Jt-kokemuksen päivitys

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo

Jt-kokemuksen päivitys

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vuoden 1994 Herätkää!-lehdessä oli pitkä kirjoitus otsikolla "Minut koulutettiin tappamaan – nyt tarjoan elämää". Siinä entinen Israelin armeijan erkoismies muistelee ja kertoo kääntymisestään jehovantodistajaksi. Pitkän kokemuksen loppuosassa hän toteaa (lihavointi lisätty):
"En koskaan unohda, kuinka paljon olin ollut valmis tekemään maani puolesta – olin ollut valmis jopa vaarantamaan henkeni. Eikö minun pitäisi haluta tehdä paljon enemmän Jehova Jumalan puolesta, koska tiedän, että hän ei koskaan tuota minulle pettymystä? (Heprealaisille 6:10.)
Me kiitämme Jehovaa siitä hänen tarjoamastaan uskomattomasta toivosta, että Maa-planeetasta tulee pian kaunis koti niille, jotka todella rakastavat vanhurskautta – koti, jossa ei ole kansallismielisyyttä eikä väärää uskontoa eikä sen vuoksi myöskään sotia, kärsimystä eikä epäoikeudenmukaisuutta (Psalmit 46:9, 10). (Kertonut Rami Oved.)" (Herätkää! 8. syyskuuta 1994 sivu 16-20)
Ramin kokemus oli myöhemmin myös Vt-lehdessä:
"Ihmisiä jotka pyrkivät rauhaan

Esimerkiksi mies nimeltä Rami Oved toimi aiemmin upseerina terrorisminvastaisessa erikoisyksikössä. Hänet oli koulutettu tappamaan vihollisiaan. Hän uskoi palavasti israelilaiseen kansallismielisyyteen siihen päivään asti, jona hän tajusi, etteivät rabbit halunneet hänen menevän naimisiin sen naisen kanssa, jota hän rakasti, yksinkertaisesti siksi, että nainen oli aasialainen, pakana. Mies alkoi etsiä totuutta Raamatusta. Sitten hän tapasi Jehovan todistajia. Tutkiessaan Raamattua näiden kanssa hän vakuuttui siitä, ettei hän voisi enää olla kansallismielinen fanaatikko. Kristillinen rakkaus merkitsi sitä, että oli luovuttava sodasta ja aseista ja opittava rakastamaan kaikkien rotujen ihmisiä. Miten yllättynyt hän olikaan saadessaan ystävällisen kirjeen, joka alkoi sanoilla ”Rakas veljeni Rami”! Mikä siinä oli niin epätavallista? Kirjoittaja oli palestiinalainen todistaja. ”Minusta se oli uskomatonta”, Rami sanoo. ”Palestiinalaiset olivat vihollisiani, mutta tässä eräs heistä kutsui minua veljekseen.” Rami ja hänen vaimonsa pyrkivät nyt tosi rauhaan Jumalan tavalla.” (Vartiotorni 15. huhtikuuta 1997 sivu 15)
Mitä Ramille kuuluu nyt, mitä hän ajattelee nykyään jehovantodistajuudesta:
Hi to all,
I'm known here as ELON14. Many of you already know my real name.I'm the one whose experience was published in the Sep 8 1994 Awake mag.
I would like to stress that although I have good reason to be angry and bitter, nothing I say here is said in anger but only in sadness.
I write this to say that if I could take back many of my words i said in that experience , I would.
I'm happy if any of my words there have built up someone's faith in Jesus or Jehovah. However, I do regret it if any of my words have strengthened anyone's faith in the man made WT organization.
When I wrote down that experience I did it with a sincere heart, not knowing that I was saying many things as a misinformed person who was too trusting and who believed that he was being told the truth.My experience has been used as part of the WT society's powerful propaganda that I myself was a victim of....but not anymore.
Today I'm convinced that the WT organization is nothing more than a man made organization that is guilty of crimes against Jehovah and Jesus and many people on earth.I have no doubt, based on the evidence I have, that on the basis of the scriptures and on the basis of the WT publications themselves that the WT society is guilty of:
Apostasy(true apostasy against God)
Hypocrisy
Lying
Child abuse cover-ups
False prophesying
False teachings
Bloodguilt
Spiritism
Love of money
Love of power and control
mistreatment of it's subjects
Lack of love
I know well that people are imperfect. All make mistakes (I have my share) ,but there is what is called repentance.
I have not been able to find any evidence of repentance on the part of the WT society for the crimes mentioned above, and that what makes this organization wicked.
My words here are not a contradiction to the fact that there may be many members of this organization who are good and sincere people...but so is the case in many other organizations, religious or not. I see no evidence that the witnesses (even the sincere ones) are superior to anyone else in any aspect of life. In fact very often I saw just the opposite to be the truth.
There are few things I have to do before I can move on spiritually, and taking back some of the things I said in that Awake mag is one of them.This really is the purpose of this post..
I hope that all who were encouraged, by my published experience, to put faith in the WT organization read this post and understand that I was misled and I misled others ...really a matter of a blind leading the blind...nothing more.
I have no intention to hurt anyone spiritually.Whether people should stay in this organization or not is for each one to decide for himself. But as for me and my household we are out.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Tony

Re: Jt-kokemuksen päivitys

Viesti Kirjoittaja Tony »

Pikainen suomennos aamun ratoksi. Älkää ampuko amatööriä polveen. Tosta "mistreatment of it's subjects" -kohdasta joku voisi heittää osuvan suomennoksen.
Hei kaikille,

Minut tunnetaan täällä nimimerkillä ELON14. Monet teistä tietävät oikean nimeni. Olen se henkilö jonka kokemus julkaistiin 08/1994 Herätkäässä. Korostan, että vaikka minulla on hyvä syy olla vihainen ja katkera, mitään mitä sanon täällä en sano vihassa, ainoastaan surussa.

Kirjoitan tämän sanoakseni että jos voisin ottaa takaisin suurimman osan mitä sanoin kokemuksessani, ottaisin. Olen onnellinen jos kokemukseni on edistänyt jonkun uskoa Jeesukseen tai Jehovaan. Joka tapauksessa kadun jos kokemukseni on vahvistanut kenenkään uskoa ihmisvetoiseen WT-järjestöön. Kun kirjoitin kokemukseni, tein sen vilpittömästi, tietämättä että kerroin asioita harhaanjohdettuna henkilönä, joka oli liian luottavainen ja joka uskoi että hänelle kerrottu oli totta. Kokemustani käytettiin osana WT-järjestön propagandaa jonka uhri itse olin... mutta en enää. Nykyään olen vakuuttunut siitä että WT-järjestö ei ole mitään muuta kuin ihmisvetoinen järjestö, joka on syyllistynyt rikoksiin Jehovaa ja Jeesusta ja monia ihmisiä kohtaan. WT-järjestön kirjallisuuteen ja julkaisuihin perustuvien todisteiden perusteella olen varma että WT-järjestö on syyllinen seuraaviin:

Luopumus (todellinen luopumus Jumalaa vastaan)
Tekopyhyys
Valehtelu
Pedofilian peittely
Väärät ennustukset
Väärät opetukset
Verivelka
Spiritismi
Rakkaus rahaan
Rakkaus valtaan ja kontrolliin
Alamaisten väärinkohtelu
Rakkauden puute

Tiedän hyvin että ihmiset ovat epätäydellisiä. Kaikki tekevät virheitä (myös minä), mutta niihin kuuluu katumus. En ole löytänyt mitään todisteita katumuksesta WT-järjestön puolelta edellä mainittuja rikoksia kohtaan, ja se tekee järjestöstä pahan.

En väitä ettei järjestössä voisi olla monia hyviä ja vilpittömiä ihmisiä... mutta niin on monissa muissakin järjestöissä, uskonnollisia tai ei. En näe mitään todisteita siitä että todistajat (edes ne vilpittömät) olisivat ylivertaisia/parempia millään elämän osa-alueella. Itseasiassa usein on juuri päinvastoin.

On joitain asioita mitä minun tulee tehdä ennenkuin voin siirtyä hengellisesti eteenpäin, ja yksi on että perun osan asioista jotka sanoin Herätkäässä. Tämä todella on kirjoitukseni tarkoitus. Toivon että kaikki joita kokemukseni kannusti laittamaan uskonsa WT-järjestöön, lukisivat tämän kirjoituksen ja ymmärtäisivät että olin harhaanjohdettu... sokea taluttamassa sokeaa... ei mitään muuta. Minulla ei ole mitään tarkoitusta loukata ketään hengellisesti. Se pitäisikö ihmisten pysyä tässä järjestössä on jokaisen oma päätös. Minä ja perhekuntani kuitenkin lähdimme siitä.
Viimeksi muokannut Tony, 06.09.2011 09:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: "mistreatment of it's subjects" suomennettu
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kiitos käännöksestä, en ajatellut aamuyöstä koko käännösasiaa sen tarkemmin, kunhan nimi tuntui tutulta ja siksi rätkäisin asian esille. Se mistreatment of it's subjects on varmaan tarkoitettu tässä merkitsemään Vt-seuran alamaisten väärinkohtelua.

Ramin elämä ei ole ollut kaikkein ruusuisinta, nimmari viittaa hänen poikaansa, joka kuoli kymmenen vuotta sitten jehovantodistajille ala-arvoisen käytöksen seurauksena ja siitä nimi soitti surffaillessa kelloja.

Lisätty lyhyt kuvaus:

14-vuotias Elon kuoli kun seurakunnan nuoria poikia oli yöretkellä joulukuussa 2001. Ilmeisesti seurakunnan vanhimmalla oli jonkinlaista vetoa naistenvaatteisiin, koska hän otti sellaisia mukaan. Vanhin oli kuvannut yhden pojan rintsikoissa, poikia oli sitten kuvattu kun olivat kusella. Isobroidinsa mukaan Elon oli käyttäytynyt jotenkin oudosti ja halusi arkuuttaan mennä vaihtamaan märät kuteensa ulkohuusissa, katosi sillä matkalla ja löytyi kuolleena kaksi kuukautta myöhemmin.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Voimantorni

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Kun ottaa huomioon kokemuksen kirjoittajan esittämän Vt-seuran 12-kohtaisen syntilistan (jonka itsekin allekirjoitan täysin) ja kaiken muunkin tässä tapauksessa, ei voi muuta sanoa kuin että "hedelmistään puu tunnetaan".

Muun muassa millä perusteella Vt-seuran mielestä oikea uskonto voidaan tunnistaa. Seuraavassa katkelma väliotsikon "Keillä on nykyään takanaan Jumalan tuki?" alta:
"Käsitellessään kysymystä oikeasta uskonnosta eräs pappi sanoi äskettäin televisiohaastattelussa: ”Väittäisin, että uskonto on oikea, jos se tekee sen mukaan elävästä ihmisestä paremman ihmisen.” Oikea uskonto kyllä tekee ihmisistä parempia. Mutta todistaako se, että jokin uskonto tuottaa parempia ihmisiä, itsessään, että sillä on takanaan Jumalan tuki? Onko se ainoa arvosteluperuste sen ratkaisemiseksi, onko uskonto oikea?"

"Jokainen arvostaa mahdollisuutta päättää omista asioistaan, myös siitä, mitä uskontoa hän kannattaa. Mutta valinnanvapaus ei takaa sitä, että ihminen valitsee oikein. Jotkut valitsevat uskonnon esimerkiksi sen koon, varallisuuden tai vaikuttavien muotomenojen tai perhesiteittensä perusteella. Mitkään näistä seikoista eivät mitenkään ratkaise sitä, onko uskonto oikea vai ei. Ratkaisevia kysymyksiä ovat: Mikä uskonto kehottaa kannattajiaan tekemään Jumalan tahdon, ja mistä uskonnosta ilmenee selvästi, että sillä on Jumalan tuki, niin että siihen kuuluvat voivat sanoa luottavaisesti: ”Jumala on meidän puolellamme”?"

"Jeesus esitti periaatteen, jonka mukaan oikea palvonta voidaan erottaa väärästä, kun hän sanoi: ”Varokaa vääriä profeettoja, jotka tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta ovat sisältä saaliinhimoisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät.” (Matteus 7:15, 16; Malakia 3:18.)"

(Vartiotorni 1. kesäkuuta 2001, s. 13)
Kun miettii tuota lihavoituakin kohtaa, niin on pakko kysyä: mitä muita vaihtoehtoja kunnon Jehovan todistajalla olisikaan kuin kailottaa kuuluvansa tosi uskontoon? Kyseessä on siis puhdas kehätodistelu, joka ei todista mitään. Sitä paitsi ovathan tuhannet muutkin uskonnot sitä mieltä, että ne ovat se tosi uskonto ja tekevät Jumalan tahdon.

Kiitokset kokemuksen välittäjille (Markku ja Tony). Tämä on jälleen hyvä konkreettinen osoitus siitä, kuinka Jt-kusetus toimii loppujen lopuksi aina henkilötasolla aiheuttaen ihmisille vakavia ongelmia.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ja kun puhuja ei saa jumalaansa vakuuttamaan tuestaan, täytyy jossain määrin luottaa jumalan luomaan järkeen esim. edes-takaisin muutoksissa, kuolemanhedelmistä, valheesta omia jäseniä kohtaan kuten vierasta miestäkin, (maall. / taivaall. / maall esivallat Room. 13, elinsiirto-, rokotus- ja verensiirtokielto, teokraattinen sodankäynti...)

Tuon israelilaisen lista on kaikkien tunnistettavissa, se tuo vaan esiin täällä jälkikäteen sen jaottelun kellä vielä on suomut silmillä ja kellä silmät avautuneet.
juutalaisessa kulttuurissa kasvaneena hän on helpommin saanut tutkivaa opiskelemista kannustavan asenteen ja rakkauspommituksen saatuaan ruvennut myös tutkimaan lahkoaan varsinaisesti. Ennustuksia ja muuta mainitsemaansa myöten.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Tämä, nyt kuvattu kokemus, on hyvä siinäkin merkityksessä, että todistuksen antajana on muu kuin Veljesseurassa notkuva "luopio" tai yleensäkään suomalainen. Tämä kokemus tulee Israelista. Henkilö itse oli pettynyt fundamentalistien tapaan suhtautua hänen tulevaan avioliittoonsa, mikä oli puolestaan oiva keino virittää ansa toiseen, vielä fundmentilistempaan lahkoon liittymiselle.

Hyvin valitettavaa kyllä, totuus paljastui hirvittävällä tavalla. "Syntiluettelo" vastaa täysin niitä kokemuksia, mitä tällä palstalla on toistamiseen toistettu. Tämä näistä "luopiovalheista".
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Minusta tuntui aina, kun menin kolkutteleen ihmisten oville, että olen susi lammasten vaatteissa ja hyvin tekopyhä ihminen, sellainen joka yrittää sälyttään ihmisten päälle raskaita kuormia.
Myös minusta tuntui, että olen ulkonaisesti puhdas , mutta sisältä taynnä kaikenlaista epäpuhtautta.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vastaa Viestiin