Taas ne on täällä

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Taas ne on täällä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hei, kirjoitin täällä noin vuosi sitten (?), kuinka houkuttaisi ottaa todistajiin kontaktia, että saisi sekavaan kriisiytyneeseen elämäänsä merkitystä. No, sain apua täältä, joku ymmärsi kriisin, joku tosin epäili minuakin todistajaksi.

EN ole seuraan ollut yhteydessä, saati liittynyt heihin. Viime keväänä (?) kävi kerran joku vanha pariskunta ovella, otin jonkin lehdykän mutta en päästänyt sisään. Nyt on ovea hakannut muutaman kerran kaksi keski-ikäistä veljeä. Ovisilmästä vaan katselin.

Mietin vaan, että vaarallinen yhdistelmä; minulla joka keväinen masennuskausi menossa ja todistajat ilmeisesti kevään innoittamana liikenteessä. Mieli tekisi kysyä siitä "Onko Jumalaa olemassa" vai mikä se nyt oli, sellainen missä todistellaan, että joku korkeampi voima on olemassa. Voinko pyytää heitä tuomaan tuon opuksen? En haluaisi päästää heitä sisälle. Voiko sen ostaa heiltä?

Sekavaa. t. Maura
Vieras

Re: Taas ne on täällä

SuurinBabylon

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Voit pyytää heitä tuomaan kyseisen lehtisen kotiovellesi maksutta. Todennäköisesti he haluavat samanaikaisesti keskustella kanssasi ko. lehtisen sisällöstä, mutta aina voit vedota kiireeseen yms. Tämän jälkeen sinua piinataan muutaman kerran kuukaudessa ns. "uusintakäynneillä", ellet suoraan ilmoita että et ole kiinnostunut.

Jos pelkän lehdykän haluat, niin suosittelen että kirjoitat Suomen haaratoimistoon kirjeen, jossa pyydät lehdykän lähettämistä kotiosoitteeseesi.

Esim:
Hei!

Olen kiinnostunut tutkimaan erilaisia uskontoja ja haluaisin saada teiltä painotuotteen X. Olisiko teidän mahdollista toimittaa se mainitsemaani osoitteeseen?

Yst. terv.
AK
Kun todistajat tuovat painotuotteen ovellesi, nappaat vain sen nopeasti ja sanot että tutustut aiheeseen itseksesi ja että et halua myöhempiä käyntejä ovellasi.
Vieras

Kiitos! Lähetän tuollaisen pyynnön. Taitavat kyllä samalla lähettää osoitteeseen myös todistajia, mutta yritän vältellä.

Maura
Vieras

Voisitko pyytää rinnakkaistietoa pohdittavaksi muista uskontokunnista tai vierailla sellaisissa yhteisöissä / seurakunnissa, joissa et tule kovin painostetuksi. JT-oppien pelkässä lukemisessa on kiinnostumisen vaara ja se vaara, että haluaa keskustella opeista. JT:t eivät tunnetusti keskustele, vaan heillä on valmiiksi suunniteltu manipulointiohjelma, joka etenee saman kaavan mukaan.

Et joka tapauksessa saa heiltä oikeita vastauksia sinua askarruttaviin kysymyksiin niin, että ihmisyytesi ja ihmisarvosi otettaisiin huomioon ja että niitä kunnioitettaisiin ja että sinulla olisi oma omatunnonvapaus valita ja päättää.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Vieras kirjoitti: JT:t eivät tunnetusti keskustele, vaan heillä on valmiiksi suunniteltu manipulointiohjelma, joka etenee saman kaavan mukaan.

Et joka tapauksessa saa heiltä oikeita vastauksia sinua askarruttaviin kysymyksiin niin, että ihmisyytesi ja ihmisarvosi otettaisiin huomioon ja että niitä kunnioitettaisiin ja että sinulla olisi oma omatunnonvapaus valita ja päättää.
Totta, muistan kuinka minua opetettiin teini-ikäisenä.

Luettiin kirjasta kappale ja vastasin kappaleen jälkeen esitettyihin kysymyksiin - ja jos esitin kovin eriäviä ajatuksia, kuin mikä liittyy kappaleeseen, niin sain paheksuvia katseita tutkistelun pitäjiltä osakseni.
Tutkistelun pitäjät tavallaan ihmettelevät ja harmistuvat, jos tutkistelu-oppilas alkaa esittämään hankalia vasta-kysymyksiä, jotka eivät ole siis kappaleen painettuihin kysymyksiin siis vastauksia.

Ja minä kun olin aika eksyksissä ja huomion kipeä, niin tarvitsin heidän huomiotaan ja niitä vuolaita kehuja, mitä he minulle antoivat kun vastasin oikein ja täsmällisesti.

Taas jos annoin huonon vastauksen, niin tutkistelunpitäjä heti selitti, että miten asia pitää ymmärtää.

Niin, ja tutkistelu yleensä onkin mukavaa jos on itse samaa mieltä asioista joita tutkitaan yhdessä, mutta eri mieltä ei saa olla, tai jos on niin täytyy väärämielisyys laittaa pois tai tutkiminen lopetetaan ja oppilas jää Harmagedonin ruoaksi ja rannalle ruikuttamaan.

Sitten jos tutkistelu-oppilas haluaa alkaa väittelemään asioista, joita kirjassa esitetään niin tutkistelu aika pian kyllä sitten lopetetaan ja tavallaan siten rankaistaan tutkistelu-oppilasta.

Siinä on kait taka-ajatuksena se , että tutkisteluoppilaan on oltava nöyrä ja hyväksyä, mitä opetetaan mukisematta ja nieltävä se kaikki suurin piirtein pureskelematta - tai saahan sen tietysti pureskella ja märehtiä rauhassa, mutta ainoastaan vt-seuran määräämällä tavalla ja vt-seuran kirjallisuuden sallimissa rajoissa.

Ja tämähän tässä juuri onkin niin ihmisarvoa alentavaa, kun ei olisi tarvinnut - ei olisi tarvinnut ruveta tutkimaan esim. harmageddon ennusteluja ja sukupolvi oppeja - sehän on täysin vapaa-ehtoista. Miksi aloin? Miksi olin niin typerä, että aloin?
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Mag Mell

Viesti Kirjoittaja Mag Mell »

Vieras kirjoitti:Mieli tekisi kysyä siitä "Onko Jumalaa olemassa" vai mikä se nyt oli, sellainen missä todistellaan, että joku korkeampi voima on olemassa.
Muistathan sitten, ettei jt-matsku mitenkään aukottomasti (edes pyri) todistamaan yhtään mitään. Saati että olisi puolueetonta.
Todistajien ja heidän kanssaan tutkivien tulisi lähtökohtaisesti tyytyä painettuun sanaan, ilman (sallittua) mahdollisuutta pyytää tarkempia perusteluja saati esittää alkeellisintakaan lähdekritiikkiä.
Sanoisin, että jos haluaa selvittää oman näkemyksensä jumaluuden olemassaoloon, ei se todistajien lehdyköistä selviä.

Tsemppiä ja voimia aloittajalle!
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
Vieras

"Lehdyköitä" löytyy mielinmäärin täältä:
http://www.jw.org/index.html?option=QrYQCsVrGZNT
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Mag Mell kirjoitti: Todistajien ja heidän kanssaan tutkivien tulisi lähtökohtaisesti tyytyä painettuun sanaan, ilman (sallittua) mahdollisuutta pyytää tarkempia perusteluja saati esittää alkeellisintakaan lähdekritiikkiä.
Tosi kuin vesi !

Olin kerran kentällä jt-veljen kanssa, kun ovenavaaja esitteli meille jonkun asiantuntijan perusteluja sisältävää kirjaa ja tarjosi sitä meille luettavaksi siinä ovellansa (=vastakäännytystyö),
niin jt-veli heti kieltäytyi ottamasta sitä luettavaksi ja antoi minunkin tehdä valintani.

Valitsin myös siten, etten halua ottaa sitä kirjaa luettavaksi. Miksi? Jt-veli katsoi minua sellaisella halveksivalla ilmeellä, joka kuvasti sitä, että olisin luopio jos ottaisin sen kirjan ovenavaajan kädestä.

Hän oli avustava palvelija ja olisi sanonut varmasti vanhimmille, jos olisin ottanut kirjan.

Harmittaa, olisinhan voinut myöhemmin hakea kirjan ovenavaajalta yksinkin luettavaksi, mutta Jehovan pelko panee paulan, mitä kritiittiseen aineistoon tulee.

Paskinta kaikessa oli se , että tuo avustava palvelija katsoi esim. väkivalta-elokuvia, perustellen minulle ettei tulisi katsoa sellaisia elokuvia, mitä Jeesuskaan ei katsoisi.

Kaikessa olen huomannut sen, että olen kuulunut pahaan - todella pahaan uskontoon - ja aivan turhaan pannut siihen nuoruuteni.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vastaa Viestiin