Markku Meilo kirjoitti:
Kauppaamisen ohella erilaisia ideoita ja ajatuksia voidaan myös "myydä" vastikkeetta. Vt-seuran vastikkeellinen "kauppa" tapahtuu nykyään siten, että todistajat maksavat materiaalin kollektiivisesti lahjoituksillaan.
Vieraan vartsikasta lainaama teksti "Tätä julkaisua ei ole tarkoitettu myytäväksi" ei näin ollen suinkaan tarkoita etteikö julkaisua olisi tarkoitettu maksettavaksi. Seikka joka jää usein - ja tarkoituksella - vt-seuran henkeä täynnä olevalta jt:lta esittämättä.
Samahan se on kaikessa toiminnassa. Jos toiminnan aiheuttamia kuluja ei kateta, toiminta loppuu. Vartsikkaseuran kerhotoiminnan jatkuvuus on kiinni rahoituksesta siinä missä minkä muunkin kerhon.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Tony S kirjoitti:Vieraan vartsikasta lainaama teksti "Tätä julkaisua ei ole tarkoitettu myytäväksi" ei näin ollen suinkaan tarkoita etteikö julkaisua olisi tarkoitettu maksettavaksi. Seikka joka jää usein - ja tarkoituksella - vt-seuran henkeä täynnä olevalta jt:lta esittämättä.
Samoin jää esittämättä se todellinen syy, joka johti tuohon vastikkeen suoritusportaan siirtoon. USA:ssa joutui saarnaaja Jimmy Swaggart oikeuteen uskonnollisen materiaalinsa verollisuudesta/verottomuudesta. Kun asia kosketti myös WTBTS:ää, niin se lähetti oikeudelle nk. amicus curiae -kirjeen. Oikeus sitten päätyi verollisuuden kannalle, joten luonnollisesti WTBTS halusi välttää veronmaksun Saatanan systeemille ja ryhtyi maksattamaan materiaalin jäsenistöllään. Erilaista järjestelyä eri maissa ei Jehova tietenkään voinut sallia.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Oli hieman erikoista lukea loppupään vastauksia syistä, miksi on aivan oikein käyttäytyä tavalla, mitä täällä on esitetty.
Älyllistä ajattelua oli itseasiassa melko vähän, vaan ajatukset olivat hiekkalaatikkoleikkien tasoa. Koska jehovantodistajat käyttäytyvät kauheasti ja haukkuvat, niin meillä on oikeus, jopa velvollisuus käyttäytyä samalla tavalla, jopa pahemmin.
Ongelma tuossa ajattelussa on se, että toimimalla noilla periaatteilla ja motiiveilla, ihminen itseasiassa kertoo ainakin minulle, olevansa täysin samalla tasolla parjaamiensa ihmisten kanssa. Mitään henkistä kasvua ihmisessä ei tuolla asenteella tapahdu, siitä minulla jos kellään on kokemusta. Jossan vaiheessa ihmisen täytyy tälläkin palstalla päättää, rypeekö jehovantodistajien kanssa samassa paskassa, vai onko heitä karvan verran parempi ihminen.