Merkittävin ristiriita

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

kirjallisuusveli

Re: Merkittävin ristiriita

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

sinner74 kirjoitti:
On toki. Jos olisin ollut jumala tuossa tilanteessa, niin olisin yksinkertaisesti muuttanut ihmisten ajatukset ja toimet oman makuni mukaiseksi, enkä käyttäytynyt kuin hullu tiedemies.
Se siitä vapaaehtoisuudesta ja omasta päätöksestä! Sitäkö tässä nyt haetaan, että jonkun pitäisi sormia napasauttamalla tehdä sinunkin ajatukset ja toimet mieleisikseen?
sinner74 kirjoitti: Jumalalla on tietty vastuu, hän loi ihmisen omaksi kuvakseen. Onko niin, että meidän pitäisi seurata jumalan esimerkkiä ja olla hänen "kuviaan", eli hulluja teurastajia?
Logiikassasi on sikäli virhe, että Jumala tässä prosessissa on elämän antaja ja tappajia alkujaan olivat ihan jotkut muut kuin hän.
sinner74 kirjoitti: Onko meissä asuva empatia jumalan virhe, jota hän yritti korjata vedenpaisumuksella, ja tulee viimeistään korjaamaan harmagedonilla? Vain kaikkein säälimättömimmät ja empatiakyvyttömimmät ohjeiden noudattajarobotit jäävät eloon?
Ei empatia virhe ole. Ongelma on siinä, että empatiasta huolimatta ihmiset vahingoittavat toisiaan ja itseään. Sitä ei Jumala voi loputtomiin sallia, vaikka on vastapuolelle antanutkin tietyn aikaa yrittää todistaa oikeaksi vääriä väitteitään. Ne jotka haluavat olla pahoja, saavat ihan vapaasti tiettyyn pisteeseen asti olla pahoja ja sitten heidät pyyhkäistään pois.

sinner74 kirjoitti: Edellä on minun kohdaltani se merkittävin ristiriita. Jos jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, niin kuva on paljon parempi kuin mallinsa, ja jumala saa mennä nurkkaan häpeämään.
Asia vaan on niin, ettei Jumala voi sallia pahojen vahingoittavan vanhurskaita. kts. Jes. 26:10; Pahuuden sietäminen on nykyään niin hirveän sivistynyttä ja empaattista, että ihan hirvittää.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

kirjallisuusveli kirjoitti: Se siitä vapaaehtoisuudesta ja omasta päätöksestä! Sitäkö tässä nyt haetaan, että jonkun pitäisi sormia napasauttamalla tehdä sinunkin ajatukset ja toimet mieleisikseen?
Jos näin toimittaisiin, ainakaan sillä (minulla) luomisen tuloksella ei olisi paha mieli. Nehän olisivat edelleenkin minun ajatuksiani. Mitä se minulle kuuluu, jos tekijäni niitä sorkkii? Toisekseen, minulla ei tulisi mieleenkään suunnitella avukseni/huvikseni/muuten vaan esinettä, joka mahdollisesti voisi toimia tahtoani vastaan.
kirjallisuusveli kirjoitti: Logiikassasi on sikäli virhe, että Jumala tässä prosessissa on elämän antaja ja tappajia alkujaan olivat ihan jotkut muut kuin hän.
Eikö jumala ole kaikkivaltias? Tappaa sitten sen tappajan, ei luulisi olevan ongelma. Se tappajakin taitaa olla muuten jumalan tekele. Kyseiseltä pajalta näköjään pääsee kylille epämääräisempää porukkaa kuin Korvatunturilta konsanaan.
kirjallisuusveli kirjoitti: Ne jotka haluavat olla pahoja, saavat ihan vapaasti tiettyyn pisteeseen asti olla pahoja ja sitten heidät pyyhkäistään pois.
Tätä odotellessa. En ymmärrä, mihin tuota tiettyä pistettä tarvitaan, kaikki on ollut ja tulee olemaan sen Jumalan käsissä. Näin pikku ihmisenä tympii näytellä roolia, jota ei itse ymmärrä.
kirjallisuusveli kirjoitti: Asia vaan on niin, ettei Jumala voi sallia pahojen vahingoittavan vanhurskaita. kts. Jes. 26:10; Pahuuden sietäminen on nykyään niin hirveän sivistynyttä ja empaattista, että ihan hirvittää.
Mikä on mielestäsi pahuutta?
And Justice For All
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

kirjallisuusveli kirjoitti:
sinner74 kirjoitti:Siis hä? Jos jumala aiheutti vedenpaisumuksen, olisi hän yhtä hyvin voinut olla aiheuttamatta sen ja pistää tilanteen kuntoon ilman massateurastusta. Toimi elämän säilyttämiseksi, miten, miksi, missä järki?
Sulla tietenkin on esittää oma oivaltava ja erinomainen tapasi toteuttaa sama asia hellävaraisesti kuin fairy. Se nyt kuitenkin monien Raamatunkohtien mukaan tarjoaa profeetallisen mallin tulevasta. Ainakin se järkisyy sille on.
Mikä ihmeen järkisyy??? Järjetönhän tuo selitys on. Oliko vedenpaisumus osa Jumalan paratiisissa laatimaa varasuunnitelmaa?
kirjallisuusveli

Järkisyihin liittyy myös Jumalan oma persoona. Hän on Korkein. Vaikka häntä pilkataan, kuten tässäkin, niin hän ei salli sen jatkua loputtomiin, vaan huolehtii siitä, että hänen loukattu kunniansa palautetaan. Hän on anteeksiantaivainen, mutta ei milloinkaan vapauta rangaistuksesta. Jossain vaiheessa tulee vastaan se mitta, ettei voi enää antaa kuin maximirangaistuksen.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
Filippos

Viesti Kirjoittaja Filippos »

Oliko Nooa todella ainoa, joka ei murhannut ja tehnyt järisyttävän pahoja tekoja? Onko Jehovan Todistajat nykyään todellakin ainoita, jotka eivät tapa toisiaan ja tee järisyttävän pahoja tekoja?

Nooan aikana maailmassa asui ihmisiä joka kolkassa. Nooa ei mitenkään päässyt varoittelemaan kaikkia ihmisiä - todennäköisesti ei edes kaikkia sadan kilometrin säteellä asuvia ihmisiä. Jumala oli itse puhunut Nooalle - oliko siis ihme, että Nooa uskoi jumalaansa? Jos joku hömelö tulee nykyäänkin selittämään minulle, että jumala käski mun tulla sen kans pommisuojaan, niin todennäköisesti kummastelisin, että mikähän pervo se tuoki oikeen on...
kirjallisuusveli

Filippos kirjoitti:Oliko Nooa todella ainoa, joka ei murhannut ja tehnyt järisyttävän pahoja tekoja? Onko Jehovan Todistajat nykyään todellakin ainoita, jotka eivät tapa toisiaan ja tee järisyttävän pahoja tekoja?

Mistä olet saanut päähäsi, että vedenpaisumuksesta olisi pelastunut vain sillä, ettei ole murhaaja ja järisyttävien pahojen tekojen tekijä?
Filippos kirjoitti: Nooan aikana maailmassa asui ihmisiä joka kolkassa. Nooa ei mitenkään päässyt varoittelemaan kaikkia ihmisiä - todennäköisesti ei edes kaikkia sadan kilometrin säteellä asuvia ihmisiä.
Ja tiedät tämän siitä, että? Ja vaikka niin olisikin asianlaita ollut, niin entä sitten?
Filippos kirjoitti: Jumala oli itse puhunut Nooalle - oliko siis ihme, että Nooa uskoi jumalaansa? Jos joku hömelö tulee nykyäänkin selittämään minulle, että jumala käski mun tulla sen kans pommisuojaan, niin todennäköisesti kummastelisin, että mikähän pervo se tuoki oikeen on...
Siinäpä sitä ollaan. Suojautumaan kehoittavia pidetään pervoina, vaikka on ilmeistä että kohta rytisee...
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

kirjallisuusveli kirjoitti:Järkisyihin liittyy myös Jumalan oma persoona. Hän on Korkein.
Näin moni mielessään ajattelee, eikä siinä mitään. Sen sijaan julkisesti esitetyn positiivisen väitteen esittäjällä on todistelun taakka. Pelkkä näkemyksensä toistaminen ei ole mikään osoitus asiassa, ennemminkin se lähentelee saarnaamista.
Vaikka häntä pilkataan, kuten tässäkin...
Kyllä tässä on nyt aivan muut tuntemukset pelissä.
Jossain vaiheessa tulee vastaan se mitta, ettei voi enää antaa kuin maximirangaistuksen.
Raamatussa olevien Jeesuksen sanojen mukaan se takaraja meni umpeen vajaa kaksi vuosituhatta sitten, mutta pelotteluun se kelpaa edelleen.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Filippos

Viesti Kirjoittaja Filippos »

Filippos kirjoitti:Oliko Nooa todella ainoa, joka ei murhannut ja tehnyt järisyttävän pahoja tekoja? Onko Jehovan Todistajat nykyään todellakin ainoita, jotka eivät tapa toisiaan ja tee järisyttävän pahoja tekoja?

Mistä olet saanut päähäsi, että vedenpaisumuksesta olisi pelastunut vain sillä, ettei ole murhaaja ja järisyttävien pahojen tekojen tekijä?
Minkä muun takia Jumala olisi viattomia tappanut? Lähes kaikki ihmiset, jotka vedenpaisumus tappoi, ei olleet eläessään kuulleet Jehovasta. Monien vanhemmat olivat opettaneet lapsilleen Baalista tai muista jumalista. Onko tietämättömyys ja vanhempien opetuksien kuuliainen noudattaminen mielestäsi jumalalle niin paha, että tällaiset pitää tappaa, vaikkeivät olekkaan koskaan olleet pahoja?
Filippos kirjoitti: Nooan aikana maailmassa asui ihmisiä joka kolkassa. Nooa ei mitenkään päässyt varoittelemaan kaikkia ihmisiä - todennäköisesti ei edes kaikkia sadan kilometrin säteellä asuvia ihmisiä.
Ja tiedät tämän siitä, että? Ja vaikka niin olisikin asianlaita ollut, niin entä sitten?
Ihmiselämän merkkejä on löytynyt ympäri maapalloa paljon varhaisemmaltakin ajalta, kuin vedenpaisumus. Ihmisiä on siis ollut joka puolella palloamme vedenpaisumuksen aikoihin. Onko ihminen paha, jos hän ei ole koskaan kuullut Israelin jumalasta, jota eivät ole koskaan nähneet, eikä kukaan ole koskaan edes maininnut sellaisesta? ..esim "Uudella manterella"...
Filippos kirjoitti: Jumala oli itse puhunut Nooalle - oliko siis ihme, että Nooa uskoi jumalaansa? Jos joku hömelö tulee nykyäänkin selittämään minulle, että jumala käski mun tulla sen kans pommisuojaan, niin todennäköisesti kummastelisin, että mikähän pervo se tuoki oikeen on...
Siinäpä sitä ollaan. Suojautumaan kehoittavia pidetään pervoina, vaikka on ilmeistä että kohta rytisee...
[/quote]

Sama asia, jos sinulle tulisi vaikkapa tämä tyyppi väittämään, että jos et seuraa häntä, niin kuolet:
http://pastorpeter.files.wordpress.com/ ... snear1.jpg
Vieras

kirjallisuusveli kirjoitti:Järkisyihin liittyy myös Jumalan oma persoona. Hän on Korkein. Vaikka häntä pilkataan, kuten tässäkin, niin hän ei salli sen jatkua loputtomiin, vaan huolehtii siitä, että hänen loukattu kunniansa palautetaan. Hän on anteeksiantaivainen, mutta ei milloinkaan vapauta rangaistuksesta. Jossain vaiheessa tulee vastaan se mitta, ettei voi enää antaa kuin maximirangaistuksen.
Pilkataan??? Miten? Voisitko myös turhan paasaamisen sijaan vastata tuohon yksinkertaiseen kysymykseeni. Oliko vedenpaisumus osa Jumalan paratiisissa laatimaa varasuunnitelmaa?
Vieras

kirjallisuusveli kirjoitti: Suojautumaan kehoittavia pidetään pervoina, vaikka on ilmeistä että kohta rytisee...
Tuon on uskonnollisuuden sokaiseman ihmisen illuusio. Ei ole pienintäkään syytä olettaa, että kohta alkaisi rytisemään. Herää todellisuuteen!
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Markku Meilo kirjoitti:
kirjallisuusveli kirjoitti:Järkisyihin liittyy myös Jumalan oma persoona. Hän on Korkein.
Näin moni mielessään ajattelee, eikä siinä mitään. Sen sijaan julkisesti esitetyn positiivisen väitteen esittäjällä on todistelun taakka. Pelkkä näkemyksensä toistaminen ei ole mikään osoitus asiassa, ennemminkin se lähentelee saarnaamista.
Sanan moni eteen saattaisin liittää attribuutin "hyvin". Väitteen ei tarvitse olla välttämättä positiivinen, etteikö todistustaakka olisi väittäjällä.

Saarnamisesta tai lähes: Silkkaa ilkeyttäni suosittelen käyntiä kolmessa paikassa. 1) helluntailaisten jumalanpalveluksessa, 2) Pelastusarmeijan vastaavasa tilaisuudessa ja esmes 3) lut.kirkossa. Kenties tämä avartaa käsitystä saarnaamisesta sekä siitä, mikä sitä "hipoo".
Jaakko Ahvenainen

Täsmennän hiukan. Mikäli esitän ateistille, angostikolle tai uskonnottomalle väitteen "Ei ole mitään jumalaa", tämä koetaan ylensä positiiviseksi ja hyväksytään enemmälti ajattelematta. Mikäli esitän saman väitten juutalaiselle, muslimille tai jollekin jumalaan uskovalle, on väitteeni hänelle negatiivinen, minun tuskin edes pyydetään sitä perustelemaan saadakseni "kiven" kallooni, joko verbaalisti tai fyysisesti edelleen enemmälti ajattelematta.

Edit: edelleen... no nyt oikea fonttikoko
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 15.01.2012 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markku Meilo

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Sanan moni eteen saattaisin liittää attribuutin "hyvin".
Hyvinkin.
Väitteen ei tarvitse olla välttämättä positiivinen, etteikö todistustaakka olisi väittäjällä.
Tässä yhteydessä oli tarkoitus esittää asia negatiivisen väiteen, esimerkiksi "osoita ettei jumalaa ole olemassa", vastakohtana.
Saarnamisesta tai lähes:
Noissa kolmessa paikassa ei päde tämän palstan ohjeistus, johon mainintani oli hienovarainen viittaus.
Jaakko Ahvenainen

Markku Meilo kirjoitti:
Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Sanan moni eteen saattaisin liittää attribuutin
Saarnamisesta tai lähes:
Noissa kolmessa paikassa ei päde tämän palstan ohjeistus, johon mainintani oli hienovarainen viittaus.
Toisinaan on erinomaisen hyvä käyttää silkkihansikkaita, toisinaan ei.
Markku Meilo

Filippos kirjoitti:Minkä muun takia Jumala olisi viattomia tappanut?
Tässä tarinassa sitä kertovat paimentolaiset pääsivätkin itse päättämään asiasta, esmes malliin; "ihmisen pahuus maan päällä oli hyvin suuri ja että hänen sydämensä ajatusten kaikki taipumukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat." (1. M. 6:5 UMK) "Ja maa turmeltui tosi Jumalan edessä, ja maa tuli täyteen väkivaltaa." (1. M. 6:11 UMK)

Toki jo Raamatun kuvailemasta Telluksen muodostakin päätellen jumalan näkemys maailmasta oli yhtä rajoittunut kuin vielä Paavalinkin: ”...edellyttäen tietysti, että pysytte uskossa, perustukselle laskettuina ja vakaina, horjahtamatta pois sen hyvän uutisen toivosta, jonka olette kuulleet ja jota on saarnattu kaikessa luomakunnassa, joka taivaan alla on. Tämän hyvän uutisen palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.” (Kol. 1:23 UMK)

Joten koko tarina lähtee jumalasta, jonka siivellä on tarkoitus nostaa paimentolaisheimon statusta heidän omissa silmissään. Kaukaisemmilla mailla ja alueilla ei näin ollen ole osaa eikä arpaa koko kisassa. Tämä hengennostatus vedenpaisumuksella tai tulvalla oli käytössä muuallakin, jopa Raamattua vanhemmassakin eepoksessa.
Vastaa Viestiin