kirjallisuusveli kirjoitti:Mikäs vika siinä kuvauksessa oli - paitsi se, että se viittasi selvästi kaukaiseen tulevaisuuteen aikana jolloin opetuslapset odottivat tapahtumien koittavan 'tässä ja nyt'?
No se vika, että jos Jeesuksen esitetään puhuneen molemmista suupielistä, niin aina vaan pahempi.
Olen pitkään pitänyt validina Vartiotornin selitystä siitä, enkä näe perusteltua syytä luopua siitä. Tarkoittaa, siis sitä, että ko. kohta on profeetallinen siinä mitassa, että se sopisi soveltuvaksi meidän aikanamme eläville.
Kysyin katsotko aloituksessa esiin ottamasi Ilmestyskirjan pian-tulemisen olevan sama mekanismi kuin Jeesuksen evankeliumeissa viittaama tuleminen?
Kristus ei saapunut vuonna 70,
Toki ymmärrän miksi toivorikkaus elää, vaikka Raamatussa olevat Jeesuksen sanat ovat hyvin suoraviivaiset paluun ajankohdan pikaisuuden suhteen. Jeesuksen paluun siirto parilla vuosituhannella tai etäämmälle ei kuitenkaan onnistu Raamatun tekstillä, vaan siihen tarvitaan sanallista akrobatiaa.
vaikka apostolit eivät ehkä ehtineetkään saarnata kaikissa Israelin kaupungeissa ennen sitä.
Päivastainenkin ajatus Raamatussa on:
”...edellyttäen tietysti, että pysytte uskossa, perustukselle laskettuina ja vakaina, horjahtamatta pois sen hyvän uutisen toivosta, jonka olette kuulleet ja jota on saarnattu kaikessa luomakunnassa, joka taivaan alla on. Tämän hyvän uutisen palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.” (Kol. 1:23 UMK)
Tossa on kaksi toisistaan erillistä asiaa:
Näin asia halutaan usein selittää.
Nämä on erotettava toisistaan. Ensimmäinen viittasi todellisuuteen silloin, kun Kristuksen ilmestys tapahtuu ja toisessa lauseessa Jeesus taas viittasi muutamaa päivää tuon jälkeen tapahtuneeseen
Tuossa selityksessä on vaan se mahdottomuus, ettei kuolleisuus ollut tuolloin sitä luokkaa, että kuulijajoukosta olisi suurin oda delannut tuolla välin.
Tuohon on sanottava vain, että täyttyi osittain jo tuolloin...
Minulle tuollainen ajatus on selittelyä, jolla yritetään pelastaa mitä pelastettavissa olisi. Millä Raamatun perusteella tulisi ajatella, että Jeesus lupaili asioita, jotka täyttyvät osissa ja tuhansien vuosien askelin?
Esittämääni kysymykseen olisi riittänyt kyllä tai ei, nyt asia jäi minulle epäselväksi.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.