksiin olin kuitenkin kuulemma tervetullut. Tämä siis siinä vaiheessa, kun olin ollut poissa kokouksista n. puolisen vuotta. Itsellä ei ollut käynyt tämä JT -avioliittoon tähtäävä- seurustelu tuohon mennessä mielessäkään, koin edelleen olevani ihan liian nuori.
Meni muutamia vuosia, rakensin elämääni ja MUA. Elin aika vauhdikasta elämää, myönnettäköön, enkä edelleenkään esim. ihan täysin sylje lasiin.
Mut siis erotettiin. Edelleen en tiedä, mikä on syyksi julkisesti ilmoitettu. Eikä kyllä paljon kiinnostakaan. MItä lienee keksineet. Itse ajattelen näin, että viimeinen kompastuskivi tuli siinä vaiheessa, kun tämä yksi julistajakorttiani kysynyt erittäin arvostettu, lähetystyötäkin tehnyt vanhin näytti mulle kasvoista kasvoihin sellaista mekaanista kylmyyttä, jota en sen jälkeen ole koskaan uudestaan kohdannut. Eli syy, miksi itse erkaannuin oli siinä, että mun mielestä se "veljellinen rakkaus" on täyttä hevonkukkua. Uskonkäsityksiä en tuolloin, enkä piiitkään aikaan edes osannut kyseenalaistaa. Nykyään en voi kun syvästi mielessäni kiittää tota mua "kompastuttanutta" miestä.
Sisarukseni ei onneksi lähtenyt koskaan niin syvälle sitoutumaan tuohon uskoon, joten hänellä tuo erkaantuminen ei ole ollut niin kovilla kun mulla. Noh, henkisesti tietty yhtä rankkaa. Äiti piti pitkään yhteyttä ihan kuin ennenkin, lukuunottamatta, että uskonasioista ei ole mun erottamisen jälkeen puhuttu. Muutamat viime vuodet on yhteydenpito ollut muutaminen tekstarien ja mun soittojen varassa. Lieneekö sitten tullut uutta ohjeistusta, kun on niin vieraat välit nykyään? Se harmittaa.
Kadulla mua ei entiset tutut tervehdi. Säälien katsovat. Baarissa lapsuudenystäväni vastasi tervehdykseeni kääntämällä päänsä pois. Sama ystävä, joka sisarukselleni(jolla saa siis edelleen puhua, koska sisarukseni ei ole kastettu tai erotettu vaan hänellä on vielä toivoa, huom.) hihitteli aikanaan esiavioillisia seksikokemuksiaan kastetun poikaystävänsä kanssa. Hienoa porukkaa, juu.
Nykyään mulla on elämä erittäin mallillaan, oon omassa uskossani, jonka oon löytänyt omilla aivoilla ajattelemalla, kyseenalaistamalla ja soveltamalla. Helpolla se ei ole tullut. Elän avoliitossa, itsesasiassa saman henkilön kanssa, joka mut uskon vuoksi painostettiin nuoruudessa hylkäämään ja työskentelen henkisellä alalla. Oon onnellisempi, kun koskaan. HYVÄLLÄ OMALLATUNNOLLA!!!
Noh, tästä tulikin enemmän, kun vaan "pieni pätkä".
Saa kommentoida ja kysyä, olis kiva tutustua kohtalotovereihin.
Edit. lisäilin tänne jälkeenpäin muutamia kohtia, jotka antaa toiv hieman selkeämpää kuvaa.