No, sitten asiaan. Lainaan tähän aluksi Elokuun 2011 tutkittavaa Vartiotornia sivulta 4. (korostukset: JoPo)
Älä ole internetiä käyttäessäsi yhtä herkkäuskoinen kuin Eeva. Arvioi sen sijaan tietoja kriittisesti. Ennen kuin luotat niihin, pohdi seuraavia kysymyksiä: 1) Kuka aineiston on julkaissut? Onko hän pätevä kirjoittamaan tästä aiheesta? 2) Miksi aineisto on julkaistu? Mikä on kirjoittajan motiivi? Onko hänen näkökulmansa puolueellinen? 3) Mistä kirjoittaja on saanut tietonsa? Kertooko hän tietolähteet, joista asiat voidaan tarkistaa? 4) Ovatko tiedot ajantasaisia? Ensimmäisellä vuosisadalla apostoli Paavali antoi Timoteukselle neuvon, joka soveltuu yhtä hyvin nykyaikana. Hän kirjoitti: ”Varjele se, mikä on uskottu haltuusi, ja käänny pois tyhjistä puheista, jotka loukkaavat sitä, mikä on pyhää, ja sen ristiriitaisuuksista, jota valheellisesti nimitetään ”tiedoksi”.” (1. Tim. 6:20.)
On merkillistä, että Vartiotornin mielestä internetistä löytyvän tiedon osalta tärkeämpää ovat sivuseikat, eivät itse tieto. Itse näen asian niin, että eihän sillä ole mitään väliä, kuka tiedon on julkaissut, jos tieto on oikea. Jokainen entinen jehovantodistaja on täysin pätevä kirjoittamaan siitä järjestöstä, missä itse on ollut sisällä. Vartiotorni-lehti tosin heittää epäilyksen varjoja tähän seikkaan. Omituista on myös se, että jokaisen internetin kirjoituksen kirjoittajan motiivi pitäisi selvittää, vaikka oleellista on vain se, onko tieto oikeaa vai ei.
Vartiotorni myös haluaa saada selville, mistä internetissä julkaistu tieto on peräisin. Tälläkään asialla ei ole mitään merkitystä, jos tieto on oikea. Tietolähteet on tosin hyvä laittaa näkyviin, niin kuin Vartiotornikin vaatii. Mutta noudattaako se itse tuota neuvoa. Ei. Usein lehdestä saa lukea, että "eräässä" kaupungissa "joku" sanomalehti oli julkaissut myönteisen jutun jehovantodistajista. Siinä "monet" veljet olivat kunnostautuneet stadionin siivoustyössä ennen konventtia.
On hauskaa, että Vartiotorni-lehti vaatii ajantasaista tietoa, vaikka sen omilla kotisivuilla oli vuosikausia "vanhaa valoa" esim. sukupolviopista. Joten se siitä.
Vartiotorni-lehdestä paistaa läpi se hätä, mitä sen kirjoittajat tuntevat nykyistä tilannetta kohtaan. Internet on vapaa tiedonvälityskanava, ja se on paha asia Vartiotorniseuran usein muuttuville "totuuksille". Vartiotorni ei halua, että jehovantodistajat voisivat vapaasti "arvioida tietoja kriittisesti", niin kuin se itse kirjoitti. Kriittinen arviointi Vartiotorniseuran tekstejä kohtaan johtaa usein siihen, että lukija huomaa arveluttavia piirteitä "totuudessa", mitä Vartiotorni-lehtikin väittää välittävänsä.
* * * * *
Ja lopuksi: Minkähänlainen verkko Edenissä oli, kun Eeva oli Vartiotornin kirjoituksen mukaan sen suhteen vähän "herkkäuskoinen"? Olikohan Aadam hankkinut langattoman verkon, vai käytettiinkö silloin vain langallista versiota? Oliko Eevan käytössä pöytäkone, vai mahdollisesti läppäri? Tuskin sentään nykyaikainen tabletti, jota jotkut kutsuva sormitietokoneeksi, mutta jonka nimitys ei suomen kieleen vielä oikein ole vakiintunut. Näihin asioihin haluaisin kaikenkattavan vastauksen lähdeviitteineen.