Minun "elämäntarina"

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
keijokala

Minun "elämäntarina"

Viesti Kirjoittaja keijokala »

En ole kaikkia näitä asioita vielä päänikään sisällä jäsentänyt, vaikka siitä kun minut erotettiin lahkosta nimeltä Jehovan Todistajat on kulunut jo yli kymmenen vuotta.

Olin yksinhuoltajan lapsi ja kun olin n. 3v äitini kääntyi Jehovan todistajaksi. Siitä hetkestä on alkanut minunkin aivopesemiseni. Kun olin 7v. muutimme "tarvealueelle" pienelle paikkakunnalle pohjoisessa.

Asuin reilun sadan kilometrin päässä isästäni joka ei tuolloin ollut Jehovan Todistaja. Kävin joka toinen viikonloppu isäni luona ja puhuin "totuutta" isälleni. Olin muutenkin todella innokas nuori joka ei tietenkään osannut epäillä vielä mitään ja toiminkin muiden mukana ahkerasti kenttätyössä.

Lopulta isäni kiinnostui uskonnosta mm. sen takia, että minä surin sitä kuinka hän tulee kuolemaan harmagedonissa. Ehkä taustalla oli myös kaipuu äitini luo - yhteen palaaminen ei tietenkään ollut mahdollista jos isäni olisi "maailmallinen".

Tutkimme isäni kanssa yhdessä ja minusta oli tullut kastamaton julistaja. Nuoresta iästäni huolimatta, olin kesäloma-aikaan osa-aikainen tienraavajakin välillä.

Minulla on myös velipuoli, isäni puolelta. Veli oli koko lapsuuteni ajan ollut minulle todella rakas, vaikka hän onkin minua 12 vuotta vanhempi. Erään kerran kun hän halusi lähteä baariin (kun olin isäni luona viikonloppua viettämässä), asetin hänelle "ehdoksi", että tulisi sitten sunnuntaina kanssamme kokoukseen. Kokoukseen tulo johti siihen, että hän alkoi tutkia ja myöhemmin hän kävi kasteella.

Lopulta kymmenen vuotiaana minut kastettiin Jehovan Todistajaksi "omasta tahdostani". Toki halusin tuolloin käydä kasteella, mutta ei tuon ikäisellä ja kokoikänsä aivopestyllä pojalla ole paljon muita tulevaisuuden suunnitelmia eikä varsinkaan riittävän laajaa näkemystä elämästä, että olisi valmis tekemään tuollaisia ratkaisuja.

Tuona samana vuonna kastettiin myös isäni. Tämän jälkeen vanhempani alkoivat uudelleen seurustella. Vanhempani menivät nopeasti naimisiin. Pian kuitenkin osoittautui, ettei tuo liitto tulisi kestämään ja jo n. vuotta myöhemmin he ottivat asumuseron (tuolloin elettiin 90-luvun loppua) ja tuo asumusero on voimassa edelleen.

Vuonna 2000, 15 vuotiaana olin saanut paljon "maailmallisia" ystäviä. Seurakunta jossa olimme oli melko pieni eikä siitä piiristä montaa samanikäistä löytynyt joten aluksi tuota "maailmallisten" kanssa kaveeraamista katsottiin läpi sormien. Samaan aikaan kokeilin ensimmäisiä kertoja tupakkaa ja alkoholia.

Hyvin pian kaksoiselämäni tuli myös vanhimmoston tietoon. Minut vietiin oikeuskomitean eteen. Tuolloin kaduin tekojani. Samaan aikaan seurakunnassa alettiin puhumaan, että olen "huonoa seuraa" joten ne ainoatkin samanikäiset todistajat alkoivat kartella minua. Tuostakin syystä aloin viettää entistä enemmän aikaani "maailmallisten" ystävieni kanssa ja jatkoin nopeasti samojen asioiden tekemistä mitä olin juuri "katunut". Vähensin vasta tässä vaiheessa myös kokouksissa käyntiä.

Kun minut vietiin toistamiseen oikeuskomitean eteen tiesin, että se tulee olemaan ohi nyt. Muistan kuinka äitini pakotti minut pukemaan puvun päälle ja hän minut oikeuskomitean eteen veikin. Kun palasin ja sanoin, että minut erotettiin katumattomana väärintekijänä syntyi siitä valtava sota minun ja äitini välille. Jo matkalla kotiin hän "heitti" minut autosta ulos - kävelemään kotiin.

Tuon "sodan" aikana sanoin äidilleni, ettei aikomukseni ole enää palata. Tuolloin en ollut ottanut vielä selkoa opin ristiriitaisuuksista/vääryyksistä, mutta olin menettänyt uskoni jumalaan ja raamattuun.

Sota äitini kanssa meni siihen pisteeseen, että karkasin kotoa. Kun äitini sai minut "kiinni" hän vei minut lähes suoraan perhekotiin. Tuolta perhekodista käsin kävin sitten peruskoulun viimeisen luokan.

Peruskoulun jälkeen muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja aloittamaan uuden elämän. Tässä vaiheessa pidimme äitini kanssa yhteyttä vielä aika tiiviisti, olinhan alaikäinen.

Vain neljä vuotta myöhemmin minulle ja silloiselle avovaimolleni syntyi tytär (vuosi 2005). Tuo tytär tuntui lämmittävän myös minun ja äitini välejä, sillä hän haluaa olla mummo.

Paria vuotta myöhemmin minulle ja tyttöystävälleni tuli kuitenkin ero. Äitini vähensi yhteydenpitoaan minuun ja piti enemmänkin yhteyttä exääni.

Viileissä väleissä mentiin aina viime kesään asti (näimme korkeintaan sattumalta ja soittelimme maksimissan kerran kuukaudessa). Viime kesänä olin matkalla nykyisen kihlattuni kanssa lappiin. Äitini asuu edelleen pohjoisessa joten kysyin voisimmeko olla yhden yön hänen luonaan mennen ja tullen. Äitini suostui pyyntööni. Kun menimme hänen luokseen mennessä kaikki oli "hyvin". Lapin reissun aikana sain kuitenkin äidiltäni tekstiviestin jossa hän pyysi etsimään paluumatkaa varten toisen yöpaikan. Paluumatkalla hain kuitenkin hänen luotaan tavaroita joita olin sinne jättänyt ja sain samalla äidiltäni kirjeen jossa oli "jäähyväiset". Kirjeessä äiti sanoo, että ei voi olla enää kanssani missään tekemisissä, koska hän näkee, että olen aikuinen ja että osaan jo tehdä omia ratkaisuja.

Tuo kirje oli loppu minun ja äitini suhteelle, nyt ajattelen niin että olemme toisillemme kuin kuolleita (vaikka olen muutaman katkeran tekstiviestin hänelle kyllä lähettänytkin).

Rakasta velipuoltani olen nähnyt viimeksi 7vuotta sitten kun hän meni naimisiin, edes puhelinyhteyttä emme ole pitäneet. Asumme eri puolilla suomea. Keväällä päätin rohkaista mieleni ja soittaa hänelle. Hän sanoi, että voisimme kyllä kesällä tavata kunhan emme keskustele uskon asioista. Muutama viikko sitten kun hän liikkui tällä suunnalla hän oli kuitenkin muuttanut täysin mielensä - eikä halua enää nähdä minua.

Tuntuu siltä kuin olisin nyt viimeisen vuoden sisään sitten lopultakin haudannut niin äitini kuin veljenikin. Ehkä tämä olisi pitänyt tehdä jo kauan sitten.

Isälleni olen kiitollinen, hän ei ole hyljännyt minua, vaikka onkin Jehovan Todistaja. Hänen kotiinsa olen edelleen tervetullut.

Nykyään minua lähinnä mietityttää miksi annan edes lapseni tavata äitiäni (exäni kanssa käyvät hänen luonaan pari kertaa vuodessa). Viimeksi kun tyttäreni tuli mummolasta hän kertoi kuinka kaikki ihmiset tullaan herättämään haudoista (äitini ei kunnioittanut lupaustaan olla opettamatta hänelle "totuutta").

Tulipa pitkä tarina :oops: . En ehkä osaa oikein tiivistää. Paljon muutakin sanottavaa olisi, mutta niistä sitten muissa posteissa. :twisted:
blame

Re: Minun "elämäntarina"

Viesti Kirjoittaja blame »

Jarkyttava tarina. Kiitos kertomisesta ja jakamisesta. Itsellani oli serkku erotettuna joitakin vuosia, mutta ei se hirveasti vaikuttanut suvun suhteisiin. Serkku kuitenkin jattaytyi tai jatettiin ruokarukousten ja muiden ulkopuolelle eika uskon asioista puhuttu.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Hienosti olet tiivistänyt kertomuksesi. Ole myös huoleti. Takaan että tulevien vuosien aikana välinne tulevat parantumaan merkittävästi. Lahkon 'totuuden' polku tulee olemaan vuosi vuodelta yhä suuremmissa vaikeuksissa.
keijokala

RaM kirjoitti:Hienosti olet tiivistänyt kertomuksesi. Ole myös huoleti. Takaan että tulevien vuosien aikana välinne tulevat parantumaan merkittävästi. Lahkon 'totuuden' polku tulee olemaan vuosi vuodelta yhä suuremmissa vaikeuksissa.
Kiitos. Hautaan nämä ihmiset kuitenkin mielummin nyt kuin jään enää roikkumaan ja toivomaan, että välit paranevat tulevaisuudessa. Toki olisin iloinen jos näin tapahtuisi, en kuitenkaan jaksa uskoa niin.
keijokala

blame kirjoitti:Jarkyttava tarina. Kiitos kertomisesta ja jakamisesta. Itsellani oli serkku erotettuna joitakin vuosia, mutta ei se hirveasti vaikuttanut suvun suhteisiin. Serkku kuitenkin jattaytyi tai jatettiin ruokarukousten ja muiden ulkopuolelle eika uskon asioista puhuttu.
Noin kai sen oli meilläkin jossain vaiheessa tarkoitus mennä, eli ei puhuta uskon asioista, mutta nyt kun olen aikuinen niin tilanne onkin toinen. :evil:
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kiitos kokemuksesi jakamisesta. Siinä on tuttuja piirteitä varmaan meille kaikille - valitettavasti.

Sanotaan ettei pessimisti pety. Se on totta, ja tuo että ikäänkuin hautaa karttavat sukulaisensa on tietyllä tapaa tervettä pessimismiä, jonka avulla asiaan on helpompi suhtautua. Jos tilanne sitten joskus muuttuu niin hyvä, mutta koska asiaan ei ole ladannut turhia toiveita, niin ei pääse kovin pettymäänkään jos tilanne ei paremmaksi muuttuisikaan.

Täytyy myös muistaa että jt:t ovat karttamisen suhteen kapeakatseisimpia juuri kesän konventtien korvilla, kun ovat saaneet kolmen päivän tykityksen lahkopropagandaa ja tunteisiin vetoavia muistutuksia karttamisen tarpeellisuudesta. Ei ole vain yksi tai kaksi kokemusta, joissa karttamista käytännössä on kiristetty juuri kesän konventtien jälkeen. Ehkä jos otat yhteyttä velipuoleesi taas talvella, suhtautuminen saattaa olla inhimillisempää.

On ikävää ettei äitisi pystynyt pitämään lupaustaan olla puhumatta lahkoteologiaa lapsellesi, vaikka olet sitä nimenomaisesti pyytänyt. Tässä suhteessa jt on harvoin luotettava. Hänhän vain kokee tekevänsä niinkuin hänen täytyy. Lupaukset eivät paina tässä vaa'assa yhtään mitään. Ja vielä vähemmän jos kyse on lupauksesta entiselle jt:lle. Olen kuullut niitäkin kokemuksia joissa vastaavanlainen lupaus on rikottu ja mummu on saanut lapset pelkäämään (enemmän tai vähemmän pikaista) maailmanloppua, kuolemaa (erityisesti vanhempiensa kuolemaa, ovathan nämä vääräuskoisia) ja muuta asiaan liittyvää. Ei mielestäni mikään kevyesti suhtauduttava asia.

Tsemppiä jatkoon ja anna näppiksen laulaa jos tuntuu että pitää päästää paineita näistä asioista. Ja toki muutenkin. :)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Kiitokset tarinasi kirjoittamisesta!

Toisaalta toivoisi ettei näitä tällaisia tapauksia enää kertaakaan tarvitsisi lukea, mutta jeppulat ovat jeppuleita vaikka voissa paistaisi. Kyllä voikin yksi uskonto kasvattaa ihmismielen kieroon... :evil:

Opeta tyttäresi kysymään hankalia kysymyksiä jehovantodistajista äidillesi, esim vuodesta 1975. Sitten pääset kertomaan tytöllesi että isoäiti valehtee?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
keijokala

Kaarmis kirjoitti:Kiitokset tarinasi kirjoittamisesta!

Toisaalta toivoisi ettei näitä tällaisia tapauksia enää kertaakaan tarvitsisi lukea, mutta jeppulat ovat jeppuleita vaikka voissa paistaisi. Kyllä voikin yksi uskonto kasvattaa ihmismielen kieroon... :evil:

Opeta tyttäresi kysymään hankalia kysymyksiä jehovantodistajista äidillesi, esim vuodesta 1975. Sitten pääset kertomaan tytöllesi että isoäiti valehtee?
Noiden uskonasioiden annan tyttäreni kohdalla olla vielä muutaman vuoden, koska hän on vasta 6v. Kuittaan mummon jutut satuina ja epätosina. Perustelen asian varmasti myöhemmässä iässä, jos tarvis vaatii ja tuolloin voin kyllä opettaa kysymään muutaman kiperän kysymyksenkin.
keijokala

Tony S kirjoitti:
On ikävää ettei äitisi pystynyt pitämään lupaustaan olla puhumatta lahkoteologiaa lapsellesi, vaikka olet sitä nimenomaisesti pyytänyt. Tässä suhteessa jt on harvoin luotettava. Hänhän vain kokee tekevänsä niinkuin hänen täytyy. Lupaukset eivät paina tässä vaa'assa yhtään mitään. Ja vielä vähemmän jos kyse on lupauksesta entiselle jt:lle. Olen kuullut niitäkin kokemuksia joissa vastaavanlainen lupaus on rikottu ja mummu on saanut lapset pelkäämään (enemmän tai vähemmän pikaista) maailmanloppua, kuolemaa (erityisesti vanhempiensa kuolemaa, ovathan nämä vääräuskoisia) ja muuta asiaan liittyvää. Ei mielestäni mikään kevyesti suhtauduttava asia.

Tsemppiä jatkoon ja anna näppiksen laulaa jos tuntuu että pitää päästää paineita näistä asioista. Ja toki muutenkin. :)
Joo sen huomasin, ettei voi luottaa. Otin yhteyttä äitiini kun kuulin lapseni suusta noita oppeja ja hän vetosi siihen, ettei ole opettanut on vain kertonut miten mummo uskoo. Se on mielestäni 6 vuotiaalle ihan sama asia, varsinkin kun asiat esitetään niinkuin palveluskoulu opettaa eli vakuuttavasti.

Kiitos tsempin toivotuksista. Tarkoitukseni on jatkossa osallistua myös keskusteluun enemmän.
keijokala

Näin yön yli nukkuneena tuo oma teksti näyttää aika synkältä ja sitähän se toki onkin.

Siksi voisinkin kertoa, että muilta osin olen elämääni nykyään tyytyväinen. Minulla on iloinen ja ihana tytär ja avopuoliso jota rakastan. Koskaan ei ole tarvinut olla päivääkään työttömänä vaan saan tehdä sellaista työtä josta pidän (ainut miinus on se, että vapaa-aikaa voisi olla enemmän).

Vieläkään en usko raamattuun enkä jumalaan - olen aatteiltani lähimpänä ateistia.

Harrastuksiin kuuluu lähinnä matkustelu ja pokeri.

Eli pääpiirteittään nykyään kaikki on hyvin. :)
Kirsieveliina

Viesti Kirjoittaja Kirsieveliina »

Olipa mukava lukea uusi tarina täältä.

Kovin kauniita eivät kuvaukset niiltä elämänvaiheilta yleensä ole, joihin jt on tavalla tai toisella jättänyt leimansa.

Mutta elämä menee eteenpäin, tulee uusia asioita, tarinat ovat vain tilannekuvia ja ne vaihtuvat :)

Edellisestä en malttanut olla pohtimatta kahta asiaa...
Nuorena lähipiirin ensimmäiset reaktiot taisivat olla juuri tuota konventin jälkeistä kalipeeria.

Toinen mielenkiintoinen ajatus oli tuo jt-sukulaisten symbolinen hautaaminen. Ehkä heitä pitäisikin ihan konkreettisesti surra, vaikka he eivät tunnu enää olevan kovin usein mielessä.

Minulla on tapana viedä kynttilöitä muutenkin pyhäpäivinä haudoille.

Olen hieman määritellyt perhe-käsitettä uudestaan ja sitäkin antoisampia ovat tilalle tulleet uudet ihmissuhteet.

Onko muuten ymmärrettävä, että jt:lle ihmissuhde = ystävyys = sukulaisuus = välittäminen = rakkaus = yhdysvaltalaisen pienliikemiesryhmän päähänpistojen mukainen käyttäytyminen? Kaikki edellä mainitut ovat kaikesta päätellen synonyymeja?

Lähipiirisi tuntuu olevan onnellinen ja voimissaan, keijokala, onnea sille! Sehän on tärkeintä.
Lähipiiri = elämä.

Kiitos ajatuksistanne, hyvät palstalaiset.
Suurenmoinen etu

Viesti Kirjoittaja Suurenmoinen etu »

Kiitos tarinastasi, olet kokenut kovia niinkuin meistä moni täällä. Koen itsekin, että nuo taakse jäänet todistaja-ystäväni ovat minulle ikäänkuin kuolleita. Äitikin, ikävä kyllä. Joskus vanhoja ihmissuhteita muistellessa tuntuu kuin vierailisi haudoilla, kuin olisi yksinäinen hautojen hoitaja vain. Mutta elossa sentään, huomatkaa, onhan sekin jotain :roll:
Toivon sinulle rikkaampaa elämää uusien ystävien parissa.
ajoulupukisti

Viesti Kirjoittaja ajoulupukisti »

keijokala kirjoitti:Eli pääpiirteittään nykyään kaikki on hyvin. :)
Hienoa! Tsemppiä jatkoon.
"Ilmaus "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" viittaa siis ryhmänä kaikkiin niihin tuon voidellun hengellisen kansan jäseniin, jotka kulloinkin ovat eläneet maan päällä vuodesta 33 lähtien aina nykyaikaan saakka" -w04 1/3 s. 8-12
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Suurenmoinen etu kirjoitti:Kiitos tarinastasi, olet kokenut kovia niinkuin meistä moni täällä. Koen itsekin, että nuo taakse jäänet todistaja-ystäväni ovat minulle ikäänkuin kuolleita. Äitikin, ikävä kyllä. Joskus vanhoja ihmissuhteita muistellessa tuntuu kuin vierailisi haudoilla, kuin olisi yksinäinen hautojen hoitaja vain. Mutta elossa sentään, huomatkaa, onhan sekin jotain :roll:
Toivon sinulle rikkaampaa elämää uusien ystävien parissa.
Tuntuu että kaikki on jo sanottu, inhorealistinen elämäntarinahan toi oli. Tällä kertaa siis päätinkin kiinnittää huomioni kommentoijan hienoon nimimerkkiin "Suurenmoinen etu". Melkein tuli tippa linssiin kun ajattelin mitä kaikkea tuo pitääkään sisällään...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Suurenmoinen etu

Viesti Kirjoittaja Suurenmoinen etu »

Niin, eikö sydämemme sykähdäkin KIITOLLISUUDESTA... ja sitä rataa. Ajatelkaa, miten SUURENMOINEN ETU onkaan kuulua tähän maailmanlaajuiseen järjestöön :-)
Vastaa Viestiin