Uskosta ja teoista

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Jaakko Ahvenainen

Uskosta ja teoista

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Minua kyrsii eräs seikka jehovantodistajuudessa. Mikäli minulle on oikein opetettu ja opetuksen olen oikein ymmärtänyt, Jehovan todistajien uskonnossa on kysymys lähinnä ansio-opista, kuten paavinkirkossa konsanaan.

Ensinnäkin: sinun tulee miellyttää Jehovaa (joka tässä kysymyksessä on pelkkä statisti, jos sitäkään).

Toiseksi: miellyttääksesi Jehovaa, sinun tulee olla erityisen alamainen uskolliselle ja ymmärtäväiselle orjalle vailla kritiikin häivää sekä seurakunnan vanhimmistolle, joka WTBTS:lle uskollisena ja kierros- ja piirivalvojiensa sekä haarakonttorinsa kautta tätä sanktioidensa uhalla painostaa.

Kolmanneksi: olla valmis todistamaan systeemillä 24/7 ja vaikka näin tekisit, jäävät tuntisi aina vajaiksi, päinvastoin päällesi kasataan uusia muka hengellisiä kuormia, mutta mittaa et täytä milloinkaan (jos olet ns. rivitodistaja, säätyihin päässeet ovat asia erikseen). Tätähän Seurakunnan palveluskoulussa alati toitotetaan kera pakollisten lehtien.

Neljänneksi: tutkimalla, ei suinkaan Raamattua, vaan alleviivaamalla kulloinkin tutkittavaa kirjallisuutta ja vastaamalla itsestään selvyytenä esitettyihin kysymyksiin, mitä näissä esitetään, "Vartiotornit" mukaan lukien ja näin itse kehittämällä (tulee mieleen paineilmakompressori) sitä henkeä, mitä tässä hehkutuksessa tarvitaan.

Paavali opettaa Rm. 10:17:
Usko siis seuraa siitä, mikä on kuultu. Kuultu vuorostaan tulee Kristusta koskevan sanan välityksellä
(UM)
Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana (KR92).
αρα η πιστις εξ ακοης η δε ακοη δια ρηματος χριστου (Westcott & Hort)
- mikähän tuon rematos-sanan ensisijainen merkitys onkaan, eikö puhuttu sana! (Mt 12:36 esim). Joku taas on osannut kääntää suoran vääräksi, jotakin koskevan.

Jaak. 2:18 ym. opettaa:
Kuitenkin joku sanoo: ”Sinulla on uskoa, ja minulla on tekoja. Näytä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä näytän uskoni sinulle teoillani. (UM)
Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.(KR92)
αλλ ερει τις συ πιστιν εχεις καγω εργα εχω δειξον μοι την πιστιν σου χωρις των εργων καγω σοι δειξω εκ των εργων μου την πιστιν (Westcott & Hort)

Näiden jakeiden välillä vallitsee näennäinen ristiriita, lähtökohdasta, ensin usko sitten teot, riippuen

Todistajien opetuksessa korostuvat teot. Niiden kautta ja avulla saavutetaan Jehovan hyväksyntä. Tähän alituiseen Jehovan hyväksynnän tavoitteluun tulee uhrata kaikkensa, vaikka henki menisi, ja vieläkin enemmän.

Jehova epäilemättä hyväksyy häneen uskovan ihmisen, mutta edellyttääkö tämä hyväksyntä uskoa Jehovaan vai tekoja hallintoelimen vaatimalla tavalla, ponnisteluja, raadantaa, nääntymystä, kenenkään vaadittuun kuormaan koskematta? Saavutetaanko Jehovan hyväksyntä teoilla vai uskolla häneen, mikä usko saa nämä teot aikaan ja ihan ihmisen itsensä sitä huomaamatta?

Onko niin, että ponnisteluissa ja WTBTS:n vaatimuksissa ei sittenkään ole kysymys uskosta Jehovaan vaan järjestöön?

Onko WTBTS:n sana Raamatun sanaa, vai hallitoelimen (tarvittaessa 2/3 äänestys) ja pääkonttorin kirjoitusosaston?
Kultakala

Re: Uskosta ja teoista

Viesti Kirjoittaja Kultakala »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Todistajien opetuksessa korostuvat teot. Niiden kautta ja avulla saavutetaan Jehovan hyväksyntä. Tähän alituiseen Jehovan hyväksynnän tavoitteluun tulee uhrata kaikkensa, vaikka henki menisi, ja vieläkin enemmän.
Olen saanut semmoisen käsityksen, että todistajuudessa on tärkeää saada ensin nimen omaan teot näkyviin. Ja sitten vasta odotellaan, että josko se uskokin sieltä tulisi... vähän jälkijunassa mahdollisesti. Mutta eikö Raamattu osoita tekojen seuraavan uskoa, jolloin niitä alkaisi tulla melkein "kuin itsestään" eikä väkisin pusertamalla...
Quid sum miser tunc dicturus?
Quem patronum rogaturus,
cum vix justus sit securus?
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Kultakala kirjoitti:Mutta eikö Raamattu osoita tekojen seuraavan uskoa, jolloin niitä alkaisi tulla melkein "kuin itsestään" eikä väkisin pusertamalla...
Näin olen ollut ymmärtävinäni. Kenties tämä provosoiva kirjoitukseni saa juttua aikaan.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eikö vartiotornista ole laskettu esiintymätapauksia, niin järjestölle uskollisuus johtaa selvästi verrattuna jehovalle uskollisuuteen ?

"jäävät tuntisi aina vajaiksi, päinvastoin päällesi kasataan uusia muka hengellisiä kuormia"
-Toisaalta näyttää lahkon jehova olevan Jaskan linjoilla, sillä vartiotorniseurahan on jehovan kanava ja sitten 1940 -luvun on niiden erikoisjoukkojen (tienraivaajat ?) taksvärkki ollut pelkästään vähenevän suuntainen. vähennys tapahtunut monella eri pienennöksellä. Kasaamistyötä sitten kokoaa pelkästään alemman tason henkilökunta suoritustason ikeeksi ?

"alleviivaamalla kulloinkin tutkittavaa kirjallisuutta"
-Tällä luodaan myös laajasti ottaen hengellisten narrien luokka. Lahko korostaa joitakin opinkohtia, jotka sitten kuitenkin muuttuilevat edestakaisinkin.
(Tuolla 50 -luvulla vielä täytettiin taksvärkkikorttien tunnit kun oli saarnattu että esivallat ovat taivaallisia. Sitten 60 -luvulta lähtien kortit täytettiin siltä pohjalta, että rahvasta oli valistettu esivaltojen kuulumisella maallisiin.)
humm?

Viesti Kirjoittaja humm? »

Todistajakaverini sanoi minua 'toimettomaksi' toiselle kaverilleen, mitä se oikein tarkoittaa? Olen joskus tutkinut Raamattua, mutta minusta ei tullut mitään julistajaa. Minä en siedä painostusta yhtään.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

humm? kirjoitti:Todistajakaverini sanoi minua 'toimettomaksi' toiselle kaverilleen, mitä se oikein tarkoittaa?
Tarkkaan ottaen ei mitään. "Epäsäännöllinen"-arvonimen saa kun jättää jonkin kuukauden aikana raportoimatta, kuuden kuukauden raportoimattomuuden jälkeen on sitten "toimeton". Kumpikaan arvonimi ei ole ladattu positiivisilla mielikuvilla
Olen joskus tutkinut Raamattua, mutta minusta ei tullut mitään julistajaa. Minä en siedä painostusta yhtään.
Tuon kuvauksen mukaan olisit lähinnä "entinen kiinnostunut".
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

Markku Meilo kirjoitti:...kuuden kuukauden raportoimattomuuden jälkeen on sitten "toimeton". Kumpikaan arvonimi ei ole ladattu positiivisilla mielikuvilla
Rakkaudellisen järjestön sisälläkin on oma kastijakonsa. Kuulemma "lähes tienraivaajat" eivät kadulla tervehdi sisartaan (kastettu Jehovan todistaja), jonka tuntimäärä hipoo toimettomuuden rajaa.

Tosi aitoa vilpitöntä rakkaudellisuutta...

JK
Vieras

Rakkaudellisen järjestön sisälläkin on oma kastijakonsa. Kuulemma "lähes tienraivaajat" eivät kadulla tervehdi sisartaan (kastettu Jehovan todistaja), jonka tuntimäärä hipoo toimettomuuden rajaa.
Onko nämä tuntimäärät luettavissa jossain Salin ilmoitustaululla sielläpäin?

Täällä ei kukaan kerro tuntimääräänsä, ja laittaa raporttilipukkeensakin kaksinkerroin taitettuna raporttilaatikkoon, kun yritän vaivihkaa vakoilla....
Kamalan vaikea vertailla sitten,kuinka kamalan paljon huonompi/parempi kukakin on ;D

Minua ei kyllä aikuisten oikeesti kiinnosta pätkääkään kenenkään tuntimäärät,
on mulla tärkeempääkin ajateltavaa ;)
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Onko nämä tuntimäärät luettavissa jossain Salin ilmoitustaululla sielläpäin?
Nykymenon sali-ilmokkeita en tunne, mutta nykyään minimi on 15 minuuttia kuukaudessa. Jos jehovantodistajaksi itsensä katsova ei asiasta ole tietoinen, niin kannattaa miettiä syytä.
Täällä ei kukaan kerro tuntimääräänsä, ja laittaa raporttilipukkeensakin kaksinkerroin taitettuna raporttilaatikkoon, kun yritän vaivihkaa vakoilla....
Kun asia kerran kiinnostaa, niin onko noissa lipukkeissa nimi ja jos, niin miksi olettaisit näin olevan?
Minua ei kyllä aikuisten oikeesti kiinnosta pätkääkään kenenkään tuntimäärät,
on mulla tärkeempääkin ajateltavaa ;)
Huoli onkin lähinnä srk sihteerin ja etenkin ennen kierrospaavalin vieralua.
Vieras

Siis mistä kukaan rivitodistaja voi tietää toisen palvelustuntimäärät,
ellei asianomainen itse niitä kerro?
Miten voi karttaa toista palvelustuntien vähyyden perusteella, kun niitä ei suinkaan puhujalavalta julisteta eikä Salin seinällä niistä listaa ole?

Älyttömiä pahoja puheita ja surkeita provoja ;)
Eipä silti, voihan joltain kateelliselta mennä yöunet jos joku tekee 15 minsaa häntä enemmän kenttää vuodessa...
Toki-toki :D
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Niistä raporttilipukkeista katsotaan lähinnä se, että voisiko jotakin veljeä nakittaa vastuutehtäviin, ja pitääkö jotakin kohtaan suorittaa paimennuskäynti.

Niin, ja tietysti laskea keskiarvot, joita sitten esitellään kierrospaavalille.

Kyl jotku panee merkille, jos jotai ei koskaan näy kp-kokouksissa, tai jos kieltäytyy ku kysyy kentälle. Kyllä siitä saa huonon seuran maineen.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieras

Vieras kirjoitti:Täällä ei kukaan kerro tuntimääräänsä, ja laittaa raporttilipukkeensakin kaksinkerroin taitettuna raporttilaatikkoon, kun yritän vaivihkaa vakoilla....
Kamalan vaikea vertailla sitten,kuinka kamalan paljon huonompi/parempi kukakin on ;D
Varmasti sinullakin saattaa olla "näppituntuma" joidenkin ihmisten kenttäilyn määrästä, vaikkakaan se ei virallisesti julkista tietoa ole. Suurin osa on jo tilastollisestikin lähellä keskimääräistä 7 tuntia kuukaudessa, mutta kuten edellä totesin ääripäät tietävät toisensa. Lähes tienraivaajat kyllä "tietävät" sen toisen ääripään eli minimaalisesti kenttäpalvelusta tekevät.

Vähän sama asia kuin koulu-/opiskeluaikoina oli kyllä näppituntuma siihen, kuka on hikari ja lukee tenttiin yökaudet ja kuka laskettelee vapaalla...

JK
Vieras

Kaarmis kirjoitti:Kyl jotku panee merkille, jos jotai ei koskaan näy kp-kokouksissa, tai jos kieltäytyy ku kysyy kentälle. Kyllä siitä saa huonon seuran maineen.
Juuri tätä tarkoitin: Sitä, että sen nyt vain "tietää" jos joku tekee kenttää todella vähän.

Tuo asiaa älähtävä taatusti tietää mitä tarkoitin edellä ja tietänee lisäksi, että vähän kenttäpalvelusta tekevän maineessa oleva ei välttämättä ole se rakastetuin ihminen tässä rakkaudellisessa järjestössä. Teokraattisen sodankäynnin nimissä piti varmaan oikaista järjestön sisäinen totuus valheeksi ja väittää, ettei minimaalinen kentällä käyminen johtaisi joidenkin sisarien/veljien toimesta syrjimiseen. Kyllä me aikuiset tiedämme, että näin on. Moni paljon kentällä käyvä on hyvin tietoinen itsestään eikä suotta kumarteleva "vähempiään".

JK
Markku Meilo

Vieras kirjoitti:Siis mistä kukaan rivitodistaja voi tietää toisen palvelustuntimäärät,
ellei asianomainen itse niitä kerro?
Selän takana puhutaan esimerkiksi tolppajulistajista sekä epäsäännöllisistä, noilla kahdella termillä pystyy jo luokittelemaan hyvin tehokkaasti.
Miten voi karttaa toista palvelustuntien vähyyden perusteella, kun niitä ei suinkaan puhujalavalta julisteta eikä Salin seinällä niistä listaa ole?
Olet tosi onnellisessa asemassa tietämättömyytesi kanssa taikka sitten et ole ihan rehellinen.
Älyttömiä pahoja puheita ja surkeita provoja ;)
Tai sitten todellisuutta, jolle et halua avata silmiäsi.
Eipä silti, voihan joltain kateelliselta mennä yöunet jos joku tekee 15 minsaa häntä enemmän kenttää vuodessa...
Toki-toki :D
Totta, mielenhallinnassa olevaa jehovantodistajaahan vaivaakin lähinnä juuri epäoleellisuudet, ei Vt-seuran nk. totuuden valheellisuus.
humm

Viesti Kirjoittaja humm »

Vai sellaista se toimeton tarkoittikin. Ei vaan tainnu olla kaverillani ihan muumit laaksossa, kun en ole a) todistaja b) tietääkseni tehnyt kenttäpalvelusta. Musta vaan tuntuu, että kun on kyse vain ihmisistä ja maallikoista, niin todistajien jengiin mahtuu kaikenlaista sakkia, niitä psyykkisesti vaurioituneitakin. Ja olen ymmärtänyt, että painostus tulee siitä, että henkilö on ollut itse ulkoa ohjattavissa. Mulla on kokemuksia sellaisistakin todistajista jotka ei painosta, mutta monella tuntuu olevan "vikana" mestarointi toisten elämässä.
Vastaa Viestiin