Verensiirron jälkeen

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Aaac

Verensiirron jälkeen

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Olin lähes parikymmentä vuotta sitten pienessä nukutusleikkauksessa, jossa siirrettiin luuainesta leuan kärjestä hammasimplantin perustaksi. Tunsin parin viikon ajan itseni hyvin aggressiiviseksi. Vasta jälkeenpäin sain kuulla, että kirurgi oli tyrinyt ja joutunut antamaan verensiirron. (Olin tuolloin JT, mutten uskonut, että veri tulee kyseeseen, vaikka nukutuslääkäri kertoi siitäkin riskistä etukäteen. En siis kertonut olevani JT.)

En tietenkään kertonut asiasta vanhimmille. Minua jäi kuitenkin kalvamaan asia, jota toisaalla tällä palstalla on sivuttu. Voiko persoonallisuus siirtyä verensiirron mukana. Oletukseni on, ettei voi, mutta entä jos verenluovuttajalla oli esim. korkea testosteronitaso, joka aiheutti aggressiivisuuteni?

Kertokaahan kokemuksianne verensiirrosta.
Religionsfri.
IRanon

Re: Verensiirron jälkeen

Viesti Kirjoittaja IRanon »

Anestesiassa käytettävät aineet, sekä opiaatit joita käytetään nukutuksessa voi tietääkseni aiheuttaa lyhytkestoisia kielteisiä persoonallisuus muutoksia. Ohessa lainaus tutkimuksesta, jossa lapsille tehtiin anestesia kahdella verrokkiaineella. Muistelisin, että lapsilla nämä muutokset ovat tavallisempia kuin aikuisilla.

Fifty-three children were anaesthetized with ketamine and 50 with halothane. Thirteen children in the ketamine group and nine in the halothane group reacted with negative personality changes; the reactions were of less than 1 month's duration and were most frequent in the youngest children. The parents' preparation of the children had no influence on the results. The number of personality changes caused by the two anaesthetic agents did not differ significantly.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Voiko persoonallisuus siirtyä verensiirron mukana. ..., mutta entä jos ... esim. korkea testosteronitaso ?"

Persoonallisuus syntyy keskushermostoon elikkä aivoihin.
Persoonallisuudella sinänsä tarkoitetaan pysyvämpiä piirteitä psyykessä. Nykyään puhutaan "big five", eli neuroottisuus, ystävällisyys, ulospäinsuuntautuneisuus, yms jotka olisivat enemmän tai vähemmän jokaisessa (aikaisemman jonkin luokituksen esim. yleislahjakkuus, dominoivuus yms ovat poistettu koskeivat olisi yleispäteviä, eikä näkyvissä aivokuvannannassa , jossa omalla alueellaan väri muuttuu kun kun ajateltava piirre aktivoituu)

Verta on kai, oliko vajaa 5 l elimistössä ja yleensä kai annetaan, onko se parin sadan gramman pussi, mutta toki annostus tarpeen mukaan, isossa hätäleikkauksessa litroittain kestäen.

Veren aineet ovat yksilölliset, siellä voi olla nikotiinia, tosiaan hormoneja, niitäkin on kai kymmenittäin, vitamiineja hivenaineita... Mutta ne siis lantraantuvat.

Tuo persoonallisuus on siis määritelty pysyvämmäksi, reaktiotaipumukseksi yms psyykessä. tuo pari viikkoa edustaa kiukustumista pikemminkin kuin persoonalölisuuden piirrettä. Persoonallisuuskin muuttuu, psykoanalyysi /-terapia muuttaa sitä, erityisesti ymmärrettävästi tuon "neuroottisuus" komponentin suhteen, näin maalikolle tulee mieleen.

Kiukku olisi näillä tiedoilla ajatellen voinut olla alitajuisesta riskin mieltämisestä, entä jos leikkaus olisi ollut suurempi ja olisi tullut verensiirron tarve. Taikka entä jos sittenkin tulisi sanoa Jahve, entä jos synttärikalua saakin onnitella, entä jos Jeesus ei käynytkään kehumassa lahkoa 1918 ?
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jos persoonallisuus siirtyisi verensiirron välityksellä, tehokkainta kenttää jt:t tekisivät verenluovutuksen avulla. Henkilö joka saisi jt:n verta, potisi välittömästi siirron jälkeen huonoa omatuntoa siitä ettei tee tarpeeksi järjestölle ja suuntaisi siltä seisomalta salille. :twisted:

Veriarvoilla voi ymmärtääkseni olla monella tavalla yhteys yleiseen mielialaan. Sokeriarvojen heittelyllä esmes.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vieras

Univajekin voi tehdä ärtyisäksi.
Se puolestaan voi johtua kivusta ja sairaudesta....
Aaac

Loogisia vastauksia, kiitos! Onko palstalla muita, joille tehtiin verensiirto JT-aikana?
Religionsfri.
Filippos

Viesti Kirjoittaja Filippos »

Tai ärtyisyys johtui yksinkertaisesti siitä, että syytit itseäsi veren ottamisesta vastaan - tietoisesti tai alitajuisesti. Ei tuon selitykseen kai muuta tarvitse..?
Verensiirto saatu

Viesti Kirjoittaja Verensiirto saatu »

Vuosia sitten olin tavanomaisessa operaatiossa, joka ei mennyt niinkuin piti. Olin tehnyt selväksi lääkärille että en halua verta missään olosuhteessa. Herättyäni sairaalassa sain kuulla että 6 pussia verta on laitettu. Iski melkoinen shokki. Otin yhteyttä jopa vanhimpiin, kun kotiin pääsin ja asiaa pohdittiin. Sain valtavasti ymmmärrystä eikä kukaan vanhin minua moittinut. Itse vain kärsin tunnontuskia muutaman vuoden mutta nyt jo ohimennyttä ja nautin elämästä, joka meinasi päättyä vuosia sitten.

Niin, eikä muuten persoonallisuus muutoksia havaittavissa.
Lothar

Viesti Kirjoittaja Lothar »

Menee ehka hiukan sivu asian, mutta onko JT mielipide tosiaan muuttunut nain radikaalisti viimeisten 100 v aikana? Eli siis v 1925 verenluovuttaja oli "ihailtava persoona"?

Muitakin 180 asteen muutoksia "ilmeisesti" on ollut...

Linkki Ruotsalaiselle sivustolle:

http://www.hjalpkallan.se/index.php?opt ... Itemid=113
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Verensiirto saatu kirjoitti:Niin, eikä muuten persoonallisuus muutoksia havaittavissa.
Ymmärrän toki sen kauhun, minkä todistaja kohtaa saatuaan verta. Tämä juttu ei kuitenkaan ole alkuperäinen, siis Russellilta käsin saatu vaan myöhempää mielen manipulointia, kuten rokotus ja elinsiirrot, vai olenko nyt ihan vika polulla?

No, kuitenkin. Tämä käy hyvästä esimerkistä siinä, mihin mielen mielivaltainen manipulointi ihmisen johtaa. Laulomme koulussa ateenalaisten laulua. Se ei meistä kuitenkaan ateenalaisia tehnyt. Joka tapauksessa olen sen verran itsekäs ja omahyväinen, etten tätä kurjaa elämääni säästääkseni verensiirrosta kieltäydy. Olenhan sitä luovuttanutkin. Tämän verensiirron sijaan olen tehnyt ruumiin lahjoituskirjan, ettäs saavat tulevat lekurit ihka oikean ruumiin preparoitavakseen, tai mihin käyttöön se menneekään, ettei vallan kissanraadoilla tai serkkupojilla / -tytöillä (ahven) tarvitse pelata.

Ehkä kornilta kuulostaa edellinen, suosittelen silti. Se on halpaa ja hyvää. Mutta useammat meistä sentään lienevät syöneet joulunseutuun kuollutta sikaa, jota on hiukka "preparoitu". Mitä eroa ihmisen kalmolla on tähän, paitsi se, ettei välttämättä syödä, vaikka näin itänaapuri on toistuvasti aina talvisodasta alkaen (ja kukaties aiemminkin) satummoisin tätä tehnyt. So what! Kuulema hyvältä maistuu, ovat sanoneet. En itse ole kannibalismiin osallisena ollut, vaikka montaa muuta etovaa olenkin tullut maistelleeksi. Hyvää oli.
Vieras

""Laulomme koulussa ateenalaisten laulua. Se ei meistä kuitenkaan ateenalaisia tehnyt""

Meikäläisen osalta jäi tuo laulamispuoli yritykseksi, mutteipä voi sitten väittää myöskään, että nuotit olisivat kuluneet.
Ateenalaisia ei ollut tarkoituskaan tehdä. Vaan myös hissantuntien asianomaisen aiheen myötä heräsi monessa kiinnostus tuohon vanhaan kulttuuriin, kuten tarkoitettiin mahdollistaa. Ja koska ei mielenhallinnasta ollut kysymys, ei kaikki kiinnostuneet juri tuosta aiheesta.
Vieras

Aaac kirjoitti:Minua jäi kuitenkin kalvamaan asia, jota toisaalla tällä palstalla on sivuttu. Voiko persoonallisuus siirtyä verensiirron mukana. Oletukseni on, ettei voi, mutta entä jos verenluovuttajalla oli esim. korkea testosteronitaso, joka aiheutti aggressiivisuuteni?
Käsittääkseni veren mukana ei siirry mitään sellaista, joka voi vaikuttaa käyttäytymiseesi. Jo aiemmin esitetty nukutusaineiden (jäämien) vaikutus käytökseen on paljon suurempi. Verta ei tosiaan tarvitse välttää tällaisten asioiden pelossa.

JK
Aaac

Filippos kirjoitti:Tai ärtyisyys johtui yksinkertaisesti siitä, että syytit itseäsi veren ottamisesta vastaan - tietoisesti tai alitajuisesti. Ei tuon selitykseen kai muuta tarvitse..?
Olin siis ärtynyt jo ennen kuin sain tietää verensiirrosta. Verensiirtoasia tuli esille vasta jälkitarkastuksessa. Kun sain tietää verensiirrosta, en oikeastaan edes ihmetellyt asiaa. Se oli tehty ja sillä selvä. Omatunto ei soimannut enkä siksi mennyt vanhimmille kertomaan asiasta. En kokenut syyllisyyttä, en edes sen vuoksi, etten ollut kertonut anestesialääkärille asiasta etukäteen.

Muuten, samanlainen salaa otettu verensiirto taitaa selittää ne Herätkään hersyttelemät tarinat, joissa JT-potilaan veriarvot ovat ihmeen kautta nousseet.
Religionsfri.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tony kirjoitti:...tehokkainta kenttää jt:t tekisivät verenluovutuksen avulla.
Itse asiassa Vt-mytologian kannalta vielä tehokkaampaa kenttää olisi ovenavaajan tappaminen ovelle. Näin ovenavaajalla olisi tehokkuusluvultaan parempi mytologisteoreettinen mahdollisuus, koska hänet herätettäisiin uuteen zydeemiin. Valinnan paikka olisi siis silloin kun paratiisi on nupulla ja ympärillä vain yhden sortin tosi kristittyjä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Markku Meilo kirjoitti: Itse asiassa Vt-mytologian kannalta vielä tehokkaampaa kenttää olisi ovenavaajan tappaminen ovelle. Näin ovenavaajalla olisi tehokkuusluvultaan parempi mytologisteoreettinen mahdollisuus, koska hänet herätettäisiin uuteen zydeemiin.
Tämä on kyllä vuoden paras huomio :lol:
Mutta noinhan se on, jos muistan oppeja yhtään oikein...
And Justice For All
Vastaa Viestiin