Vt -seuran mytologia (myyttien kirjo)
Valvoja: Moderaattorit
-
kirjallisuusveli
Vt -seuran mytologia (myyttien kirjo)
Tuossa eilen kännykkää räpläillessäni sattumalta tulin avanneeksi JW -reader ohjelman ja tulin sitten vilkaisseeksi päivän tekstiä.
Ja kuinka ollakaan päivän tekstiksi valitun Raamatunkohdan jälkeen vartsikasta lainattu teksti alkoi Vt -seuran opetusten ytimessä olevalla myytillä, eli opinkappaleella jonka perustelut ovat vain löyhästi sidoksissa Raamattuun tai sitten niitä sidoksia ei ole lainkaan.
Ja se eilisen päivän tekstin Raamatunkohta oli Hepr. 13:17, jossa kehotetaan olemaan tottelevaisia niille, jotka ottavat johdon seurakunnassa. Ja se selitys -osa alkoi myytillä: "Jehova johtaa henkensä välityksellä järjestöään suuntaan, johon hän haluaa sen kulkevan." Tää myytti perustuu Hes. 1. luvun tulkintaan, joka on itseasiassa täysin irrallaan Hesekielin 1. luvun jälkeisestä muusta sisällöstä ja siksi jokseenkin älyvapaa. Kyse on näet johdannosta kirjan sisältöön. Tämä myytti on kuitenkin esillä toisesta niistä kahdesta kysymyksestä, jotka konventeissa esitetään kastettaville!
Toinenkin myytti tuli tässä kirjoitellessa mieleen: "Väärän uskonnon tuho aloittaa suuren ahdistuksen." Sille ei ole tarjolla mitään perusteluja ja itseasissa se mitä Matteuksessa kerrotaan samassa luvussa, jossa myös suuresta ahdistuksesta puhutaan, osoittaa kyseesssä olevan uskomuksen myytiksi, koska se on ristiriidassa Jeesuksen nimenomaisten sanojen kanssa.
Olin ajatellut tämän aloitukseksi ketjuun, johon seuran myyttejä kerätään. Jos siis tulee myyttejä mieleen, niin rohkeasti vaan postauksia tähän ketjuun. Voipi olla mielenkiintoista luettavaa. Mikään ei myöskään varmaankaan estä keskustelemasta esille otetuista myyteistä, jos sattuu siltä tuntumaan.
Ja kuinka ollakaan päivän tekstiksi valitun Raamatunkohdan jälkeen vartsikasta lainattu teksti alkoi Vt -seuran opetusten ytimessä olevalla myytillä, eli opinkappaleella jonka perustelut ovat vain löyhästi sidoksissa Raamattuun tai sitten niitä sidoksia ei ole lainkaan.
Ja se eilisen päivän tekstin Raamatunkohta oli Hepr. 13:17, jossa kehotetaan olemaan tottelevaisia niille, jotka ottavat johdon seurakunnassa. Ja se selitys -osa alkoi myytillä: "Jehova johtaa henkensä välityksellä järjestöään suuntaan, johon hän haluaa sen kulkevan." Tää myytti perustuu Hes. 1. luvun tulkintaan, joka on itseasiassa täysin irrallaan Hesekielin 1. luvun jälkeisestä muusta sisällöstä ja siksi jokseenkin älyvapaa. Kyse on näet johdannosta kirjan sisältöön. Tämä myytti on kuitenkin esillä toisesta niistä kahdesta kysymyksestä, jotka konventeissa esitetään kastettaville!
Toinenkin myytti tuli tässä kirjoitellessa mieleen: "Väärän uskonnon tuho aloittaa suuren ahdistuksen." Sille ei ole tarjolla mitään perusteluja ja itseasissa se mitä Matteuksessa kerrotaan samassa luvussa, jossa myös suuresta ahdistuksesta puhutaan, osoittaa kyseesssä olevan uskomuksen myytiksi, koska se on ristiriidassa Jeesuksen nimenomaisten sanojen kanssa.
Olin ajatellut tämän aloitukseksi ketjuun, johon seuran myyttejä kerätään. Jos siis tulee myyttejä mieleen, niin rohkeasti vaan postauksia tähän ketjuun. Voipi olla mielenkiintoista luettavaa. Mikään ei myöskään varmaankaan estä keskustelemasta esille otetuista myyteistä, jos sattuu siltä tuntumaan.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
- Tony
Re: Vt -seuran mytologia (myyttien kirjo)
Yksi suurimmista jt-myyteistä lienee se, että vt-seuralla olisi vastaanpanemattomat perustelut sen itse asettamalle asemalleen uskollisena ja ymmärtäväisenä orjana, Jehovan maanpäällisenä puhekanavana, ja että Jehova on itse asettanut sen tähän asemaan.
Perustelut ovat kuitenkin tätä luokkaa (lainaukset Vartiotornista 2009 15.2):
Perustelut ovat kuitenkin tätä luokkaa (lainaukset Vartiotornista 2009 15.2):
Jehova luottaa orjaan
4 Mietitäänpä, minkä ansiosta uskollinen ja ymmärtäväinen orja pystyy jakamaan ajankohtaista, ravitsevaa hengellistä ruokaa. ”Minä annan sinulle ymmärtäväisyyttä ja opetan sinulle tietä, jota sinun tulee kulkea”, Jehova sanoo. Hän lisää: ”Tahdon antaa neuvoja silmäni tarkatessa sinua.” (Ps. 32:8.) Orja saa siis ohjausta Jehovalta. Siksi voimme luottaa täysin siihen raamatulliseen ymmärrykseen ja opastukseen, jota orja meille antaa.
Jeesus luottaa orjaan
- -
9 Lisäksi Jeesus Kristus on asettanut uskollisen ja ymmärtäväisen orjan ”kaiken omaisuutensa hoitajaksi”, huolehtimaan kaikista Valtakunnan eduista maan päällä (Matt. 24:47). Tähän omaisuuteen sisältyvät Jehovan todistajien maailmankeskus ja eri maiden haaratoimistot sekä konventtisalit ja valtakunnansalit kautta maailman. Siihen sisältyy myös Valtakunnan saarnaamistyö ja opetuslasten tekeminen. Uskoisiko kukaan arvokasta omaisuuttaan jonkun sellaisen haltuun ja käyttöön, johon hän ei luottaisi?
Näissä perusteluissa kantavat teemat liittyvät tyrmäävän täydellisiin kehäpäätelmiin ja lopun suoranaiseen valehteluun siitä, ettei vt-seura mene 'Jehovan' edelle tai ettei se vitkastelisi tarvittavissa muutoksissa.Orja on uskollinen ja ymmärtäväinen
11 Koska kerran Jehova Jumala ja Jeesus Kristus luottavat täydellisesti uskolliseen ja ymmärtäväiseen orjaan, niin eikö meidänkin pitäisi? Onhan orja osoittautunut uskolliseksi sille määrätyssä työssä. Esimerkiksi Vartiotornia on julkaistu kokonaista 130 vuotta. Ja Jehovan todistajien kokoukset ja konventit rakentavat meitä hengellisesti.
12 Uskollinen orja on myös ymmärtäväinen siinä mielessä, että se ei toimi julkeasti menemällä Jehovan edelle eikä myöskään vitkastele, kun jotakin asiaa koskeva Jumalan ohjaus on selvä. Esimerkiksi vaikka väärät uskonnolliset johtajat antavat sanattoman hyväksyntänsä maailman ihmisten itsekkäälle, jumalattomalle käytökselle tai avoimesti suvaitsevat sitä ikään kuin se olisi aivan normaalia, niin orja varoittaa Saatanan jumalattoman järjestelmän salakuopista. Orja pystyy esittämään viisaita ja ajankohtaisia varoituksia, koska Jehova Jumala ja Jeesus Kristus siunaavat sitä. Näin ollen orja ansaitsee täyden luottamuksemme.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
kirjallisuusveli
Tää on ihan Jt -mytologian ytimessä! Nämä ovat osa sitä myyttien kirjoa, joka kumpuaa nimenomaisesti 1914 -dogmista. Sen opin perustelut taas liittyvät Jeesuksen Luuk. 21:24:ssä esittämän profetian selitykseen, jonka mukaan tuo prof. alkoi täyttyä jo yli puolivuosituhatta ennen, kuin kyseisen profetia lausuttiin. Tosi fiksua. Sitten siihen joukkoon lisättiin vielä laskuoppia stetsonmenetelmää käyttäen sanomalla, että Danielin 4. luvun "7 aikaa" nimenomaan kuuluu yhteen tämän Luuk. 21:24:n täyttymisen alkamisen kanssa.Tony kirjoitti:Yksi suurimmista jt-myyteistä lienee se, että vt-seuralla olisi vastaanpanemattomat perustelut sen itse asettamalle asemalleen uskollisena ja ymmärtäväisenä orjana, Jehovan maanpäällisenä puhekanavana, ja että Jehova on itse asettanut sen tähän asemaan.
Valtaosa Vt -seuran profetioiden täyttymyksen tulkinnasta nojautuu tuohon em. hölmöilyyn. Eli siitä saadaan melkoinen myyttien luettelo. Niin uskomattomalta kuin se nyt vain tuntua voikin, niin aikanaan selitys upposi minuunkin kuin veitsi voihin ja olin jopa innoissani siitä siinä mitassa kuin tällainen nyt mistään innostuu.
Viimeksi muokannut kirjallisuusveli, 16.03.2012 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
-
SuurinBabylon
Suurin myytti no se, että Jeesuksen 24. luvun tarinoinnit liittyisivät millään tavalla nykyaikaan. Jeesus puhuu sen aikaisen "asianjärjestelmän" tuhosta, eikä mistään tulevista vuosista 1914, 1925 tai 1975. Jeesus ei puhunut myöskään nykyisen doktriinin mukaisesta "sukupolvesta joka näki edellisen sukupolven". 
-
kirjallisuusveli
SuurinBabylon kirjoitti:Suurin myytti no se, että Jeesuksen 24. luvun tarinoinnit liittyisivät millään tavalla nykyaikaan. Jeesus puhuu sen aikaisen "asianjärjestelmän" tuhosta, eikä mistään tulevista vuosista 1914, 1925 tai 1975.
Meillä lienee eriävät käsitykset asiasta. Enkä kuitenkaan aio käydä kinaamaan. Sen verran totean kuitenkin, että profetioiden useammalle täyttymykselle on olemassa Raamatulliset perusteet, joten sen näkökulman kannalta myöhäisempi täyttymys ei täytä myytin määritelmää, jollei sitten lähdetä siitä, että Raamattu kokonaisuudessaan on mytologiaa. Jos siltä kannalta kuitenkin lähdetään, niin koko tämä keskusteluketju on tarpeeton. Raamatun näkökannalta kuitenkin valtaosalla sen profetioista on yksi yhteinen lopullinen kulminaatiopiste.
Tästä olemme harvinaisen yksimielisiä.SuurinBabylon kirjoitti: Jeesus ei puhunut myöskään nykyisen doktriinin mukaisesta "sukupolvesta joka näki edellisen sukupolven".
-
Vieras
Apokalyptiikan tulkinnat ovat aika ilmeistä mytologiaa.
-
Filippos
Noita perusteita edelleen odotellen...kirjallisuusveli kirjoitti:Sen verran totean kuitenkin, että profetioiden useammalle täyttymykselle on olemassa Raamatulliset perusteet, joten sen näkökulman kannalta myöhäisempi täyttymys ei täytä myytin määritelmää,
-
Vieras
"Yksi suurimmista jt-myyteistä lienee se, että vt-seuralla olisi vastaanpanemattomat perustelut sen itse asettamalle asemalleen uskollisena ja ymmärtäväisenä orjana, Jehovan maanpäällisenä puhekanavana, ja että Jehova on itse asettanut sen tähän asemaan"
Katolisella kirkolla on jonkinlainen historia suoraan Jeesuksen opetuslapsista lähtien. Mitä lahkon toimintaperiaatteista tietää, niin lahko joko kiistakirjoituksella kiistää sen. Taikka jos ei kiistä, niin katsoo ettei pysty kiistämään.
Jeesushan sanoo jossain yhteydessä sille Pietariko se oli, siihen tapaan että oot se kallio, jolle mä byggaan...
Tiedä häntä sitten. Uteliaisuus kihisee kun odottelee veljesseuralaisten kommentteja...
Katolisella kirkolla on jonkinlainen historia suoraan Jeesuksen opetuslapsista lähtien. Mitä lahkon toimintaperiaatteista tietää, niin lahko joko kiistakirjoituksella kiistää sen. Taikka jos ei kiistä, niin katsoo ettei pysty kiistämään.
Jeesushan sanoo jossain yhteydessä sille Pietariko se oli, siihen tapaan että oot se kallio, jolle mä byggaan...
Tiedä häntä sitten. Uteliaisuus kihisee kun odottelee veljesseuralaisten kommentteja...
-
kirjallisuusveli
Luuletko, että mä säästän sinut tuolla esiintymisellä asiaan itse perehtymisen vaivalta? Jos niin teet, niin saat odotella perusteluja pitkään.Filippos kirjoitti: Noita perusteita edelleen odotellen...
Voin antaa vaivojesi säästämiseksi kuitenkin kolme eri raamatun kirjaa, joista voi etsiä: Hesekiel, 2. Pietari sekä Ilmestys.
Lisättäköön tähän listaan vielä Apostolien tekojen kirja myös. Tueksi voidaan sitten ottaa vielä Danielinkin kirja vahvistamaan asiaa. Selittämään vaivautuminen vaatisi kuitenkin kuulijalta/lukijalta jo paneutumista ja kykyä/halua ymmärtää. Mä en ole niin taitava selittäjä, että edes viitsisin vaivautua selityksen antamiseen ryhtymiseen. Tee siis duunit itse. Näin minäkin olen jotunut tekemään.
Ja sitäpaitti selittämisen tässä tapauksessa todennäköisesti katsottaisiin rikkovan palstan sääntöjä.
Ties monettako kertaa tätä viestiä täydentelen. Tälläkertaa totean olevani heikkoluonteinen ihminen ja tarjoan vastaukseksi linkin aiempaan kirjoitukseeni toisessa ketjussa. Jos siellä olevat perustelut eivät riitä, niin ongelma ei ole minun. Voin todeta ainakin yrittäneeni.
Otetaanpa vielä pari iisiä esimerkkiä siitä, että profetian täyttymys voi olla todella paljon paljon kauempana tulevaisuudessa, kuin vain profetian kuulleiden elinaikana.
Ensimmäinen koskee tuttua Jesajan ennustusta siitä, että Kyyros valloittaisi Babylonin ja vapauttaisi Juutalaiset sieltä vankeudesta. Ennustus esitettiin noin about 200+ vuotta ennen sen täyttymystä ja reipahasti yli sata vuotta ennen kuin Juutalaisten vankeus alkoikaan. (vuosimäärät olen koettanut heittää reippahasti alakanttiin)
Toisessa esimerkissä kiinnittyy huomio Jeesuksen vastaukseen saddukeuksille, jotka esittivät mielstään kovinkin hyviä kysymyksiä ylösnousemuksesta, johon he itse eivät edes uskoneet. Jeesuksen mielenkiintoinen vastaus voi vaikuttaa tylyltä, mutta se paljastaa mikä oli kyselijöiden todellinen ongelma. Näin Jeesus aloitti vastauksensa: ”Te erehdytte, koska ette tunne Raamatun kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa..." (Matteus 22:29). Pointti siis on, että Jeesuksen aikaan käytettävissä olleissa Raamatun kirjoituksissa - nykään tunnetaan Vanhana Testamenttina a.k.a Heprealaisina kirjoituksina - olisi ollut jo tuolloin vastaus heidän ylösnousemustaan koskevaan kysymykseensä. Aika pitkälle pitää VT:n kirjoituksista mennä eteenpäin, ennen kuin täyttymykseen päästään, koska ylösnousemus ei ole vieläkään alkanut, vaikka Vt -seura toisin väittääkin. Valistunut veikkauskin on olemassa siitä nimenomaisesta Raamatun kohdasta, johon Jeesus vastauksessaan viittasi. Sekin on - kas kummaa - Jesajassa.
Eiköhän tämä riitä tästä asiasta. Mitäs jos palattaisiin itse topicciin?
Viimeksi muokannut kirjallisuusveli, 17.03.2012 09:13. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
-
kirjallisuusveli
Olet tismalleen oikeassa. Vastaansanomattomia perusteluja ei ole tässä kysymyksessä, vaan ne pikemminkin loistavat poissaolollaan. Onnekkaita historian yhteensattumia vaan on taitavasti sovitettu yhteen joidenkin Raamatun tekstien kanssa ja lähtökohtana tietenkin tuo 1914 -dogmi. Ns. tarkastus, jonka Kristuksen väitetään tehneen ja sen perusteella asettaneen sitten U&Y orjan on Jt:iden ikioma "kolminaisuusoppi", jonka varassa lepää tuon mainitun orjan arvovalta ja legitimiteetti! Orjan arvovalta lepää siis myytistä tehtyjen päätelmien varassa. Ei ole siis mikään ihme, että 1914 opetuksen hylkääminen on erottamisperuste. Jos se sallittaisiin, niin joku muukin saattaisi havahtua 'orja -luokan' arvovallan perustuvan tyhjän päälle. Mitä tulee tuohon orjan asettamiseen, niin se mitä sanotaan Matt. 25. luvun kahdessa ensimmäisessä kuvauksessa (tyhmät ja viisaat neitsyet, talentit) ei tue mitenkään seuran selitystä. Niin uskomatonta kuin se onkin, niin seura kuitenkin teki esim. vuoden 2004 maaliskuun 1. päivän numeroonsa 2004 kaksi tutkittavaa kirjoitusta jolla selitettiin musta valkoiseksi tässä tapauksessa. Siinä on taidonnäytettä vt -seuran taitavuudesta silmänkääntötempuissa. Huvitelkaa ihmeessä sen kanssa.Vieras kirjoitti:"Yksi suurimmista jt-myyteistä lienee se, että vt-seuralla olisi vastaanpanemattomat perustelut sen itse asettamalle asemalleen uskollisena ja ymmärtäväisenä orjana, Jehovan maanpäällisenä puhekanavana, ja että Jehova on itse asettanut sen tähän asemaan"
Vieras kirjoitti: Katolisella kirkolla on jonkinlainen historia suoraan Jeesuksen opetuslapsista lähtien. Mitä lahkon toimintaperiaatteista tietää, niin lahko joko kiistakirjoituksella kiistää sen. Taikka jos ei kiistä, niin katsoo ettei pysty kiistämään.
No missään Jeesus ei kuitenkaan sanonut, että hänellä tulisi olla sijainen jatkuvasti maan päälle perustamassaan seurakunnassa. Paavihan on kuulemma "Kristuksen sijainen maan päällä."
No ihan niin Jeesus ei tarkalleen ottaen Pietarille sanonut. Katolinen kirkko on tässä kohtaa ottanut jakeen irti tekstiyhteydestään. Liekö vahinko vaiko onko se tehty tarkoituksella pönkittämään Paavin arvovaltaa - mene ja tiedä. Mutta sattuu sitä paremmissakin piireissä. On kuulemma joskus käynyt niin myös Vt -seuralle, enkä siinäkään tapauksessa osaa olla varma teon tahattomuudesta tai tahallisuudesta. Mutta miten keskustelu eteni on tarkastettavissa Matt. 16:13-20:stä. Sitten voi sen perusteella kokonaisuutta tarkastellen arvioida itse, että kuka kukin on kyseisessä keskustelussa - eli onko kallio, jolle srk. rakennetaan, Jeesus vai Pietari. Katolilaiset kuulemma pistävät rahansa likoon jälkimmäisen puolesta.Vieras kirjoitti: Jeesushan sanoo jossain yhteydessä sille Pietariko se oli, siihen tapaan että oot se kallio, jolle mä byggaan...
Viimeksi muokannut kirjallisuusveli, 17.03.2012 02:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
kirjallisuusveli
Ne voivat olla sitä ja varsin usein ovatkin, mikä usein johtuu mm. puutteellisista tiedoista sekä toiveajattelusta ja tutkittavasta apokalyptiikasta. On myös harvinaisia poikkeuksia, jolloin sekä apokalyptiikka että siitä tehdyt tulkinnat ovat kumpikin perehtymisen arvoisia.Vieras kirjoitti:Apokalyptiikan tulkinnat ovat aika ilmeistä mytologiaa.
-
Vieras
"Jeesus ei tarkalleen ottaen Pietarille sanonut. Katolinen kirkko on tässä kohtaa ottanut jakeen irti tekstiyhteydestään"
-Ei ole tietoa katolisen kirkon kirjoituksista. Raamatusta itsestään muistelisin. Mutta ei Paavalin arvovalta vaadi pönkittämistä. Vai onko jollain uskonnolla sellainenkin oppi ?
-Ei ole tietoa katolisen kirkon kirjoituksista. Raamatusta itsestään muistelisin. Mutta ei Paavalin arvovalta vaadi pönkittämistä. Vai onko jollain uskonnolla sellainenkin oppi ?
-
Markku Meilo
Ei, vaan Vt-seura on kehittänyt itselleen kilpailevan apostolisen perimyksen Täyttynyt salaisuus -kirjassa esitetään sivulla 76 seuraavanlainen ketju Paavalista Russeliin:Vieras kirjoitti:Katolisella kirkolla on jonkinlainen historia suoraan Jeesuksen opetuslapsista lähtien. Mitä lahkon toimintaperiaatteista tietää, niin lahko joko kiistakirjoituksella kiistää sen. Taikka jos ei kiistä, niin katsoo ettei pysty kiistämään.
Paavali
Johannes
Arius
Waldo
Wycliffe
Luther
Russell
Samalla voi hetken ihmetellä Jehovan aivoituksia, koska mainituista henkilöistä kolminaisuutta kannattivat Waldo, Wycliffe ja Luther.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
Markku Meilo
Tervetuloa joukkoon tummaan.Filippos kirjoitti:Noita perusteita edelleen odotellen...
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-
kirjallisuusveli
Markku Meilo kirjoitti: Ei, vaan Vt-seura on kehittänyt itselleen kilpailevan apostolisen perimyksen Täyttynyt salaisuus -kirjassa esitetään sivulla 76 seuraavanlainen ketju Paavalista Russeliin:
Paavali
Johannes
Arius
Waldo
Wycliffe
Luther
Russell
Samalla voi hetken ihmetellä Jehovan aivoituksia, koska mainituista henkilöistä kolminaisuutta kannattivat Waldo, Wycliffe ja Luther.
Voi veljet... Jollakin on suorastaan 'säkenöinyt' - kotivalo on ollut tosi kirkas, tai joatin kirkasta on muuten ollut käsillä. Oliks siinä kuinkakin pitkäpiimäiset sepustelut tekemässä perustelujen virkaa?