Raimo Mylly kirjoitti:Miksi ihmisiä pitää raahata toiseen maanosaan? Eihän suomalaisiakaan raahattu sota-aikana afrikkaan turvaan pahoilta ryssiltä saati itsenäistymistaistelun osapuolilta. Ruotsi oli hyvä turvapaikka suomalaisille, miksei vaikka Egypti voisi olla sitä somaleille?
Siinäpä se. Mutta ihmeelliset ovat herrain tiet. Egypti vaikuttaisi aivan hyvältä, mutta nämä pienet kahinat sillä suunnalla. No, jos oppivat elämään maassa maan tavalla, ei siinä mitään ja toki uskontonsa saavat pitää jo yksin Suomen lain nojalla.
Minulla heitä vastaan mitään ole, vaikka keskellään asun. Oikeastaan ovat rauhoittaneet nämä korttelit. Joskohan opittaisiin yhdessä elämään. Aina tilanteen tullen olen kyytiä keskustaan tarjonnut tai sieltä pois. Hyvin on kelvannut ja kohteliaitakin ovat olleet. Smal-talkia ovat höpisseet, josko tuo siitä. Ei minulla ole ongelmia tutustumisen kanssa sinänsä. Olenhan näitä ihmisiä tavannut, ties mistä.
Muutaman höpelön takia Lieksa on saanut nyt huonon ja rasistisen maineen, eivätkä nämä höpelöt ole ainoastaan natsi-henkisiä nuoria. Aikuisistakin löytyy, valtuustoa myöten. Tuumailen hieman siihen tyyliin, kun meiltä on muutettu Ruotsiin, Amerikkaan, Kanadaan ja Ausseihin, niin eiköhän joku sata maahanmuuttajaa tännekin mahdu.
Kansainvälinen kylä tämä Lieksa: on venäläistä, virolaista, uusseelantilaista, intialaista, pakistanilaista, kurdia, entisen Jugoslabian alueilta tulleita, marokkolaista, tsadilaista ja somalia, ja mistä kaikesta vielä. Yleensä on hyvin mennyt ja jotkut ovat pistäneet oman bisneksen pystyyn ja työllistäneen muutaman maanmiehensä. Ihan hyvä. Ei täältä juuri muutoin duunia saa.