Ketä voi syyttää?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

pseudonyymi

Re: Ketä voi syyttää?

Viesti Kirjoittaja pseudonyymi »

Ketä voi siis syyttää?
"Vieraalla" näkyy olevan tarve löytää syyllinen, vaikka syyllisien etsimisellä harvoin on löydetty mielenrauhaa. Kertomuksesi perusteella on vaikea arvioida "syyllistä", varsinkin kun ei voi tietää onko perheesi hajoamiseen vaikuttanut muutkin seikat joita et täällä Veljesseura-foorumilla mainosta. En sano että näin on, mutta usein perheriidoissa yhden osapuolen kuuleminen antaa varsin yksipuolisen kuvan tapahtumista.
Sisar, joka antoi neuvon lähteä kotoa salaa, oli itse rikkinäisestä perheestä ja ehkä toiminut itse usein näin.
Mitä oikein tarkoitat tällä? Onko sisar usein jättänyt miehensä lähtemällä salaa pois? Vai onko hän oman perheensä riitaisan tilanteen tullessa kipupisteeseen lähtenyt salaa pois?
Turhat yhteydenottoyritykset lapseen ovat hyvin turhauttavia. Vanhimmat lienevät näin neuvoneet, että ei ole hyvä olla tekemisissä.
Voisit tätä avata hieman lisää. Miten olet ottanyt yhteyttä? Oletko milloin viimeksi nähnyt lastasi / lapsiasi? Millä tavalla yhteydenpidosta on kieltäydytty?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Apu kiinnostaisi myöskin, onko sellaista viranomaista jonka puoleen kääntyä. Taikka / ja millä mahdollisilla edellytyksillä tarkasti ottaen viranomainen voisi auttaa....

Lahkon osalta asia on selvä. Kaikki on omat edut. Muuta ei ole. Teoreettisesti ottaen siis jos lapsen haltija eroaisi lahkosta ja nyt kysyjän roolissa liittyisi lahkoon, lahko antaisi päinvastaiset selitykset, koska ne ovat vain omia etuja varten ne lahkon selitykset.
Vieras

Sisaren oma lapsuudenkoti oli rikkinäinen.

Riitojen aihe oli uskonto ja luulen, että jos en itse olisi tähän uskontoon koskaan osallistunut, perheemme olisi pysynyt kasassa, sillä näin ei vaimokaan olisi ollut tilivelvollinen kenellekään siitä, mitä kyseisestä uskonnosta aloin ajatella ja sanoa. Tietysti on vaimollekin raskasta asua perheessä, jossa on ei uskova puoliso. Eriuskoisuus tuo välttämättä ristiriitoja ja JT:llä toimintaan kuuluu tunkeutuminen perheisiin ja perheiden on pakko sitten elää heidän vaativilla ja suorittavilla ehdoillaan.

Näkökulmia asiaan on perheasioissa aina kaksi, JT-avioeroissa ja perheen hajoamisessa kolme. Seuran ote omaan lapseen jatkuu avioeron jälkeen ja lapsen oikeuksista kiinni pitäminen on siksi tavallistakin vaikeaa sille vanhemmalle, joka jää srk:sta pois.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieras kirjoitti:Apu kiinnostaisi myöskin, onko sellaista viranomaista jonka puoleen kääntyä. Taikka / ja millä mahdollisilla edellytyksillä tarkasti ottaen viranomainen voisi auttaa....
Lastenvalvoja on tällainen viranomainen. Hänet löytää jokaisesta sosiaalitoimistosta / -virastosta. Voisi auttaa ratkaisemaan kysymyksen lapsen tapaamisoikeudesta. Kenties kannattaisi varata aika ja käydä keskustelemassa. Se ei maksa mitään.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Vieras kirjoitti:Sisarten antama "avioliittoneuvonta" on hyvää vain jos perustuu Raamattuun.
Parhain neuvo lie
- selvittää asiat puolisoiden kesken, rukoillen Jehovalta siihen ohjausta.
Seuran julkaisuista on paljon apua.
Oma halu selvittää asiat puolison kanssa rakkaudella on paras motiivi.
Toisten syyttely ja syyllisten etsiminen puolestaan poikii ihan huimia sivujuonia perhedraamaan.. :((
Suosittelen kääntymistä joulupukin puoleen. Siitä saatavasta avusta on paljon enemmän näyttöä.
Jaakko Ahvenainen

RaM kirjoitti:Suosittelen kääntymistä joulupukin puoleen. Siitä saatavasta avusta on paljon enemmän näyttöä.
Valitettavasti unohdit antaa osoitteen, RaM, joten salli minun se lisätä.
Kas tässä: Joulupukki, 99999 Korvatunturi. Ulkomailta kirjoitettaessa voi käyttää tätä: Father Christmas, 99999 Korvatunturi, Finland. On huomattava, että Joulupukilla on kovin kiire vuodet ympäri, joten aivan kaikkiin kirjeisiin hän ei ehdi vastata. Perille ne kyllä menevät ja toivomukset aikanaan perille saatetaan. Tästä voi tarkistaa.

Edit: Linkki muutetu, lisätty: ja toivomukset...
Vieras

RaM kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Sisarten antama "avioliittoneuvonta" on hyvää vain jos perustuu Raamattuun.
Parhain neuvo lie
- selvittää asiat puolisoiden kesken, rukoillen Jehovalta siihen ohjausta.
Seuran julkaisuista on paljon apua.
Oma halu selvittää asiat puolison kanssa rakkaudella on paras motiivi.
Toisten syyttely ja syyllisten etsiminen puolestaan poikii ihan huimia sivujuonia perhedraamaan.. :((
Suosittelen kääntymistä joulupukin puoleen. Siitä saatavasta avusta on paljon enemmän näyttöä.
Joulupukki ei ole minulle vastannut .
Postimerkkeihin meni siis turhaan rahaa.
kokeillut jo vuosia:noup.

Rukoilin Jehovaa ja kerroin huoleni.
Hän vastasi ,:D
Toimii !
Rukousvastauksia olen saanut paljonkin.
tyytyväinen olen tähän suoraan , langattomaan ja ilmaiseen linkkiin.
Toimii 24/7.
Minulla ainakin ;)
Aika outoa että aikuiset miehet uskovat Joulupukkiin......annatteko tuollaisia neuvoja kirkossakin/avioliittoneuvonnassa?
Mr. Ahvenainen? ;D
Jaakko Ahvenainen

Vieras kirjoitti:Aika outoa että aikuiset miehet uskovat Joulupukkiin......annatteko tuollaisia neuvoja kirkossakin/avioliittoneuvonnassa?
Mr. Ahvenainen? ;D
Tuota sopii kysyä oheisista osoitteista. RaM' ista en tiedä, mutta minä uskon joulupukkiin. Olen jopa nähnyt hänet.
pseudonyymi

Viesti Kirjoittaja pseudonyymi »

Seuran ote omaan lapseen jatkuu avioeron jälkeen ja lapsen oikeuksista kiinni pitäminen on siksi tavallistakin vaikeaa sille vanhemmalle, joka jää srk:sta pois.
Haluaisitko kuitenkin kertoa meille tarkemmin miten tämä Seuran ote on näkynyt käytönnössä. Millä tavalla lapsen tai vanhemman oikeuksia on tapauksessasi mielestäsi rikottu?
Vieras

Molemmilla vanhemmilla tulisi olla oikeus kertoa lapselleen omia uskonkäsityksiään ilman, että joutuu joksikin luopioksi leimatuksi. Jos kerron lapselle uskonkäsityksiäni, leimaudun valehtelijaksi, joka yrittää kylvää jotain epäilyksiä.

Uskonnonvapaus ei voi olla vain toisella vanhemmalla (loukkaamatta toisen perusoikeutta). Tähän liittyy se, että lapseni kastettiin tietämättäni, ilman lupaani JT-uskoon, vaikka käsittääkseni olisi tarvittu molempien huoltajien kirjallinen suostumus tuolloin.
Haluaisin opettaa toisenlaista uskontoa, koska ajattelen, että ihminen tuhlaa elämänsä Valtakunnansaleilla, kun JT-uskonto vaatii niin paljon suorittamista eikä siitä voi normaalisti erota, jos tulee toisiin ajatuksiin. Olen koko ajan kannustanut lasta opintoihin, joihin hän on ilokseni (vaikeuksien kautta) ryhtynyt. Hän on käsittääkseni saanut "maailmallisia" ystäviä luokaltaan, mikä on hyvä.

Lapsella on ollut toimintaa ja ajatuksia, jotka osoittavat, että hän ei ole täysin mukana sydämestään JT:ssä. Esimerkiksi kun vietimme aikaa maalla (silloin, kun vielä vietimme), hän ei omaehtoisesti lukenut JT-kirjallisuutta eikä halunnut vierailla salilla. Mutta kun puhe kääntyi vähänkin JT-uskontoon, hänellä iski heti tavanomainen JT-mode päälle. Uskonnon suhteen on oltava varpaillaan (lue kirja Tommy Hellsten: Virtahepo olohuoneessa).

Tapaamiset sovittiin lastenvalvojalla, mutta niitä ei käytännössä noudatettu. Äiti oli haluton tukemaan tapaamisia seuran piiristä eronneen kanssa, vaikka elatusmaksujen suhteen olikin täsmällinen ja vaativa. Rahat kelpasivat, mutta isyys ei. Tapaamisia oli siksi erittäin vaikea järjestää ja ne hiipuivat.

Exät tietävät, että JT-uskonnon oppi ja toimintatavat ovat hyvin hallitsevia ja jos entinen vaimo on innokas (kuten on), hän seuraa tarkasti seuran sääntöjä ja kontrolloi tapaamisia "maailmallisten" kanssa. Varsinkin sellainen, joka kirjoittelee Veljesseuraan, on huonoa seuraa. Miehelle on myös nöyryyttävää se, että jotkut toiset miehet, vanhimmat saavat kasvattaa toisen miehen omaa lasta kuten itse haluavat.
Jaakko Ahvenainen

Vieras kirjoitti:Tapaamiset sovittiin lastenvalvojalla, mutta niitä ei käytännössä noudatettu. Äiti oli haluton tukemaan tapaamisia seuran piiristä eronneen kanssa, vaikka elatusmaksujen suhteen olikin täsmällinen ja vaativa. Rahat kelpasivat, mutta isyys ei. Tapaamisia oli siksi erittäin vaikea järjestää ja ne hiipuivat.
Tässä tapauksessa jäänee odottaminen, kunnes lapsi täyttää 18, ellei sitten halua viedä asiaa oikeuden ratkaistavaksi. Julkiselta oikeusavustajalta voinee kysyä neuvoja menettelytavoista. Niin ikään vaikuttaisi siltä, että lapsesi on kyllin vanha tullakseen kuulluksi. Hänellä on oikeus tavata molempia vanhempiaan.

Laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta 8.4.1983/361
........
2 §
Tapaamisoikeus
Tapaamisoikeuden tarkoituksena on turvata lapselle oikeus pitää yhteyttä ja tavata vanhempaansa, jonka luona lapsi ei asu.

Tässä linkki lakiin.
Vieras

Yritin hoitaa lapseni asiaa ja mahdollista huoltajuusoikeudenkäyntiä varten tiedustelin huoltajana Betelistä rekisteriselostetta ja kenttäpalveluskortin tietoja (halusin tietää, ettei tee liikaa kolunkäynnin kustannuksella). En saanut tietoja muuta kuin veli (oliko nyt Liimatainen), joka soitti ja sanoi, että haluavat "auttaa". Tiedot minulta evättiin ja jouduin toimimaan tietosuojavaltuutetun kautta.

TSV määräsi antamaan tiedot minulle ja sain postia Ropposelta. TSV:n käsittelyn aikana kävi minulle ilmi, että lapseni on kastettu JT:iin selkäni takana (kuten oli lähdetty kotoakin salaa ja puhuttu vanhimmille selän takana).

JT:t yrittivät kaikenmaailman perusteita, että tietojen anto minulle olisi evätty, vetosivat lapsen kypsyyteen, lapsen omaan päätökseen, lapsen etuun ja muutakin scheissea - vetosivat myös iihen, että lapsi ei asu luonani. Yrittivät kaikki perusteet, mutta TSV määräsi antamaan tiedot ja ohjasi muutenkin JT:n rekisterikäytäntöjä. Sitäkin, että en saanut kieltäytmistodistusta tietoja pyytäessäni.

Tämä oli aikaa vivää väsytystaistelua enkä jaksanut yrittää puuoltaa lapseni etua muutoin kuin rehtorin ja kolulukuraattorin vastaanotolla , kun (koulukiusaaminen ja häiriköinti astuneet kuvaan, (lapsi oli koululla aivan toisenlainen kuin Valtakunnansalilla). Sain aikaiseksi sen , että lapsi pyrki parnatamaan numeroitaan ja pääsemään jatkokoulutukseen. Tuolloin hän sanoi vain, että hänestä tulee lottovoittaja ja äitinsä korjasi siitä vain että "me emme pelaa rahapelejä".
Vieras

Olen kyllä ajatellut lähestyä asiassani opetus- ja kulttuuriministeriötä, joka valvoo uskonnollisten yhdyskuntien toimintaa Suomessa. On niin monta eri lakia, joista JT:t ovat välinpitämättömiä tai joita he suorastaan rikkovat.
Jaakko Ahvenainen

Ymmärrän. Olet tehnyt paljon lapsesi ja hänen tapaamisoikeutensa eteen ja tapellut leijonan lailla järjästön omalakisuutta vastaan viranomaisten avustuksella. Tällainen syö ketä tahansa, eivätkä voimat riitä. Toivon lapsesi hieman vartuttuaan ottavan Sinuun yhteyttä tai vastaavan yhteydenottoihisi. Miten toivoisinkaan Sinun saavan rinnallesi lähimmäisen, joka jaksaisi ottaa osan taakastasi kantaakseen ja ajaa Sinun ja lapsesi oikeutta. Käytä toki kaikki keinot, jos vain jaksat.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Vieras kirjoitti:Joulupukki ei ole minulle vastannut .
Postimerkkeihin meni siis turhaan rahaa.
kokeillut jo vuosia:noup.

Rukoilin Jehovaa ja kerroin huoleni.
Hän vastasi ,:D
Toimii !
Rukousvastauksia olen saanut paljonkin.
tyytyväinen olen tähän suoraan , langattomaan ja ilmaiseen linkkiin.
Toimii 24/7.
Minulla ainakin ;)
Aika outoa että aikuiset miehet uskovat Joulupukkiin......annatteko tuollaisia neuvoja kirkossakin/avioliittoneuvonnassa?
Mr. Ahvenainen? ;D
Minua ihmetyttää joulupukkiin uskomista enemmän usko rukousvastauksiin. Noita samanlaisia 'vastauksia' kokee saavansa jokainen uskovainen lahkosta riippumatta.
Joulupukki on sitä paitsi todistetusti paljon todellisempi kuin Jehova, joka on pysytellyt ikuisesti piilossa ihmisiltä liikkuen vain satujen kaltaisena legendana yleensä herkkäuskoisiksi todettavien ihmisten keskuudessa.
Vastaa Viestiin