Traumoja?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieraas

Re: Traumoja?

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

Jaakob kirjoitti:Ei niinkään sanoja, mutta mua alkaa välittömästi tökkimään jos joku yrittää käskyttää mua tekemään jotain tai painostaa johonkin muottiin. Työelämässä ei välttämättä niin hyvä juttu.
Sama vika. Lahkosta jäi paha auktoriteettiongelma.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Minun auktoriteettiongelmaani vaikuttivat ajan kasvatusmenetelmät niin vanhempieni (etenkin äiti) kuin koululaitos (opettajat). Tämä luonnollisesti auttoi minua varusmiespalvelusta suorittaessani, mutta sen jälkeen aloitin työskentelyni ongelman parissa. Nyt se on käytännöllisesti katsoen poistunut. Oikeastaan jo 1970-luvun puolivälin mennessä. Teetti paljon työtä ja tuskaa, mutta kannatti. Tarvitsin ulkopuolista apua ja sain myös.

Esim. jehovantodistajuudessa (kuten monissa muissa suljetuissa yhteisöissä) henkiset traumat pureutuvat hyvin syvälle ihmisen persoonallisuuteen ja niiden käsitteleminen vie vuosikausia, jos sittenkään tyystin poistuvat. Ongelmaa ei havaita niin kauan kuin laumassa pysytään, mutta sieltä lähdettyä tai pakotettuna lähtemään tämä iskee päin kasvoja ja rajusti. Ymmärettävästi kunkin kokemukset ovat yksilöllisiä. Tämä tulee ottaa huomioon.

Korjaus: ja = kuin.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vieraas kirjoitti:
Jaakob kirjoitti:Ei niinkään sanoja, mutta mua alkaa välittömästi tökkimään jos joku yrittää käskyttää mua tekemään jotain tai painostaa johonkin muottiin. Työelämässä ei välttämättä niin hyvä juttu.
Sama vika. Lahkosta jäi paha auktoriteettiongelma.
Monilla on nykyään paha auktoriteettiongelma,
vaikkeivät ole ikinä lahkoon kuuluneetkaan.

Pomon määräykset on p:seestä ja vanhuksia vähätellään,
liikennesääntöjä ei kunnioiteta ja ajetaan suojatiellä jalankulkijan yli.
Turvavyö olisi pelastanut kuulema monen kolarissa kuolleen hengen,
mutta eihän sitä pidetä
koska on turvavyöpakko ;D

"laittomuus lisääntyy"......tosi on.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Toisaalta jos vanhaa lehdistöä seurataan arkistoista, niin "laittomuuden lisääntyminen" on toistuva teema. Se ei yleensä esiinny tuolloin mitattuihin tilastoihin perusteltuna.

Turvavyöpakko voidaan katsoa myös sinänsä edistykseksi, se on oikeastaan nuori sääntö ja se on pelastanut onnettomuuksissa, säännön rikkominen on tietenkin mahdollista vasta kun sääntö on voimaansaatettu.

Laajemmin liikenneturvallisuutta katsottaessa olivat ainakin 1960 -luvulla liikennekuolemat lukumääräisesti jopa moninkertaisi nykyisiin verrattuna, vaikka liikenne on moninkertaistunut.

Auktoriteettiongelmasta muistuu mieleen kokemus yhdessä ensimmäisistä työpaikoista. Muuan mies lausui pomoon suhtautumisesta, että "ei kannata vittuilla. Siellä ja siellä olivat vittuilleet pomolle ja siitä oli tullut helvetin vittumainen mies". Aikansa auktoriteettiproblematiikkaa oivaltavine ratkaisuineen ?
Natsku

Viesti Kirjoittaja Natsku »

Vieras kirjoitti: Pomon määräykset on p:seestä ja vanhuksia vähätellään,
liikennesääntöjä ei kunnioiteta ja ajetaan suojatiellä jalankulkijan yli.
mutta eihän sitä pidetä
Älä yleistä tätä koskemaan kaikkia muitakin, jos näitä edellämainittuja asioita harrastetaan lähipiirissäsi... ;), tai, kuten itse haluat sen aina ilmaista: ;D
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vieras kirjoitti:liikennesääntöjä ei kunnioiteta ja ajetaan suojatiellä jalankulkijan yli.
Joo, liikennesääntöjen kunnioituksen eräs mittari on suojatiellä kolhitut jalankulkijat. Silloin kuin kaikki tietä ylittävät jalankulkijat noudattavat liikennesääntöjä ja käyttävät suojatietä, niin jalankulkijoita jää auton alle ainoastaan suojateillä.
mutta eihän sitä pidetä
Onko tuo mielipiteesi tulkittava niin, että ennen 1970-luvulla säädettyä käyttöpakkoa turvavyö olisi meillä ollut suhteessa yleisemmin käytössä kuin nyt käyttöpakon voimassaoloaikana?
"laittomuus lisääntyy"......tosi on.
Lähinnä uskovaiset huokailevat tuota yleismantraa, ajattelematta asioita sen enempää tai tekemättä asioille mitään tuon huokailun ohessa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin