Viljo kirjoitti:Leinonenhan väitti jossain ettei mitään teokraattista sodankäyntiä ole lainkaan.
Australian lahja Suomenkin jehovantodistajuudelle kielsi tuntevansa koko teokraattisen sodankäynnin termiä kun miestä haastateltiin Australiassa pedofiliaan liittyen:
Viljo kirjoitti:Leinonen puhuu mitä puhuu, koska teokraattinen sodankäynti suorastaan velvoittaa siihen. Onko kukaan muuten huomannut että teokraattinen sodankäynti olisi jossain julkaisussa julistettu päättyneeksi? Leinonenhan väitti jossain ettei mitään teokraattista sodankäyntiä ole lainkaan.
Voisi olla, että Veikko ei välttämättä valehtelisi. Jos kysymys on jehovantodistajien uskontokulttuuriantropologiasta etnografisen ilmiön perusteella- johtopäätös olisi: Veikko ja me suomalaiset olemme suvaitsevampia kuin amerikkalaiset soveltaessamme Brooklynin karttamisdoktriiinia.
Haulla "teokraattinen sodankäynti" tulos:
Efesolaisille, 6. luku
10 Lopuksi, voimistukaa edelleen Herrassa ja hänen voimansa väkevyydessä.
11 Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu voidaksenne pysyä lujina Panettelijan vehkeilyjä vastaan,
12 sillä meillä ei ole kamppailua verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tämän pimeyden maailmanhallitsijoita vastaan, taivaallisissa olevia pahoja henkivoimia vastaan. 13 Ottakaa tämän vuoksi Jumalan koko sota-asu, jotta voisitte tehdä vastarintaa pahana päivänä ja kaikki perusteellisesti tehtyänne pysyä lujina.
14 Pysykää sen tähden lujina, kupeenne totuuteen vyötettyinä ja yllänne vanhurskauden rintahaarniska
15 ja kenkinä jaloissanne rauhan hyvän uutisen varusteet.
16 Ennen kaikkea ottakaa uskon suuri kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki paholaisen palavat heittoaseet.
17 Ottakaa myös vastaan pelastuksen kypärä ja hengen miekka, toisin sanoen Jumalan sana, 18 samalla kun kaikin rukoilemisen ja nöyrän pyytämisen muodoin jatkatte rukoilemista joka tilaisuudessa hengessä. Ja sitä varten pysykää hereillä täysin kestävinä ja rukoillen kaikkien pyhien puolesta,
19 minunkin puolestani, jotta minulle annettaisiin suuni avatessani kyky puhua tehdäkseni vapaasti puhumalla tunnetuksi sen hyvän uutisen pyhää salaisuutta,
20 jonka puolesta toimin lähettiläänä kahleissa, jotta puhuisin sen yhteydessä rohkeasti,
niin kuin minun puhua pitää......
Pitää palata tähän ketjuun, koska tänään kävi mielenkiintoinen juttu kun oli käymässä viime hetkillä kaupassa. Olin juuri kiirehtimässä autolle, kun huomasin kaupan aulassa erään erotetun entisen jt:n. Hän istuskeli aika kurjassa kunnossa kaljalaatikkonsa kanssa ja ilmeisesti odotteli jotakuta, taikka ulosheittoa. Mainittakoon, että kyseessä on naishenkilö. Moikkasin vanhaa tuttua ja olin jo kulkenut ohitse, kun hän huikkasi, että istupas Risto hetkeksi juttelemaan.
Hän kertoi nähneensä minut telkkarissa ja ihmetteli, että miksi tein sen? Hän ei sanojensa mukaan ymmärrä, miten voin olla niin katkera ja tahtoa pahaa pojalleni. Kun sanoin etten ole kellekään katkera ja pojankin kanssa on ihan hyvät välit, niin hän kysyi eikö minua huoleta, että jt:t eivät ohjelman jälkeen halua puhua minulle. Vastasin ettei tilanne muuttunut miksikään, koska eihän ne puhuneet aikaisemminkaan. Nainen meni hiljaiseksi vähäksi aikaa, mutta sanoi sitten: "Älä tee sitä enää. Miten sinä voit puhua noin vanhoista ystävistä?" Kysyin missä kohtaa puhuin pahaa taikka valehtelin? Siihen naisella ei ollut vastausta.
Harmitti kun oli niin kova kiire, etten kerinnyt jatkaa keskustelua, mutta takaisin töihin ajellessa mietin, että siinä oli tyypillinen erotettu joka ei ollut päässyt eroon lahkosta. Elämä on ihan päin mäntyä, eikä minkäänlaista intoa yrittää parantaa. Takaisin lahkoon ei ole toivoakaan. Silti kun joku uskaltaa sanoa lahkosta mitään julkisesti, tulee heti vanhat defenssit päälle ja puhuja tuomitaan valehtelijaksi taikka muuten vain pahaksi ihmiseksi.
Ehkäpä pääsen joskus tekemään "uusintakäynnin", koska nainen näkyy pyörivän aika usein lähikaupan kulmilla kaljaostoksilla.
rippeli kirjoitti:
Ehkäpä pääsen joskus tekemään "uusintakäynnin", koska nainen näkyy pyörivän aika usein lähikaupan kulmilla kaljaostoksilla.
Tämä olisi hyvä asia, jos tuo nainen tulisi vastaanottavaiseksi avun suhteen, ja varmaan hän toivottavasti tuleekin ajan kanssa, kun rypee ensin kaljalaatikossa jonkin aikaa.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vieras kirjoitti:
Miksi ihmiset ei osaa juhlia selvinpäin?
Lapset käy sääliksi...
Happy Holidays, ulkoilukin on kiva vaihtehto
t. "kaupan kassatäti"
Tiedän lapsuuden kokemuksista, ei ole kiva mennä jouluna vaatekomeroon piiloon iskää ja äiskää, kun ne tekee loppua toisistaan niin että veri roiskuu.
Onneksi olivat sen verta tasaväkisiä että saivat toisilleen vain mustat silmät ja joitakin verisiä haavoja.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Alkoholismi on eri asia, pitkälle alkoholisoituneelle henkilölle, joka vielä sinnittelee töissä on jokainen vapaahetki juomatilaisuus ja siten myös joulu
Tuosta kaljalaatikkonaishenkilöstä saa käsityksen että hän olisi jo autettavissa, jos hän jää hiljaiseksi vastakysymyksille, niin hänelle voisi varmaankin kertoa edelleen että kuin asiat ovat oikeasti kuten kertoja oli jo tehnytkin. Ja että hänelle itselleenkin on mahdollista jättää kalja, vaihtaa se normaaleihin ihmissuhteisiin, maailmankuvaan ja oikeaan käsitykseen lahkosta kuten kertojakin oli.
Vieras kirjoitti:Tuosta kaljalaatikkonaishenkilöstä saa käsityksen että hän olisi jo utettavissa
Oleellisempaa tässä on henkilön sairaus, ei uskonto. Avaimet ovat sairastuneen itsensä käsissä, ei kenelläkään toisella. Apua on satavissa. Siihen tulee vain itse omaehtoisesti hakeutua. Kun tällainen vakava halu löytyy, voidaan toki tukea päämäärän saavuttamisessa.
Vieras kirjoitti:Tuosta kaljalaatikkonaishenkilöstä saa käsityksen että hän olisi jo utettavissa
Oleellisempaa tässä on henkilön sairaus, ei uskonto. Avaimet ovat sairastuneen itsensä käsissä, ei kenelläkään toisella. Apua on satavissa. Siihen tulee vain itse omaehtoisesti hakeutua. Kun tällainen vakava halu löytyy, voidaan toki tukea päämäärän saavuttamisessa.
Sairaus kun vaan voi johtua huonosta omastatunnosta, joka taas on sen vika, että edelleen ajattelee jehhuvien olevan Oikea Uskonto. Silloin ei todellakaan mikään AA-kerho auta, sysäyksenä terveempään elämään voi olla mieleen ujutettu epäilys Totuudesta.
Silloin avaimet voivat olla myös jonkun ohikulkevan exän käsissä.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Ei kristityn eikä humaanin ihmisen periaatteellinen kanta voi olla että ihmistä ei ole autettavissa, auttakoon itse itseään.
Jo ei ole vaikkapa aikaa, niin sitten, mutta kyllä eksyneelle (henkisestikin eksyneelle) tulee voida kertoa missä maastossa hän on liikkeellä ja mihin voi suunnistaa. Järkyttynyttä rauhoittaa....
Vieras kirjoitti:Ei kristityn eikä humaanin ihmisen periaatteellinen kanta voi olla että ihmistä ei ole autettavissa, auttakoon itse itseään.
Ei se tee kenestäkään parempaa tai pahempaa kristittyä (tai humaanimpaa ihmistä), jos ei avun tarpeessa oleva halua ottaa tarjottua apua vastaan. Väkisin ei voi ketään auttaa. Kaikki eivät todellakaan ole autettavissa, ja harvoinpa se auttajan vika on.
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.