Maan piirin päällä...
Valvoja: Moderaattorit
-
Filippos
Maan piirin päällä...
Minua on aina häirinnyt se Vartiotorniseuran selitys Raamatun oikeassaolemisesta tuossa maapallon pyöreydessä. Raamatussa puhutaan maan PIIRISTÄ (ainakin siinä raamatussa, mitä minä olen lukenut), joka kertoo maan olevan litteä, kaksiulotteinen tasokuvio, ympyrä, jolla on piiri. Ympyrän kehän (eli piirin) pyörähdyskappale on pallo, jossa piiri tarkoittaa itseasiassa tasoleikkauskuvion ääriviivoja - pallolla itsellään ei voi sanoa olevan eksaktia piiriä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Piiri_(geometria)
-
Markku Meilo
Re: Maan piirin päällä...
No eihän Raamatun tieteellisen tarkkuuden nimeen vannovat Vt-seuran lyyrikot voi mennä myöntämään, ett Raamatun mukaan maa on litteä. Sen takia Vt-seuran matskussa viitataan jakeeseen Jesaja 40:22, jonka piiriksi käännetty sana on kaksiulotteinen chuwg. Tätä sitten väitetään palloksi, vaikka Jesajassa on toisaalla käytetty kolmiulotteista palloa kuvaavaa sanaa duwr:Filippos kirjoitti:Raamatussa puhutaan maan PIIRISTÄ (ainakin siinä raamatussa, mitä minä olen lukenut), joka kertoo maan olevan litteä, kaksiulotteinen tasokuvio, ympyrä, jolla on piiri.
Kokonaan oma asiansa on se, että Raamatun mukaan jumala loi litteän maan, liittäen rakenteeseen monia hauskoja hauskoja yksityiskohtia.”Hän käärimällä käärii sinut tiukasti kuin pallon, joka viskataan avaraan maahan. Siellä sinä kuolet, ja siellä sinun kunniasi vaunut ovat herrasi huoneen häpeä.” (Jesaja 22:18 UMK)
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.