Lähdin pohtimaan Paavalia Gal.1:14 pohjalta, millainen hän oli henkilönä ja mitä hän kertoo itse itsestään ja opistaan, jota hän julisti ja jonka vuoksi hän joutui kiistoihin kaikissa kirjeissään puolustaessaan sanomaansa, joka ei ollut aivan juutalaiskristittyjen mukainen.
Galatalaiskirjeen mukaan Paavali itse sanoi olleensa zelootti. Alkukielessä sana on substantiivi, eikä adverbin tai adjektiivin muotoon sovitettu sana, kuten eri kielisissä käännöksissä se halutaan tuoda esille.
14 Menin juutalaisuudessa pitemmälle kuin useimmat ikätoverini ja kiivailin isiltä perittyjen opetusten puolesta.
14 και προεκοπτον εν τω ιουδαισμω υπερ πολλους συνηλικιωτας εν τω γενει μου περισσοτερως ζηλωτης υπαρχων των πατρικων μου παραδοσεων
Zelootit olivat tunnetusti kiivaita lain-ja juutalaisuuden puolustajia ja he joutuivat usein myös asellisiin selkkauksiin. Roomalaisten taholta heitä kohdeltiin valtakunnanrikollisina, kapinoijina joita rangaistiin häväitsemällä, naulitsemalla risteihin.
Josefuksen mukaan monet heistä selvisivät varakkaiden juutalaisten lahjomalla sotilaita kuoleman toteajina.
Oliko Paavalin saamat arvet ja piikit lihassaan seurausta edellä mainitusta, siitä ei ole missään sen enemmän kirjoitettu, mutta arpiaan hän esittelee Gal.6.17.Älköön tästedes kukaan minulle vaivoja tuottako; sillä minä kannan Jeesuksen arvet ruumiissani.
Ja sama kreikaksi jossa ristiinnaulitun arvista käytetään sanaa stigmata.
17 του λοιπου κοπους μοι μηδεις παρεχετω εγω γαρ τα στιγματα του ιησου εν τω σωματι μου βασταζω
Tämä tästä, asian kylkiäisenä, pelkkien Paavalin (ns. aitojen) kirjeiden tutkimisien kautta tuli monta asiaa, jotka ihmetyttävät esim. nämä asiat: millä perusteella ja millä Paavalin kirjeen kohdalla JT sanovat alkukristittyjen käyttäneen Jumalan nimeä, tai millä kohdilla kirkko puolustaa kolmiyhteisyyttä ja miten molemmat suunnat uskovat Jeesuksen jumalalliseen alkuperään?
Paavali
Valvoja: Moderaattorit