Kahvista taas

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja Vieras »

SVT text nyt 26.9. s. 119 kertoo että kahvi voi vähentää masennusriskiä.

Jehova paljastanut Harvardin yliopiston tutkijoille, että naisista jotka joivat kofeiinipitoista kahvia vähint. 4 kuppia / pv, sairastui 20 % vähemmän masennukseen kuin niistä, jotka ottivat kofeiinitonta.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Masentaa kun joutuu juomaan noin paljon kahvia, että välttäisi masennuksen.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieras

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tutkimus oli iso, olikohan 50.000 koehenkilöä ja 10 v seuranta.

Kahvin maittavuutta voi säädellä vaikka sokurin tilalle suklaapala, tumma sellainen on sekin terveyskamaa (antioksidantteja tms), joku käyttää runsaasti maitoa.

Masennus on kenkku juttu vielä sekin.

(Ennen sanottiin että lapset saavat kahvista mustan sydämen, katsottiin kai kahvi lapsille turhaksi. Monet sitten sanovatkin että eivät juo kahvia äänensävyllä, kuin kahvinjuojat olisivat jotenkin epäilyttäviä).

Kahville, sano
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Itse olen huomannut kahvin positiivisen mielialavaikutuksen olevan parhaimmillaan kun kahvi juodaan plörönä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
nina2011
Viestit: 264
Liittynyt: 11.01.2011 01:02

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja nina2011 »

Kahvista en luovu koskaan...
Jokainen uloskäynti on sisäänkäynti johonkin muualle.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Mulla on samanlainen suhde olueen. :)
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
rippeli
Viestit: 2454
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Kaarmis kirjoitti:Mulla on samanlainen suhde olueen. :)
Tuleeko lapsille, jotka luovat olutta, kultainen sydän? :)
Let me go Master I hate you so
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Minä luovuin kahvista ja teestä kauan aikaa sitten. Niiden estoton kehuminen saa minut epäileväksi, kehutaanhan Suomeakin aina joka asiassa ja kaikki näkee, miten asiat todellisuudessa ovat.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Astrologi
Viestit: 176
Liittynyt: 30.04.2007 15:37

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja Astrologi »

Kun olin Jehovan todistaja, sisarten suosiossa oli tee. Sitä pidettiin jotenkin maltillisempana juomana kuin kahvia. Tällainen käsitys minulla ihan totta oli. Tee oli uskovaisten juomaa.

Mitä mieltä olette, oliko teillä tai ystävillänne jt-aikoina tällainen suhde teehen? Entä nykyisin? Itse olen vapaaehtoisesti alkanut taas hauduttaa teetä, juuri nyt siemailen Keisarin morsianta.
Vieras

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"luovuin kahvista ja teestä kauan aikaa sitten. Niiden estoton kehuminen saa minut epäileväksi"

-Voi hyvä tavaton. Tässä ketjussa on puhutaan tutkimustuloksesta. 50.000 koehenkilöä seurannassa 10 vuoden ajan tutkimusaiheessa. Tieteellinen tutkimus. Se on eri asia kuin jos kahvia kehutaan kansallisena juomana. Tieteellinen tutkimus on paras, tai vähiten huono tapa hankkia tietoa. Tulos ei siis ollut estotonta kehumista vaan osoitti että kahvilla on suojaava vaikutus masennusta vastaan, vaikka ei täysin turvaava.

Sen takia kai se on täällä esillä että lahko on sen tuominnut, jossain määrin, oliko se epäillyttävä juoma jonka ottaminen on omatunnon asia, vai mikä on lahkokielen terminologia ? Se on kiinnostavaa, että kun lahko on puhunut, se osoittautuu erehtyneeksi ihan tavallisen ihmisen järjellä.
Vieras

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Japanissa on vihreä tee todettu suojaavaksi suun tulehduksia vastaan. Tässä tutkimuksessa on kyetty paljastamaan ja osoittamaan se yhdiste, joka suojaa infektioilta. (Tutkimukseen kai lähdettiin koska suorastaan kiinnitettiin huomiota siihen että joiltakin tulehdukset puuttuivat)
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Vieras kirjoitti: -Voi hyvä tavaton. Tässä ketjussa on puhutaan tutkimustuloksesta. 50.000 koehenkilöä seurannassa 10 vuoden ajan tutkimusaiheessa. Tieteellinen tutkimus. Se on eri asia kuin jos kahvia kehutaan kansallisena juomana. Tieteellinen tutkimus on paras, tai vähiten huono tapa hankkia tietoa.
"Vähiten huono" pitää paikkansa. Tiede menee tasan sen mukaan kuka sitä tiedettä rahoittaa. Uuslipilaarien tieteellinen instituutti Cato esimerkiksi kritisoi tupakoinnin vastustamista: http://www.acsh.org/publications/pubID. ... detail.asp
Onko yllätys sitten, että sama lafka saa myönteisiä tuloksia Portugalin huumepolitiikan vaikutuksesta.

Sitä paitsi alkuperäinen väite puhui korrelaatiosta eikä kausaliteetista. Kahvittelu on myös sosiaalinen tapa. Voidaan ajatella, että ne, jotka eivät kahvittele, eivät ole myöskään erityisen sosiaalisia.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Vieras

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja Vieras »

""Tiede menee tasan sen mukaan kuka sitä tiedettä rahoittaa. Uuslipilaarien tieteellinen instituutti Cato esimerkiksi kritisoi tupakoinnin vastustamista""

Eikä mene. Jos rahoittaja saa haluamiaan tuloksia, jotka olisivat virheellisiä, niin kyse ei ole tieteestä, vaan onnistuneesta huijauksesta.

Mutta tulisiko tällaisen väärinkäytön vuoksi...

Sanamuodoista korrelaation / kausaliteetin osalta siis Pehmoluopio viittaa tarkoitushakuiseen huijauksen mahdollisuuteen ? Vaikea kommentoida perustelujen puuttuessa, mutta Pehmoluopion viitetieto oli Cato, nyt kyseessä Harvard. Se on arvostusmittauksissa yliopistojen ykkönen USA:ssa.
Vieras

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jos kahvi ehkäisee masennusta...... miksi Suomessa syödään niin valtavasti masennuslääkkeitä?
Ja tehdään....... itsemurhia...?

Eikö Suomi ole huippumaita kahvinjuonnissa?
Vieras

Re: Kahvista taas

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Maailman ykkönen kahvinjuonnissa on Suomi.

Lähtökohtainen selitys olisi että ilman kahvia tilastot olisivat synkemmät.

Asiathan ovat moniyhteyksellisiä. Itsemurhien kehitys on ollut vuosikymmeniä laskeva. Tähän ei ole kahvi varmaankaan vaikuttanut, vaan kulttuurimuutos. Otetaan esimerkiksi konkurssi, on kirjoitettu että USA:ssa konkurssi ymmärretään paljon vähämerkityksisempänä asiana, lähempänä työpaikan vaihtamiseen verrattavaa asiaa, eikä vastaavasti sen takia ilmeisestikään itsemurhaa helposti tehdä. Suomessa se saatetaan kokea voimakkaammin, myös ympäristö voi oikeasti suhtautua vakavammin siihen suuntaan että ihminen on osoittanut peruuttamattomasti kielteistä ominaisuutta itsestään. Suomi olisi liikkumassa kohden USA-kulttuuria tässäkin.

Lääkkeet ovat myös oma asiansa. Niihin suhtaudutaan tuotteena. Jos tuotteesta on hyötyä, miksi ei ottaisi sitä ? Kuten näköjään vitamiineja sun muita näytään ostettavan koska hyötyähän niistä saattaisi olla. Kuitenkin esim. läheisen kuolema on surullinen asia, suru on lääketiet. normaalia ja tulisi läpikäydä kuin vaikkapa fyysisestä väsymyksestä lepääminen.
Vastaa Viestiin