Kysymys uudesta liitosta
Valvoja: Moderaattorit
-
kirjallisuusveli
Kysymys uudesta liitosta
Tähän polliin olisi kiva saada perusteluja vaihtoehdon 1. tai 2. ollessa vastauksena.
Käärmiksen myötävaikutuksesta on tarpeen tähdentää, että tässä kyselyssä kohteena on Raamatun ns. lakiliiton, jonka Mooses välitti, korvaamaan sorvattu Uusi Liitto, jonka Välittäjä on Jeesus ja siitä ennustettiin Jeremian profetiassa: '”Katso! Päivät tulevat”, lausuu Jehova, ”jolloin minä teen Israelin huoneen ja Juudan huoneen kanssa uuden liiton, en sellaista liittoa kuin tein heidän esi-isiensä kanssa sinä päivänä, jona tartuin heidän käteensä viedäkseni heidät pois Egyptin maasta, ’jonka liittoni he itse rikkoivat, vaikka minä olin heidän aviomiesomistajansa’, lausuu Jehova.”' (Jeremia 31:31, 32)
Käärmiksen myötävaikutuksesta on tarpeen tähdentää, että tässä kyselyssä kohteena on Raamatun ns. lakiliiton, jonka Mooses välitti, korvaamaan sorvattu Uusi Liitto, jonka Välittäjä on Jeesus ja siitä ennustettiin Jeremian profetiassa: '”Katso! Päivät tulevat”, lausuu Jehova, ”jolloin minä teen Israelin huoneen ja Juudan huoneen kanssa uuden liiton, en sellaista liittoa kuin tein heidän esi-isiensä kanssa sinä päivänä, jona tartuin heidän käteensä viedäkseni heidät pois Egyptin maasta, ’jonka liittoni he itse rikkoivat, vaikka minä olin heidän aviomiesomistajansa’, lausuu Jehova.”' (Jeremia 31:31, 32)
Viimeksi muokannut kirjallisuusveli, 07.02.2012 00:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
-
Kaarmis
Re: Kysymys uudesta liitosta
Ensimmäinen Liitto päätyi eroon 1998, tuskin toista tulee. Mutta mistä sitä tietää minkälainen misu sitä vastaan kävelee, mene ja tiedä.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
kirjallisuusveli
Hehe. Ihan oikeesti naurattaa. Sen siitä saa sitten, kun laittaa noin lyhyet saatesanat. Täytynee korjata vahinkoa jotenkin ja lisätä jotain tohon ohjeistukseen.Kaarmis kirjoitti:Ensimmäinen Liitto päätyi eroon 1998, tuskin toista tulee. Mutta mistä sitä tietää minkälainen misu sitä vastaan kävelee, mene ja tiedä.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
-
Markku Meilo
Mä laitoin "En ymmärrä", mutta systeemi noteerasi sen joksikin muuksi. En nimittäin ymmärrä miksi mikään raamatulliseksi mainittu liitto olisi ylipäänsä voimassa. Odotellaan josko ymmärrys lisääntyisi puoltapäivää kohti.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Viljo
Jos tuohon Jeremian kirjaan on luottaminen, niin ei koska jae 34. Korj.
Viimeksi muokannut Viljo, 08.02.2012 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
-
Vieras
Ensin kannattaa selvitellä, mitä sanat "uuden liiton" tarkoittavat. Sitten ehkä tietää, kehen viitataan.
-
Viljo
Tarvitaanko selvittämiseen pyhää henkeä vai voisiko olettaa että uusi liitto tarkoittaa uutta liittoa?Vieras kirjoitti:Ensin kannattaa selvitellä, mitä sanat "uuden liiton" tarkoittavat. Sitten ehkä tietää, kehen viitataan.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
-
Vieras
Terävästi ratkottu. Lainataan lisää ja nostetaan vaikeutta. "Teen Israelin huoneen ja Juudan huoneen kanssa uuden liiton, en sellaista liittoa kuin tein heidän esi-isiensä kanssa sinä päivänä, jona tartuin heidän käteensä viedäkseni heidät pois Egyptin maasta".
Ketkä ovat uuden liiton osapuolet?
- Jaakko Ahvenainen
Vaikeutetaan vielä.
Jos ensimmäinen liitto olisi ollut rikkumaton, ei sen sijalle olisi tarvittu toista.
Mutta nyt Jumala moittii kansaansa: -- Kuulkaa! Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
Vai ovatko sittenkään?
Jos ensimmäinen liitto olisi ollut rikkumaton, ei sen sijalle olisi tarvittu toista.
Mutta nyt Jumala moittii kansaansa: -- Kuulkaa! Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
Vai ovatko sittenkään?
-
Kaarmis
Niih. Jotenkin kummassa kristityt joko luulevat olevansa itse Israelin huonetta, tai sitten ovat onnesta soikeita Israelin 1948 syntymisestä ja ovat sitten pyrstö levällään siellä juutalaisten keskuudessa (ainakin hengessä) tekemässä käännynnäiskristiityjä noista juutalaisista. Sekaisin ovat kuin seinäkellot.Vieras kirjoitti:Terävästi ratkottu. Lainataan lisää ja nostetaan vaikeutta. "Teen Israelin huoneen ja Juudan huoneen kanssa uuden liiton, en sellaista liittoa kuin tein heidän esi-isiensä kanssa sinä päivänä, jona tartuin heidän käteensä viedäkseni heidät pois Egyptin maasta".
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."