Kadotukseen?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Kadotukseen?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Julma otsikko, jolla haluan kysyä eronneilta / erotetuilta, onko ollut pelkoja kadotukseen joutumisesta, kun on jättänyt ns. ainoan oikean uskonnon? Kysymys on iso mörkö. Itselläni pisti vihaksi tuohon aikaan niin, etten tätä asiaa edes ajatellut, tunsin itse asiassa suurta vapautusta ja riemua, vaikka hankalaa olikin.

En koskaan oikeasti syvimmässä sisimmässäni ollut uskonut JT-opetukseen, sillä se oli ollut osittain niin mielikuvituksellista ja lapsellista uskoa ja touhua. Kun en ollut uskonut "oikealla tavalla", minulla ei Jumalan hylkäämisen pelkoa ollut.

Palasin entiseen uskontooni diakonissan välityksellä ja henkisen työn jälkeen "palauduin kohdalleni" (kuten JT-slangissa sanotaan), mutta en JT-seurakuntaan enää koskaan, vaikka kerran on kirjoja eli törkypostia käyty postiluukkuuni laittamassa.

Harmagedonin pelko hälveni kuin auennut verho, mutta raamatullisesta opetuksesta jäi mieleen kysymyksenä kysymys Helvetin olemassaolosta. Verikielto jäi mielessäni päälle, en ole edes verilettuja tohtinut syödä, mutta kadotusasia ei niinkään huoleta.
Natsku

Re: Kadotukseen?

Viesti Kirjoittaja Natsku »

Mulla oli myös se, etten uskonut opetuksiin, joten mitään erityisiä pelkojakaan ei minkään harmagedonin tai "kadotuksen" suhteen ollut. Turhaa hysterian luomista nuo harmagedonilla pelottelut. Maailmanloppu tulee, jos on tullakseen, siihen ei mikään JT-uskon pelottelu vaikuta.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Natsku kirjoitti:Mulla oli myös se, etten uskonut opetuksiin, joten mitään erityisiä pelkojakaan ei minkään harmagedonin tai "kadotuksen" suhteen ollut. Turhaa hysterian luomista nuo harmagedonilla pelottelut. Maailmanloppu tulee, jos on tullakseen, siihen ei mikään JT-uskon pelottelu vaikuta.
Mulla sama juttu, en kunnolla uskonut asiaan vaikka tuli siellä pyörittyä 7-vuotiaasta 32-vuotiaaksi. (Miksi ihmeessä, ihmettelen sitä itsekin. Ehkä se oli helpoin tapa saada hyväksytysti tussua?)

Itse asiassa mun on vaikea edes kuvitella harmagedonpelkoja, kun mulla ei niitä ollut edes lapsena. Mitä nyt joskus mietin pienenä, ettei ehdi edes tyttöä pussaamaan, kun harman piti tulla 1975. Noh, on tullu ehdittyä... :D
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieras

Toivottavasti tämä tuntuu jotenkin sivuavan aihetta, kun nimittäin juuri töllössä mies muisteli menneensä jatkosotaan 12 v:na vapaaehtoisena (valehteli ikänsä kai) niin kertoi että ihan totta, ei pelännyt yhtään koskaan. Sanoi, että oikein mietti jälkeenpäin että miksei pelännyt, eikä keksinyt muuta kuin ne mummon kanssa olleet iltarukoukset, joissa tämä oli aina sanonut että mitään ei tarvitse pelätä (kun on se Herra ?).

Jos näin siis olisi mahdollista, niin lahkossa kuitenkin lietsotaan pelkoa, polttoaineeksi ovityöhön, kurinpidon välineeksi ?
Perdition

Viesti Kirjoittaja Perdition »

Kyllä mulla silloin tällöin tuli mieleen ettäs jos sittenkin kuolen... ajatus kuolemasta ei ole poistunut, mutta sen jälkeen kun luin Kaikki Evoluutiosta -kirjan niin en ole pelännyt "kadotusta". Kaikki me olemme eläimiä ja kuolemme jossakin vaiheessa ja maadumme, that's it.
Invita Minerva
Vieras

Vieras kirjoitti:Julma otsikko, jolla haluan kysyä eronneilta / erotetuilta, onko ollut pelkoja kadotukseen joutumisesta, kun on jättänyt ns. ainoan oikean uskonnon? Kysymys on iso mörkö. Itselläni pisti vihaksi tuohon aikaan niin, etten tätä asiaa edes ajatellut, tunsin itse asiassa suurta vapautusta ja riemua, vaikka hankalaa olikin.

En koskaan oikeasti syvimmässä sisimmässäni ollut uskonut JT-opetukseen, sillä se oli ollut osittain niin mielikuvituksellista ja lapsellista uskoa ja touhua. Kun en ollut uskonut "oikealla tavalla", minulla ei Jumalan hylkäämisen pelkoa ollut.

Palasin entiseen uskontooni diakonissan välityksellä ja henkisen työn jälkeen "palauduin kohdalleni" (kuten JT-slangissa sanotaan), mutta en JT-seurakuntaan enää koskaan, vaikka kerran on kirjoja eli törkypostia käyty postiluukkuuni laittamassa.
Harmagedonin pelko hälveni kuin auennut verho, mutta raamatullisesta opetuksesta jäi mieleen kysymyksenä kysymys Helvetin olemassaolosta
.
"" pelkoja kadotukseen joutumisesta, kun on jättänyt ns. ainoan oikean uskonnon?""
siis uskooko eppulit johonkin "kadotukseen"?
-Harmagedonin pelko hälveni
-mutta Helvetin olemassaolo askarruttaa..?
Siis uskooko jeppulit Helvettiin nykysin?
jos palasit entiseen uskontoosi diakonissan välityksellä;uskotaanko siellä Helvettiin?
jäi mielikuva, että sulla ei ollut ihan jt-opit todellakaan menneet perille ;)
--kadotus---Helvetti---?
Bunica

Viesti Kirjoittaja Bunica »

Minulla kävi kyllä aivan päin vastoin kuin JT:t ja VT-seura olisivat toivoneet. Niin kaun kuin olin mukana ja veren maku suussa yritin aina vaan tehdä enemmän palveluksessa, olin aivan varma, että vainoista ja harmagedonista en selviä. Nyt kun järjestön jättämisestä on jo toistakymmentä vuotta, olen vapaa kaikista sen aikaasaamista peloista. En pelkää demoneita enkä harmagedonia sen enempää kuin helvettiäkään. En pelkää edes kuolemaa. Miksi pelkäisin? Niillä pelottelu on kuitenkin vain ihmisten keino manipuloida toisiaan.
Vieras

Vieras kirjoitti:"" pelkoja kadotukseen joutumisesta, kun on jättänyt ns. ainoan oikean uskonnon?""
siis uskooko eppulit johonkin "kadotukseen"?
-Harmagedonin pelko hälveni
-mutta Helvetin olemassaolo askarruttaa..?
Siis uskooko jeppulit Helvettiin nykysin?
jos palasit entiseen uskontoosi diakonissan välityksellä;uskotaanko siellä Helvettiin?
jäi mielikuva, että sulla ei ollut ihan jt-opit todellakaan menneet perille ;)
--kadotus---Helvetti---?
Täsmennän.

Tarkoitin, että menettääkö paratiisitoivon ja joutuu siinä mielessä "kadotukseen", että ei saa ikuista elämää paratiisimaassa? JT:t joko kuolevat tai menevät paratiisiin. Heillä ei ole uskoa helvetin olemassaoloon.

Jeppulit eivät ole koskaan uskoneet helvettiin, josta Raamattu ja kirkko ovat historiassaan opettaneet. Helvetillä on peloteltu ihmisiä "kadotuksena". JT:t ei usko helvettiin, mutta luulen, että se on henkilökohtainen asia, mihin kirkon piirissä uskoo.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieras kirjoitti:Tarkoitin, että menettääkö paratiisitoivon ja joutuu siinä mielessä "kadotukseen", että ei saa ikuista elämää paratiisimaassa? JT:t joko kuolevat tai menevät paratiisiin.
Jos jossain elämänsä vaiheessa havahtuu ja huomaa tulleensa kunnolla nenästä vedetyksi, niin siinä saavuttaa, katteettoman odotuksen haihtuminen ei ole menetys.
Heillä ei ole uskoa helvetin olemassaoloon.
Helvetin asemesta heillä on toive siitä, että 99,9 % maapallon väestä listitään.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

Se on heillä kostonhimoinen toive. Koska he itse menettävät elämänsä järjestölle, he toivovat edes saavansa jonkun palkinnon tulevaisuudessa. Heillä on siitä ylimielinen käsitys, että "maailmalliset" eivät ymmärrä.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Se on heillä kostonhimoinen toive.
Siinä on kyseessä samalla pelote, jolla todistajat pidetään nöyränä.
Heillä on siitä ylimielinen käsitys, että "maailmalliset" eivät ymmärrä.
Jehovantodistajuus nimenomaan ruokkii käsitystä, että kyseessä olisi Se Yksi Ja Ainoa Totuus tuhansista erilaisista kilpailevista totuuksista. Tokihan se viluttaa kun noin suureksi ja mahtavaksi aarteeksi koetusta asiasta ei olla kiinnostuneita.
Vieras

Jt toivoo pääsevänsä paratiisiin, mutta ei kuitenkaan toivo niin rumia kuin M_M esittää:
"Helvetin asemesta heillä on toive siitä, että 99,9 % maapallon väestä listitään."

Miksi he kulkisivat ovilla kertomassa mahdollisuudesta Ikuiseen elämään, jos TOIVOVAT että suurin osa ihmisistä listitään ?
Aika pahanilkisesti sanottu....

"Ei elämästä selviä hengissä"-lauloi Juice ja luopui dialyysihoidosta.....
Vieras

He toivovat sitä sille ovanavaajalle, joka sanoo, ettei kiinnosta ja lyö oven kiinni. Vain käännynnäiset hyväksytään, muista ei väliä.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Jt toivoo pääsevänsä paratiisiin, mutta ei kuitenkaan toivo niin rumia kuin M_M esittää:
Ihan vaan arkisesti ajatellen Vt-seuran huippuunsaviritetty jatkuva maailmanlopunodotus tarkoittaa samalla odotusta, että 99,9 % listitään. Jt-ovisanoma on pelkistettynä se, että "ellet käänny jehovantodistajaksi, niin kuolet ennenaikaisesti pian kohtaavassa maailmanlopussa". Jt-ikuisodotus on todellakin "Saatanan hallinnassa olevan maailman tuhoutuminen", joka tarkoittaa nimenomaan kaikkien muiden kuin jehovantodistajien listimistä.

Todellinen vilpittömyys edellyttäisi jehovantodistajan kantavan moraalisen vastuun esittämiensä asioiden todenperäisyyden tarkistamisesta. Mitä jt tekee; hän ei ota kritiikkiä kuuleviin korviinsa, vaikka kritiikki on perusteltu Vt-seuran omalla materiaalilla. Tuo kiertely on osoitus siitä, että jehovantodistaja on epärehellinen itselleen. Vt-seura ei kanna minkäänlaista vastuuta siitä, että jäsenistö esiintyy uskonnollisena auktoriteettina ja levittää asioita, jotka hallintoelimen on pakko tietää valheellisiksi.
Miksi he kulkisivat ovilla kertomassa mahdollisuudesta Ikuiseen elämään, jos TOIVOVAT että suurin osa ihmisistä listitään ?
Vaikka olenkin entinen jehovantodistaja, niin en ole tyhmä. Jos olet nykyinen jehovantodostaja, niin sitä pahempi. Asoista tietämätön sivustaseuraaja voisi vielä vakavissaan kysellä tuollaista.

Jehovantodistajat kulkevat ovilla tasan siistä syystä, että heille ovilla ramppaaminen on nimenomainen edellytys välttää listiminen tuon 99,9 % mukana. Minulle on opetettu:
"Jokainen Jehovan todistaja on evankeliumin palvelija. Henkilö, joka ei saarnaa evankeliumia Kristuksen Jeesuksen tavoin, ei ole Jehovan todistaja." (OJT sivu 220)
Aika pahanilkisesti sanottu....
Ei, vaan on asioita, joita jehovantodistaja ei halua kohdata pelkistettynä. Jt on ovellani valehdellut minulle, esittäen ettei Vt-seura opeta ainoastaan jehovantodistajien selviävän hengissä maailmanlopussa.
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:He toivovat sitä sille ovanavaajalle, joka sanoo, ettei kiinnosta ja lyö oven kiinni.
Muistan hyvin elävästi kun kenttä- ja karviankaverini R. T. totesi yhden ovenläimäytyksen jälkeen, että "kyllä tuokin tulee vielä oppimaan". En muista kuka seurakunnan vanhin sanoi, että ovityössä jaetaan ihmiset tuhottaviin ja säästettäviin. Kyseessä oli siis aika, jolloin jehovantodistajat vielä jakoivat ihmisiä vuohiin ja lampaisiin. Kymmeniä vuosia myöhemmin Jehova muutti mielensä ja delegoi tuon jakohomman Jeesukselle, oppimuutos taisi olla vuosimallia 1995.
Vastaa Viestiin