KENEN todistajia?
Valvoja: Moderaattorit
-
Raimo Mylly
KENEN todistajia?
Kenen todistajia Jeesuksen seuraajien tulisi raamatun mukaan olla? Keitä ovat ne, joita tultaisiin vainoamaan?
Apt:
1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun (Jeesuksen) todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka."
Ilm:
17:6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.
Miksiköhän raamattu ei kerro kansanjoukosta nimeltä Jehovan todistajat, mutta Jeesuksen todistajista kyllä puhutaan?
Apt:
1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun (Jeesuksen) todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka."
Ilm:
17:6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.
Miksiköhän raamattu ei kerro kansanjoukosta nimeltä Jehovan todistajat, mutta Jeesuksen todistajista kyllä puhutaan?
-
Kaarmis
Re: KENEN todistajia?
Jaa-a. Tuota pitäisi kysyä herra Rutherfordilta.
Ehkä Jeesus vaan epätäydellsyydessään halusi viedä vähän kunniaa itselleenkin. Ai niin, Jeesushan oli täydellnen. Sinä upposi sekin teoria.
Ehkä Jeesus vaan epätäydellsyydessään halusi viedä vähän kunniaa itselleenkin. Ai niin, Jeesushan oli täydellnen. Sinä upposi sekin teoria.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Markku Meilo
Esimerkiksi 1800-luvun raamatuntuntemusalan toimijat kyllä käyttivät jehovantodistaja-termiä, mutta viittaamalla VT:n ajan luonnollisiin israelilaisiin Jesajan 43. luvun pohjalta.Raimo Mylly kirjoitti:Miksiköhän raamattu ei kerro kansanjoukosta nimeltä Jehovan todistajat, mutta Jeesuksen todistajista kyllä puhutaan?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Viljo
Jesajan 43 mukaan israelilaiset olivat Jahven todistajia, kun olivat mm. todistaneet ihmeitä ym. Mutta kun kaikki mahdolliset kohdat pitää narsistisesti soveltaa itseensä, niin siinä sitten mennään metsään että rytisee.Miksiköhän raamattu ei kerro kansanjoukosta nimeltä Jehovan todistajat, mutta Jeesuksen todistajista kyllä puhutaan?
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
-
Kaarmis
Joops, jeppulat eivät ole todistaneet muuta kuin Hänen pieleenmenneitä ennustuksiaan. Mutta ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen, näemmä myös Kaikkivoivalle Jumalalle...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Aaron Hannu
Enpä malta olla vastaamatta tähän hyvään kysymykseen. Käsitykseni mukaan niin jhvh, saatana kuin Kristuskin edustavat pohjimmiltaan ihmistä itseään ja ovat yksittäisten ihmisten uskomusten tulkintoja. Jos ajattelemme, että juutalaiset eivät käyttäneet yleisesti jhvh nimeä, joka tarkoittaa vapaasti käännettynä; "minä olen joka minä olen". Juutalaisuus muuttui Abramin jälkeen monoteistiseksi, jolloin jumala edusti kaikkea mahdollista auktoriteettia ja nokkamiehet olivat tietenkin jumalan miehiä ja välikäsiä. Todellisuudessa jhvh antoi johtajalle oikeuden jumalan nimissä - se oli siis itsen oivallus ns. egon synnyttämä tapa hallita. Sanoisin siksi että Jehovan todistaja tarkoittaa todistusta itsestään. Joka kykenee osoittamaan uskomuksensa "todeksi" ja johon yhteisö luottaa - hallitsee todellisuudessa muita. Käytännössä Jehovan todistaja voitaisiin kääntää olettamukseni mukaisesti "minä olen sen todistaja jonka olen".
Tietenkin jhvh "personoitui" yhteisön uskomusten mukaisesti aivan kuten uskomuksien kautta syntynyt saatana kuin käärmeen pään polkija Kristus niissä hahmoissa jotka ovat kirjaimellisesti uskoville vieläkin totta. Hauskaa omasta näkökulmastani on näiden "satuhahmojen" kieltämisyritykset itse satukirjan avulla, jossa on ripaus tottakin kuten kaikissa satukirjoissa.
Tietenkin jhvh "personoitui" yhteisön uskomusten mukaisesti aivan kuten uskomuksien kautta syntynyt saatana kuin käärmeen pään polkija Kristus niissä hahmoissa jotka ovat kirjaimellisesti uskoville vieläkin totta. Hauskaa omasta näkökulmastani on näiden "satuhahmojen" kieltämisyritykset itse satukirjan avulla, jossa on ripaus tottakin kuten kaikissa satukirjoissa.
-
Markku Meilo
Ja rytisee kunnolla kun Jehovakin on mukana liikkeessä:Viljo kirjoitti:Jesajan 43 mukaan israelilaiset olivat Jahven todistajia, kun olivat mm. todistaneet ihmeitä ym. Mutta kun kaikki mahdolliset kohdat pitää narsistisesti soveltaa itseensä, niin siinä sitten mennään metsään että rytisee.
”Ja minä olen se, joka tiedän, ja olen todistaja”, lausuu Jehova.’” (Jer. 29:23 UMK)
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
vierailemassa palstalla
-
Viimeksi muokannut Tony, 16.09.2011 23:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ei ole julistamista varten tämä palsta
Syy: Ei ole julistamista varten tämä palsta
-
Vieras
Jeremia 29....Markku Meilo kirjoitti:Ja rytisee kunnolla kun Jehovakin on mukana liikkeessä:Viljo kirjoitti:Jesajan 43 mukaan israelilaiset olivat Jahven todistajia, kun olivat mm. todistaneet ihmeitä ym. Mutta kun kaikki mahdolliset kohdat pitää narsistisesti soveltaa itseensä, niin siinä sitten mennään metsään että rytisee.
”Ja minä olen se, joka tiedän, ja olen todistaja”, lausuu Jehova.’” (Jer. 29:23 UMK)
”Mutta kuulkaa te Herran sana, kaikki te pakkosiirtolaiset, jotka minä olen lähettänyt Jerusalemista Baabeliin. Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala, Ahabista, Koolajan pojasta, ja Sidkiasta, Maasajan pojasta, jotka ennustavat teille minun nimessäni valhetta:
Katso, minä annan heidät Nebukadressarin, Baabelin kuninkaan, käsiin, ja hän lyö heidät kuoliaaksi teidän silmäinne edessä. Ja heistä tulee kiroussana kaikille Juudan pakkosiirtolaisille, jotka ovat Baabelissa; sanotaan:
’Herra tehköön sinulle niinkuin Sidkialle ja Ahabille, jotka Baabelin kuningas korvensi tulessa’. Sillä he ovat tehneet häpeällisen teon Israelissa, ovat tehneet huorin lähimmäistensä vaimojen kanssa ja puhuneet minun nimessäni valhepuhetta, jota minä en ole käskenyt heidän puhua. Minä olen se, joka sen tiedän ja todistan, sanoo Herra.” – Jer. 29:20–23.
Jehova tietää...ja todistaa sanansa tosiksi...
-
vierailemassa palstalla
olipa ikävää että viestini oli poistettu. vastaan sitten vain otsikon kysymykseen. olen jahuwšu'a messiaan todistaja. jahuwšu'a messias on elohimin poika. (nimi jahuwšu'a on useissa suomalaisissa raamatun käännöksissä käännetty usein jeesus tai joosua.)