Matkalla paratiisiin

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Re: Matkalla paratiisiin

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kaikki on jo paratiisissa. Ei sitä ole tuhottu koskaan.
Vieras

Uskoiko Job ruumiin ylösnousemukseen?

Jobin kirja 7:7-9 KR92
7. Ajattele minun elämääni: se on vain henkäys. Silmäni eivät enää näe onnen päivää.
8. Sinä näet minut nyt, mutta kohta et enää näe. Kun katsahdat minuun, minua ei ole.
9. Pilvi hajoaa, haihtuu tyhjiin. Tuonelaan mennyt ei tule takaisin.

Jobin kirja 10:20,21 KR92
20. Ovathan päiväni vähät ja ne päättyvät pian. Päästä jo irti! Anna minun iloita hetki,
21. ennen kuin menen pimeyden ja kuoleman varjon maahan, menen, enkä enää palaa,

Jobin kirja 14:7-12 KR92
7. Vaikka puu kaadetaan, sillä on yhä toivoa: sen kanto työntää versoja, niiden kasvu ei lopu.
8. Vaikka sen juuri vanhenee maassa, vaikka sen tyvi kuolee,
9. jo kostea henkäys saa sen taas työntämään vesaa ja versomaan kuin nuori taimi.
10. Toisin ihminen: hän riutuu ja kuolee. Kun hän on mennyt pois, missä hän on?
11. Meren vesi haihtuu, virta kuivuu, sen vedet häviävät.
12. Kun ihminen vaipuu lepoon, hän ei enää nouse, ei vaikka taivaat revähtäisivät auki. Ihminen ei herää unestaan.

Jobin kirja 14:19,20 KR92
19. niin kuin vesi jauhaa ja kuluttaa kivet ja rankkasade huuhtoo mukaansa maan, niin sinä murrat ihmisen toivon.
20. Sinä lannistat hänet ikiajoiksi. Hän lähtee täältä, hänen kasvonsa vääristyvät, kun sinä ajat hänet pois.

Jobin kirja 16:22 KR92
22. Vähät vuoteni ovat jo kuluneet. Aivan pian minä lähden tielle, jolta ei ole paluuta.

Jobin kirja 17:13-16 KR92
13. Minullako toivoa? Kotini on tuonela, pimeyteen minä sijaan vuoteeni.
14. Hautaani minä tervehdin: "Sinä olet isäni!" Madoille sanon: "Äitini, sisareni!"
15. Miten siis voisin vielä toivoa? Missä minua odottaisi onni?
16. Se vaipuu minun kanssani tuonelaan. Yhdessä katoamme maan tomuun.

> Job ei uskonut ruumiin ylösnousemukseen, kuten hän sen kirjassaan monessa kohdin kertoo. Hän näyttää sen sijaa uskoneen kuolemattomaan sieluun, koska uskoo näkevänsä Jumalan kuoltuaan:

Jobin kirja 19:25-27 KR92
25. Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä.
26. Ja sitten, kun minun nahkani on riekaleina ja lihani on riistetty irti, minä saan nähdä Jumalan,
27. saan katsella häntä omin silmin, ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo! Tätä minun sydämeni kaipaa.

Jobin kirja 26:5,6 KR92
5. Vainajien henget vapisevat syvyyden vesien alla, syvyyden joukkojen alla,
6. sillä Jumalan edessä tuonela on alasti, syvyyden kuilua ei häneltä mikään peitä.

> Job uskoi vainajien henkien olevan olemassa, joka viittaa uskoon kuolemattomasta sielusta.

> Tämä seuraava kohta on se, jonka perusteella Jehovan todistajat opettavat Jobin uskoneen ruumiin ylösnousemukseen:

Jobin kirja 14:13-17 KR92
13. Kunpa kätkisit minut tuonelaan, piilottaisit sinne, kunnes vihasi on asettunut, panisit määräajan ja muistaisit sitten minut!
14. Mutta voiko ihminen herätä eloon, kun hän on kuollut? Niin kauan kuin työvuoroni jatkuu, minä kuitenkin odotan, että raadanta päättyy.
15. Silloin sinä kutsuisit minua, ja minä vastaisin, sinä kaipaisit jälleen sitä, minkä oma kätesi on luonut.
16. Sinä tarkkaisit kyllä askeleitani mutta et pitäisi kirjaa synneistäni.
17. Pahat tekoni olisivat kukkarossasi sinetillä suljettuina, sinä peittäisit ne näkymättömiin.

> Koska kuolema vapauttaisi Jobin kärsimyksistään, toivoi hän pääsevänsä tuonelaan määräajaksi. Se oli kuitenkin vain hänen toiveensa, ei uskonsa. Samoin hänen toiveensa oli, ettei Jumala muistaisi hänen syntejään. Sekin oli vain toive, ei usko.

> Toorassa eli Mooseksen kirjoissa ei puhuta ylösnousemustoivosta lainkaan.
Vieras

Tuonela tai Seol ei ole kiveä tai multaa. Jumalan sanotaan olevan Seolissa.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieras kirjoitti:Uskoiko Job ruumiin ylösnousemukseen?
En jaksanut enää ottaa RaM'ia ihan vakavissani, mutta kiitos, että Sinä jaksoit. Selvityksesi on erinomainen, kiitos.
Vieras

" > Toorassa eli Mooseksen kirjoissa ei puhuta ylösnousemustoivosta lainkaan "

Oliko vastaavasti motivoivavana tekijänä kosto monenteenko sukupolveen asti se taas olikaan niiden pahojen tekojen suhteen, jos vaikkapa jotakin 10:stä käskystä rikkoi ?

Oliko siten varsin raamatullinen ja ehkä pyhän tyyppinen rangaistusmenettely N-liitossa II maailmansodanaikainen menettely, jossa sotavangiksi jääminen oli kielletty, ja rikkominen rangaistiin lähiomaisille ?
Vieras

Job kyllä puhuu ylösnousemuksesta:Job 14 luku
13. Oi kunpa kätkisit minut Šeoliin,
pitäisit minut piilossa, kunnes suuttumuksesi väistyy,
asettaisit minulle aikarajan ja muistaisit minua!
14 Jos voimakas mies kuolee, voiko hän elää uudelleen?
Kaikki pakollisen vaivannäköni päivät minä odotan,
kunnes vapautukseni tulee.
15 Sinä kutsut, ja minä vastaan sinulle.
Sinä ikävöitset kättesi työtä.
Jobin kerrotaan saaneen kärsimysten jälkeen kaiken menettämänsä takaisin -kaksinkertaisesti ?
Vain lapsia sai menetettyjen tilalle saman verran kuin menetti?

Mutta: ylösnousemuksessahan Job saa ne kuolleet lapsensa takaisin!
Vieras

Kyseiseen Jobin kohtaan liittyen, toivon että hautajaisissani
lauletaan tämä laulu, koska uskon ylösnousemukseen,
vaikka luterilaiset sukulaiseni sitä vähättelevätkin, LOL ;)
http://youtu.be/21j7p1XEqLo
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

. . .
> Job uskoi vainajien henkien olevan olemassa, joka viittaa uskoon kuolemattomasta sielusta.
> Tämä seuraava kohta on se, jonka perusteella Jehovan todistajat opettavat Jobin uskoneen ruumiin ylösnousemukseen:
Jobin kirja 14:13-17 KR92
13. Kunpa kätkisit minut tuonelaan, piilottaisit sinne, kunnes vihasi on asettunut, panisit määräajan ja muistaisit sitten minut!
14. Mutta voiko ihminen herätä eloon, kun hän on kuollut? Niin kauan kuin työvuoroni jatkuu, minä kuitenkin odotan, että raadanta päättyy.
15. Silloin sinä kutsuisit minua, ja minä vastaisin, sinä kaipaisit jälleen sitä, minkä oma kätesi on luonut.
16. Sinä tarkkaisit kyllä askeleitani mutta et pitäisi kirjaa synneistäni.
17. Pahat tekoni olisivat kukkarossasi sinetillä suljettuina, sinä peittäisit ne näkymättömiin.

> Koska kuolema vapauttaisi Jobin kärsimyksistään, toivoi hän pääsevänsä tuonelaan määräajaksi. Se oli kuitenkin vain hänen toiveensa, ei uskonsa. Samoin hänen toiveensa oli, ettei Jumala muistaisi hänen syntejään. Sekin oli vain toive, ei usko.
> Toorassa eli Mooseksen kirjoissa ei puhuta ylösnousemustoivosta lainkaan.
En ymmärrä miten kukaan fiksu ihminen viitsii tehdä moisia olkiukkoja vain voidakseen piestä tuollaista järjetöntä ajatusta. Eihän Jehovan todistajat usko noin vaan - ilmeisesti vieras on kovin tietämätön asioista - ajatus ruumiin ylösnousemuksesta liittyy kirkkojen hyväksymään Athanasiuksen uskontunnustukseen, jossa sanotaan: ”Sieltä [Kristus] on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Jonka tulemiseen kaikkien ihmisten pitää ruumiillisesti nouseman kuolleista ja tekemän tili, kunkin töistänsä. Jotka hyvää ovat tehneet, käyvät iankaikkiseen elämään, mutta jotka pahaa ovat tehneet, joutuvat iankaikkiseen tuleen.”
:P

Usko ruumiilliseen ylösnousemiseen edellyttää uskoa kuolemattomaan sieluun!
Viimeksi muokannut RaM, 04.05.2011 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:
En jaksanut enää ottaa RaM'ia ihan vakavissani, mutta kiitos, että Sinä jaksoit. Selvityksesi on erinomainen, kiitos.
Tuo selityshän meni täysin perseelleen ja on keskeiseltä osaltaan roskaa Jaska hyvä. Kyllä sinun kannattaa ottaa minut vakavissaan ja jos ei ymmärrä mistä on kyse, niin vieläkin enemmän. Ymmärtämättömälle ylenkatsominen on keskusteluissa varsin vaarallista, kuten olen niin monasti sen osoittanut. Pitäisi sinun se jo tietää. :wink:
Vieras

RaM kirjoitti:
Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kyllä kaikki herätetään, paitsi Adam ja Eeva.
Juutalaisilla oli siis usko ylösnousemuksesta. He eivät kuitenkaan uskoneet Jeesukseen tai mihinkään uhrikuolemaan ylösnousemuksen toteuttajana. Miten se on mahdollista?
Messiastahan juutalaiset odotti/odottaa..
Jumalan voideltu pelastaa ihmiskunnan....
Jo Edenissä sanottiin,että Käärme tullaan murskaamaan-kenen toimesta?
Ja kun Käärme on murskattu--asiat menee hyvin.....

Eikä Harmagedonin jälkeen tuhatvuotisessa valtakunnassa elo VOI olla kauheeta,kun Saatana ei ole häiriköimässä!
;D kuten NYT on...
loppumatseissa sitten kokeillaan niitenkin uskollisuus, jotka pakanoina kuolleina oppivat Totuuden vasta ylösnousemuksen jälkeen...
Nykyajan ihmisethän on saaneet julistusta kuulla Valtakunnasta monilla alueilla liikaakin, ja tekevät itse oman ratkaisunsa ennen Harmaa....
Mutta kenttää on vielä paljon, kun Saatana estää julistamasta totuutta kaikissa maissa-----
Menikö tarpeex sekasin? ;D
Vieras

Vieras kirjoitti:Kyseiseen Jobin kohtaan liittyen, toivon että hautajaisissani
lauletaan tämä laulu, koska uskon ylösnousemukseen,
vaikka luterilaiset sukulaiseni sitä vähättelevätkin, LOL ;)
http://youtu.be/21j7p1XEqLo
14 Jos voimakas mies kuolee, voiko hän elää uudelleen?
Kaikki pakollisen vaivannäköni päivät minä odotan,
kunnes vapautukseni tulee.
15 Sinä kutsut, ja minä vastaan sinulle.
Sinä ikävöitset kättesi työtä.
hmm....
Job odottaa vapautusta-
Jehova kutsuu häntä-
Danielin luvattiin nousevan osaansa päivien lopussa-
Jeesus herättää kuolleet haudoistaan
Jehovan muistissa olevat saavat ylösnousemuksen..
Adamin ja Eevan on Jehova "deletoinut" muististaan ;D
-ja monta muutakin......
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Miten Jeesus Jobin tai Danielin herättämiseen liittyy?
Vieras

RaM kirjoitti:Miten Jeesus Jobin tai Danielin herättämiseen liittyy?
Job on kuollut.
Daniel on kuollut.
Jeesus herättää kuolleet, kertoo Raamattu ylösnousemuksesta.
--

-- hänen välityksellään tapahtuu myös kuolleiden ylösnousemus (Joh 5:28, 29; ).
- 28.Älkää ihmetelkö tätä, sillä tulee hetki, jolloin kaikki muistohaudoissa olevat kuulevat hänen äänensä
29 ja tulevat esiin, hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa harjoittaneet tuomion ylösnousemukseen.
------
joh 6:39, 40
39.Tämä on hänen tahtonsa, joka on lähettänyt minut, etten kadottaisi mitään kaikesta siitä, mitä hän on antanut minulle, vaan että herättäisin sen viimeisenä päivänä. 40 Sillä tämä on Isäni tahto, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, olisi ikuinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
----
Että ei Jeesus liity kuolleitten herättämiseen?
Vieras

RaM hyvä!
Vaikka tietäväinen ja fiksu ilmeisesti oletkin, pohdihan hieman tapaasi keskustella ja arvostella toisten keskusteluun osallistuneiden mielipiteitä. Sivistyneet ihmiset kunnioittavat muidenkin näkemyksiä ja mielipiteitä, vaikka voivat olla täysin eri mieltäkin. Tällaisella tavalla sinä todellisuudessa teet vahinkoa esittämillesi asioille ja asetat uskottavuutesi sivistyneenä ihmisenä kyseenalaiseksi. Sinähän haastat suorastaan riitaa, vaikka sellaiseen ei suinkaan ole mitään aihetta. Keskustelun jatkaminen kanssasi tällä asenteella menee ilmeisesti vain solvaamiseksi puoleltasi.

"En ymmärrä miten kukaan fiksu ihminen viitsii tehdä moisia olkiukkoja vain voidakseen piestä tuollaista järjetöntä ajatusta. ..."
"Tuo selityshän meni täysin perseelleen ja on keskeiseltä osaltaan roskaa ..."
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jos kristinuskon kannattaja esittää täällä jotain typerää oppia virheellisesti Jehovan todistajien oppina, niin eikö ole aiheellista todeta tuo virheellisyys. Etenkin kun tässä tapauksessa kyseinen oppi on varsinaisesti kristinuskon oma oppi.
Olkiukkojen käyttö keskustelussa on typerää. Varsinkin jos se on tahallista.

Lisäys: kuten täällä on usein ennekin todettu, niin VALHEELLISTEN tietojen esittäminen Jehovan todistajista ei paranna palstan uskottavuutta tai luo luotettavaa kuvaa keskustelujen sisällöstä. Siksi tuollaiset näkemykset on syytä ampua alas. Tarvittaessa vaikka tykillä.
Viimeksi muokannut RaM, 04.05.2011 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin