Itse avaukseen - petos ja kuinka se tehdään:
Jehovan todistajat ovat valmistaneet luotettavan raamatunkäännöksen nimeltä Pyhä Raamattu – Uuden maailman käännös. Mutta ne, jotka eivät ole todistajia, haluavat ehkä mieluummin käyttää jotain toista käännöstä, ja siksi tässä kirjoituksessa lainataan myös muita yleisesti käytössä olevia käännöksiä.
No tuohan ei ole ollut misän muussa yhteydessä syy moiselle toiminnalle. Mistä siis on kyse? Miksi tässä kirjoituksessa pitää UM:n sijaan poikkeuksellisesti turvautua toiseen käännökseen? Katsotaan:
Milloin ”seitsemänkymmentä vuotta” päättyivät?
Profeetta Daniel, joka eli siihen asti, ”kun persialaiset tulivat maan hallitsijoiksi”, oli itse Babylonissa ja laski, milloin noiden 70 vuoden oli määrä päättyä. Hän kirjoitti: ”Minä, Daniel,
kirjoituksia tutkiessani havaitsin, että Herra oli ilmoittanut profeetta Jeremialle niiden vuosien määrän, jotka Jerusalem oli oleva raunioina, ja se luku oli seitsemänkymmentä vuotta.”
(Daniel 9:1, 2, KR-1992.)
Tuossa todellakin annetaan ymmärtää, että kyse oli Jerusalemin hävityksestä ja siitä alkavasta laskemisesta. Miten UM tuon kohdan kääntää? Näin:
9 Dareioksen ensimmäisenä vuonna, hänen, joka oli meedialaisten siemeneen kuuluvan Ahasveroksen poika ja joka oli tehty kaldealaisten valtakunnan kuninkaaksi, 2 hänen ensimmäisenä hallitusvuotenaan minä, Daniel, havaitsin kirjoista niiden vuosien luvun, joista Jehovan sana oli tullut profeetta Jeremialle
Jerusalemin autioitusten täyttämiseksi, nimittäin seitsemänkymmentä vuotta.
Huomaa monikkomuoto - autioitusten!
Kun kysyin tästä asiasta Jt-seurakunnan esivalvojalta (tuohon aikaan), hän totesi UM-käännöksen olevan huono ja KR-käännöksen parempi. Todellisuudessa tässä kohden UM on täsmällisemmin alkuteksiä seuraava. Hälventääkseen tätä ongelmaa lehti kytkee kirjoituksessaan yhteen Jeremiaan ennustuksessa Juudan maan ja Jerusalemin. Toinen on kuitenkin laaja valtiollinen alue ja toinen kaupunki. Varsinaisessa ennustuksessaan Jeremia ei keskity Jerusalemiin, vaan päinvastoin puhuu monikkomuodossa alueen maista ja kaupungeista, jotka kaikki tulisivat joutumaan Nebukadnessarin vallan alaisiksi 70 vuoden ajaksi. Ennustus ei koske vain ja ainoastaan Jerusalemia vaan kaikkia tuon alueen maita ja kaupunkeja (Jer.25 luku).
Jehovan todistajat joutuvatkin vääristelemään raamattua:
”Minä kutsun – – Nebukadnessarin, Babylonian kuninkaan – – tämän maan, sen asukkaiden ja kaikkien sen naapurikansojen kimppuun.” (Jeremia 25:4, 5, 8, 9, KR-1992.)
Vaikka Babylonian vihan kohteeksi joutuisi myös naapurikansoja, Jeremia sanoi Jerusalemin
tuhoa ja sitä seuraavaa 70-vuotista pakkosiirtolaisuutta rangaistukseksi ”oman kansansa
rikoksesta”.
Jeremian ennustus ei keskittynyt Jerusalemiin, vaan se koski KAIKKIA alueen kaupunkeja ja kansoja! Todellisuudessa Jeremian mukaan Jerusalemin ei olisi tuon ennustuksen puitteissa tarvinnut hävitä lainkaan, kun hän varoitti Nebukadnessarin vallan alle jo jäänyttä Sidkiaa kapinoimasta Nebukadnessaria vastaan seuraavin sanoin:
27 16 Ja papeille ja koko tälle kansalle minä puhuin sanoen: ”Näin on Jehova sanonut: ’Älkää kuunnelko profeettojenne sanoja, niiden jotka profetoivat teille sanoen: ”Katso! Jehovan huoneen välineet tuodaan nyt kohta takaisin Babylonista!” Sillä valhetta he teille profetoivat. 17 Älkää kuunnelko heitä. Palvelkaa Babylonin kuningasta ja pysykää elossa.
Miksi tämän kaupungin pitäisi tulla hävitetyksi paikaksi? (UM)
KIUSALLISTA! Miksikö?
Ensiksi tuo kertoo meille sen, että Nebukadnessarin vallan aika oli jo käynnissä ennen Jerusalemin tuhoamista. Ennustus oli siis jo toteutumassa eikä vasta alkamassa. Jehovan todistajat joutuvatkin toisesta suupielestään vaivihkaa opettamaan, että tuo 70 vuoden autioitus kestikin 90 vuotta, vaikka itse raamattu ei sellaisesta mitään kirjoita.
Toinen on tuo ettei Jerualemin tuho ollut keskeisellä sijalla ennustusta. Tuhossa ei ollut kyse yksiköstä vaan monikosta - kaupungeista ja kansoista.
Kun Jehovan todistajat koittavat kirjoituksessa vakuuttaa sitä, että heidän teoriansa pohjautuu raamattuun 'maailmallisen' kronologian sijaan, niin eipä se siltä vaikuta. Havaitsemme sen eräästä ylikäymättömästä ja täysin selittämättömästä raamatun kohdasta. Nimittäin Sakarjan kirjassa 1. luvussa enkeli toteaa noin vuonna 517-518 eaa. Jerusalemin temppelin ollessa valmistumaisillaan näin:
12 Niin Jehovan enkeli vastasi ja sanoi: ”Oi armeijoiden Jehova, kuinka kauan sinä olet osoittamatta armoa Jerusalemille ja Juudan kaupungeille, joiden olet antanut olla tuomiojulistuksen alaisina nämä seitsemänkymmentä vuotta?
Kun samassa keskustelussa kysyin tuolta Jt-vanhimmalta, mihin tapahtumaan Sakarja tässä viittaa - mitä temppelin valmistumiseen liittyvää oli tapahtunut 70 vuotta aikaisemmin eli noin 587 eaa. - tuo vanhin ei osannut sanallakaan selittää asiaa. Ei ollut vastausta. Temppelin tuhoa se ei kuitenkaan hänestä voinut koskettaa, vaikka kaikki toiset historioitsijat niin ymmärtävät. Se ei voi hänestä pitää paikkaansa koska vt-seura opettaa erilailla - raamattua väännellen ja vääristellen.
Kyseinen vartiotornilehden kirjoitus väittää Jehovan todistajien oman yleisestä poikkeavan käsityksen olevan nimenomaa raamattuun pohjautuvaa. Todellisuudessa se on kaukana siitä ja raiskaa mitä häikäilemättömimmin selittelyin ja valhein raamatun omaa opetusta.