Mitkä sanat loukkaavat exiä, kiinnostuneita/ex-k tai ei-jt

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Foorumilla on käyty keskustelua sanonnoista jotka saattavat karkoittaa sivustoa lukevia Jehovan Todistajia. -> Kuten sana JEHOVA puhuttaessa Jehovan Todistajista.

Olisiko suhteellisen reilua pohtia sanoja/sanontoja jotka saattavat loukata exiä, kiinnostuneita tai ex-kiinnostuneita ja siltä osin karkottaa heidät pois foorumilta ?

Tosin viimeksimainitut saattavat olla kovaksi keitettyjä tai ennakko-varovaisia ja siltä osin eri asemassa kuin jehovan todistajat. Tai sitten haavoittuvaisia sanontojen suhteen.

Mutta keskustelun pohjaksi tämäkin, syntyy keskustelua tai ei.

Edit: otsikko muokattu heti
Viimeksi muokannut Bergerac, 24.08.2007 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Bergerac

Minua joltain osin loukkaa Jehovan Todistajien käyttämä sana luopio.

En ole ollut kastettu Jehovan Todistaja, mutta osakseni olen saanut sanontaa luopio-termiä ja nimenomaan siinä merkityksessä mitä Seura asialla haluaa tarkoittaa.

Seuran mielestä sekä Jehovan Todistajien mielestä Seuran kirjallisuudesta poimitut asiat ja niistä keskustelukin on sitten luopio-toimintaa ?

Edit: unohtamatta Jehovan Todistajien juoruilua siitä kuinka "sekin on kuulemma nykyään ihan luopio"
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
pahkeinen

Viesti Kirjoittaja pahkeinen »

Jehovaksi haukkuminen varmasti loukkaa suurta osaa todistajista, vaikka itse en sitä aivan ymmärräkkään. Voi olla monelle jt perheeseen syntyneelle peruja niiltä ajoilta kun muut kakarat pilkkasivat aiheesta tai jotain.

Oli syy mikä hyvänsä, niin itse en tuota nimitystä käytä kun kerran tiedän, että jotkut siitä voi loukkaantua. Uskon, että asiat uppoaa kuulijaankin paremmin, kun ne kerrotaan toista kunnioittaen ja sivistyneesti. Joskus tekisi mieli toisaalta vähän ravistella, mutta melko hedelmätöntä se tuntuu olevan.

Toinen peikko tuon nimittelyn ohella tuntuu olevan "kilpailevat" uskonnot. Monelle on sittenkin helpompi puhua jt-opin varjopuolista, kun ottaa vastaan jotakin positiivista muista uskonnoista. Lienee kuitenkin hyvin yksilökohtainen juttu.
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Luopio on mun mielestä vähän loukkaava sana jos sitä rupee oikein miettimään, mutta käytän kyllä sitä nimitystä joskus itsekin itsestäni ja "luopioveljistä ja -siskoista".

Mutta siis itse vältän termejä jehovat (sisällöltään järjetön nimitys) ja jehovalaiset (pilkkanimi). Eipä nyt tule muuta äkkiä mieleen. Yleensäkin sellainen jonkun ihmisen vakaumusta loukkaava puhe on mielestäni järjetöntä. Siksi kannatan asiallista kielenkäyttöä näissä asioissa.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
pahkeinen

Re: Mitkä sanat loukkaavat exiä, kiinnostuneita/ex-k tai ei-

Bergerac kirjoitti:Minua joltain osin loukkaa Jehovan Todistajien käyttämä sana luopio.

En ole ollut kastettu Jehovan Todistaja, mutta osakseni olen saanut sanontaa luopio-termiä ja nimenomaan siinä merkityksessä mitä Seura asialla haluaa tarkoittaa.

Seuran mielestä sekä Jehovan Todistajien mielestä Seuran kirjallisuudesta poimitut asiat ja niistä keskustelukin on sitten luopio-toimintaa ?

[/u]
Minä en ole koskaan kuullut itsestäni käytettävän tuota termiä, mutta ehkä se on eri asia kun ei ole ollut itse asiasta koskaan kiinnostunut, vaan jt -kuviot ovat tulleet "syntymälahjana".

Ihme sinänsä, koska toisinaan tulee ainakin jollain tasolla "kenttäiltyä" tuota lahkoa vastaan hivuttamalla "totuutta" sukulaisille ja niin edelleen. Mutta.. kun en ole mistään luopunut, niin en kai sitten ansaitse tuota leimaa.

En osaa sanoa, miten moiseen nimittelyyn suhtautuisin.. Ei tuo ainakaan kivalta kuullostaisi. Ehkä sitten ehdottaisin vaihtokauppaa: En nimittele jehovaksi, jos sinä et nimittele luopioksi
:D Tai jotain..
AchanBeroean

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Bergerac kirjoitti: Olisiko suhteellisen reilua pohtia sanoja/sanontoja jotka saattavat loukata exiä, kiinnostuneita tai ex-kiinnostuneita ja siltä osin karkottaa heidät pois foorumilta ?
Mielestäni entisten lahkolaisten tulee oppia suhtautumaan lahkoon siten kuin valtaväestö ko. lahkoon suhtautuu.

Mielestäni entisten lahkolaisten poisoppiminen ja paranemisprosessi hidastuu, jos he eivät opi pois lahkon ladatusta kielestä ja opi suhtautumaan lahkokielen termeihin ja sanontoihin neutraalisti, siten kuin kuka tahansa kadunmies niihin suhtautuu.

Puhumattakaan siitä, että he eivät poisopi uskoa jehovantodistajien oppeihin. Toki on jokaisen oma asia haluaako yhä uskoa Jehovaan, vaikka on jättänyt jehovantodistajat. Itselleenhän sitä moisella uskolla hallaa tekee.

Mielestäni ei kannata pohtia mikä jotakuta loukkaa. Liian moni roikkuu lahkossa, koska ei halua loukata vaikkapa vanhaa lahkossa roikkuvaa vanhempaansa tai muuta tällaista henkilöä. Ja samalla loukkaa itseään, koska ei noudata omaa tahtoaan ja omaa näkemystään, vaan taipuu muiden määräiltäväksi. Elämä on kallis hukattavaksi lahkossa.

Pitäisi kehittää tervettä itsekkyyttä ja rakastaa lähimmäistä niin kuin itseään eli sallia itselleen samat vapaudet kuin muillekin. Haluan korostaa, että jehovantodistajat eivät kysy luopioilta loukkaako heitä luopioiksi nimittely tai muu lahkolaisten luopioihin kohdistama epäinhimillinen kohtelu. Tuollaisen asenteen omaksuneita henkilöitä ei kannata nöyristellä.

Mielestäni luopioiden näkemykset, joiden mukaan jehovantodistajien lahkoliike perustuu uskonnollisiin valheisiin, vääriin profetioihin, manipulaatioon ja petokseen, on sinällään lahkolaisille tai lahkoajattelussa roikkuville jo niin loukkaavaa, että erilaiset nimittelyt eivät enää paljon tunnu.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
pahkeinen

AchanBeroean kirjoitti: Mielestäni luopioiden näkemykset, joiden mukaan jehovantodistajien lahkoliike perustuu uskonnollisiin valheisiin, vääriin profetioihin, manipulaatioon ja petokseen, on sinällään lahkolaisille tai lahkoajattelussa roikkuville jo niin loukkaavaa, että erilaiset nimittelyt eivät enää paljon tunnu.
Tästä emme varmasti pääse yhteisymmärrykseen, mutta ei se mitään. Minun mielestäni on selkeä ero siinä, arvosteleeko järjestöä ja / tai sen oppeja, vai nimitteleekö yksilöä häntä loukkaavasti.

Omalta kohdaltani olen onnistunut käyttäytymään hyvin ilman nöyristelyä. Uskon ja toivon että siihen pystyvät muutkin.
Jakke

AchanBeroean kirjoitti: Mielestäni ei kannata pohtia mikä jotakuta loukkaa. Liian moni roikkuu lahkossa, koska ei halua loukata vaikkapa vanhaa lahkossa roikkuvaa vanhempaansa tai muuta tällaista henkilöä. Ja samalla loukkaa itseään, koska ei noudata omaa tahtoaan ja omaa näkemystään, vaan taipuu muiden määräiltäväksi. Elämä on kallis hukattavaksi lahkossa.
Mielestäni täällä (ja muuallakin) keskustellessa kannattaa miettiä mikä loukkaa jotakuta, ellei tarkoitus ole aiheuttaa negatiivista reaktiota. Lahkossa ei kannata roikkua toisten takia, sehän on selvää.
Haluan korostaa, että jehovantodistajat eivät kysy luopioilta loukkaako heitä luopioiksi nimittely tai muu lahkolaisten luopioihin kohdistama epäinhimillinen kohtelu. Tuollaisen asenteen omaksuneita henkilöitä ei kannata nöyristellä.
Jehovan todistajat eivät kuulu ihmisiin joiden menettelytapoja jäljittelisin, siksi minulle on yhdentekevää miten he minua nimittelevät, eikä se vaikuta minun kielenkäyttööni. Samalle tasolle ei tarvitse alentua. Se, että haluaa tehdä "luopiojärjestöstä" houkuttelevan vaihtoehdon lahkosta eroamista pohtiville, ei ole nöyristelyä.

Mielestäni luopioiden näkemykset, joiden mukaan jehovantodistajien lahkoliike perustuu uskonnollisiin valheisiin, vääriin profetioihin, manipulaatioon ja petokseen, on sinällään lahkolaisille tai lahkoajattelussa roikkuville jo niin loukkaavaa, että erilaiset nimittelyt eivät enää paljon tunnu.
Saattaa pitää paikkansa monenkin JT:n kohdalla. Mutta ne jotka jo lipsuvat tälle palstalle lukemaan juttujamme kamppailevat omantuntonsa (aivopulttinsa) kanssa ja saattavat säikähtää melko helposti. Siksi minä pidän fiksumpana asiallista kielenkäyttöä.
Jakke

Otetaas tähän vielä kuvaus, kun niitä on teokraattisessa palveluskoulussa opittu käyttämään.

Jos autokauppias yrittää myydä wanhalle Toyota-kuskille uutta Volkswagenia, niin ei tee hyvää vaikutusta jos tämä haukkuu asiakkaan hyvin palvelleen auton "riisipussiksi", vaikka nimitys onkin yleisesti käytetty eurooppalaisilla ajavien keskuudessa. 8)
Bergerac

AchanBeroean kirjoitti:
Bergerac kirjoitti: Olisiko suhteellisen reilua pohtia sanoja/sanontoja jotka saattavat loukata exiä, kiinnostuneita tai ex-kiinnostuneita ja siltä osin karkottaa heidät pois foorumilta ?
Mielestäni ei kannata pohtia mikä jotakuta loukkaa.
Foorumin/ylläpidon sekä kirjoittajien suosituksiin tai näkemyksiin sisältyen(mutta ei suoranaisesti sääntöihin) pohtiminen yhteisesti tai mielipiteiden vaihtaminen lienee kuitenkin aina joskus paikallaan.

Ylläpito/foorumi kun mahdollisesti voi toimia keskitietä noudattaen saadessaan palautetta.
:roll:
Johanneksen poika
Viesti:

Luopioksi nimittely on tuomittavaa

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

AchanBeroean kirjoitti:Haluan korostaa, että jehovantodistajat eivät kysy luopioilta loukkaako heitä luopioiksi nimittely tai muu lahkolaisten luopioihin kohdistama epäinhimillinen kohtelu. Tuollaisen asenteen omaksuneita henkilöitä ei kannata nöyristellä.
Tuossa olen kanssasi samaa mieltä. Monet JT:t eivät todellakaan "kysy lupaa" nimitellä toisia luopioksi. Se on erittäin rumaa ja tuomittavaa. Mutta kaikki JT:t eivät ole samanlaisia. Jehovan todistajissa on myös erittäin hienoja ja hienotunteisia ihmisiä. Joten ei kannata yleistää ja varmuuden vuoksi loukata kaikkia.

Kirjoitit Hesariin hienon ja asiallisen kirjoituksen. Se julkaistiin vain muutama päivä sitten. Osaat todellakin kirjoittaa kauniisti, mutta silti terävästi. Jatka samaan malliin kuin Hesarissa, niin saat enemmän lukijoita muillekin kirjoituksille. Asiallisuus lopulta tuo enemmän hedelmää kuin muutama pikainen piikki.
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

AchanBeroean kirjoitti: Mielestäni entisten lahkolaisten tulee oppia suhtautumaan lahkoon siten kuin valtaväestö ko. lahkoon suhtautuu.
Mielestäni ei tule.

En tiedä millä valtuutuksella opetuksiasi harrastat, kun et ainakaan ole kokenut JT-lapsuutta.

Olet myös esittänyt että "jehoviksi" nimittäminen ja muu "rankka" puhuttelu on ainut joka toimiii entisiin Jehovan todistajiin. Mihinkähän tämä perustuu, AchanBeroean? Olen ymmärtänyt että olet liittynyt Jehovan todistajiin aikuisena ja erotettu järjestöstä aikuisena?

Minkälaisia eväitä sinulla on tukea henkisesti vaikkapa JT-lapsuuden kokeneita ihmisiä?

Kerro ihmeessä?
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

AchanBeroean kirjoitti: Haluan korostaa, että jehovantodistajat eivät kysy luopioilta loukkaako heitä luopioiksi nimittely tai muu lahkolaisten luopioihin kohdistama epäinhimillinen kohtelu.
Tuo pitää täysin paikkaansa, mutta emmekö me voisi olla fiksumpia?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Ninth

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Taas kysyisin, että mitäs jos järkyttämisen sijasta tuo jehoviksi nimittely aiheuttaa irtautumista salaa harkitsevan todistajan päässä ajatuksen: "Eivät nuo tiedä Jehovan todistajista mitään kun käyttävät väärää nimitystäkin"?

Ja tosiaan, on vähän lapsellista perustella nimittelyä sillä, että JT:t toimivat typerästi. Millä perusteella "luopioiden" pitäisi alentua (uudestaan) samalle tasolle?

Itse olen saanut sen käsityksen, että Veljesseura.org toimii ensisijaisesti tiedon välittäjänä kiinnostuneille ja potentiaalisille ex-JT:ille, ei minään hardcoreluopioiden uhoilu- ja v*ttuilupaikkana.

Toivon todellakin että tähän asti vallalla ollut asiallinen ja kohtelias, jopa lämminhenkinen ilmapiiri säilyisi (se edisti mm. omaa irtautumisprosessiani suuresti), eikä kaatuisi parin henkilön egoon.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Tony Syrjänen kirjoitti:
AchanBeroean kirjoitti: Haluan korostaa, että jehovantodistajat eivät kysy luopioilta loukkaako heitä luopioiksi nimittely tai muu lahkolaisten luopioihin kohdistama epäinhimillinen kohtelu.
Tuo pitää täysin paikkaansa, mutta emmekö me voisi olla fiksumpia?
Nämä loukkaavuudet ja ei-loukkaavuudet riippuvat niin paljon henkilöstä. Toisia luopioita loukkaa yhä jos Jehovan todistajia sanotaan jehoviksi, itseäni tämä nykyään lähinnä naurattaa - varsinkin jos se tapahtuu virallisessa yhteydessä.

Ottaen huomioon palstan vertaistuellisen tarkoituksen, on mielestäni ymmärrettävää että jokainen pyrkii omalta osaltaan kirjoittamaan niin, ettei aiheuta turhaa pahennusta. Jo foorumilla käsiteltävät asiat edustavat pahaa Jehovan todistajille, saati jos ne vielä esitetään "haukkujen kera". Pyritään siihen, ettemme lisää kynnystä lukea tietoa Vartiotorniseuran taustoista sillä, että ilmaisisimme asiat tavalla joka tarkoituksella loukkaa.

Tämä ei tarkoita sitä että ilmaisut kuten "jehovat" tai "lahkolaiset" ovat kielletty, vaan tämä tarkoittaa sitä, että pyritään välttämään niiden pilkkasävyistä käyttämistä.

--
Ja vielä Achanille :)

Osaat kirjoittaa todella hyvin ja asiaa sekä asiallisesti, se on monista lehtijutuistakin jo näkynyt. Käytä lahjaasi myös täällä, unohtamatta kuitenkaan persoonallista vapaampaa ilmaisua. 8)
Lukittu