Ketkä herätetään paratiisiin?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Jaakko Ahvenainen

Re: Ketkä herätetään paratiisiin?

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieras kirjoitti:Tarkoittaako Jaakko (Tuliko muuten kylmä kivi heitettyä 25.7 ?) muuttaneensa mieltänsä tuohon Iskariotin ikuisuuskysymykseen ?
Juu, sinne molskahti. Ei minun mieleni ole kysymyksessä Juudas Iskariotin kohtalo mihinkään muuttunut. Johannes tulkitsee tämän kadotukseen joutuvan Ps. 41:10 lauseen "Ystävänikin, johon minä luotin, joka minun leipääni söi, nostaa kantapäänsä minua vastaan" toteutumaksi.

Toisaalta Jeesus itse sanoi: "Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta." (Mt 12:31). Tässä on selvä ristiriita, joten kysymys on avoin. Se ratkeaa aikanaan. Käytännön elämässä itse kullakin lienee suurempiakin asioita ratkottavanaan, vaika kysymys sinänsä onkin kiintoisa.

Myöskään Pyhän Hengen pilkasta ei voine olla kysymys. Useat selittäjät tuovat tällä kohdin esiin Jumalan ennaltatietämyksen ja ennalta määräämisen. Mielestäni tämäntyyppinen selitys on hyvin ontuva. Sehän osoittaisi Jumalan olevan Fortunan kaltainen ja tyystin mielivaltainen. Tällaista kuvaa Jumalasta ei Uusi testamentti anna. Jehovan todistajilla ja monilla muillakin on tästä oma näkemyksensä, kuten Aadamista ja Eevastakin, ynnä monesta muusta jumalanhylkäämästä, kuten ns. luopioista. Viskasee, sanoi ruotsalaispoika ja heitteli kivillä.
Tuosta Siionista ei meikäläinen osaa varmempaa sanoa, mutta siellähän on aika yhtenäisen tuntuinen rakennuskanta ja tuntuisi hassulta että sinne pystytettäisiin rajapyykit Valtakunnan ja saakutin valtakunnan välille ?
Kyllähän rajapyykkejä pystytetään kaiken aikaa, edellyttäen, että Valtakunnalla tarkoitetaan Israelia ja saakutin valtakunnalla palestiinalaisia Jerusalemissa. Raamatullisessa merkityksessään tämäkin jäänee nähtäväksi.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

" Pyhän Hengen pilkasta ei voine olla kysymys " -Koska Jeesushan oli orjan muodon ottanneenna ?

" Ystävänikin, johon minä luotin " -Ahvenaisen luotetut ystävät saavat myöskin syntinsä anteeksi aina katumiseen asti, niin kauan kuin Piplia on Pyhä (Pyydetään nyt kuitenkin Ahvenaiselta anteeksi nuiden "ystävien" puolesta)
Raimo Mylly

Viesti Kirjoittaja Raimo Mylly »

Voisiko Vieras keskittyä keskustelun aiheeseen ja jättää nuo vähäjärkiset roskapostauksien sisällöt vaikkapa sen oman lahkonsa kokouksiin.
Tiedonhaluinen

Viesti Kirjoittaja Tiedonhaluinen »

Minua kiinnostaisi tietää mitä uskoa nimimerkki vieras edustaa?
(on tietenkin voinut jossain ketjussa sanoakin, mutta itse käyn välillä vain satunnaisesti täällä jotain lukemassa)
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieras

Meikäläinen epäilisi ehkä vieläkin enemmän, mutta kun ei tiedä, ketä vieraista tarkoitetaan.

" mitä uskoa "

Taas palasi mieleen tuo teoreettinen viitekehys, mitä sillä lopulta tarkoitetaan, kun sanotaan "uskottavan".
Nimittäin uusi illustrerad vetenskap kertoi saksmanni-inssien saaneen toimimaan auton, jota ohjataan ajatuksen voimalla. Nehän on ne herkimmät aivosähköisen toiminnan kuvaajat, olisiko ´"PET" nimeltään se laite jolla katsotaan missä kohdassa aivoja tapahtuu, ajattelu, muistaminen, harmittelu tai mitä nyt milloinkin tutkitaan. Mutta nyt inssien laite mittaa ja on ohjeltmoitu tunnistamaan aivoista kuulema lähteviä (sähkömagneettisiako ?) aaltoja ajattelun yhteydessä. Ja kun ajaja ajattelee: Käänny oikealle, niin koje lukee ajatuksen ja kääntyy oikealle. Meikäläinen pelkäisi että mikä on ero esimerkiksi ajattelun ja mielikuvan välillä, eikö tavallisessa ajossa riitä mielikuva seuraavassa risteyksessä oikealle kääntymisestä ? Entä jos vastaan kävelee pariskunta ja oikeanpuoleinen on vaikka kauniimpi ja tietoisia estomekanismeja ei ole päällä, ajattelisi vaikkapa että oikea olisi ajettava... eli eikö kone voisi mennä sekaisin ?

Vastaavasti uskomisen merkitykseen voisi tulla ulkoaopitun toistamista, ensi kerralla uskon tullessa kai uskon osuus on suurin, sitten kai voi tulla fraasin ulkoatoistoa niin että lopulta voi ihmetellä että mitä se uskominen taas tarkoittaa.

Sitten tuo kone voitaisiin säätää mittaamaan uskoa. Lahkossa pitäisi lausua uskontunnustus, jonka jälkeen pomo sanoisi että kone kertoo sinun uskovan väärällä tavalla. Määrään 10 tuntia ylimääräistä vartiotornien kaupittelua.

Oma usko voisi olla ongelmallinen moraalistyyppisissä kannanotoissa. Kukapa ei olisi joskus erehtynyt ? Epäily kuuluu suorastaan ihmisluontoon. Useinhan uskonto vetää näissä asioissa viivat suoriksi ja toimii toistamalla ulkoaopittua fraasia toistaen, valtaa uskoen, esimiestä totellen. Korostaneeko se Jeesuksen sanoma rakkaudesta osallisuudeksi näihin ongelmiin ?
Tiedonhaluinen

Luin tuon linkin Jaakko Ahvenaisen laittaman ja siinä oli että olisi siis luterilaisen suuntauksen.
Luterilaisissakin on aika monia erilaisia herätysliikkeitä joissa kai erilaiset, hieman erilaiset painotuksensa.
Ja sitten on näitä vapaampien suuntien suuntauksia Suomessakin aika monia.
Kai niidenkin painopisteissä opetuksineen on jotain eroavaisuuksia, kun kerran pitää olla niin monia erilaisia.
Raamatusta luin jonkin matkaa illemmalla tuota apostolien tekoja, aika vauhdikasta se oli sekin.

ja ulkomailla saattaa olla sitten vieläkin erilaisia porukoita.
onhan näissä pohdittavaa.
Vieras

" onhan näissä pohdittavaa "

Pakkohan ei ole pohtia.

Jeesuksen aikana tosin juutalaispojat kasvatettiin lukutaitoisiksi, mutta muutoin ei tuolloin korostettu, eikä kai edes neuvottu lukemistaidon hankkimista.

Jos Jeesus vain pistäytyi paikalla, niin hän sanoi että mene ja iloitse Herrassa, uskosi on sinut pelastanut.
Tiedonhaluinen

Tai sitten se toinen lausahdus:
-Mene ja äläkä enää syntiä tee.

Tästä tosin uskon täällä monenkin olevan ehkä erimieltä, koska tuo syntikysymys...ei ehkä ole ihan helppo asia.
liini

Viesti Kirjoittaja liini »

Vieras kirjoitti:" 'sinä tulet olemaan kanssani paratiisissa' "
Ettei ryöväriä saatettaisi vartiotornin mukaan koota yhteen elossa olevaksi vasta sen tuhatvuotisen ajan kuluttua ?
Onkos tuo Jeesuksen itseään koskeva lupaus pysyvänluontoinen, hän vartiotornin mukaan omistautuisi iänikuiseen leijonankorvantauksen rapsutukseen ?

jeesushan sanoo että olet kanssani paratiisissa.....
Mievaan

Viesti Kirjoittaja Mievaan »

Tää on ollu kans yks joka on jääny vaivaamaan itseä. Usein pohdin et on helkutin kapee se portti jos promille ihmisistä pääsee ovesta ts. harmasta läpi. Ja ruumiita on sitte niin paljon että....Samoin olen jopa kysynyt muutamilta että ketä sinne herätettään, tarkotan kaikki menneet ihmiset, minkä säännön mukaan, eiks kuoleman pitäny sovittaa kaikki synnit? Enpähä oo saanu ku jotain epämäärästä että sittenpähän nähään miten käy. ;-) Joten jos kaikki herätetään niin porukkaa riittää. Ainostaan harmagedonissa kuolleita ei siis??? Aika sairaan epäreilua. Onhan vielä monia maita missä paaaaaljon ihmisiä (lycky them) jotka ei ole päässy "nauttimaan" jt saarnaamisesta. Tuo uus tv-sarja Terra Nova alkoi vähän niiku jt mäisesti siinä pieni valittu porukka pääsee alottamaan kaiken alusta kaukaseen menneisyyteen. Maailma oli niin huonossa kantimissa ihan maailmanloppufiilis (harma lähestyy). Siinne siirty erissä porukkaa (ylösnousemus) ensiksi perus porukka(harman läpi päässeet) ja sitten tietyin ehdoin valikoidut(menneisyydessä kuolleet). Tästä pääryhmästä erakoitui oma porukkansa(ne kapinoitsijat, jotka tullaan tuhomaan 1000 kauden lopussa) jotka ei halunnu elää sääntöjen mukaan. Jokaisella on tarkoin ajatellut työt, asunto, jne. plus "söpöt" dinot seurana^^ hauskasti tälläne jt menneisyyden omaava osaa löytää yhteneväisyydet.
Kivikko

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Sama se, missä se kuuluisa pilkku sijaitsee (varsinkin kun alunperin ei sijainnut missään), mutta ihmettejen, jos Jeesus lupasi että ryöväri tulisi olemaan hänen kanssaan paratiisissa, niin tarkoittaisiko tämä sitä, että Jeesus tulisi olemaan maan päällä paratiisissa? Vai; onko paratiisi taivaassa, jossa Jeesuksen kuuluisi olla hallitsemassa..?
Kumpikaan ajatus ei käy yksiin JT-opin kanssa. Miksi Jeesus olisi heitetty alas taivaasta maan päälle jonkun entisen ryövärin (ja muun herätetyn roskaväen) seuraksi, jos vaihtoehtona taivaspaikka? Tai toisaalta, miksi Jeesus olisi kutsunut taivasta paratiisiksi?

Toisaalta, sen kerran kun Raamattu tosiaan taas mainitsee paratiisin, verrastetaan se jälleen taivaaseen, eli 2. Kor 12:3,4 "Niin, tunnen sellaisen ihmisen – ruumiissako vai erossa ruumiista, en tiedä, Jumala tietää –, 4 että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua."

edit. lisäys
liini

Viesti Kirjoittaja liini »

Raimo Mylly kirjoitti:Jehovan todistajille voisi sanoa olevan mielenkiintoisana ongelmana se, alkaako paratiisi heti harman jälkeen vai alkaako se vasta tuhatvuotiskauden jälkeen. Tämä asiaa koskeva epäselvyys näkyy monissa selittelyissä. Tätä asiaa mutkistaa erityisesti Jeesuksen lausunto ryövärille: 'sinä tulet olemaan kanssani paratiisissa'. JOS paratiisi on vasta tuhatvuotiskauden jälkeinen aika, niin Jeesus antoi pitkälle menevän lupauksen. Tosiaalta Jehovan todistajien käsityksen mukaan myös tuon ryövärin tulee osoittaa vielä kertaalleen uskollisuutensa tuhatvuotiskauden aikana eli hänellä ei olisikaan silloin varmaa pääsyä paratiisiin vaikka Jeesus niin lupasi. Jos paratiisin katsotaan alkavan samalla kun tuhatvuotiskausikin, niin silloin ylösnousemustoivo ja kapea tie johtavat suoraan paratiisiin.

Mitä tulee keskustelujen näkökulmiin, niin minä en kaipaa samaan soppaan muiden lahkojen tulkintoja. Ne minä käsittelen omissa keskusteluissaan. Tällä palstalla ensisijainen pohdinnan lähtökohta on Jehovan todistajien esittämä näkemys ja toisaalta sen rinnalla raamatun versio. Näitä kannattaa eritellysti vertailla keskenään mutta niin että tiedetään aina kummasta lähtökohdasta jutellaan.

Jehovan todistajathan ovat tunnetusti tehneet omia lennokkaita raamatusta poikkeavia lisätulkintojaan ja oppejaan monen aiheen suhteen.

hei minä myös uskon hiukan tähän tulkintaan paratiisista kun jeesus sanoi niin.he puhuvat paljon mulle tästä ylösnousemus toivosta.....miten se on.......????
Vieras

Muutama perusasia vielä tästä Raamatun paratiisista.

Ensinnäkin se oli raamatun kirjoittaneille juutalaisille paikka maan päällä, jossa kasvaisivat viini- ja viikunapuut ja eläimet elelisivät rauhassa. (Liekö kristinuskon taivasparatiisissa elukoita ja puita?)

Myös Jeesukselle se oli maanpäällinen paikka jossa hänen oli tarkoitus Ilm.kirjan mukaan itsekin toimia hallitsijana.
Ilmestyskirja:
5:10 ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä."
21:2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
21:3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa
20:6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
22:3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
22:5 Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.

Kun Jeesus puhui aikalaisilleen tuosta kapeasta tiestä jota kulkemalla he voisivat päästä paratiisin kapoisesta portista sisään, hän ei suinkaan puhunut Jehovan todistajien 2000 vuotta myöhemmin tulevasta maailmanlopusta. Jeesus opetti aikalaisilleen, että tuosta portista kulkee heistä vain harvat. Vastakohta oli leveä tie joka johti suoraan ikuiseen tuhoon. Sitä kulki suurin osa eikä sekään ollut hämäräperäinen viittaus 2000 vuoden päässä olevaan tulevaisuuden hetkeen. Jehovan todistajien sekava teologia ei perustu Raamattuun.
Vieras

Meikäläinen on käsittänyt että lahko sai maanpäällistoivon oppeihinsa kun taivaspaikkojen määrä oli, korostettaessa lopun läheisyyden kaikinpuolista todellisuutta, sanottu täyttyneeksi. Sitten kun parasta ennen päiväys ohitettiin harmaennustuksessa, pidettiin taivaspaikat luettuina, mutta motivoitiin ihmisiä ostamaan vartiotorneja sillä, että oli keksitty leijonan korvantaustan rapsutusmahdollisuus.

Ei Jumalan valtakunnan yhteydessä (Joh. 3:3,5) Taikka taivaallisen perinnönkään (Apt 26:18. 1 Piet. 1:3-5,9) yms puhuta leijonankorvantauksiin katsomisesta taikka maanpäällistoivosta.
Vastaa Viestiin