Minkälaisia kokemuksia rahanlainaamisesta jt:lle?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Minkälaisia kokemuksia rahanlainaamisesta jt:lle?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Itse monta kertaa jt:nä toisille rahaa lainanneena olen A I N A törmännyt seuraavaan ongelmaan:

JT eivät koskaan pidä sanaansa maksaa velkansa ajallaan saati takaisin.

a) ei edes ilmoiteta sovittuun maksupvm:n ylityttyä, ettei maksa
b) kun asiasta joutuu soittelemaan perään, niin velkojaa ihmetellään
c) joskus on tarjottu takaisinmaksun vastineeksi rojua ja suututtu, kun ei kelpaa.

Fakta: JT joka lainaa rahaa toiselle JT:lle, ei näe enää rahojaan
Kiinnostunut, joka lainaa rahaa JT:lle saa rahansa.

Ulospäin on esitettävä rehellistä. Toisille JT:lle ei tarvitse enää teeskennellä.

Muutenkin todistajat ovat sairaalloisen kateellisia toisten rahoille.

Oletteko törmänneet itse vastaavaan?
ex Jt

Re: Minkälaisia kokemuksia rahanlainaamisesta jt:lle?

Viesti Kirjoittaja ex Jt »

Itse jouduin kerran lainaamaan 100€ yhdeltä veljeltä. Kysyin haluatko korkoa? Veli vastasi että ei. Takaisin maksoin ajallani.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Minä kerran takasin 10 000 markan velan (markka-aikana) eräälle ahdingossa olevalle pariskunnalle, oikeastaan takasin velan sille vaimonpuolelle.

He olivat saaneet paljon rahaa velaksi , kun toistakymmentä takaajaa oli eri seurakunnista taannut heidän lainansa.(Se oli sitä helpon velkarahan aikaa ja kuplatalous kukoisti)

Tuo vaimo sitten yritti minutkin saada maksumieheksi ja kuinka ollakaan : pankilta alkoi tulla uhkavaatimuksia maksamattomasta lainasta, jonka takaaja olin. Silloin huomasin että olin joutunut petetyksi.

Minua ahdisti paljon, ja ajattelin että olkoon, annan mennä ulos-ottoon mieluummin, enkä maksa.
Ja sitten jonkin ajan kuluttua, kun en maksanut markkaakaan, niin pankista ei enää tullutkaan lappuja.

Miksiköhän? No, siksi kun olin kieltäytynyt jyrkästi ryhtymästä maksumieheksi, niin tuo vaimo olikin joutunut maksamaan velkansa itse, varmaan harmitti tuota vaimoa, kun ei onnistunutkaan petoksessaan minun kohdallani.

Muutenkin tuo pariskunta sekoitti niiden muiden takaajien elämän totaalisesti, kyse ei ollut pikkusummista, vaan 250 000 markasta.
Tuollaisella summalla sai siihen aikaan hyväkuntoisen omakotitalon.

Ihmetyttää vaan tuollainen sydämettömyys, tuntuu aivan silta kuin tuo Jt-pariskunta olisi ollut narsistinen, vaikka nuo parikymmentä takaajaa yrittivät sopia heidän kanssaan raha asioista, niin ei mitenkään onnistunut.
Ja kyllä osalta noista takaajina olleista jt:stä romahti uskokin, ja sitten tuli uskon haaksirikko sub muut jutut, osa teki velkasaneerauksen.

Narsisti Jt-pariskunta vaan muutti sitten jonnekin muualle ja kait pääsi kuin koira veräjästä.
Helppo maksattaa muilla velkansa ja hurskaana kierrellä ihmisten ovilla, että me tässä nyt ollaan niin teokraattisia(ovelia) ja rakkaudellisia(salakavalia) jehovantodistajia(rikollisia).
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vieras

"Kysyin haluatko korkoa? "

Eikös Raamatussa olekaan jaetta jossa koron ottaminen kielletään ?

Ei ole lahkossa tullut esiin, koska USA:ssa keskustelu korottomuudesta oli kummallista ?

"kun en maksanut markkaakaan, niin pankista ei enää tullutkaan lappuja."

Pankin ottamat takaukset ovat ainakin tuolloin olleet sellaisia että velan voi periä keneltä hyväksi näkee takaajalta tai velalliselta. Silloinhan jos takaajia oli paljon, pankki on käyttänyt vähintä vaivaa ja ottanut siltä joka on maksanut.

Täysin perillä ja varma ei voi olla, mutta eikös tähän tapaan, muistaako joku
Vieras

ex Jt kirjoitti:Itse jouduin kerran lainaamaan 100€ yhdeltä veljeltä. Kysyin haluatko korkoa? Veli vastasi että ei. Takaisin maksoin ajallani.
Maksoit takaisin. Olit erilainen!

Siksi olet ex JT ;)
Vieras

Ihmetyttää vaan tuollainen sydämettömyys, tuntuu aivan silta kuin tuo Jt-pariskunta olisi ollut narsistinen, vaikka nuo parikymmentä takaajaa yrittivät sopia heidän kanssaan raha asioista, niin ei mitenkään onnistunut.
Ja kyllä osalta noista takaajina olleista jt:stä romahti uskokin, ja sitten tuli uskon haaksirikko sub muut jutut, osa teki velkasaneerauksen.

Narsisti Jt-pariskunta vaan muutti sitten jonnekin muualle ja kait pääsi kuin koira veräjästä.
Helppo maksattaa muilla velkansa ja hurskaana kierrellä ihmisten ovilla, että me tässä nyt ollaan niin teokraattisia(ovelia) ja rakkaudellisia(salakavalia) jehovantodistajia(rikollisia).[/quote]

Kuulostaa perustouhulta. Ei ollut alkuperäisissä suunnitelmissakaan maksaa lainaa itse.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieras kirjoitti:Pankin ottamat takaukset ovat ainakin tuolloin olleet sellaisia että velan voi periä keneltä hyväksi näkee takaajalta tai velalliselta. Silloinhan jos takaajia oli paljon, pankki on käyttänyt vähintä vaivaa ja ottanut siltä joka on maksanut.
Tuttua on tarina.
Näinhän se meni, eikä takaajalle kerrottu mitään rajoitetusta takuusta, joka kattoi velasta vain määrätyn summan. Ellei velkaa saatu perittyä velalliselta / velallisilta, sitä perittiin takaajilta yhteisvastuullisesti. Ellei joltakulta takaajalta saatu perittyä, pankki peri siltä, jolta sai.

Tällöin sille, joka maksoi, syntyi regressioikeus päävelalliseen ja maksamattomiin takaajiin nähden.

http://www.taloussanomat.fi/porssi/sana ... sioikeus/0
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Todennäköisesti vilpittömät Jehovan Todistajat pyrkivät maksamaan velkansa niinkuin ihmisetkin. Ja pääsääntöisesti varmaankin maksavat velkansa niin veljille kuin saatanan vallassa oleville maailmallisille.

Lainaus vanhimipien opaskirjasta:
lauma-opus kirjoitti:Joitakin veljien välisiä kiistoja ei tulisi viedä maallisiin tuomioistuimiin, vaan ne tulisi ratkaista sopusoinnussa Matteuksen 18:15-17:ssä olevan Jeesuksen neuvon kanssa.
wartsikka 82 1/11 kirjoitti:Kun lainan antaminen ja ottaminen tapahtuu kristittyjen välillä, niin se tarjoaa usein tilaisuuden ilmaista kristillisiä ominaisuuksia.
Lainanantajan täytyy toisaalta olla realistinen odotteissaan. Hänen tulee ymmärtää, että lainan antamiseen sisältyy tietty vaara. Hänen ei siksi pitäisi kohdistaa velalliseen liiallista painetta. Velallisella ei ehkä yksinkertaisesti olekaan rahaa, jolla maksaa velkansa. Monet kristityt ovat tällaisessa tilanteessa osoittaneet takaisinmaksuaikaa pidentämällä tai järkevän sopimuksen hyväksymällä, etteivät he ole ’rahaa rakastavia’. (1. Timoteukselle 3:3) Jotkut ovat pyyhkineet koko velan yli.
Miksi ei suoraan poliisille, rikostutkintaan ja käräjille ? KOSKA:
SEURAN JA SEURAKUNNAN ETU ! Siksi, ja siksi niin vitun väärin koska seuran/seurakunnan etu ensin ja sitten kaikki muu !
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Yksi veli jäi parisataa tuhatta markkaa faijalleni velkaa. Asia ratkaistiin pienimuotoisessa "komiteassa". Rahoja ei käsittääkseni ole maksettu, vaikka työn teettämisestä oli mustaa valkoisella. Maallisiin tuomioistuimiinhan ei pidä mennä...

Tyyppi teki sitä säännönmukaisesti kaikille seurakunnan rakentamisen ammattilaisille. Kun maaperä kävi liian kuumaksi, vaihtoi tyyppi seurakuntaa. Käsittääkseni vanhimman natsat hänellä pysyi. Että näin. Mikseiköhän tee mieli mennä takaisin?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieras

Vieras kirjoitti:Itse monta kertaa jt:nä toisille rahaa lainanneena olen A I N A törmännyt seuraavaan ongelmaan:
JT eivät koskaan pidä sanaansa maksaa velkansa ajallaan saati takaisin.

Muutenkin todistajat ovat sairaalloisen kateellisia toisten rahoille.
Tämän ketjun lukeminen antaa hivenen eri kuvan todistajien rehellisyydestä kuin vaikkapa tammikuun 2012 Herätkää!, jonka teema onkin juuri "Kannattaako olla rehellinen?"

Arvatenkin sisäsivuilla kerrotaan epärehellisistä maailmallisista ja lopuksi rehellisistä Jehovan todistajista. "He [Jehovan todistajat] noudattavat niin työssään kuin muussakin elämässään Raamatun periaatteita." (s. 7)

Näin on taas kerran kylvetty todistajan aivolokeroon siemen, että maailmallinen on aina paha ja epärehellinen ihminen, kun taas me todistajat olemme, ahh, niin rehellisiä. Voi sitä ihanaa ykseyttä todistajien keskuudessa.

JK
Vastaa Viestiin