Raamatussa olevien Jeesuksen sanojen mukaan paluun piti tapahtua ajanlaskumme alussa ja tämä odotus on UT:n punainen lanka. Toki kukaan ei kiellä odottamasta edelleen bussia, jonka vuoro jäi ajamatta jo noin kaksi vuosituhatta sitten.Tiedonhaluinen kirjoitti:Kristityt uskovat kaiketi Jeesuksen toiseen tulemiseen, tämän löysin:
1. Tess. 4:16
Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
Messiaan odotus
Valvoja: Moderaattorit
-
Markku Meilo
Re: Messiaan odotus
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Raimo Mylly
Olisit nyt lainannut vielä sen seuraavankin jakeen, niin tuo höpinäsi ei olisi niin läpinäkyvää. Siinä sanotaan:Tiedonhaluinen kirjoitti:Kristityt uskovat kaiketi Jeesuksen toiseen tulemiseen, tämän löysin:
Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Paavali siis opetti selkeäsanaisesti kanssaeläjilleen, että Jeesus tulee vielä HEIDÄN elinaikanaan.
-
toolman
Se liittyy ihmisen ajatteluun. Ei mitään kirjaimellisia jotain fyysisiä taivaita.Tiedonhaluinen kirjoitti:Kristityt uskovat kaiketi Jeesuksen toiseen tulemiseen, tämän löysin:
tool ja öl on elämää.
-
Vieras
1. Tess. 4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
Ei pidä paikkaansa. jo nuorikin jehovantodistaja tietää, että Herran nimi on Jehova, ja että jos puhutaan Jehovan alastulosta, niin se liittyisi pakanalliseen Pyhään kolminaisuuteen, siinähän Herra on myös Jeesus. Lisäksi melkein mistä tahansa vartiotornista voi lukea että Jeesus tuli näkymättömänä, ilman mitään pasuunoita, jota paitsi ylienkelin ääni ei myöskään ole mahdollinen sillä Jeesus tiedetään itse olevan enkeli Mikael, joka miellettäneen ylienkeliksi.
Jännä juttu, monet miehet kun mieltävät enkelin naispuoliseksi. Sille olisi sitten piirroksissa piirrettävä povi. Nehän taitavat olla Aku ankan mutaatioita siinä mielessä, että vaikkei housuja ole, niin ei ole sukupuoli määriteltävissä.
Ei pidä paikkaansa. jo nuorikin jehovantodistaja tietää, että Herran nimi on Jehova, ja että jos puhutaan Jehovan alastulosta, niin se liittyisi pakanalliseen Pyhään kolminaisuuteen, siinähän Herra on myös Jeesus. Lisäksi melkein mistä tahansa vartiotornista voi lukea että Jeesus tuli näkymättömänä, ilman mitään pasuunoita, jota paitsi ylienkelin ääni ei myöskään ole mahdollinen sillä Jeesus tiedetään itse olevan enkeli Mikael, joka miellettäneen ylienkeliksi.
Jännä juttu, monet miehet kun mieltävät enkelin naispuoliseksi. Sille olisi sitten piirroksissa piirrettävä povi. Nehän taitavat olla Aku ankan mutaatioita siinä mielessä, että vaikkei housuja ole, niin ei ole sukupuoli määriteltävissä.
-
Markku Meilo
Tässä ote UMK-versiosta:Vieras kirjoitti:Ei pidä paikkaansa. jo nuorikin jehovantodistaja tietää, että Herran nimi on Jehova...
Onko Vt-seuralta loppuneet käännösvaiheessa Jehova-sanat?...sillä Herra itse laskeutuu taivaasta käskyhuudon...
Se oli Russelin nokkela veto, näkymättömyyttä kun ei voi todistaa, eikä kumota. Kaiken lisäksi Jeesus on tullut kahdesti jo näkymättömänä ja kolmatta kertaa odotellaan.Lisäksi melkein mistä tahansa vartiotornista voi lukea että Jeesus tuli näkymättömänä...
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Vieras
Daavidin psalmi.
Herra sanoo minun herralleni:
"Istu oikealle puolelleni.
Minä kukistan vihollisesi,
panen heidät jalkojesi alle,
korokkeeksi valtaistuimesi eteen.
Psalmi 110:1
Kuka Herra sanoo kenelle Herralle?
-
Vieras
Enempään nyt kerkiämättä niin psalmi on omaa taidettaan, esim. riimivaatimukset myönnettäneen.
-
Raimo Mylly
Mielenkiintoinen jae. Jos raamattua pidetään jumalan sanana, niin siinä tapauksessa YHWH sanoo Jeesukselle, sillä Luukas tulkitsi tuon luvun siten.Vieras kirjoitti:Daavidin psalmi.
Jos taas emme oleta jumaluuksia raamatun taustapiruina ja uskaltaudumme epäilemään Luukaksen tehneen virheen tuossa tulkinnassaan, niin mitä muuta jae voi silloin tarkoittaa?
-
Vieras
Tuosta kiinnostuneen olisi mielenkiintoista hankkia juutalaisten selitys.
Heillähän on paljon vanhan testamentin tutkimusta, sattumalta mm. osui tietoon että se tiedon puu on sitruunapuu.
Mutta tuo psalmi siis on skribattu ennen sen nasaretilaisen puusepän suupalttipoikaa, kuten muuan ateisti lausui, ja jota juutalaiset, sikäli kuin vaivautuvat kommentoimaan, pitävät huijarina.
Heillähän on paljon vanhan testamentin tutkimusta, sattumalta mm. osui tietoon että se tiedon puu on sitruunapuu.
Mutta tuo psalmi siis on skribattu ennen sen nasaretilaisen puusepän suupalttipoikaa, kuten muuan ateisti lausui, ja jota juutalaiset, sikäli kuin vaivautuvat kommentoimaan, pitävät huijarina.
-
Raimo Mylly
Psalmien kirjan voideltu oli Daavid itse. Nuo virret joita hän kirjoitti kansansa veisattaviksi, kosketti pääasiassa häntä itseään.
Asetu tuon virren veisaajan asemaan, jonka ymmärrettäväksi teksti on tarkoitettu. Mitä se hänelle kertoi?
Asetu tuon virren veisaajan asemaan, jonka ymmärrettäväksi teksti on tarkoitettu. Mitä se hänelle kertoi?
Viimeksi muokannut Raimo Mylly, 18.08.2011 13:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jaakko Ahvenainen
1 (109:1) τω δαυιδ ψαλμος ειπεν ο κυριος τω κυριω μου καθου εκ δεξιων μου εως αν θω τους εχθρους σου υποποδιον των ποδων σου.
Yllä Ps.110:1 Septuagintan mukaan. Kiinnitin huomioni verbiin "eipon", joka tässä on indikatiivin aoristin 3. persoonassa "eipen". Tämän niin UMK kuin KR-92 kääntävät preesensillä "sanoo", kun taas KR-33/38 kääntää imperfektillä "sanoi". Miksi näin, en osaa sanoa. Indikatiivin aoristi tässä tapauksessa kertoo menneessä ajassa jo tapahtuneen asian, siis sanoi.
Näinhän teksti käännetään KR-92:ssa tämän sanan osalta Lk. 20:42:ssa, mutta UMK:ssä "sanoo". Alla Lk. 20:42 Westcott & Hort'in mukaan. Kreikkalaisen tekstin lihavointi minun.
42 αυτος γαρ δαυιδ λεγει εν βιβλω ψαλμων ειπεν κυριος τω κυριω μου καθου εκ δεξιων μου
Ramin tulkinta Luukkaan evankeliumia käyttäen on oikea. Kuinka Messias voi olla samalla Daavidin herra ja hänen poikansa? Siinä pähkinää purtavaksi. Jeesus ei antanut tähän selitystä.
Yllä Ps.110:1 Septuagintan mukaan. Kiinnitin huomioni verbiin "eipon", joka tässä on indikatiivin aoristin 3. persoonassa "eipen". Tämän niin UMK kuin KR-92 kääntävät preesensillä "sanoo", kun taas KR-33/38 kääntää imperfektillä "sanoi". Miksi näin, en osaa sanoa. Indikatiivin aoristi tässä tapauksessa kertoo menneessä ajassa jo tapahtuneen asian, siis sanoi.
Näinhän teksti käännetään KR-92:ssa tämän sanan osalta Lk. 20:42:ssa, mutta UMK:ssä "sanoo". Alla Lk. 20:42 Westcott & Hort'in mukaan. Kreikkalaisen tekstin lihavointi minun.
42 αυτος γαρ δαυιδ λεγει εν βιβλω ψαλμων ειπεν κυριος τω κυριω μου καθου εκ δεξιων μου
Ramin tulkinta Luukkaan evankeliumia käyttäen on oikea. Kuinka Messias voi olla samalla Daavidin herra ja hänen poikansa? Siinä pähkinää purtavaksi. Jeesus ei antanut tähän selitystä.
-
Vieras
Messias on Daavidia korkeampi=herra.Ramin tulkinta Luukkaan evankeliumia käyttäen on oikea. Kuinka Messias voi olla samalla Daavidin herra ja hänen poikansa? Siinä pähkinää purtavaksi. Jeesus ei antanut tähän selitystä.
Jeesushan polveutui Daavidin sukujuuresta, joten voi häntä sanoa "Daavidin pojaksi" täydellä syyllä.
Hoosianna...Daavidin poika.....
-
Raimo Mylly
Annoin tuossa jo merkittävän vihjeen pohdiskelun laajentamiseksi eli kertooko Psalmit Daavidista vai Jeesuksesta, kuten näin jälkikäteen on myös tulkittu?
- Jaakko Ahvenainen
Kuten tuossa Septuagintan tekstissä lukee, kyseessä on Daavidin psalmi, jossa hän hän sanoo jotakin herrakseen "τω κυριω μου" jolle herra "ó κυριος" sanoi "ειπεν". Tämä "Daavidin psalmi: Herra sanoi minun herralleni..." on A F Puukon mukaan kuninkaalle osoitettu ja vaikeasti selitettävissä. Koska Daavid mainitaan sen sepittäjäksi, niin "minun herrani" on kuningas (Saul), jolle Jumala sanoi (Daavidin mukaan) korottavansa hänet arvopaikalle ja alistavansa tämän viholliset hänen astinlaudakseen.
Tämä käy hyvin yksiin sen kanssa, mitä vainoharhaisesta Saulista ja palvelijastaan Daavidista kerrotaan (ks. 1.Sam. 16:23, ibid. 18:10, ibid. 19:9) ja mikä estää otaksumasta, ettei kyseessä ollut ainoastaan harpunsoitto.
Toisaalta UT:n aikaan tämä ymmärrettiin messiaaniseksi ennustukseksi, jolloin rooleissa olisivat Daavid sepittäjänä, Jumala, joka sanoi ja Jeesus, jolle sanottiin. Näin tämä uskovien piirissä edelleen ymmärretään ikään kuin vielä suurempana täyttymyksenä, joka antaa odottaa itseään. Tähän myös Puukko selityksessään viittaa (A. F. Puukko: Raamatun selitysteos III, Vanhan testamentin opetuskirjat, Porvoo 1954).
Istua jonkin arvohenkilön (tässä peräti Jumalan, näin määreisen sanan "ho kyrios" tulkitsen) oikealla puolella on erityisen suuri huomionosoitus, niin silloin kuin nytkin, ja tämähän hivelee paranoidista Saulia, mutta soveltuu myös Jeesukseen. Kenties onkin niin, että myöhemmät UT:n kirjat ovat tulkintaa tässä kohdin psalmista 110.
Tämä käy hyvin yksiin sen kanssa, mitä vainoharhaisesta Saulista ja palvelijastaan Daavidista kerrotaan (ks. 1.Sam. 16:23, ibid. 18:10, ibid. 19:9) ja mikä estää otaksumasta, ettei kyseessä ollut ainoastaan harpunsoitto.
Toisaalta UT:n aikaan tämä ymmärrettiin messiaaniseksi ennustukseksi, jolloin rooleissa olisivat Daavid sepittäjänä, Jumala, joka sanoi ja Jeesus, jolle sanottiin. Näin tämä uskovien piirissä edelleen ymmärretään ikään kuin vielä suurempana täyttymyksenä, joka antaa odottaa itseään. Tähän myös Puukko selityksessään viittaa (A. F. Puukko: Raamatun selitysteos III, Vanhan testamentin opetuskirjat, Porvoo 1954).
Istua jonkin arvohenkilön (tässä peräti Jumalan, näin määreisen sanan "ho kyrios" tulkitsen) oikealla puolella on erityisen suuri huomionosoitus, niin silloin kuin nytkin, ja tämähän hivelee paranoidista Saulia, mutta soveltuu myös Jeesukseen. Kenties onkin niin, että myöhemmät UT:n kirjat ovat tulkintaa tässä kohdin psalmista 110.
-
Raimo Mylly
Puukko on oikeassa sanoessaan sitä vaikeasti selitettäväksi, sillä nuo yleiset selitykset johdattavat muihin ristiriitaisuuksiin.
Mitä ajattelet Jaakko seuraavasta.
Daavit, kuten totesin jo, teki tuon virren... ei itsensä veisattavaksi, vaan alamaistensa veisattavaksi.
Jos se tarkoittaisi alamaisen veisaamana sitä, että herra=jumala sanoi minun herralleni=Daavidille, tulisi tuo Daavidin omaama erityisasema ilmetä muualtakin Psalmeista.
Ilmeneekö? Kirjoittaako Daavid itsestään vai Jeesuksesta?
Mitä ajattelet Jaakko seuraavasta.
Daavit, kuten totesin jo, teki tuon virren... ei itsensä veisattavaksi, vaan alamaistensa veisattavaksi.
Jos se tarkoittaisi alamaisen veisaamana sitä, että herra=jumala sanoi minun herralleni=Daavidille, tulisi tuo Daavidin omaama erityisasema ilmetä muualtakin Psalmeista.
Ilmeneekö? Kirjoittaako Daavid itsestään vai Jeesuksesta?