Suurenmoinen Etu = Taakka (rehellisellä selkokielellä)
Valvoja: Moderaattorit
-
Etu Olla Vapaa
Suurenmoinen Etu = Taakka (rehellisellä selkokielellä)
Orwellin 1984 on tunnetusti se klassinen kuvaus totalitaarisen järjestelmän hirviömäisyydestä, jossa yksilö ei ole minkään arvoinen ja samalla kuvaus siitä kuinka ovelasti järjestelmä antaa uudet merkitykset sanoille aivopesten kaikki kansalaisensa omaan muottiinsa.
Josta pääsemme totalitaarisen uskonnon/järjestön orwelliaaniseen maailmaan. Jehovan Todistajien järjestö lienee maailman ylivoimaisesti paras esimerkki ? Kyllä se voittaa maallisen esimerkin Pohjois-Korean mennen tullen !
Kun inhottavimmatkin tehtävät muutetaan "kauniisti" Eduiksi. Teillä on varmaan kaikilla esimerkkejä omasta menneisyydestänne ? Voisimme kenties koota tähän palstaan kokemuksia järjestön sisäisistä sananväännöistä ja miten koitte ne "ihanat valtakunnan edut" omassa nahassanne. Kun se ulkoinen kuori nyt on riisuttu ja se pakollinen "valtakunnan hymy" on taakse jätetty, niin olisi kiva kuulla kuinka pitkälle te ystävät menitte noissa ulkokullatuissa kulisseissa ja miltä teistä silloin todella oikeasti sisäisesti tuntui (vaikka niin ei tietenkään olisi saanut tuntea).
Nyt olemme vapaita - silloin emme olleet sitä koskaan. Mutta sitä enemmän meitä silloin kannustettiin osallistumaan etuihin...
Alla olisi linkki hienoon puhuttelevaan piirrustukseen nimeltä:
Jehovan Todistajan taakka.
http://leenalintuartblog.blogspot.com/2 ... aakka.html
"Kannustava" (taas yksi niistä järjestö-sanoista!) taideteos joka voisi saada meidät muistelemaan mistä totalitaarisesta hirviöstä olemme lopultakin onneksi vapautuneet.
Rakkaat ystävät, sana on vapaa.
Josta pääsemme totalitaarisen uskonnon/järjestön orwelliaaniseen maailmaan. Jehovan Todistajien järjestö lienee maailman ylivoimaisesti paras esimerkki ? Kyllä se voittaa maallisen esimerkin Pohjois-Korean mennen tullen !
Kun inhottavimmatkin tehtävät muutetaan "kauniisti" Eduiksi. Teillä on varmaan kaikilla esimerkkejä omasta menneisyydestänne ? Voisimme kenties koota tähän palstaan kokemuksia järjestön sisäisistä sananväännöistä ja miten koitte ne "ihanat valtakunnan edut" omassa nahassanne. Kun se ulkoinen kuori nyt on riisuttu ja se pakollinen "valtakunnan hymy" on taakse jätetty, niin olisi kiva kuulla kuinka pitkälle te ystävät menitte noissa ulkokullatuissa kulisseissa ja miltä teistä silloin todella oikeasti sisäisesti tuntui (vaikka niin ei tietenkään olisi saanut tuntea).
Nyt olemme vapaita - silloin emme olleet sitä koskaan. Mutta sitä enemmän meitä silloin kannustettiin osallistumaan etuihin...
Alla olisi linkki hienoon puhuttelevaan piirrustukseen nimeltä:
Jehovan Todistajan taakka.
http://leenalintuartblog.blogspot.com/2 ... aakka.html
"Kannustava" (taas yksi niistä järjestö-sanoista!) taideteos joka voisi saada meidät muistelemaan mistä totalitaarisesta hirviöstä olemme lopultakin onneksi vapautuneet.
Rakkaat ystävät, sana on vapaa.
-
kirjallisuusveli
Re: Suurenmoinen Etu = Taakka (rehellisellä selkokielellä)
Puhutteleva ja ajatuksia herättävä kuva. Hetken funtsittuani pikkusen rupesi kylmäämään. Järjesön sisälle vangituille kun yritetään vakavalla naamalla uskotella, että heillä on etu olla 'pelastuksen arkissa' ... Kuitenkin Jeesuksen ajan fariseusten tavoin nykyiset vastakuvansa yrittävät tehdä opetuslapsista mallinsa mukaisesti 'kaksin verroin gehennan ansaitsevia' ...
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
-
Etu Olla Vapaa
Kylmät väreet levisi pitkin koko kehoani, kun ajattelin millainen tämä maailma olisikirjallisuusveli kirjoitti:Hetken funtsittuani pikkusen rupesi kylmäämään
jos JT järjestön hallintoelimellä olisi kaikki valta ! Se vasta oliskin oikea maanpäällinen
helvetti (Gehenna). Tosi puistattava ajatus, eikö vain ?
-
kirjallisuusveli
Mjoo-o. Kyllähän ne vesselit käyttää Jehovan todistajiin valtaansa sellaisin ottein, että heistä jotkut luultavimmin kuvittelevat omaavansa kaiken vallan. Ns. isännän äänellähän tuo 'orja' käyttää käskyvaltaa järjestössä. Sen opetukset tulee mukamas Jehovalta jne... Väittävät lehdissä, että Jehova ja Kristus luottavat orjaan ja kehottavat todistajia jäljittelemään näitä ... Paljon sitä suurempaa auktoriteettia, johon he voisivat vedota, ei nyt just tule mieleen kyllä ...
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
-
Viljo
En voi olla samaa mieltä tuon väitteen kanssa. Meillä on vapaa tiedonvälitys vaikka jt-järjestöön kuuluisikin, ja kouluissa opetetaan asioita jotka ovat järjestön maailmankuvan vastaisia. Vaikka ne pystyykin torjumaan Saatanan maailman valheina, niin ne on kuitenkin tulleet tajuntaan ja jäävät osaksi muistijälkiämme. Suurin rangaistus minkä järjestö voi suoraan langettaa on erottaminen, Pohjois-Koreassa voit tulla teloitetuksi toisinajattelijana tai joutua loppuelämäksi vankilaan.Etu Olla Vapaa kirjoitti:Kyllä se voittaa maallisen esimerkin Pohjois-Korean mennen tullen !
Itse aiheeseen: suurin "etu", mikä minulla jt-aikoina oli, oli äänilaiteveljen vakanssi. Se oli ihan kiva homma, sai keskittyä muuhunkin kuin itse ohjelmaan.
Viimeksi muokannut Viljo, 07.01.2012 09:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
-
Vieraas
Vartiotornin jokavuotisia konventtihehkutuksia lukiessa tuli välillä mieleen, että Isovelihän siinä puhuu, eikä yleisö. Myös pakolliset konventtitaputukset tai -ääneenlausumiset olivat aika vastenmielisiä kokemuksia.Etu Olla Vapaa kirjoitti:Kun inhottavimmatkin tehtävät muutetaan "kauniisti" Eduiksi. Teillä on varmaan kaikilla esimerkkejä omasta menneisyydestänne ? Voisimme kenties koota tähän palstaan kokemuksia järjestön sisäisistä sananväännöistä ja miten koitte ne "ihanat valtakunnan edut" omassa nahassanne.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
-
kirjallisuusveli
Pakollisista konventtitaputuksista tuli mieleen se, kun seura ilmoitti isolla rahalla uusineensa painokoneita haaratoimistoon ja sitten lueteltiin vähän näiden vimpaimien kapasiteettia koskevia tietoja, niin jokseenkin typerältä tuntui, että painokoneiden erilaisille tehoille taputettiin ...
-
Vieras
No nehän oli vain koneita...
Kuinkahan olisi ollut lahkon resitentti ? Stalinen aikaan NKP:n keskuskomitean (kai muissakin kokouksissa missä Stalin esiintyi) oli puhujan taakse seinälle asennettu valomerkki taputuksen lopettamisen merkkivaloksi. Siksi, että kukaan ei uskaltanut olla se, joka lopettaisi taputtamisen ensimmäisenä kun Stalin oli puhunut.
Kuinkahan olisi ollut lahkon resitentti ? Stalinen aikaan NKP:n keskuskomitean (kai muissakin kokouksissa missä Stalin esiintyi) oli puhujan taakse seinälle asennettu valomerkki taputuksen lopettamisen merkkivaloksi. Siksi, että kukaan ei uskaltanut olla se, joka lopettaisi taputtamisen ensimmäisenä kun Stalin oli puhunut.
-
KN
Stalinilla oli hyvin käytännönläheinen suhtautuminen ongelmiin. Jos ihmiset jossain aiheutti ongelmia, niin paras tapa ratkaista ongelma oli poistaa ihmiset (niskalaukaus venäläiseen tyyliin)Vieras kirjoitti:No nehän oli vain koneita...
VT-seura suhtautuu ongelmiin hieman samalla tavalla. Jos joku tyyppi aiheuttaa päänvaivaa, niin annetaan monoa persukseen ja vot ongelma on ratkaistu.
KN
-
sinner74
- Ylläpitäjä
No, VT-seura kuitenkin jättää tyypin henkiin, tosin pitkin hampain, kaihoten Mooseksenaikaista lainsäädäntöä, jolloin kuoliaaksi kivittäminen ei vaatinut yhtä monimutkaista lupamenettelyä kuin nykypäivänä.KN kirjoitti: VT-seura suhtautuu ongelmiin hieman samalla tavalla. Jos joku tyyppi aiheuttaa päänvaivaa, niin annetaan monoa persukseen ja vot ongelma on ratkaistu.
Etu-sana on aika perusteellisesti raiskattu jehovantodistajien ladatussa kielessä. Jopa siinä määrin, että minulla ei ole tähän päivään mennessä käynyt kateeksi Etuilijoita.
Minulla oli etu hoitaa äänilaitteita, ja korottaa puhujan mikrofonia, jotta se ei itse itseään korottaisi. Tehtäväni oli ehkä oikeastikin etu, verrattuna esim. lehtipöydästä huolehtijoiden kokemaan byrokratiaan. Mä vaan soittelin musaa.
And Justice For All
-
SuurinBabylon
Suuremmoisia kokemiani Valtakunnan etuja, ovat olleet äänilaitteista huolehtiminen (tuntuu olevan jokaisen nuoren veljen ensimmäinen vakanssi), puhujan mikrofonien korkeuden muuttaminen ja kirjallisuuspöydästä huolehtiminen. Kirjallisuushomma oli ihan oikeaa duunia, voi sitä työn ja byrokratian määrää. Joskus etuilin myös osa-ajan tienraivaajana, josta sai kiitosta veli vanhimmilta.
-
YksinäinenSusi
Kyllähän sitä etu sanaa viljeltiin. Kerran kieltäydyin menemästä nuorteniltaan, kun koin ne niin lapsellisiksi. Olin tullut maailmasta jehovantodistajien keskuuteen rakkauspommiotuksen uhrina, koska lapsena en ollut turvallisuutta ja rakkautta juurikaan saanut.
No, mun Jt-täti aloitti kauhean saarnan, että nuorteniltaan osallistuminen on etu ja niihin pitää osallistua, koska se on Jehovan lahja ja liirum laarum...
No menin sitten kiltisti sinne, koska ajattelin että aina pitää totella, ja totteleminen tarkoittaa etujen arvostamista jne.
Ja voi sitä lapsellisuuden määrää, siellä jopa aikuiset Jt:t osallistuivat 'laiva on lastattu' - leikkiin ja kaikkeen muuhun "sopivaan" leikkiin.
Minä huomasin sen , koska olin tullut maailmasta siihen touhuun mukaan teini-iässä , mutta minua oli kuitenkin saatu jonkin verran ja pitävästi peloteltua tottelevaiseksi.
Mutta koska pelkäsin harmagedonia enemmän kuin mitään, koska se oli aina 2-3 vuoden päässä, niin koitin itseäni saada kastekuntoon ja suhtautua etuihin rakentavasti. Niinpä yritin pokkana osallistua siihen 'laiva on lastattu' - leikkiin, vaikka se oli... hoh hoh ku haukotuttaa jutskaa. Melkein pahempaa , kuin yhden totuuden puheiden kuunteleminen.
Mutta en kyllä jatkossa enää mennyt niihin "laiva on lastattu" - iltoihin, jotenkin loukkaannuin syvästi siitä lapsellisuudesta, mitä aikuisetkin siellä osoittivat, loukkaannuin pahasti siitä ja en voinut enää mennä niihin. Minua oli pahasti loukattu 'laiva on lastattu leikillä".
Olin elänyt lapsuuteni helvetissä, ja sitten kehdataan loukata tuolla tavoin. Olin vihainen kauan ja pitkään.
No, mun Jt-täti aloitti kauhean saarnan, että nuorteniltaan osallistuminen on etu ja niihin pitää osallistua, koska se on Jehovan lahja ja liirum laarum...
No menin sitten kiltisti sinne, koska ajattelin että aina pitää totella, ja totteleminen tarkoittaa etujen arvostamista jne.
Ja voi sitä lapsellisuuden määrää, siellä jopa aikuiset Jt:t osallistuivat 'laiva on lastattu' - leikkiin ja kaikkeen muuhun "sopivaan" leikkiin.
Minä huomasin sen , koska olin tullut maailmasta siihen touhuun mukaan teini-iässä , mutta minua oli kuitenkin saatu jonkin verran ja pitävästi peloteltua tottelevaiseksi.
Mutta koska pelkäsin harmagedonia enemmän kuin mitään, koska se oli aina 2-3 vuoden päässä, niin koitin itseäni saada kastekuntoon ja suhtautua etuihin rakentavasti. Niinpä yritin pokkana osallistua siihen 'laiva on lastattu' - leikkiin, vaikka se oli... hoh hoh ku haukotuttaa jutskaa. Melkein pahempaa , kuin yhden totuuden puheiden kuunteleminen.
Mutta en kyllä jatkossa enää mennyt niihin "laiva on lastattu" - iltoihin, jotenkin loukkaannuin syvästi siitä lapsellisuudesta, mitä aikuisetkin siellä osoittivat, loukkaannuin pahasti siitä ja en voinut enää mennä niihin. Minua oli pahasti loukattu 'laiva on lastattu leikillä".
Olin elänyt lapsuuteni helvetissä, ja sitten kehdataan loukata tuolla tavoin. Olin vihainen kauan ja pitkään.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
- Jaakko Ahvenainen
Ajattele! Olemme tästä asiasta aivan samaa mieltä. Siinä, missä Lahti-Heinola rautatie on tuettu vankien luilla, On Stalinin kanava monin verroin. Näin se menee Seurassa myös: paha poistettakoon, riippumatta siitä, onko kyseessä todellinen paha vai ei. Pelkkä epäily riittää.KN kirjoitti:Stalinilla oli hyvin käytännönläheinen suhtautuminen ongelmiin. Jos ihmiset jossain aiheutti ongelmia, niin paras tapa ratkaista ongelma oli poistaa ihmiset (niskalaukaus venäläiseen tyyliin)
VT-seura suhtautuu ongelmiin hieman samalla tavalla. Jos joku tyyppi aiheuttaa päänvaivaa, niin annetaan monoa persukseen ja vot ongelma on ratkaistu.
KN
Jokainen, joka ennen vuoden 1975 maailmanloppua uskalsi epäillä sitä, esitti luopioajatuksia. 1976 taas julistettiin: "Olette itse tehnet liian pitkälle meneviä ja vääriä johtopäätöksiä". Seura ei koskaan ole ottanut vastuuta mistään julistuksestaan. Vaikka jotkin todistajat olivat hyvin oikeassa vuoden 1975 maailmanlopusta, heidät erotettiin.
-
nabander
Semmoisen edun muistan lämmöllä kun toimin konventeissa äänenlaskijana ei kun siis yleisönpalvelijana että sai ihan luvan kanssa käydä ohjelman aikana tiirailemassa tyttöjä kun piti valvoa järjestystä ja laskea yleisöä. Muuten olin niin laiska että otin vain etuja joihin ei sisältynyt sen pahempaa vastuuta ja joissa oli jonkintyyppinen ajanvietearvo. Nekin sitten aikanaan katosivat kun huomasivat ettei tuo tuosta aio ryhdistäytyä. Tienraivausta en muista että olisi referoitu etuna, tienraivauskoulua kylläkin, se ravaaminen oli vaan hirmuisen tärkeää ja kiireellistä työtä.
Kunnioittavasti teidän
Nabander
Kunnioittavasti teidän
Nabander
Olen luvannut vaieta nykyisistä ajatuksistani, siitä mikä koskee entisiä ajatuksiani ei sovittu mitään
-
Etu Olla Vapaa
Tuo on tosi valaisevaa, kiitos ! Me (vaimon kanssa nimittäin) ihmeteltiin kun hieman ennen jouluakirjallisuusveli kirjoitti:Pakollisista konventtitaputuksista tuli mieleen se, kun seura ilmoitti isolla rahalla uusineensa painokoneita haaratoimistoon ja sitten lueteltiin vähän näiden vimpaimien kapasiteettia koskevia tietoja, niin jokseenkin typerältä tuntui, että painokoneiden erilaisille tehoille taputettiin ...
vaimolleni soitti eräs iäkkäämpi JT rouva Turusta ja arvaatteko mikä oli puhelun aihe ?
Ei mitään sellaista kuin että "mitä teille kuuluu tai miten te voitte" - ei, vaan varmaan 10 minuutin esitelmä tuli Vantaan haaratoimiston painokoneista! Kyllä me hiukan ihmeteltiin, mutta nyt annoit uutta valoa ja nyt me ymmärrämme
Olisi varmaan pitänyt laittaa kännykän kaiutintoiminto lopuksi päälle ja taputtaa täällä tosi pitkään sen hienon teknisen ja lukuja täynnä vilisevän esitelmän päätteeeksi.