Hiukkaset, joista aine muodostuu on säieteorian mukaan itsessään avaruuden taitoksena oleva yksulotteinen säie. Kun säikeitä on paljon, niistä muodostuu atomi, kun atomeita on paljon, niistä muodostuu näkyvä aine, kun ainetta on tarpeeksi, sen pinnan rosoisuus aiheuttaa kitkaa toista rosoista pintaa vasten.Vieras kirjoitti:Jospa minä pyknikkona hieman selvennän teille fysiikan lakien alle joutuneille realitiedettä. ;DFilippos kirjoitti: Tämä avaruuden imurointi aiheuttaa "kitkan" vuoksi gravitaatiovoiman, kun avaruus itse virtaa massaa kohti ja vetää tavallansa "mattoa" sisäänsä.
Mikä synnyttäisi tuon "gravitaatio-kitkan"? Ei mikään sillä kitkan syntyminen edellyttää liikettä vastustavaa ainetta eli massaa eikä sekään voi aiheuttaa kitkaa aineettomuuteen. Olemassa olevaa massaa ilman gravitaatiovoimaa ei voi olla sillä silloin ei olisi massaakaan. Toisaalta gravitaatiovoiman hiukkasta ei ole havaittu eli sekin on tällä hetkellä hiukkaseton voima. Lisäksi mikäli gravitaatio vetäisi tuota "mattoa" sisäänsä se ehkäisisi avaruuden laajentumista.
Tähän tulokseen olen tullut puhtaasti energiatankkaukseen liittyvien kokeellisten testien perusteella. Kun pyknikon sisään virtaa taivaallista energiaa - eukko sitä kutsui äsken valkoviiniksi -niin minkäänlaista kitkaa ei esiinny. Eikä tuo energia suinkaan itsestään virtaa vaan pyknikollinen imurointi antaa sille voiman siirtyä energianpolttimoon.
Tämä on Filippos hyvä sitä korkeampaa käytännön matematiikkaa, jota korkeakouluissa ei kunnolla opeteta (paitsi joissain opiskelijailloissa).
Tuo on yksi ajatuskorttitalon mahdollisesti kaatavista korteista, että hiukkanen eli säie imuroisi avaruutta lävitseen. Kitka on toinen, mutta ajattelinkin, että energia (joka voisi hyvin olla avaruuden täyttävää pimeää sellaista) saa avaruuden "pintaan" (3-ulotteiseen avaruuteen) rosoisuutta, joka toimisi meille tutun kitkan tavoin jähmettäen hieman avaruuden ja säikeistä muodostuvan massan liikkumista toistensa suhteen.
Toisaalta jos energian aiheuttamat rosot silottuisivat säikeen mankelin läpi mennessään, se voisi synnyttää lisää vastaavia gravitaatioaaltoja, joiden suuntien ja muotojen kompleksisuus pitäisi "kitkaa" yllä.